Gå til innhold

NHD-Zyprexa!!!

Anbefalte innlegg

Gjest mann_1978

Hei, Jeg må si den artikkelen, kanskje, blir siste dråpen for meg også og trenger råd fra deg. Jeg har hele tiden, 2,5 år nå, mens jeg har brukt denne medisinen "fulgt med" og mer og mer kommer frem av negative bivirkninger og i stort omfang. Jeg har selv, som de fleste virker det som, fått overvekt og også påvist forhøyet kolesterol. Men dette er vanskelig for meg. Jeg har tatt det opp med min psykiater flere ganger at jeg bekymrer meg over hva Zyprexa etter hvert kan gjøre med helsen min, men vegrer meg også veldig for å skulle prøve noe nytt hvis ikke helt nødvendig. Denne medisinen hjalp meg da jeg var veldig syk og har holdt meg helt fin siden, og det er jeg veldig takknemlig for.!! Jeg, mye etter eget ønske, men med samtykke fra psykiateren, trappet det første året ned fra startdosen på 10 mg, til 7.5., så til 5. og har nå brukt 2.5 i ca. halvannet år. Er skeptisk til både litium og antiepileptika. Bruker i tillegg Cipralex for angst, 10mg, men forsker litt med 5 mg i samråd med psykiater. Mine spørsmål er: 1. Har jeg helt klart BP1 når jeg har hatt 1 manisk periode? 2. Hva synes du om Zyprexa 2.5mg som vedlikeholdsdose? 3. Hvis jeg skulle bytte, hva til og hvilken dosering? 4. Kan jeg noen gang prøve meg uten Zyprexa el.l., eller fraråder du å noen gang prøve? (!!Vil aldri bli syk igjen om det kan unngås.) 5. Jeg vet SSRI kan utløse hypomani/mani, men har du "vært borte i" at bråstopp med denne type medisin kan gjøre det? (Det skjedde meg, men kan jo ha vært tilfeldighet.) Takker på forhånd for hjelp, Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316367-nhd-zyprexa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Har jeg helt klart BP1 når jeg har hatt 1 manisk periode?

S: Ja,

2. Hva synes du om Zyprexa 2.5mg som vedlikeholdsdose?

S: Det høres greit ut på effektsiden. Etter min mening er Zyprexa helt klart den beste medisinen om en ser kun på effekt. Problemet er at mange av disse bivirkningene som nevnes ikke er doseavhengige.

3. Hvis jeg skulle bytte, hva til og hvilken dosering?

S: Jeg foreslår Seroquel 100 mg.

4. Kan jeg noen gang prøve meg uten Zyprexa el.l., eller fraråder du å noen gang prøve? (Vil aldri bli syk igjen om det kan unngås.)

S: BP og medisiner er som vinter og vinterdekk. Jeg kan ikke garantere at du kjører av veien om du bruker sommerdekk hele vinteren. Jeg kan bare si at risikoen er mye større enn om du kjører med gode vinterdekk.

5. Jeg vet SSRI kan utløse hypomani/mani, men har du "vært borte i" at bråstopp med denne type medisin kan gjøre det?

S: Nei, det tror jeg var tilfeldig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316367-nhd-zyprexa/#findComment-2595336
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

1. Har jeg helt klart BP1 når jeg har hatt 1 manisk periode?

S: Ja,

2. Hva synes du om Zyprexa 2.5mg som vedlikeholdsdose?

S: Det høres greit ut på effektsiden. Etter min mening er Zyprexa helt klart den beste medisinen om en ser kun på effekt. Problemet er at mange av disse bivirkningene som nevnes ikke er doseavhengige.

3. Hvis jeg skulle bytte, hva til og hvilken dosering?

S: Jeg foreslår Seroquel 100 mg.

4. Kan jeg noen gang prøve meg uten Zyprexa el.l., eller fraråder du å noen gang prøve? (Vil aldri bli syk igjen om det kan unngås.)

S: BP og medisiner er som vinter og vinterdekk. Jeg kan ikke garantere at du kjører av veien om du bruker sommerdekk hele vinteren. Jeg kan bare si at risikoen er mye større enn om du kjører med gode vinterdekk.

5. Jeg vet SSRI kan utløse hypomani/mani, men har du "vært borte i" at bråstopp med denne type medisin kan gjøre det?

S: Nei, det tror jeg var tilfeldig.

Du er flink å gjøre budskapet ditt tilgjengelig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316367-nhd-zyprexa/#findComment-2595338
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...