Gå til innhold

Har jeg ingen rettigheter?

Anbefalte innlegg

Gjest Møkkaleger....

Jeg er 26 år. Fra jeg var spedbarn har jeg slitt med søvnproblemer. Fra jeg var rundt 10 har jeg slitt med sosial fobi, prestasjonsangst og mildere depresjoner. Jeg har et 2-årig institusjonsopphold bak meg pga rusmisbruk. 22 år gammel fikk jeg diagnosen ADHD.

Jeg sliter fortsatt med søvn, men får ingen medisiner mot det. Jeg sliter veldig med sosial angst og prestasjonsangst, men må tvinge meg til å gå på jobb hver dag likevel, og føler at jeg hele dagen går i en slags panikk-tilstand. Fordi legen ikke vil skrive ut benzodiazepam til meg, og verken cipralex eller buspiron har hatt noen effekt på angsten min.

Jeg har bedt om samtale-terapi, men får det ikke. Jeg har bedt om gruppe-terapi, men hører ingenting om det.

Jeg er kjempesliten. Prøver så godt jeg kan å fullføre praksisstudiene mine, men vet ikke hvor mye mer jeg greier.

Må jeg bare ha det sånn?

Og er det ikke bedre å være "velfungerende" på sterke medisiner, enn "ikke-fungerende" og med 0 livskvalitet uten medisiner?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316369-har-jeg-ingen-rettigheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har opplevd noe lignende. Jeg fikk heller ingen medisiner som kan misbrukes. Kun Vallergan for søvn. Og det hjelper meg en del, selv om jeg innimellom lengter etter andre sovepiller.

For meg har det "gått seg til" etter hvert, det er blitt lettere alt sammen. Jeg fungerer fint uten piller nå, selv om jeg ikke trodde det for ca 7 år siden.

Trist å høre om alle svikene du blir utsatt for. kan gi deg et råd om du ønsker samtaleteraspi. Skaff deg en privatpraktiserende psykolog med rekvisisjonsavtale. Det vil ikke koste deg mer enn poliklinisk behandling i det offentlige. Min erfaring med private psykologer er bare positivte. Jeg får gå så lenge jeg vil og en gang i uka.

Gjest efexorus

Legen din trenger jo ikke skrive ut et benzodiazpin, z-hypnotike som imovane og stilnoct har mindre misbrukerpotensiale og hevdes å være mindre avhengighetskapende.

Når det gjelder ikke tradisjonelle sovemedisiner finnes det mange alternativer som verken kan misbrukes eller fører til avhengighet.

Det beste etter min reise i søvnløshetens verden av disse er Tolvon. Ta det sammen med melatonin og du blir meget trøtt. Faktisk trettere enn benzodiazpiner og jeg har brukt dem alle.

Andre alternativer er sederende anthihistaminer som Vallergan og Phenegan.

Remeron et tetracycklisk AD er også en mulighet, Det er en nyere lillebror til tolvon.

Tolvon og Remeron har jo også angstdempende egenskaper på sikt så det kan være å slå to fluer i en smekk.

Ellers så har vi jo gamle tricykliske AD som Sarotex og Sinequan etc.Disse er også sederende pga antihistaminerge egenskaper.

Til slutt må første generasjon AP nevnes som Nozinan og Truxal, men disse skal etter min og mange andres mening ikke brukes på pasienter som er indisert for bruk av antipsykotika.

Når det gjelder sosial angst, er kanskje gruppeterapi en bra mulighet.Men du burde få et AD som hjelper mot ansgten og den sosiale fobien.

Efexor er meget effektivt både mot sosial fobi, depresjon og ulike angstlidelser. Her kan du bruke alt fra 37,5 mg til 300 mg.

Efexor er unikt ved at det virker som SSRI opptil dosr på 225 mg og fra 225-300 hemmer det også reopptaket av noradrenalin og er dermed en SNRI.

Vi vet jo at noradrenalin spiller en rolle i både angstlidelser og depresjoner. Det finnes jo feks rene noradrenalin -reoptakshemmere. Det er jo et argument for at SNRI som efexor og cymbalta er bedre alternativ en SSRI som cipralex etc.

Tils slutt: du sier du har diagnosen ADHD, får du medisin mot dette? NHD her på forumet mener jo det er uprobelmatisk med amfetaminer til tidligere misbrukere som lider av ADHD så lenge de ikke har injisert amfetamin tidligere.

Skaff deg en skikkelig psykiater, almennleger er ofte uviten hva gjelder psykiatri.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...