Gå til innhold

Mer aksepterende holdninger til psykisk sykdom?

Anbefalte innlegg

"Folks holdninger til psykisk sykdom er blitt mer aksepterende og mindre stigmatiserende i perioden fra 2002 til 2007."

Dette hevdes på bakgrunn av en spørreundersøkelse.

Jeg lurer på om folk virkelig er blitt mindre fordomsfulle eller bare flinkere til å svare politisk korrekt.

Link:

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=527282

Fortsetter under...

Personlig tror jeg at folk er blitt mindre fordomsfulle pga informasjon i media bl.a og åpenhet om det, som feks her på doktoronline. For ikke å glemme ufarliggjøring og aksept på at vi er like gode som alle andre..

Bare noen tanker fra

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg tror ikke holdningen til de tunge diagnosene er blitt slik at folk tar dem mer med ro, men jeg tror at den gemene hop omsider er blitt i stand til å forstå at det er forskjell på å ha angst og på å ha paranoid psykose. Dermed vet de fleste at angst er sjelens influensa og sterkt plagsom men ikke farlig å være i nærheten av. Ikke er den overdrevent smittsom heller.

Jeg tror ikke holdningen til de tunge diagnosene er blitt slik at folk tar dem mer med ro, men jeg tror at den gemene hop omsider er blitt i stand til å forstå at det er forskjell på å ha angst og på å ha paranoid psykose. Dermed vet de fleste at angst er sjelens influensa og sterkt plagsom men ikke farlig å være i nærheten av. Ikke er den overdrevent smittsom heller.

Det synes jeg var et godt svar :-)

Takk for svar.

Tror du det er lettere å få seg jobb i dag med en psykiatrisk diagnose enn tidligere?

mvh

Gjest Gulla Wiltersen

Takk for svar.

Tror du det er lettere å få seg jobb i dag med en psykiatrisk diagnose enn tidligere?

mvh

Det tror jeg kommer an på lidelsen og på jobben.

Jeg ser for meg at jeg ikke ville ha ansatt en lærer med paraniod psykose. Men en ingeniør med angst ville jeg ikke vært spesielt betenkt med.

Men jeg tror kanskje heller at det kommer an på hva den diagnosen kan påregnes å føre med seg av sykefravær. Og i hvilken grad den kommer opp. Og måten den kommer opp på, samt hvordan konkurransen om stillingen er.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...