Gå til innhold

Jeg er blitt skikkelig glad

Anbefalte innlegg

Jeg er så glad nå at det kjennes godt å dele det med noen. Livet mitt har tatt en ny retning, og jeg har skikkelig vind i seilene for tiden. Det er virkelig lenge siden jeg har hatt det så bra som nå. Egentlig kan jeg ikke huske å ha følt meg så vel. Fortsetter dette kan jeg virkelig snakke om et "før og etter" i livet mitt.

Jeg føler meg regelrett kurert! Jeg går ikke med en trist klump i magen og jeg blir ikke så forstyrret av mange inntrykk og sosiale situasjoner. Det eneste jeg kan trekke frem er katastrofetanker. De er der fortsatt, men kommer kanskje alltid til å være en del av meg.

Det virker unødvendig med medisiner nå og jeg synes det er "waste of time" å ha kontakt med behandlingsapparatet. Jeg vet at det er skummelt å seponere på egenhånd så det skal jeg ikke gjøre, men jeg føler sterkt at jeg kan ha det bra også uten medisinsk hjelp.

Det er som om jeg har trått inn i et helt nytt landskap der alt er bra. Det som ligger bak meg er som en eneste stor uvirkelighet. At jeg har vært så trengende virker totalt fremmed. Jeg blir nesten litt skremt over å tenke på nettopp det. Ja, det er helt absurd at jeg har vært så avhengig av behandlingsapparatet, og at det nå plutselig har snudd totalt.

Jeg er så glad for at jeg har kommet meg på et nytt spor i livet. Det hjalp veldig å komme ut i samfunnet og få gjort litt nytte for meg. Nå har jeg noe å gå til. Livet er blitt mer meningsfylt. Jeg gjør en innsats og dagene mine er blitt delt inn i arbeidstid og fritid. Det kjennes godt.

I skrivende stund ser fremtiden god ut. Jeg har fått mye god hjelp både av behandlingsapparatet og av NAV. Jeg har en trygghet i at jeg er trygdet slik at jeg har større marginer i forhold til arbeidslivet.

"Hva hjertet er fylt med renner munnen over med" er det noe som heter. Derfor ville jeg bare sende ut noen positive og glade vibber ut i eteren. Jeg har så mange ganger skrevet her fordi jeg har vært fortvilet, så nå kommer litt motvekt til alt som har vært tungt og vanskelig.

Jeg håper at andre som har slitt i mange år også får oppleve å ri på en god og oppløftende bølge. Det er godt når en kan si at det er godt og meningsfult å være til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316429-jeg-er-blitt-skikkelig-glad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så utrolig bra å høre bibben!

Det er så utrolig, og det gjer meg så meiningslaust glad! :-)

Håper det varer og varer og varer :-)

Tusen takk :o)

De er noe eget ved å våkne opp om morgenen og tenke "Yes, her kommer en ny dag".

Ønsker også deg en riktig god ny dag!

En fryd å lese innlegget ditt!!

Lykke til viderere bibben :)

Tusen takk for hyggelige ønsker! Det varmer skikkelig.

Når jeg er så heldig å ha det som nå tenker jeg at det er viktig å samle godt på den gode følelsen og å være den bevisst. Det er virkelig ingen selvfølge å få føle seg vel og glad for sin egen tilværelse. Mange av oss her inne kjenner så inderlig vel myntens bakside, og nyter da kanskje ekstra godt når tåka letter og perspektivet utvider seg.

Ha en riktig god dag der du er!

Annonse

Gjest Gulla Wiltersen

Et flott innlegg - jeg ble i godt humør av å lese det :-)

Du er inne på noe jeg har jobbet mye med - å være bevisst på å ta inn over seg det som er å glede seg over. Det er så uendelig mye mer viktig enn å sette seg ned og gruble over det som er trist og vondt.

Man får strekke seg mot sola og nyte den :-)

Lykke til videre!

Et flott innlegg - jeg ble i godt humør av å lese det :-)

Du er inne på noe jeg har jobbet mye med - å være bevisst på å ta inn over seg det som er å glede seg over. Det er så uendelig mye mer viktig enn å sette seg ned og gruble over det som er trist og vondt.

Man får strekke seg mot sola og nyte den :-)

Lykke til videre!

Ja, det er viktig å strekke seg etter sola! Det trenger ikke å stå i motsetning til det å forholde seg til livets mer skyggelagte utfordringer. Det å finne en balanse er kanskje det aller viktigste.

Takk for responsen din :o) Jeg gleder meg også over at andre, som deg, deler gleden med meg. Det er jo i seg selv et privilegium å ha noen å dele en glede med, det være seg de ansiktsløse personene på dol så vel som mennesker man treffer i hverdagen.

Jeg ønsker deg en riktig god dag!

Gjest Gulla Wiltersen

Ja, det er viktig å strekke seg etter sola! Det trenger ikke å stå i motsetning til det å forholde seg til livets mer skyggelagte utfordringer. Det å finne en balanse er kanskje det aller viktigste.

Takk for responsen din :o) Jeg gleder meg også over at andre, som deg, deler gleden med meg. Det er jo i seg selv et privilegium å ha noen å dele en glede med, det være seg de ansiktsløse personene på dol så vel som mennesker man treffer i hverdagen.

Jeg ønsker deg en riktig god dag!

Det med at man ikke trenger å late som om det ikke finnes skygge og mørke bare fordi man velger å vende ansiktet mest mulig mot sola - veldig, veldig bra :-)

En flott dag til deg også :-)

Jeg tror også at når man har tryna i grusen noen ganger og reist seg igjen så har man gjerne lært å glede seg over det som faktisk virker. Og da tenker jeg at man greier å trekke større porsjoner glede ut av ting etterpå. Det er igrunnen veldig godt :-)

Så flott at livet er godt for deg nå :)

Veldig fint at du skriver dette slik at de som sliter ser at det kan finnes et lys i tunnelen :))

Takk for hyggelig svar :o)

Ja, det viser seg altså at det er lys i tunnelen. Virkelig en viktig erfaring å ta med seg videre til kommende tider.

Jeg husker hvordan jeg for en del år tilbake hver kveld sa til meg selv før jeg sovnet: Takk og lov, nå er det én dag mindre å leve". Livet syntes meningsløst og som en kamp for å holde motivasjonen oppe. Ja, tross venner og alt godt som jeg jo også hadde rundt meg den gangen, så hadde jeg lite livsgnist.

Slik jeg har det nå, så er det så mye jeg gjerne vil oppleve, og jeg synes mitt livsinnhold er spennende og meningsfylt.

Det høres kanskje som en klisjé, men jeg skulle selvsagt ønske at de menneskene rundt meg som sliter, dolerne inkludert, får oppleve perioder som minner dem om at livet kan forandre seg også i positiv retning.

Jeg håper at du får en riktig fin dag!

Takk for hyggelig svar :o)

Ja, det viser seg altså at det er lys i tunnelen. Virkelig en viktig erfaring å ta med seg videre til kommende tider.

Jeg husker hvordan jeg for en del år tilbake hver kveld sa til meg selv før jeg sovnet: Takk og lov, nå er det én dag mindre å leve". Livet syntes meningsløst og som en kamp for å holde motivasjonen oppe. Ja, tross venner og alt godt som jeg jo også hadde rundt meg den gangen, så hadde jeg lite livsgnist.

Slik jeg har det nå, så er det så mye jeg gjerne vil oppleve, og jeg synes mitt livsinnhold er spennende og meningsfylt.

Det høres kanskje som en klisjé, men jeg skulle selvsagt ønske at de menneskene rundt meg som sliter, dolerne inkludert, får oppleve perioder som minner dem om at livet kan forandre seg også i positiv retning.

Jeg håper at du får en riktig fin dag!

Utrolig viktig at du som har kjent dette på kroppen forteller om dine opplevelser :)

Godt å høre at du har det fint!!

Annonse

Gjest Grågrønn

Tusen takk :o)

De er noe eget ved å våkne opp om morgenen og tenke "Yes, her kommer en ny dag".

Ønsker også deg en riktig god ny dag!

Ja. Det er rart det der, som om noe bare løsner, for meg skjedde det på grunn av psykosen. Så var jeg fryktelig sliten, men livet, det blir bare bedre og bedre. Det er ikke så lett å sette ord på det. En visshet bare, en følelse som er med i de gode og de vonde dagene :-)

Veldig veldig glad for å høre om dette bibben! Du fortjener det!

Nesten lyst til å avslutte med klem, men det blir så rart, på nett :-)

Har du lest det diktet til Halldis M. Vesaas forresten? Det om glede? Utruleg heter det.

Høres supert ut, bibben. =)

Håper jeg kommer dit og, engang.

Takk for hilsen fra deg SMIR!

Jeg sender også deg mange tanker og ønsker deg alt godt i studietiden din. Jeg er selv lettet over å være ferdig med studiene. I motsetning til tilværelsen som (nesten evig) student, så opplever jeg jo nå dette med fritid. Når helgen kommer så kan jeg virkelig ta fri i stedenfor å ha lesepresset hengende over meg.

Det er en ny og god følelse.

I studietiden klarte jeg aldri å være så strukturert at jeg leste et gitt antall timer hverdag fra mandag til fredag. Jeg leste mer etter innfallsmetoden noe som førte til konstant dårlig samvittighet. Har du et bestemt opplegg for lesningen din tro?

Ha en riktig fin kveld :o)

Ja. Det er rart det der, som om noe bare løsner, for meg skjedde det på grunn av psykosen. Så var jeg fryktelig sliten, men livet, det blir bare bedre og bedre. Det er ikke så lett å sette ord på det. En visshet bare, en følelse som er med i de gode og de vonde dagene :-)

Veldig veldig glad for å høre om dette bibben! Du fortjener det!

Nesten lyst til å avslutte med klem, men det blir så rart, på nett :-)

Har du lest det diktet til Halldis M. Vesaas forresten? Det om glede? Utruleg heter det.

Kjære Grågrønn!

Takk for hyggelig hilsen fra deg, takk for tips om dikt og for klemmen over eteren! Det satt jeg veldig pris på. Diktet har jeg forsøkt å finne på nettet men uten helt å lykkes. Det nærmeste jeg har kommet er en CD av Ellrun Ystad som tydeligvis har tonesatt bl.a. dette diktet av Halldis M. Vesaas. Jeg må lete videre :o)

Så interessant dette du skriver om psykosen, at den markerte et slags skifte i din tilværelse, som en visshet, en slags underliggende følelse. Som du skriver er det ikke lett å sette ord på slike forandringer, men jeg blir allikevel litt nysgjerrig på hvilke områder du best merker forandringen på. Var det slik at når du kom ut av psykosen så steg du inn i et nytt landskap? En tilværelse uten tåke? Uten tankemessige avbrudd? Til noe mer helhetlig?

Denne oppløftede følelsen er for mitt vedkommende svært ny, så jeg skynder meg å glede meg over den mens den er der :o) For meg er det kanskje forbundet med at jeg setter mer pris på de små tingene i hverdagen – hverdagsgleden – at jeg har en bolig jeg er trygg i, at jeg har venner og familie som jeg holder av og at jeg klarer å fungere sosialt uten å føle meg invadert. At jeg i større grad enn før klarer å ta til meg den godheten og omsorgen omverdenen møter meg med. Det har bl.a. betydd mye for meg å bli tatt imot så varmt og vennlig der jeg har arbeidspraksis. Det er en daglig glede.

Et annet viktig aspekt er kanskje det at jeg sakte men sikkert begynner å akseptere de begrensingene jeg har som følge av psykdommen. Jeg har fått god hjelp av en venn og av behandlingsapparatet til å forsøke å forsone meg med tilværelsen slik den stort sett vil være for meg.

Hva som er høna og egget i denne positive utviklingen jeg nå erfarer vet jeg ikke. Jeg tar jo fortsatt AP (5mg abilify+10mg zyprexa). Det at jeg ikke i samme grad som før føler meg invadert/at andre leser tankene mine, kan selvsagt ha en sammenheng med overgangen fra abilify til zyprexa.

Det er hyggelig når mennesker, som deg, uttrykker at jeg fortjener noe godt. Før ville jeg kanskje ikke dvelt ved det. Det gjør jeg nå. Etter mye slit i livet, er det noe helt spesielt når livet plutselig begynner å gå på skinner. Når andre da i tillegg synes at det er velfortjent, opplever jeg det som en anerkjennelse av at det har vært tøffe tak, og at jeg har gjort en god innsats for å komme meg videre, så takk for den.

Jeg håper du er inne på en god løype i ditt liv også.

Jeg tar i alle fall sjansen på å sende deg en klem :o)

Utrolig viktig at du som har kjent dette på kroppen forteller om dine opplevelser :)

Godt å høre at du har det fint!!

Ja, jeg synes det er viktig å stå frem også med det som er godt. Fortelle om det som har virket og om det som har gitt håp.

Etter å ha brukt dol stort sett når tingene har vært vanskelig så føler jeg at det er riktig å vise helheten; at tingene kan utvikle seg til det bedre. Det er jo det vi alle ønsker.

Det er så mange mennesker her inne som har lagt hjernene i bløt for å komme med gode forslag og støtteerklæringer når jeg har trengt det. Felleskapet bør da kanskje også få del i det som er godt?!

Kanskje kan et budskap om at tingene kan snu være oppmuntrende både for de som oppmuntrer så vel som for de som sliter og som trenger å se at livet kan forandres. Hvem vet?

Ha en riktig god kveld!

Beste hilsener fra

Det er akkurat sånn jeg jobber og. Er jeg trøtt på morgenen sover jeg, så jobber jeg langt ut over kvelden i stedet.... dårlig samvittighet, ja, kjenner jeg absolutt til...

Fint at du er ferdig med peset =)

Ha en fin kveld du og =)

Varmet spesielt godt med en god hilsen i kveld..... føler meg veldig "uttafor" ja....

Er du "uttafor" p.g.a. slitet med studiene eller er du mere psykisk "uttafor"?

Jeg håper du klarer å få hvilt hele deg, og at du kanskje klarer å tenke på noe virkelig godt.

Jeg vet at vi er totalt forskjellige når det gjelder bruk av sosiale mestringsstrategier. Selv ville jeg forsøkt å være sosial - gi meg selv adspredelse - når jeg er uttafor. Det er ikke ditt hoffnummer har jeg skjønt, men forhåpentligvis er det "sosiale" livet her på dol hyggelig for deg nettopp på slike dager som i dag.

Ha en fin kveld, og så håper jeg at du våkner til noe bedre i morgen :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...