Psykojenta Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Da har jeg fått de siste resultatene fra prøvene forrige fredag... Fastlegen mente at den drikkinga natta i forveien(siden jeg ikke visste at jeg måtte ta ny prøve) ikke hadde såå mye å si for prøveresultatet...omtrent like mye væske som sist(rundt 2liter etter midnatt) Resultatet ble i alle fall denne gangen på 0.9 uten at drikket var medregna, så jeg var innenfor referanseområdet denne gangen. Ville egentlig bare takke deg for alle svarene og støtta du har gitt i denne saken og i min fortvilelse...(er fortsatt litt skeptisk jeg da-siden JEG ikke vet hvor mye væskeinntaket har å si på prøveresultatene, men må bare prøve å falle til ro på at han vet hva han gjør) Tusen takk igjen :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316566-takk-nhd-c-lithionit/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykojenta Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg glemte nesten deg!!! Vil jo selvfølgelig takke deg også for oppmuntrende ord og gode råd om hva jeg skulle/burde gjøre... Jeg håper selvfølgelig å finne ut mer om dette med væskeinntak ift.Lithionitverdiene, men får prøve å roe meg litt ned.. Legen sier jo tross alt at jeg er innenfor referanseområdet nå... Tusen takk igjen c",) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316566-takk-nhd-c-lithionit/#findComment-2596917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg glemte nesten deg!!! Vil jo selvfølgelig takke deg også for oppmuntrende ord og gode råd om hva jeg skulle/burde gjøre... Jeg håper selvfølgelig å finne ut mer om dette med væskeinntak ift.Lithionitverdiene, men får prøve å roe meg litt ned.. Legen sier jo tross alt at jeg er innenfor referanseområdet nå... Tusen takk igjen c",) Hei:-) Jeg synes denne historien om litiumprøvene er litt forvirrende. Slik jeg oppfattet ditt første innlegg, så hadde du gjennom lang tid hatt ganske stabil litiumverdi, og så uten doseendring steg verdien radikalt. Hvis prøven da var tatt på korrekt måte (dvs. tolv timer etter forrige medikamentinntak, samt at medikamentinntak de siste to døgn før prøvetaking hadde vært regelmessig), så mener jeg fortsatt at man burde være undrende til stigningen i verdi. At prøveresultatet nå viser lavere verdi er jo uansett som forventet, siden du vel har redusert dosen ganske mye? Slik jeg oppfatter instruksene vedr. prøvetaking på litium, så er det kun medikamentfaste - ikke annen faste - som anbefales. Vanlig væskeinntak bør da ikke ha betydning for prøveresultatet. Har limt inn det furst labaratorium sier om litiumprøvetaking : ''Litium Litium brukes profylaktisk ved manisk-depressive psykoser og terapeutisk ved maniske tilstander. Etter peroralt inntak absorberes litium nesten fullstendig. Det bindes ikke til proteiner og utskilles uforandret i urinen. Halveringstiden er vanligvis 7 - 20 timer, hos enkelte betydelig lengre. Halveringstiden er blant annet avhengig av saltbalansen og nyrefunksjonen. Prøvetakingstidspunkt: Dette er viktig og krever et noe strengere regime enn for andre medikamenters vedkommende. Prøven skal tas så nøyaktig som mulig 12 timer etter siste kveldsdose. I praksis kan man maksimalt operere med pluss/minus 1/2 times avvik fra dette. I to dager før prøvetakingen skal man ordne dosene slik at kveldsdosen tas på et tidspunkt som svarer til 12 timer før prøvetakingen. Skal prøven tas kl. 8, skal kveldsdosen tas kl. 20. Skal prøven tas kl. 10, skal kveldsdosen tas kl. 22. Pasientinformasjon om dette kan rekvireres fra laboratoriet. Se Rekvirering av utstyr, Trykksaker. Terapeutisk område: 0,50 - 1,00 mmol/L. Analysesvar 1,50 mmol/L vil bli forsøkt varslet pr telefon. Det anbefales at pasienter som begynner med profylaktisk litiumbehandling, doseres slik at serumkonsentrasjonen ligger i den øvre halvdel av det terapeutiske område i 1 år. Forutsatt at forløpet er tilfredsstillende, kan dosen deretter forsøksvis reduseres under nøyaktig individuell observasjon inntil konsentrasjonen ligger i nedre del av området. Initialt og etter dosejusteringer bør litium kontrolleres hver uke den første måneden. Ved stabil vedlikeholdsbehandling bør nivået kontrolleres hver annen måned. Ved mistanke om intoksikasjon og ved tilstander som forlenger halveringstiden, bør litium kontrolleres straks og med kortere intervaller enn ved stabil vedlikeholdsbehandling. Slike tilstander er for eksempel nyresvikt, hjertesvikt og forstyrrelser i saltbalansen (saltfattig kost, salttap i badstue, diuretikabehandling, slanking, akutte infeksjoner mm). Nyre- og thyreoideafunksjonen bør kontrolleres ca årlig under litiumbehandling (f eks ved måling av spesifikk vekt i morgenurin og bestemmelse av kreatinin og TSH i serum).'' Kilde: http://www.furst.no/bb/index2.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316566-takk-nhd-c-lithionit/#findComment-2597096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykojenta Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Hei:-) Jeg synes denne historien om litiumprøvene er litt forvirrende. Slik jeg oppfattet ditt første innlegg, så hadde du gjennom lang tid hatt ganske stabil litiumverdi, og så uten doseendring steg verdien radikalt. Hvis prøven da var tatt på korrekt måte (dvs. tolv timer etter forrige medikamentinntak, samt at medikamentinntak de siste to døgn før prøvetaking hadde vært regelmessig), så mener jeg fortsatt at man burde være undrende til stigningen i verdi. At prøveresultatet nå viser lavere verdi er jo uansett som forventet, siden du vel har redusert dosen ganske mye? Slik jeg oppfatter instruksene vedr. prøvetaking på litium, så er det kun medikamentfaste - ikke annen faste - som anbefales. Vanlig væskeinntak bør da ikke ha betydning for prøveresultatet. Har limt inn det furst labaratorium sier om litiumprøvetaking : ''Litium Litium brukes profylaktisk ved manisk-depressive psykoser og terapeutisk ved maniske tilstander. Etter peroralt inntak absorberes litium nesten fullstendig. Det bindes ikke til proteiner og utskilles uforandret i urinen. Halveringstiden er vanligvis 7 - 20 timer, hos enkelte betydelig lengre. Halveringstiden er blant annet avhengig av saltbalansen og nyrefunksjonen. Prøvetakingstidspunkt: Dette er viktig og krever et noe strengere regime enn for andre medikamenters vedkommende. Prøven skal tas så nøyaktig som mulig 12 timer etter siste kveldsdose. I praksis kan man maksimalt operere med pluss/minus 1/2 times avvik fra dette. I to dager før prøvetakingen skal man ordne dosene slik at kveldsdosen tas på et tidspunkt som svarer til 12 timer før prøvetakingen. Skal prøven tas kl. 8, skal kveldsdosen tas kl. 20. Skal prøven tas kl. 10, skal kveldsdosen tas kl. 22. Pasientinformasjon om dette kan rekvireres fra laboratoriet. Se Rekvirering av utstyr, Trykksaker. Terapeutisk område: 0,50 - 1,00 mmol/L. Analysesvar 1,50 mmol/L vil bli forsøkt varslet pr telefon. Det anbefales at pasienter som begynner med profylaktisk litiumbehandling, doseres slik at serumkonsentrasjonen ligger i den øvre halvdel av det terapeutiske område i 1 år. Forutsatt at forløpet er tilfredsstillende, kan dosen deretter forsøksvis reduseres under nøyaktig individuell observasjon inntil konsentrasjonen ligger i nedre del av området. Initialt og etter dosejusteringer bør litium kontrolleres hver uke den første måneden. Ved stabil vedlikeholdsbehandling bør nivået kontrolleres hver annen måned. Ved mistanke om intoksikasjon og ved tilstander som forlenger halveringstiden, bør litium kontrolleres straks og med kortere intervaller enn ved stabil vedlikeholdsbehandling. Slike tilstander er for eksempel nyresvikt, hjertesvikt og forstyrrelser i saltbalansen (saltfattig kost, salttap i badstue, diuretikabehandling, slanking, akutte infeksjoner mm). Nyre- og thyreoideafunksjonen bør kontrolleres ca årlig under litiumbehandling (f eks ved måling av spesifikk vekt i morgenurin og bestemmelse av kreatinin og TSH i serum).'' Kilde: http://www.furst.no/bb/index2.html ''Jeg synes denne historien om litiumprøvene er litt forvirrende. Slik jeg oppfattet ditt første innlegg, så hadde du gjennom lang tid hatt ganske stabil litiumverdi, og så uten doseendring steg verdien radikalt. Hvis prøven da var tatt på korrekt måte (dvs. tolv timer etter forrige medikamentinntak, samt at medikamentinntak de siste to døgn før prøvetaking hadde vært regelmessig), så mener jeg fortsatt at man burde være undrende til stigningen i verdi. At prøveresultatet nå viser lavere verdi er jo uansett som forventet, siden du vel har redusert dosen ganske mye? Slik jeg oppfatter instruksene vedr. prøvetaking på litium, så er det kun medikamentfaste - ikke annen faste - som anbefales. Vanlig væskeinntak bør da ikke ha betydning for prøveresultatet.'' Prøvene var tatt likt begge gangene altså 12 timer(veldig nøyaktig også) og verdiene hadde vært veldig stabil helt fram til nå i det siste. Ja, da det endret seg skjedde det uten noen form for endring i utenforstående ting eller doseendring. Jeg synes også det er litt merkelig dette, men det er jo ikke sååå mye jeg kan gjøre med det da(vil jo ikke være til mer bry enn nødvendig heller)Kveldsdosen ble redusert med 1/3- som egentlig kanskje ikke er såå mye, men... Væskeinntaket kan ha noe å si- om det er snakk om relativt store mengder(noe jeg tror ca.2liter vann kan betegnes som siden det ble drukket etter 24(fram til i 03-tida) prøvedagen (skal ikke være skråsikker på det siste da c",) ) Men...jeg får vel kanskje bedre svar neste onsdag...skal da få snakke med overlegen på VOP...Ikke at jeg helt tror det, men det er jo lov å håpe da!! Masse klemmer til deg for et godt og utfyllende svar...håper jeg klarte å formulere meg på en forståelig måte.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316566-takk-nhd-c-lithionit/#findComment-2597144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 ''Jeg synes denne historien om litiumprøvene er litt forvirrende. Slik jeg oppfattet ditt første innlegg, så hadde du gjennom lang tid hatt ganske stabil litiumverdi, og så uten doseendring steg verdien radikalt. Hvis prøven da var tatt på korrekt måte (dvs. tolv timer etter forrige medikamentinntak, samt at medikamentinntak de siste to døgn før prøvetaking hadde vært regelmessig), så mener jeg fortsatt at man burde være undrende til stigningen i verdi. At prøveresultatet nå viser lavere verdi er jo uansett som forventet, siden du vel har redusert dosen ganske mye? Slik jeg oppfatter instruksene vedr. prøvetaking på litium, så er det kun medikamentfaste - ikke annen faste - som anbefales. Vanlig væskeinntak bør da ikke ha betydning for prøveresultatet.'' Prøvene var tatt likt begge gangene altså 12 timer(veldig nøyaktig også) og verdiene hadde vært veldig stabil helt fram til nå i det siste. Ja, da det endret seg skjedde det uten noen form for endring i utenforstående ting eller doseendring. Jeg synes også det er litt merkelig dette, men det er jo ikke sååå mye jeg kan gjøre med det da(vil jo ikke være til mer bry enn nødvendig heller)Kveldsdosen ble redusert med 1/3- som egentlig kanskje ikke er såå mye, men... Væskeinntaket kan ha noe å si- om det er snakk om relativt store mengder(noe jeg tror ca.2liter vann kan betegnes som siden det ble drukket etter 24(fram til i 03-tida) prøvedagen (skal ikke være skråsikker på det siste da c",) ) Men...jeg får vel kanskje bedre svar neste onsdag...skal da få snakke med overlegen på VOP...Ikke at jeg helt tror det, men det er jo lov å håpe da!! Masse klemmer til deg for et godt og utfyllende svar...håper jeg klarte å formulere meg på en forståelig måte.. Hvor stor var endringen var det ? Altså hva lå du på før innleggelsen, og hva var resultatet på den prøven som var høy? Håper du får diskutert dette med overlegen slik at du kan falle til ro på at de vurderingene som er gjort er ok. Det kan være lurt at du forbereder deg slik at du har både prøvesvarene og de medikamentendringene som ble gjort klart for deg. Fortsatt god helg :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316566-takk-nhd-c-lithionit/#findComment-2597218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykojenta Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Hvor stor var endringen var det ? Altså hva lå du på før innleggelsen, og hva var resultatet på den prøven som var høy? Håper du får diskutert dette med overlegen slik at du kan falle til ro på at de vurderingene som er gjort er ok. Det kan være lurt at du forbereder deg slik at du har både prøvesvarene og de medikamentendringene som ble gjort klart for deg. Fortsatt god helg :-) Æsj..nå hadde jeg skrivd hele svaret til deg, så forsvinner hele internetten og nettleseren klikker... jaja.. verdi før innleggelse: 0.7 verdi under opphold: 1.1(her er de bekymra for intoksisitet) verdi etter reduksjon:1.2(er er det ingenting å bekymre seg for) 3dager etter det :0.9(innenfor referanseområdet) Skjønner ikke så veldig mye, men det er i alle fall innenfor nå da. Ja, jeg tror egentlig at ting er greit nok, men synes det er litt synd at ting ikke kan bli forklart liksom... Og jeg håper Overlegen kan klare å forklare meg disse tingene på en forståelig måte.. Du får ha en god helg du også Og takk for alle svarene !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316566-takk-nhd-c-lithionit/#findComment-2597284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 ''Jeg synes denne historien om litiumprøvene er litt forvirrende. Slik jeg oppfattet ditt første innlegg, så hadde du gjennom lang tid hatt ganske stabil litiumverdi, og så uten doseendring steg verdien radikalt. Hvis prøven da var tatt på korrekt måte (dvs. tolv timer etter forrige medikamentinntak, samt at medikamentinntak de siste to døgn før prøvetaking hadde vært regelmessig), så mener jeg fortsatt at man burde være undrende til stigningen i verdi. At prøveresultatet nå viser lavere verdi er jo uansett som forventet, siden du vel har redusert dosen ganske mye? Slik jeg oppfatter instruksene vedr. prøvetaking på litium, så er det kun medikamentfaste - ikke annen faste - som anbefales. Vanlig væskeinntak bør da ikke ha betydning for prøveresultatet.'' Prøvene var tatt likt begge gangene altså 12 timer(veldig nøyaktig også) og verdiene hadde vært veldig stabil helt fram til nå i det siste. Ja, da det endret seg skjedde det uten noen form for endring i utenforstående ting eller doseendring. Jeg synes også det er litt merkelig dette, men det er jo ikke sååå mye jeg kan gjøre med det da(vil jo ikke være til mer bry enn nødvendig heller)Kveldsdosen ble redusert med 1/3- som egentlig kanskje ikke er såå mye, men... Væskeinntaket kan ha noe å si- om det er snakk om relativt store mengder(noe jeg tror ca.2liter vann kan betegnes som siden det ble drukket etter 24(fram til i 03-tida) prøvedagen (skal ikke være skråsikker på det siste da c",) ) Men...jeg får vel kanskje bedre svar neste onsdag...skal da få snakke med overlegen på VOP...Ikke at jeg helt tror det, men det er jo lov å håpe da!! Masse klemmer til deg for et godt og utfyllende svar...håper jeg klarte å formulere meg på en forståelig måte.. Hei, Tenkte plutselig på deg og lurte på om du fikk fornuftige forklaringer av overlegen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316566-takk-nhd-c-lithionit/#findComment-2606601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykojenta Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Hei, Tenkte plutselig på deg og lurte på om du fikk fornuftige forklaringer av overlegen? Vet du hva??? Jeg skulle jo dit på onsdagen som var - men jeg fikk jo selvfølgelig ett stort problem da, for PPT, Skola, Spesialpedagog og Barnevern ville ha oss foreldrene inn til et møte(det fikk jeg beskjed om fredagen før, så jeg måtte bare avlyse den VOP-timen) Har ny time på onsdag, burde egentlig avlyse den og da jeg skal på foreldremøte(og vet ikke om jeg orker flere avtaler- er ikke helt i vater for tida)...Men skal ta en sjanse på å klare begge-skal på VOP først og de kjenner meg- i tillegg vet læreren til mini om de to siste innleggelsene mine så hun vet at jeg sliter i perioder, har bare ikke fortalt diagnosen tror jeg... så denne dagen går vel greit nok.. Skal få spurt behandler på VOP om overlegen skal være med denne gangen eller om jeg må vente lenger.. Har forresten tatt et nytt speil- fortsatt på 0.9.. Masse klemmer for omtanken- og hvis du vil så oppdaterer jeg her i denne tråden når jeg vet noe mer 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316566-takk-nhd-c-lithionit/#findComment-2610646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Vet du hva??? Jeg skulle jo dit på onsdagen som var - men jeg fikk jo selvfølgelig ett stort problem da, for PPT, Skola, Spesialpedagog og Barnevern ville ha oss foreldrene inn til et møte(det fikk jeg beskjed om fredagen før, så jeg måtte bare avlyse den VOP-timen) Har ny time på onsdag, burde egentlig avlyse den og da jeg skal på foreldremøte(og vet ikke om jeg orker flere avtaler- er ikke helt i vater for tida)...Men skal ta en sjanse på å klare begge-skal på VOP først og de kjenner meg- i tillegg vet læreren til mini om de to siste innleggelsene mine så hun vet at jeg sliter i perioder, har bare ikke fortalt diagnosen tror jeg... så denne dagen går vel greit nok.. Skal få spurt behandler på VOP om overlegen skal være med denne gangen eller om jeg må vente lenger.. Har forresten tatt et nytt speil- fortsatt på 0.9.. Masse klemmer for omtanken- og hvis du vil så oppdaterer jeg her i denne tråden når jeg vet noe mer Uflaks at møtene kolliderte, men forhåpentligvis får du en ny anledning til å diskutere dette med overlegen. Jeg vil gjerne få høre endelig utfall av diskusjonen :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/316566-takk-nhd-c-lithionit/#findComment-2610671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.