Gå til innhold

Nynorskhjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må levere ei oppgave på nynorsk, og har ikke brukt det siden tidenes morgen. *knurr*

Hva heter "å befinne seg" på nynorsk? jeg får en dum, rød strek under ordet fra stavekontrollen når jeg skriver det på vanlig norsk... :(

Gjest sånn er det
Skrevet

På nynorsk kan du ikke bruke ord som starter på "be", dette kom fra tysk, og det ville vår kjære Aasen ikka he noe av!

"an-be-het-else" Ord som begynner på "an" og "be" kan du ikke bruke, heller ikke de somslutter på "het" og "else" (Ja, det finnes så klart unntak). Anbehetelse sitter grundig igjen i hjernen fra skoltiden!

Meen, ser du har fått en link her, så håper du har fått svar på det du faktisk spurte om, jeg skulle visst bare vise litt nynorsk-kunnskaper.

;-)

Skrevet

På nynorsk kan du ikke bruke ord som starter på "be", dette kom fra tysk, og det ville vår kjære Aasen ikka he noe av!

"an-be-het-else" Ord som begynner på "an" og "be" kan du ikke bruke, heller ikke de somslutter på "het" og "else" (Ja, det finnes så klart unntak). Anbehetelse sitter grundig igjen i hjernen fra skoltiden!

Meen, ser du har fått en link her, så håper du har fått svar på det du faktisk spurte om, jeg skulle visst bare vise litt nynorsk-kunnskaper.

;-)

Jeg kom på den reglen rett etter at jeg hadde posta innlegget. ;)

Har ikke skrevet nynorsk siden videregående, og har aldri hatt bruk for det heller. ;)

Skrevet

Det kjem an på samanhengen det.

Det kan vere så enkelt som at "han befinner seg" kan omsettes med "han er" eller " han oppheld seg"

Skrevet

;-)

Det er ikkje nokon absolutt regel da!

Ord som "beherske", "fornøyelse"mm er godkjent på nynorsk

Gjest sånn er det
Skrevet

Det er ikkje nokon absolutt regel da!

Ord som "beherske", "fornøyelse"mm er godkjent på nynorsk

Nettopp, og derfor skrev jeg i innlegget mitt at det selvfølgelig finnes unntak:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...