mariaflyfly Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Må levere ei oppgave på nynorsk, og har ikke brukt det siden tidenes morgen. *knurr* Hva heter "å befinne seg" på nynorsk? jeg får en dum, rød strek under ordet fra stavekontrollen når jeg skriver det på vanlig norsk... 0 Siter
erin Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Kan dette være til hjelp? http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=v%E6re&nynorsk=S%F8k+i+Nynorskordboka&ordbok=begge&s=n&alfabet=n&renset=j 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Skrevet 20. oktober 2008 Kan dette være til hjelp? http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=v%E6re&nynorsk=S%F8k+i+Nynorskordboka&ordbok=begge&s=n&alfabet=n&renset=j Ikke umulig! Takk! 0 Siter
Gjest sånn er det Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 På nynorsk kan du ikke bruke ord som starter på "be", dette kom fra tysk, og det ville vår kjære Aasen ikka he noe av! "an-be-het-else" Ord som begynner på "an" og "be" kan du ikke bruke, heller ikke de somslutter på "het" og "else" (Ja, det finnes så klart unntak). Anbehetelse sitter grundig igjen i hjernen fra skoltiden! Meen, ser du har fått en link her, så håper du har fått svar på det du faktisk spurte om, jeg skulle visst bare vise litt nynorsk-kunnskaper. ;-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Skrevet 20. oktober 2008 På nynorsk kan du ikke bruke ord som starter på "be", dette kom fra tysk, og det ville vår kjære Aasen ikka he noe av! "an-be-het-else" Ord som begynner på "an" og "be" kan du ikke bruke, heller ikke de somslutter på "het" og "else" (Ja, det finnes så klart unntak). Anbehetelse sitter grundig igjen i hjernen fra skoltiden! Meen, ser du har fått en link her, så håper du har fått svar på det du faktisk spurte om, jeg skulle visst bare vise litt nynorsk-kunnskaper. ;-) Jeg kom på den reglen rett etter at jeg hadde posta innlegget. Har ikke skrevet nynorsk siden videregående, og har aldri hatt bruk for det heller. 0 Siter
Rhea Silvia Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Det kjem an på samanhengen det. Det kan vere så enkelt som at "han befinner seg" kan omsettes med "han er" eller " han oppheld seg" 0 Siter
Rhea Silvia Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 På nynorsk kan du ikke bruke ord som starter på "be", dette kom fra tysk, og det ville vår kjære Aasen ikka he noe av! "an-be-het-else" Ord som begynner på "an" og "be" kan du ikke bruke, heller ikke de somslutter på "het" og "else" (Ja, det finnes så klart unntak). Anbehetelse sitter grundig igjen i hjernen fra skoltiden! Meen, ser du har fått en link her, så håper du har fått svar på det du faktisk spurte om, jeg skulle visst bare vise litt nynorsk-kunnskaper. ;-) Det er ikkje nokon absolutt regel da! Ord som "beherske", "fornøyelse"mm er godkjent på nynorsk 0 Siter
Gjest sånn er det Skrevet 21. oktober 2008 Skrevet 21. oktober 2008 Det er ikkje nokon absolutt regel da! Ord som "beherske", "fornøyelse"mm er godkjent på nynorsk Nettopp, og derfor skrev jeg i innlegget mitt at det selvfølgelig finnes unntak:) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.