Gjest Estera Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Hei! Jeg jobbet i litt over et år i en kommunal barnehage, før jeg skiftet over til en privat barnehage hvor jeg nå har jobbet i knappe to månder (jeg hadde ikke noe opphold mellom disse to jobbene - jeg sluttet på en fredag i den gamle jobben - og begynte på en mandag i den nye) Hvordan er reglene for egenmelding hvis jeg skulle bli syk? Tar jeg med meg "rettighetene" fra forrige jobb (jeg tok ingen egenmeldingsdager i løpet av det drøye året jeg jobbet i kommunen) - eller må jeg opparbeide meg nye rettigheter i den nye jobben? Altså, det jeg egentlig lurer på er: hvis jeg hadde blitt syk i morgen - hadde da hatt krav på egenmeldingsdager? Er det noen som kan dissse reglene? 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg mener helt bestemt at du må ha vært ansatt i 6 uker før du har rett på egenmelding, altså opptil 3 dager i strekk med lønn. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Du må ha vært ansatt i åtte uker før du kan ta ut en egenmelding, det gjelder også når du bytter arbeidsgiver. Sykemelding kan du få etter fire uker - men det begynner ikke å telle på nytt når du bytter arbeidsgiver dersom du går rett fra en annen jobb, slik du har gjort. Mao; om du begynner 1. januar kan du ta ut egenmelding fra 1. mars, og du kan få sykemelding fra 1. januar dersom du kommer rett fra en annen jobb. Fridager uten lønn kan du alltid ta, men jeg regner med du lurte på når du kunne bruke sykedager og fortsatt få lønn. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.