Gå til innhold

Bekymret for venninne. Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Gjest venninnen
Skrevet

Er bekymret for en venninne (i slutten av tyveårene) som ofte er så trøtt. Hun sier at hun faller i søvn etter middag nesten hver dag. Jeg har sett det et par ganger, og hun blir faktisk så trøtt at hun ikke klarer å snakke skikkelig selv om hun har besøk. Inkl reisetid er hun på jobb fra 08.30 til 18.30 hver dag. Noen ganger trener hun etter jobb. Hun slapper sjelden av, har alltid noe fornuftig å gjøre (husarbeid, møte venner, lese fag osv).

Hun sier at hun også noen ganger "dovner av" i muskulaturen, slik at hun ikke klarer å bevege seg. Jeg lurer på om hun har samme sykdom som faren? Sjøgrens syndrom eller noe. Er det arvelig?

Jeg har sagt at hun må slappe litt mer av, for dette med at kroppen dovner av og at hun får problemer med å bevege seg høres rart ut.

Skrevet

Slik du beskriver henne minner hun om ei venninne av meg med narkolepsi.

Skrevet

Ja, narkolepsi var det første som falt meg inn...

Det kan også være en form for utbrenthet da... jeg hadde det slik en periode, hadde det veldig travelt og hadde ikke mye energi, opplevde flere ganger når jeg satt på jobb foran pcn at jeg dovnet av, "våknet" med en gang da av at jeg skrev masse rare tegn...

Jeg tror jeg fikk dette etter jeg hadde kyssesyke, hørt om flere som sliter med slapphet og trøtthet etter det.

Hun burde i alle fall få seg en sjekk. Det kan jo være vitaminmangel og, f.eks. vil b12 mangel så vidt jeg vet føre til slapphet og trøtthet, og det har jo litt med det nevrologiske å gjøre og, så det å dovne av kan kanskje ha en sammenheng.

Sjøgrens vet jeg ikke så mye om, men siden faren har det og det kan være arvelig bør hun få sjekket dette nærmere.

Skrevet

Jeg tror bare venninnen din må gå til legen og ta noen undersøkelser. Sjansen for at du får en nøyaktig diagnose her inne er minimal.

Gjest Auroria
Skrevet

Dersom hun står opp tidlig om morgenen og ikke er hjemme før 1830 og attpåtil trener, så er det egentlig ikke så rart om hun blir stuptrøtt etter middagen kl 20-21. Dersom hun spiser regelmessig og får nok søvn i løpet av natten, kan det skyldes høyt stoffskifte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...