Gå til innhold

NHD; en liten digresjon


Hawkwind

Anbefalte innlegg

Har du noen meninger om den sittende regjerings sosialminister, og hennes syn på sosialklienter; med bakgrunn av den siste tidens veldokumenterte uttalelser i media?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke NHD da, men har tenkt en del på vår sittende sosialminister i den siste tiden. Jeg begynte nesten å gråte da jeg leste innlegget hennes i Dagbladet her for leden. Både på narkomanes vegne og andre som sliter. Hun MÅ fjernes, og så snart som mulig. Hun skjønner meget lite av hvordan det er for mennesker i en vanskelig situasjon, - spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har følgende tanker om dette:

Den saken hun tar opp rører ved sterke følelser og er politisk brennbar.

Når slike saker skal kommenteres av en minister, kreves at mange brikker faller på plass om det ikke skal gå galt.

-Intervjuet må forberedes grundig. Teksten må være presis og velformulert.

-Journalisten må på forhånd ha fått en innføring i hva saken dreier seg om.

-Journalisten må være mer innstilt på å formidle saken korrekt enn på å lage en sak som selger.

-Intervjuobjektet må lese gjennom intervjuet og korrigere feil før det trykkes.

Dessuten må en ta i betraktning at en betydelig del av de som leser intervjuet ikke er i stand til å oppfatte nyanser, men vil som ofte ellers reagere emosjonelt, lese det i svart/hvitt eller lese det slik djevelen leser bibelen.

Det er nok å ta en titt på foreldreforum, så ser en at så er skjedd.

Om en tar for seg det faktiske innhold i hennes uttalelse, har jeg følgende kommentarer:

Sosial støtte er ikke en lønn eller en trygdeytelse. Lønn og trygdeytelser behovsprøves ikke, hvilket sosialstøtten gjør. Det er derfor helt relevant å ta alle inntekter en husholning har med i betraktning når en bestemmer størrelsen på den økonomiske støtten.

Det er klart dokumentert fra sosialkontorene, og det er helt i tråd med min daglige erfaring som lege at det hos langtidsmottagere er en betydelig forekomst av rusmiddelmisbruk. Langt høyere enn i befolkningen forøvrig.

Det er viktig for ethvert samfunn å passe på at forskjellen mellom lønnsinntekt på den ene side, og trygdeytelser og sosial støtte på den annen, er så stor at de fleste vil finne det mer attraktivt å være arbeidende enn passivt mottagende.

I vår psykiatriske poliklinikk diskuterer vi ofte hvor uheldig det er at folk som jobber i lavtlønnsyrker ofte har mindre å rutte med enn stønadsmottagere. Det vanskeliggjør attføring og rehabilitering.

Konklusjon: I sak er jeg enig med Statsråden. Hun peker på betente, men viktige saker.

Utalelsens form var langt fra heldig, og derfor har det stormet litt noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følgende tanker om dette:

Den saken hun tar opp rører ved sterke følelser og er politisk brennbar.

Når slike saker skal kommenteres av en minister, kreves at mange brikker faller på plass om det ikke skal gå galt.

-Intervjuet må forberedes grundig. Teksten må være presis og velformulert.

-Journalisten må på forhånd ha fått en innføring i hva saken dreier seg om.

-Journalisten må være mer innstilt på å formidle saken korrekt enn på å lage en sak som selger.

-Intervjuobjektet må lese gjennom intervjuet og korrigere feil før det trykkes.

Dessuten må en ta i betraktning at en betydelig del av de som leser intervjuet ikke er i stand til å oppfatte nyanser, men vil som ofte ellers reagere emosjonelt, lese det i svart/hvitt eller lese det slik djevelen leser bibelen.

Det er nok å ta en titt på foreldreforum, så ser en at så er skjedd.

Om en tar for seg det faktiske innhold i hennes uttalelse, har jeg følgende kommentarer:

Sosial støtte er ikke en lønn eller en trygdeytelse. Lønn og trygdeytelser behovsprøves ikke, hvilket sosialstøtten gjør. Det er derfor helt relevant å ta alle inntekter en husholning har med i betraktning når en bestemmer størrelsen på den økonomiske støtten.

Det er klart dokumentert fra sosialkontorene, og det er helt i tråd med min daglige erfaring som lege at det hos langtidsmottagere er en betydelig forekomst av rusmiddelmisbruk. Langt høyere enn i befolkningen forøvrig.

Det er viktig for ethvert samfunn å passe på at forskjellen mellom lønnsinntekt på den ene side, og trygdeytelser og sosial støtte på den annen, er så stor at de fleste vil finne det mer attraktivt å være arbeidende enn passivt mottagende.

I vår psykiatriske poliklinikk diskuterer vi ofte hvor uheldig det er at folk som jobber i lavtlønnsyrker ofte har mindre å rutte med enn stønadsmottagere. Det vanskeliggjør attføring og rehabilitering.

Konklusjon: I sak er jeg enig med Statsråden. Hun peker på betente, men viktige saker.

Utalelsens form var langt fra heldig, og derfor har det stormet litt noen dager.

Greit å få en klargjørende, saklig og nyansert kommentar på dette fra deg, i og med at du gjennom din jobbsituasjon har et noe bedre overblikk over en sak som denne.

Reagerer selv negativt på dette, primært fordi dette er nok et eksempel på at våre politikere holder på å lage et samfunn med større og større klasseskille.

Men det er en debatt som så absolutt tilhører et annet forum enn dette....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...