Gå til innhold

Finne fastlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan jeg kan finne fastlegen til en jeg ikke vet fødselsnummer til?

Gjest Elextra
Skrevet

Tror ikke du vil finne det, heldigvis, vil jeg si.

Er du i en spesiell situasjon, og vil hjelpe vedkommende som kanskje ikke kan hjelpe seg selv, e.l., antar jeg likevel det vil være mulig å finne det ut via NAV.

Skrevet

Det er taushetsplikt ang. fastlege, hvis du ikke ved fødselsnr så har du ikke rett til å vite hvem fastlegen er. Spør heller vedkommende!

Gjest herrejemini
Skrevet

Det er taushetsplikt ang. fastlege, hvis du ikke ved fødselsnr så har du ikke rett til å vite hvem fastlegen er. Spør heller vedkommende!

Du aner ikke hva dette handler om!

Skrevet

Jeg har mine grunner og tro meg, det er ikke frekt i dette tilfelle..

Gjest spør din egen lege
Skrevet

Jeg vet jo ikke hva saken gjelder, men er det mulig å ta dett opp med din egen lege og be henne om å formidle beskjeden?

Jeg gjorde det ang en gammel mann i blokka vår som kjørte bil, han kolliderte ukentlig med stolper og vegger, og vi var livredde for barna som lekte på lekplassen.

jeg tok kontakt med legen min og fortalte situasjonen, han fikk, via fastlegekontoret, vite hvem som var den gamle mannens lege, og fikk formidlet beskjed om at kjøeregenskapene ikke var gode.

Vi flyttet like etterpå, så jeg vet ikke hva som sjedde mht sertifikatt til den ustabile sjåføren.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Da vi måtte ta ansvar for en person som var blitt dement og bestille legetime, så tok vi kontakt med legesenteret i kommunen, og spurte hvem fastlegen var. Vi hadde vel fødselsdatoen, men ikke personnummeret.

Fikk opplyst fastlege, men ikke noe av journalen såklart. Så tok vi igjen kontant med den legen og fikk til samarbeid.

Skrevet

Jeg vet jo ikke hva saken gjelder, men er det mulig å ta dett opp med din egen lege og be henne om å formidle beskjeden?

Jeg gjorde det ang en gammel mann i blokka vår som kjørte bil, han kolliderte ukentlig med stolper og vegger, og vi var livredde for barna som lekte på lekplassen.

jeg tok kontakt med legen min og fortalte situasjonen, han fikk, via fastlegekontoret, vite hvem som var den gamle mannens lege, og fikk formidlet beskjed om at kjøeregenskapene ikke var gode.

Vi flyttet like etterpå, så jeg vet ikke hva som sjedde mht sertifikatt til den ustabile sjåføren.

Å - dette var god hjelp!

Tusen takk!

Skrevet

Men så forklar da!

På fastlegesia på internett der du kan finne fastlegene til folk - den er beregnet for at DU skal kunne finne din fastlege og evnt endre det, ikke for at du skal snoke på andre hva slags fastleger de har.

På sykehus osv. kan de søke etter din fastlege utfra fødselsnr pga de trenger å vite dette for å sende ut brev til fastlege angd. deg (epikrise osv), men det er ikke beregnet for at f.eks. naboen skal søke etter din fastlege. Det er jo en grunn til at fødselsnr er personlig.

Skrevet

Men så forklar da!

På fastlegesia på internett der du kan finne fastlegene til folk - den er beregnet for at DU skal kunne finne din fastlege og evnt endre det, ikke for at du skal snoke på andre hva slags fastleger de har.

På sykehus osv. kan de søke etter din fastlege utfra fødselsnr pga de trenger å vite dette for å sende ut brev til fastlege angd. deg (epikrise osv), men det er ikke beregnet for at f.eks. naboen skal søke etter din fastlege. Det er jo en grunn til at fødselsnr er personlig.

Min far er alvorlig (psy) syk og min lillebror har fått tips fra sin lærer om å si ifra til fastlegen i håp om at de kan hjelpe til!

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Min far er alvorlig (psy) syk og min lillebror har fått tips fra sin lærer om å si ifra til fastlegen i håp om at de kan hjelpe til!

Du finner din fars personnummer i folkeregisteret. Personnummer er ikke hemmelig info, dessuetn tror jeg du har krav på å vite persnr til foreldrene dine.

Mulig det står på din fødselsattest også.

Hvis ikke ringer du kommunelegen der han bor og ber dem finne riktig lege for deg.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Men så forklar da!

På den siden kan du faktisk også se historikken på fastlegen til alle du lurer på samt endre fastlege for hvem du vil. Alt du trenger er å vite personnummeret deres og postnummeret - den er bare det verste eksempelet jeg noen gang har sett på manglende datasikkerhet.

Skrevet

På den siden kan du faktisk også se historikken på fastlegen til alle du lurer på samt endre fastlege for hvem du vil. Alt du trenger er å vite personnummeret deres og postnummeret - den er bare det verste eksempelet jeg noen gang har sett på manglende datasikkerhet.

Ja det er skummelt dette, hvem som helst kan endre fastlegen ens...

Det burde vært slike pinkoder man må ha ved skatteetaten sine sider.

Skrevet

Vil ikke han si hvem fastlegen er da?

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Ja det er skummelt dette, hvem som helst kan endre fastlegen ens...

Det burde vært slike pinkoder man må ha ved skatteetaten sine sider.

Det burde det definitivt.

Også fordi man kan se historikken med hvilke fastleger man har hatt opp gjennom årene - og årsak til bytte hvis det er et ekstraordinært bytte.

Skrevet

Se på din egen fødselsattest, der vil du finne personnummeret.

Skrevet

Du finner din fars personnummer i folkeregisteret. Personnummer er ikke hemmelig info, dessuetn tror jeg du har krav på å vite persnr til foreldrene dine.

Mulig det står på din fødselsattest også.

Hvis ikke ringer du kommunelegen der han bor og ber dem finne riktig lege for deg.

Tusen takk for gode råd, men jeg finner det ikke på folkeregisteret..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...