Gå til innhold

Forsøkt svindlet med "falsk" faktura

Anbefalte innlegg

Gjest ikke etter avtalen!!
Skrevet

jeg ble oppringt av en selger for et par uker tilbake, som tilbød billigsalg fra et lager. Ved spørsmål om pris fikk jeg denne oppgitt, og jeg syntes nesten den var latterlig lav, og spurte derfor gjentatte ganger om dette virkelig er totalprisen for ordren? Er det ingen tillegg? Ingen MVA eller porto på toppen? spurte jeg. selgeren bekreftet at det var tilfelle, kun den lave summen. (jada, jeg var nok naiv, jeg ser det nå, men det gir likevel ingen rett til å svindle meg.)

Så får jeg ordren, og den ser fin ut, men regningen i etterkant er alldeles sinnsvak, -i tillegg til- både MVA og fraktkostnader. Denne summen ble aldri nevnt på telefon. Så selvsagt er det svindel her.

Hva gjør jeg nå? Jeg bør ha alle rettigheter må min side i teorien, men praktisk sett? Fordi denne avtalen aldri ble inngått, har heller ikke selger bevis -ingen underskrift eller skriftlig samtykke.

Summen er helt hinsides uakseptabel, jeg ringer selvsagt opp selgeren, som jeg har navnet på, og ber vedkommende slette fakturaen. Fungerer ikke det ringer jeg videre til selgerens overordnede, sender e-post med klage osv - i tilfelle de skulle finne det for godt å sende fakturaen videre til inkasso når den tid kommer.

Jeg vet at frasen "kravet bestrides" skal stoppe et inkassokrav, og når jeg har både ringt inn og mailet klager fra første dag, bør jeg ha en god sak?

Gode tips til meg om fremgangsmåte?

Skrevet

Tror du kommer langt med å bare vise til at fakturaen ikke stemmer med det du ble forespeilet over tlf. Rett og slett brudd på markedsføringsloven..

Ved alle kjøp som foregår utenfor vanlig utssalgssted så har du dessuten angrerett etter angrerettloven.

Dersom dette blir en vanskelig sak så har du alltids forbrukerrådet å ty til. Kan funke som trussel eller de kan gi råd og veiledning.

Skrevet

Tror du kommer langt med å bare vise til at fakturaen ikke stemmer med det du ble forespeilet over tlf. Rett og slett brudd på markedsføringsloven..

Ved alle kjøp som foregår utenfor vanlig utssalgssted så har du dessuten angrerett etter angrerettloven.

Dersom dette blir en vanskelig sak så har du alltids forbrukerrådet å ty til. Kan funke som trussel eller de kan gi råd og veiledning.

Kan jeg sende ordren i oppkrav? Den er fryktelig tung, har ikke lyst å betale porto for en retur.

Skrevet

Ved telefonsalg har du jo angrerett. Det skal følge med et skriv som opplyser deg om det, og du behøver egentlig ingen grunn til at du angrer.

Skrevet

angrerettloven ser ut til å være nøyaktig det jeg trenger, tusen takk for hjelp, den har jeg aldri hørt om før. Supert!

Skrevet

Ved telefonsalg har du jo angrerett. Det skal følge med et skriv som opplyser deg om det, og du behøver egentlig ingen grunn til at du angrer.

kjempeflott.. merker skuldrene senker seg nå, har forberedt tordentaler og mailer halve natta.... ;)

Skrevet

Kan jeg sende ordren i oppkrav? Den er fryktelig tung, har ikke lyst å betale porto for en retur.

Hvis du skal benytte deg av vanlig angrerett så må du selv ta kostnadene ved retur av varen. Ettersom du mener at kravet ikke er etter avtalen så syns jeg du bør ta kontakt og informere om at du sender pakka tilbake på deres regning. Du kan jo bruke dette skjemaet her og modifisere litt. http://forbrukerportalen.no/klageveiledersider/bokmal/urettmessig_krav/klageview

Skrevet

Mannen min opplevde noe lignende fra et internettselskap, i telefonen ble han lovet at han skulle få spesialpris og bla bla bla, men så kom regningen og den var mye dyrere enn det som ble avtalt. Mannen min visste imidlertid at samtalen var tatt opp, dette sa i alle fall selger da de pratet sammen - er du sikker på at jeg ikke blir lurt nå da og bla bla, joda, samtalen blir tatt opp den osv..

så det ble mye frem og tilbake, ringing og skriving...

men han fikk til slutt gjennom viljen sin og fikk det til den spesialprisen som var lovet.

Skrevet

Det skal følge med et skjema om angrerett. Bruk det.

Enkelte selgere er helt utrolige:-(

Skrevet

bare benytt deg av angreskjemaet.. du kan angre et "kjøp" i 14 dager.. så legger du ved en brev der du forklarer at du ble lurt av selger, og at du ser at de sletter regning og ditt navn fra deres register så fort som f... Ta kopi av angrerettskjema, og brevet.

Dette gjorde jeg engang jeg fikk en pakke jeg ikke hadde bestilt, de prøvde seg med å si at jeg måtte betale portoen, men sendte hele pakka i retur uten betalt porto, med angrefristskjema + et brev der jeg skrev hvor frekke de var, ba de slette fakturaen og hørte aldri noe mer.. De prøver seg sånne frekke selgere/selskap.

Skrevet

Det _skal være_ bevis, de er pliktige til å tape samtalen der de leser opp avtalen og du svarer ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...