Gå til innhold

Arbeidsoppg.Hva kan jeg forvente av mannen min?

Anbefalte innlegg

Gjest Angela26
Skrevet

Fortiden gjòr jeg alt hjemme. Han jobber fra 08.30 - 19.00 hver dag, sànn omtrent.

Mine oppgaver er altsà alt av husarbeid, matlaging, bringe og hente dattera vàr pà skolen, og matinnkjòp. De stòrre matinnkjòpene gjòr vi sammen, da jeg er sprekkferdig nà. Vi bor i 5 etasje med heis, men det blir noen turer opp og ned og ut og inn av bilen for à hente alle posene om jeg skulle gjort det alene.

Jeg har tenkt à ta en prat med han om hvordan vi skal fordele ting etter at babyen kommer. Jeg er sliten av alt jeg gjòr hjemme nà, og vet at verre blir det nàr gutten vàr kommer til.

Han driver for seg selv, sà han kan ikke ta seg ut permisjon, men kan nok ta en og annen dag/timer fri for à hjelpe til à avlaste meg.

Men hva kan jeg forvente at han skal hjelpe til med, bortsett fra babyen?

Jeg spòr fordi jeg ser at jeg begynner à komme til kort her hjemme, og at det blir enda tyngre for meg snart. Samtidig ser jeg at han er sliten nàr han kommer hjem fra jobb ogsà. Han har en kontorjobb, men som ogsà innebaerer litt kjòring her og der, sà han er sànn passe klar i hodet etter endt arbeidsdag... Jeg vil ikke bli urettferdig heller, sà da er det godt à fà noen synspukter fra andre!

Jeg tenker da litt sànn generelle ting han kan hjelpe til med, om ikke hver dag, sà noen dager i uka: Husarbeid, matlaging, bringe dattera vàr til skolen, stà opp med gutten vàr om natta for à skifte bleie eller gi mat, om jeg ikke kan amme. ( Fordi han mà pà jobb, vil dette ansvaret falle pà meg, men det kan jo hende jeg trenger ei natt for à sove ut ogsà?)

Hva ville vaert en rettferdig arbeidsfordeling mellom oss?

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Aliza1365380759

7

• AneM1365380603

4

• Lotte :o)

3

• Anonym 82

3

Skrevet

Hvorfor jobber han 10,5 time hver dag? Er det fordi du ikke er i jobb, fordi dere trenger mer penger eller andre grunner?

Dersom han jobber så mye for å forsørge familien så bør du sette deg ned å se om dere kan kutte på noe slik at han kan slippe å jobbe så mye.

Dersom han fortsetter å jobbe så mye så kan ikke forvente at han hjelper til altfor mye hjemme.

Gjest Angela26
Skrevet

Hvorfor jobber han 10,5 time hver dag? Er det fordi du ikke er i jobb, fordi dere trenger mer penger eller andre grunner?

Dersom han jobber så mye for å forsørge familien så bør du sette deg ned å se om dere kan kutte på noe slik at han kan slippe å jobbe så mye.

Dersom han fortsetter å jobbe så mye så kan ikke forvente at han hjelper til altfor mye hjemme.

Vi bor i Spania og det er vanlig arbeidstid her.

Skrevet

Min samboer er også selvstendig næringsdrivende, og jobber 10 timer hver dag. Alle hverdager jobber han 07.00 til 17.00, og i helgene legger han arbeidet til kveld/natt, for å få litt tid til familien. Men da må han jo sove hele formiddagen...

Han tar kun fri èn dag annenhver uke - når vi har datteren hans.

Han tar absolutt ikke ut mye i lønn, men for et lite firma er det nødvendig å jobbe mye for å tjene inn til firmaets utgifter rett og slett...!

AneM1365380603
Skrevet

Da jeg fikk det siste barnet ble jeg fritatt fra alt husarbeid til jeg var kommet meg litt. Jeg fikk konsentrere meg om søsken og babyen. Det tar litt tid før man er kjent med den og har fått rutiner på både søvn og amming. Jeg tror jeg var i ørska to-tre uker. Gradvis tok jeg over oppgavene igjen.

Jeg synes godt du kan be han om å støvsuge og å lage mat av og til, spesielt til å begynne med. Han bør i allefall ikke kreve at huset er i orden når han kommer hjem, eller forvente at det er avanserte måltider klar på bordet. Det er litt unntakstilstand å få en baby i hus :)

Hvis du får en baby som sover svært lite sammenhengende er det fint om du kan få deg litt søvn mens han enten gir den mat eller tar seg av den. Mannen min våknet alltid før meg når barna skulle ha pupp, så da hentet han bebisen og la den inntil meg. Det syntes jeg var utrolig greit i forhold til om han hadde dultet i meg og informert meg om at nå er det amming.

Det at dere får en baby betyr masse merarbeid for deg. Det er naturlig at det blir litt merarbeid på han også. Etterhvert får dere kanskje gode rutiner på søvn, så da tror jeg du vil få overskudd til vanlig husarbeid. Hvis du er hjemmeværende vil selvsagt det meste av husarbeid falle på deg, men at han bidrar litt når han _er_ hjemme er en selvfølge.

Gjest Elextra
Skrevet

Min samboer er også selvstendig næringsdrivende, og jobber 10 timer hver dag. Alle hverdager jobber han 07.00 til 17.00, og i helgene legger han arbeidet til kveld/natt, for å få litt tid til familien. Men da må han jo sove hele formiddagen...

Han tar absolutt ikke ut mye i lønn, men for et lite firma er det nødvendig å jobbe mye for å tjene inn til firmaets utgifter rett og slett...!

Oi, føler med deg.

Skrevet

I og med at han jobber såpass mye, hadde jeg ikke klart å forlange så mye. Jevn fordeling av byssing og bæring, samt halvparten av alle våkenetter, ja. Men ikke at han skal ta seg av husarbeid, matlaging og innkjøp, bortsett fra de 2-3 første ukene, tror jeg.

Jeg er mye alene, og var også det da barna var babyer. Det som reddet meg fra å gå fra forstanden, hehe - var: steinhard disiplin på planlegging og forberedning. Og ikke minst gode rutiner.

Sånt noe er jo greit for meg å si, all den tid jeg hadde to barn som omtrent sov hele natten fra kl 19, fra dag nr 2 i deres liv ;o)

Barn nr 1 var temmelig urolig på kveldene og sleit meg magesmerter og gråt til langt på natt i flere måneder. Det var et slit.

Men: ro og orden. Matinnkjøp kun 1 gang pr uke (da blir jo mannen din med). Planlegge ukemenyer, få babyen i seng i rett tid. Og ikke minst; sov når babyen sover, ikke sitt oppe til langt på kvelden. Er man trøtt, er livet trasig.

Som hjemmeværende bør man klare å få unna klesvask, moppe gulvet og lage mat, så lenge man er frisk, synes jeg.

Gjest Elextra
Skrevet

Hva du kan forvente i det daglige en stund før og en stund etter fødsel blir jo et ganske annet spørsmål enn rett rundt fødsel.

Like før og et par uker etter fødsel er det helt unntakstilstand, og jeg synes hverken du eller han skal regne med at du får gjort noe særlig husarbeid, matlaging, handling eller barnelevering og -henting denne tiden. Med andre ord vil dette falle på ham, og du får neppe gjort stort annet enn å ta deg av babyen. Også når det bjelder babyen bør han bidra når han er hjemme, ikke bare for å avlaste deg, men også for å få et nærmere forhold til babyen.

Når ting går seg mer til noen uker etter fødselen er det vel naturlig at du gjenopptar husarbeid og handling så lenge du er hjemme. Men når han har fri fra jobb synes jeg det er naturlig at dere deler på alt av husarbeid og barnestell, selv om det vel er naturlig at du tar det meste av nattevåket, ettersom han skal på jobb. En gang i uken eller så bør du imidlertid få sove ut, behovet for dette vil jo variere veldig med babyen.

Skrevet

Oi, føler med deg.

Takk:-)

Jeg synes selvfølgelig det er veldig trist at babyen ikke får mer tid med pappaen sin! Han har også hobbyer han driver med på kveldene fra 19.00 og utover, papirarbeid, og stedatteren min som han har lekselesing med og oppfølging på trening og konkurranser.

Så det er mye baby og mamma ja! Litt sårt, men jeg visste jo om det før vi fikk barn. Dessuten er han en fantastisk mann, som jeg elsker meget høyt:-) Har fortsatt ikke kommet over det livet jeg ville byttet mitt eget mot!

Skrevet

Hva med å ta en prat med han om hva han syns han kan bidra med? Og generelt om hva som kommer til å endre seg omkring fødsel og med et barn til i familien?

Siden du bor i Spania, så er kanskje mannen din spansk. Og det er ikke usannsynlig at han har et annet syn enn en norsk mann på hva han kan og bør bidra med. Jeg tror uansett at han kan trenge noen hyggelige hint om hva han kan avhjelpe deg med. Og da er det bedre å avtale det på forhånd enn at du må mase fortløpende.

Med så lange arbeidsdager som han har, så ser jeg ikke noe i veien for at du, som er hjemmeværende i en periode, tar alt av hus og handling på dagtid. Vel og merke etter at ting har gått seg litt til. Da får dere mest mulig familietid sammen når alle er hjemme.

Det blir uansett mer å gjøre for deg også enn da dere fikk barn nr en, og mer slitsomt å gå gravid enn første gang. Men det har dere sikkert tenkt over - og merket - allerede.

Men viktigst av alt: Så heldige dere er som skal få et barn til, da. Kos dere med stort og smått!

Gjest Angela26
Skrevet

Hva med å ta en prat med han om hva han syns han kan bidra med? Og generelt om hva som kommer til å endre seg omkring fødsel og med et barn til i familien?

Siden du bor i Spania, så er kanskje mannen din spansk. Og det er ikke usannsynlig at han har et annet syn enn en norsk mann på hva han kan og bør bidra med. Jeg tror uansett at han kan trenge noen hyggelige hint om hva han kan avhjelpe deg med. Og da er det bedre å avtale det på forhånd enn at du må mase fortløpende.

Med så lange arbeidsdager som han har, så ser jeg ikke noe i veien for at du, som er hjemmeværende i en periode, tar alt av hus og handling på dagtid. Vel og merke etter at ting har gått seg litt til. Da får dere mest mulig familietid sammen når alle er hjemme.

Det blir uansett mer å gjøre for deg også enn da dere fikk barn nr en, og mer slitsomt å gå gravid enn første gang. Men det har dere sikkert tenkt over - og merket - allerede.

Men viktigst av alt: Så heldige dere er som skal få et barn til, da. Kos dere med stort og smått!

Han er spansk ja, men har heldigvis ikke noe annen holdning til husarbeid og slikt, enn en vanlig Ola Nordmann :-)

Vi gleder oss stort til à fà en baby :-) Dattera vàr er egentlig hans stedatter, sà dette med spedbarnstid og nattevàk og slikt, har han ikke vaert gjennom fòr. Derfor er jeg spent pà hvordan det blir for oss, hvordan vi skal dele pà oppgaver, og fà ting til à gà rundt.

Hàper vi fàr til en grei og levelig lòsning for oss alle sammen :-)

Skrevet

Jeg syens det er helt uakseptablet å ha en slik arbeidstid når man har små barn. I hvertfall når du ikke orker dette.

Jeg har hatt det slik en stund jeg også, og det endte nesten med skillsmisse. (Dette var ikke hovedårsaken, men var også medvirkende)

Jeg begynte å jobbe når snuppa var 5 mnd. Da oppdaget jeg hvor utrolig enkelt det er å stå opp etter en hel natts søvn. Så den som går hjemme må jo ta hovedanvaret for nattevåk, men et par netter i uka bør den andre ta dette ansvaret.

I tillegg bør han absolutt bidra hjemme. Spør han hva han har lyst til da vel. Mye enkelere å få folk til å utføre jobb de selv har foreslått:-)

Også her vil det være naturlig at du tar hoveddelen så lenge du går hjemme, men han må også bidra. (Rydde opp etter middag, vaske litt tøy, hjelpe til med hovedrengjøringen osv.)

Skrevet

Sikkert litt dumt spørsmål, men hvorfor gidde å ha det slik? Da må det jo være bedre å få seg en vanlig jobb!!!!

PS: Jeg har også en som er selvstendig næringsdrivende....

Gjest Angela26
Skrevet

Hva du kan forvente i det daglige en stund før og en stund etter fødsel blir jo et ganske annet spørsmål enn rett rundt fødsel.

Like før og et par uker etter fødsel er det helt unntakstilstand, og jeg synes hverken du eller han skal regne med at du får gjort noe særlig husarbeid, matlaging, handling eller barnelevering og -henting denne tiden. Med andre ord vil dette falle på ham, og du får neppe gjort stort annet enn å ta deg av babyen. Også når det bjelder babyen bør han bidra når han er hjemme, ikke bare for å avlaste deg, men også for å få et nærmere forhold til babyen.

Når ting går seg mer til noen uker etter fødselen er det vel naturlig at du gjenopptar husarbeid og handling så lenge du er hjemme. Men når han har fri fra jobb synes jeg det er naturlig at dere deler på alt av husarbeid og barnestell, selv om det vel er naturlig at du tar det meste av nattevåket, ettersom han skal på jobb. En gang i uken eller så bør du imidlertid få sove ut, behovet for dette vil jo variere veldig med babyen.

Ja, det er de fòrste ukene jeg er spent pà, hvordan vi skal klare à fordele ting pà en slik màte, at ikke alt faller pà den ene av oss. Jeg er fornòyd med hvordan vi har det nà, men jeg vet av erfaring at det kan bli veldig tungt med nattevàk og slikt. Bare det à gà gjennom en fòdsel gjòr at man blir redusert den fòrste tiden.

Jeg har tenkt pà dette med at han kan bringe dattera vàr til skolen, og sà henter jeg. I helgene har han fri, sà da kan han vaske litt hus, evt. at vi gjòr det sammen, + at han stàr opp med baby etter at jeg har ammet, slik at jeg fàr hvilt ut litt. I ukedagene, kan han hjelpe til med middagslaging, eller i hvertfall rydde og vaske opp nàr vi er ferdig...

Jeg skal prate med han om dette her, men greit à hòre hva dere synes ogsà :-)

Skrevet

Sikkert litt dumt spørsmål, men hvorfor gidde å ha det slik? Da må det jo være bedre å få seg en vanlig jobb!!!!

PS: Jeg har også en som er selvstendig næringsdrivende....

Målet er jo at det ikke skal være slik for alltid da... At han kan jobbe opp firmaet litt, og om noen år kanskje ha mulighet til å ta seg fri i helger og slikt.

Dessuten har det positive sider også - som at han har delvis fleksibel arbeidstid for eksempel. Det kommer også godt med når man har små! For eksempel var han med på alle svangerskapskontrollene mine, alle helsestasjonskontrollene hennes, og ellers kan han stort sett gjøre tid hvis det trengs...

Men det hender vi snakker om det ja, at han kunne jobbet mye mindre, og faktisk tjent en del mer i en annen jobb. Tiden vil vise...

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg syens det er helt uakseptablet å ha en slik arbeidstid når man har små barn. I hvertfall når du ikke orker dette.

Jeg har hatt det slik en stund jeg også, og det endte nesten med skillsmisse. (Dette var ikke hovedårsaken, men var også medvirkende)

Jeg begynte å jobbe når snuppa var 5 mnd. Da oppdaget jeg hvor utrolig enkelt det er å stå opp etter en hel natts søvn. Så den som går hjemme må jo ta hovedanvaret for nattevåk, men et par netter i uka bør den andre ta dette ansvaret.

I tillegg bør han absolutt bidra hjemme. Spør han hva han har lyst til da vel. Mye enkelere å få folk til å utføre jobb de selv har foreslått:-)

Også her vil det være naturlig at du tar hoveddelen så lenge du går hjemme, men han må også bidra. (Rydde opp etter middag, vaske litt tøy, hjelpe til med hovedrengjøringen osv.)

''Jeg syens det er helt uakseptablet å ha en slik arbeidstid når man har små barn.''

De bor jo i Spania, hvor dette er helt vanlig. Tror ikke spanske arbeidsgivere har helt forståelse for norske småbarnsforeldres behov. Riktignok tror jeg mannen til trådstarter er selvstendig, men han kan vel vanskelig avslutte arbeidsdagen langt tidligere enn andre om det skal gå rundt.

Antakelig har han en time eller to spisepause, men det er vel lite han får bidratt på hjemmefronten den tiden. Eller - kanskje han skulle foreta storhandelen i lunchpausen? Kjempeidé *S*.

Skrevet

Jeg synes det har vært veldig viktig å få hjelp til å levere det eldste barnet om morgenen. For babyer sover ofte godt på den tiden av døgnet, og da har man en sjanse til å ta igjen tapt nattesøvn.

Ellers ville jeg prioritert at han hadde tid med babyen når han var hjemme, og prøvd å få husarbeidet unna selv.

Gjest Angela26
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1224674782' post='3992674]

I og med at han jobber såpass mye, hadde jeg ikke klart å forlange så mye. Jevn fordeling av byssing og bæring, samt halvparten av alle våkenetter, ja. Men ikke at han skal ta seg av husarbeid, matlaging og innkjøp, bortsett fra de 2-3 første ukene, tror jeg.

Jeg er mye alene, og var også det da barna var babyer. Det som reddet meg fra å gå fra forstanden, hehe - var: steinhard disiplin på planlegging og forberedning. Og ikke minst gode rutiner.

Sånt noe er jo greit for meg å si, all den tid jeg hadde to barn som omtrent sov hele natten fra kl 19, fra dag nr 2 i deres liv ;o)

Barn nr 1 var temmelig urolig på kveldene og sleit meg magesmerter og gråt til langt på natt i flere måneder. Det var et slit.

Men: ro og orden. Matinnkjøp kun 1 gang pr uke (da blir jo mannen din med). Planlegge ukemenyer, få babyen i seng i rett tid. Og ikke minst; sov når babyen sover, ikke sitt oppe til langt på kvelden. Er man trøtt, er livet trasig.

Som hjemmeværende bør man klare å få unna klesvask, moppe gulvet og lage mat, så lenge man er frisk, synes jeg.

Klesvask og moppe gulv er gjort pà et blunk nesten. Men det er jo tusen andre ting à gjòre ogsà, og mye av det tar tid. Som feks. stryking... :-/

Nàr helga kommer, vet jeg at han liker à slappe av, og det skal han fà lov til. Jeg tror bare at det blir et lite sjokk for han med en baby i hus, og at han mà nesten trà til litt hvis vi skal ha det bra sammen :-)

Skrevet

Klesvask og moppe gulv er gjort pà et blunk nesten. Men det er jo tusen andre ting à gjòre ogsà, og mye av det tar tid. Som feks. stryking... :-/

Nàr helga kommer, vet jeg at han liker à slappe av, og det skal han fà lov til. Jeg tror bare at det blir et lite sjokk for han med en baby i hus, og at han mà nesten trà til litt hvis vi skal ha det bra sammen :-)

Stryking bør han gjøre selv, hvis det er hans skjorter det er snakk om.

Annen stryking driter du i, hehe! Det er noe med den spanske stryketrenden jeg ikke forstår. Jeg har en spansk venninne, hun stryker alt hun kmmer over. Makan til tidsfordriv ;o)

Gjest Angela26
Skrevet

Da jeg fikk det siste barnet ble jeg fritatt fra alt husarbeid til jeg var kommet meg litt. Jeg fikk konsentrere meg om søsken og babyen. Det tar litt tid før man er kjent med den og har fått rutiner på både søvn og amming. Jeg tror jeg var i ørska to-tre uker. Gradvis tok jeg over oppgavene igjen.

Jeg synes godt du kan be han om å støvsuge og å lage mat av og til, spesielt til å begynne med. Han bør i allefall ikke kreve at huset er i orden når han kommer hjem, eller forvente at det er avanserte måltider klar på bordet. Det er litt unntakstilstand å få en baby i hus :)

Hvis du får en baby som sover svært lite sammenhengende er det fint om du kan få deg litt søvn mens han enten gir den mat eller tar seg av den. Mannen min våknet alltid før meg når barna skulle ha pupp, så da hentet han bebisen og la den inntil meg. Det syntes jeg var utrolig greit i forhold til om han hadde dultet i meg og informert meg om at nå er det amming.

Det at dere får en baby betyr masse merarbeid for deg. Det er naturlig at det blir litt merarbeid på han også. Etterhvert får dere kanskje gode rutiner på søvn, så da tror jeg du vil få overskudd til vanlig husarbeid. Hvis du er hjemmeværende vil selvsagt det meste av husarbeid falle på deg, men at han bidrar litt når han _er_ hjemme er en selvfølge.

Dere hadde jo en veldig fin lòsning da :-)

Mannen min er hjelpsom nàr det trengs, men han vet ingenting om hvordan det er à ha en baby i hus, og hvor tungt det kan vaere. Jeg har hòrt om dem som sliter skikkelig i forholdet i spedbarnsperioden, der oppgavene faller mest pà den ene av dem, og slikt vil jeg gjerne unngà :-)

Vi finner nok en grei lòsning, men jeg synes det er greit à hòre deres synspunkter ogsà :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...