Speak Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Målet er jo at det ikke skal være slik for alltid da... At han kan jobbe opp firmaet litt, og om noen år kanskje ha mulighet til å ta seg fri i helger og slikt. Dessuten har det positive sider også - som at han har delvis fleksibel arbeidstid for eksempel. Det kommer også godt med når man har små! For eksempel var han med på alle svangerskapskontrollene mine, alle helsestasjonskontrollene hennes, og ellers kan han stort sett gjøre tid hvis det trengs... Men det hender vi snakker om det ja, at han kunne jobbet mye mindre, og faktisk tjent en del mer i en annen jobb. Tiden vil vise... Vi snakket om dette før gubben startet eget. Vi ble enige om at vi måtte tåle ett år på denne måten. (For å bygge opp firmaet) Etter dette året har det variert litt. MEN i mone øyne har han ikke måtte jobbe så mye. (Han har tjent mye mer enn det vi faktisk trenger) Nå jobber han stort sett ca. 40 timer/uke og tar gode ferier. (5 hele uker i år + noen enkeltdager). Fri hver helg. Han tjener jo mye mindre nå, men mye mer enn om han skulle vært ansatt. Så nå synes jeg at vi har en god balanse i ting. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Han er spansk ja, men har heldigvis ikke noe annen holdning til husarbeid og slikt, enn en vanlig Ola Nordmann :-) Vi gleder oss stort til à fà en baby :-) Dattera vàr er egentlig hans stedatter, sà dette med spedbarnstid og nattevàk og slikt, har han ikke vaert gjennom fòr. Derfor er jeg spent pà hvordan det blir for oss, hvordan vi skal dele pà oppgaver, og fà ting til à gà rundt. Hàper vi fàr til en grei og levelig lòsning for oss alle sammen :-) Ok - hans første barn! Da tror jeg i hvert fall at det er lurt at du deler dine erfaringer fra forrige omgang og forteller hvor du syns det er viktig å få hjelp - uten å måtte be om det hver gang. Feks å få noen hvileskjær, dele på bæring, mating og byssing, dele litt på nattevåk om det blir travle netter osv. For min del var det veldig deilig å gi mann og baby fast kvalitetstid til badestunden. Det gjorde _aldri_ jeg, og det var veldig deilig å ha den stunda med skjermet tid. Nå er det jo viktig for deg å få litt tid med eldste barnet også, så dere kan kanskje finne flere faste far/barn aktiviteter? 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1224680042' post='3992796] Stryking bør han gjøre selv, hvis det er hans skjorter det er snakk om. Annen stryking driter du i, hehe! Det er noe med den spanske stryketrenden jeg ikke forstår. Jeg har en spansk venninne, hun stryker alt hun kmmer over. Makan til tidsfordriv ;o) Hehe! Ja det er sant! Svigermor stryker til og med undertòyet!!! Jeg stryker ganske mye, fordi han kan det ikke rett og slett. Og det er jo skjortene som tar mest tid... Kanskje jeg skal laere han opp? :-) Det ville spart meg mye tid i hvertfall :-) 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg synes det har vært veldig viktig å få hjelp til å levere det eldste barnet om morgenen. For babyer sover ofte godt på den tiden av døgnet, og da har man en sjanse til å ta igjen tapt nattesøvn. Ellers ville jeg prioritert at han hadde tid med babyen når han var hjemme, og prøvd å få husarbeidet unna selv. Ja, det er jeg enig i. Jeg har ogsà tenkt pà dette med at han kan bringe jenta vàr pà skolen, og sà henter jeg. I helgene fàr vi dele likt pà ting, eller at han tar en skikkelig husvask. Er ikke sikkert jeg orker à vaske à rydde sà mye de fòrste ukene... Om han kan avlaste meg litt om natta innimellom, hvis mulig, sà vil jo jeg ha mer energi til familien og andre ting ogsà. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Hehe! Ja det er sant! Svigermor stryker til og med undertòyet!!! Jeg stryker ganske mye, fordi han kan det ikke rett og slett. Og det er jo skjortene som tar mest tid... Kanskje jeg skal laere han opp? :-) Det ville spart meg mye tid i hvertfall :-) Yes! Skjortestryking bør være hans oppgave i småbarnstida, med mulighet for utvidelse på livstid ;D 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg syens det er helt uakseptablet å ha en slik arbeidstid når man har små barn. I hvertfall når du ikke orker dette. Jeg har hatt det slik en stund jeg også, og det endte nesten med skillsmisse. (Dette var ikke hovedårsaken, men var også medvirkende) Jeg begynte å jobbe når snuppa var 5 mnd. Da oppdaget jeg hvor utrolig enkelt det er å stå opp etter en hel natts søvn. Så den som går hjemme må jo ta hovedanvaret for nattevåk, men et par netter i uka bør den andre ta dette ansvaret. I tillegg bør han absolutt bidra hjemme. Spør han hva han har lyst til da vel. Mye enkelere å få folk til å utføre jobb de selv har foreslått:-) Også her vil det være naturlig at du tar hoveddelen så lenge du går hjemme, men han må også bidra. (Rydde opp etter middag, vaske litt tøy, hjelpe til med hovedrengjøringen osv.) Arbeidstiden er det desverre ingenting vi kan gjòre noe med :-( Og pà grunn av den, ser jeg viktigheten med at han fàr kvalitetstid sammen med ungene nàr han kommer hjem fra jobb. Men, samtidig mà han nesten bidra med noe annet enn hygge og lek med ungene, slik at jeg fàr slappet av litt ogsà. Jeg har jo hòrt om dem som nesten skiller lag, eller har gjort det, nettopp fordi det ble for mye ansvar pà den ene, og at man fàr minimalt med kosetid sammen. Godt at dere kom dere gjennom det da :-) Spedbarnstiden kan vaere veldig tung! Jeg bare hàper vi kommer oss greit gjennom den ogsà :-) 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 ''Jeg syens det er helt uakseptablet å ha en slik arbeidstid når man har små barn.'' De bor jo i Spania, hvor dette er helt vanlig. Tror ikke spanske arbeidsgivere har helt forståelse for norske småbarnsforeldres behov. Riktignok tror jeg mannen til trådstarter er selvstendig, men han kan vel vanskelig avslutte arbeidsdagen langt tidligere enn andre om det skal gå rundt. Antakelig har han en time eller to spisepause, men det er vel lite han får bidratt på hjemmefronten den tiden. Eller - kanskje han skulle foreta storhandelen i lunchpausen? Kjempeidé *S*. :-) Det er vanlig arbeidstid i Spania ja. Som regel jobber de fra 08.00 - 20.00 tror jeg (?). Da har de denne siestan midt pà dagen som varer et par timer. Min mann jobber et stykke unna der vi bor, sà han har ikke mulighet til à komme hjem à spise og slappe av, som mange spanjoler gjòr. Han spiser ute sammen med kollegaer eller alene. 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1224680804' post='3992813] Yes! Skjortestryking bør være hans oppgave i småbarnstida, med mulighet for utvidelse på livstid ;D Helt enig! ;-) 0 Siter
pekkaline Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Hei! Du må ta den praten med han allerede i dag. Du er tung og sliter nå mot slutten, og da kan han hjelpe til med støvsuging og vasking der det trengs. Som noen andre sier her, spør hva han selv vil synes er greit å ha ansvar for i en periode. Kanskje dere kan forberede neste dags middag sammen på kveldstid, det som går an å gjøre da... Så har du jo ei stor datter...... Pass på når baby kommer at baby er like mye hans. Dersom barnet ikke sover allverdens så kan han stille opp ei natt eller to hver uke til det roer seg og du har kommet deg etter fødsel. Det er viktig at han får lov til å trø til fra første stund. Jeg håper han vil bære deg på gullstol og gjøre alt for deg som har satt hans sønn til verden Men _nå_ må du være ganske nære ja, spennende 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Og husk at det ikke MÅ være strøkent i leiligheten til alle døgnets tider da ;O) Trenger kanskje ikke ta husarbeidet hver dag lenger. 0 Siter
tonie Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Når han har så lang arbeidsdag synes jeg ikke du kan forvente stort mer av ham. Hvis han da enda hjelper litt til med babyen bør det holde. Du har vel mulighet til å slappe litt av mellom slagene? Når man har småbarn må det være lov å ikke ha det strøkent hjemme til enhver tid. 0 Siter
ariadne Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg ser en del mener det ikke kan forlanges mer av ham da han jobber 10,5 timer per dag. Det hadde vært artig for sammenlikningens skyld å vite hvor mange timer per dag du jobber (i høygravid tilstand). Jeg tenker at ideelt sett burde et par ha lik mengde fritid. Du trenger en god del mer enn ham nå når du er høygravid, og frem til kroppen har hentet seg inn igjen noen måneder etter fødselen. 0 Siter
tonie Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg ser en del mener det ikke kan forlanges mer av ham da han jobber 10,5 timer per dag. Det hadde vært artig for sammenlikningens skyld å vite hvor mange timer per dag du jobber (i høygravid tilstand). Jeg tenker at ideelt sett burde et par ha lik mengde fritid. Du trenger en god del mer enn ham nå når du er høygravid, og frem til kroppen har hentet seg inn igjen noen måneder etter fødselen. Men hun har jo den eldste i barnehage? En baby sover en god del, og da bør moren også passe på å få hvilt seg litt. Mannen jobber jo røven av seg for å tjene penger til familien sin. Jeg synes mange norske gifte og samboende kvinner er direkte storforlangende. Enslige mødre overlever da fint de også selv om de må ta absolutt hele biten selv. Jeg vet, for det har jeg prøvd:) 0 Siter
Gjest muffins Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Men hun har jo den eldste i barnehage? En baby sover en god del, og da bør moren også passe på å få hvilt seg litt. Mannen jobber jo røven av seg for å tjene penger til familien sin. Jeg synes mange norske gifte og samboende kvinner er direkte storforlangende. Enslige mødre overlever da fint de også selv om de må ta absolutt hele biten selv. Jeg vet, for det har jeg prøvd:) :0) FULLSTENDIG ENIG MED DEG. 0 Siter
Gjest muffins Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Arbeidstiden er det desverre ingenting vi kan gjòre noe med :-( Og pà grunn av den, ser jeg viktigheten med at han fàr kvalitetstid sammen med ungene nàr han kommer hjem fra jobb. Men, samtidig mà han nesten bidra med noe annet enn hygge og lek med ungene, slik at jeg fàr slappet av litt ogsà. Jeg har jo hòrt om dem som nesten skiller lag, eller har gjort det, nettopp fordi det ble for mye ansvar pà den ene, og at man fàr minimalt med kosetid sammen. Godt at dere kom dere gjennom det da :-) Spedbarnstiden kan vaere veldig tung! Jeg bare hàper vi kommer oss greit gjennom den ogsà :-) kvalitetstid sammen med ungene,det høres da kjekt ut.Men du da?hva skal du gjøre hele dagen?Du får tid til å sove og litt stell av hus hverdag.Resten gjør dere sammen i helga. Jeg jobber på cafe hverdag og der sitter det mødre og ammer og skravler i timesvis. Diskuterer Facebok og sender masse meldinger. Jeg skjønner meg ikke på de- lite voksent. 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Men hun har jo den eldste i barnehage? En baby sover en god del, og da bør moren også passe på å få hvilt seg litt. Mannen jobber jo røven av seg for å tjene penger til familien sin. Jeg synes mange norske gifte og samboende kvinner er direkte storforlangende. Enslige mødre overlever da fint de også selv om de må ta absolutt hele biten selv. Jeg vet, for det har jeg prøvd:) Jeg har vaert alenemor, og vet ogsà hvordan det er. Ikke alle babyer sover, det mà du huske. Nà kan jeg fà en baby med godt sovehjerte denne gang, jeg hàper det! Om ikke, sà blir det utrolig slitsomt med daglige gjòremàl kombinert med lite sòvn. 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 kvalitetstid sammen med ungene,det høres da kjekt ut.Men du da?hva skal du gjøre hele dagen?Du får tid til å sove og litt stell av hus hverdag.Resten gjør dere sammen i helga. Jeg jobber på cafe hverdag og der sitter det mødre og ammer og skravler i timesvis. Diskuterer Facebok og sender masse meldinger. Jeg skjønner meg ikke på de- lite voksent. Om jeg fàr sove sà er jo det meste lòst :-) Fàr jeg en baby som er slik som dattera mi var, sà blir man gàende rundt som en zombie og fàr ikke gjort noen ting. Jeg synes ikke det er noe forlangt at man blir avlastet hjemme nàr man har en liten baby à ta seg av. 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Og husk at det ikke MÅ være strøkent i leiligheten til alle døgnets tider da ;O) Trenger kanskje ikke ta husarbeidet hver dag lenger. Om jeg ikke tar husarbeidet hver dag, sà hoper det seg opp, og det blir enda tyngre og ta det. Men à gjekke ned litt pà krava gàr jo greit :-) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Om jeg ikke tar husarbeidet hver dag, sà hoper det seg opp, og det blir enda tyngre og ta det. Men à gjekke ned litt pà krava gàr jo greit :-) Det gjør ingenting om det ligger et par hybelkaniner under sofaen en liten stund ) mener ikke at man skal la det gro igjen, men bare lukke øynene bittelitt, og konsentrere seg om andre ting ;O) 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Hei! Du må ta den praten med han allerede i dag. Du er tung og sliter nå mot slutten, og da kan han hjelpe til med støvsuging og vasking der det trengs. Som noen andre sier her, spør hva han selv vil synes er greit å ha ansvar for i en periode. Kanskje dere kan forberede neste dags middag sammen på kveldstid, det som går an å gjøre da... Så har du jo ei stor datter...... Pass på når baby kommer at baby er like mye hans. Dersom barnet ikke sover allverdens så kan han stille opp ei natt eller to hver uke til det roer seg og du har kommet deg etter fødsel. Det er viktig at han får lov til å trø til fra første stund. Jeg håper han vil bære deg på gullstol og gjøre alt for deg som har satt hans sønn til verden Men _nå_ må du være ganske nære ja, spennende Vi finner nok en grei plan, hàper jeg :-) Han er jo en hjelpsom og omsorgsfull mann, en skikkelig mann :-D Men det var greit à hòre deres synspunkter pà hva han kan gjòre, og ikke gjòre. Ultralyd termin var i dag, men sitter her ennà med vonde kynnere... *Snurt* Har en feeling pà den 29 oktober jeg, sà fàr vi se hva det blir til :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.