Gå til innhold

Arbeidsoppg.Hva kan jeg forvente av mannen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjør "svigermor" ja! ;-) (og er sjokkert over at jeg ikke gjør det samme for sønnen hennes.. *kremt*)

Hehe, vi har ikke samme svigermor, vel? ;-)

Min svigermor sier heldigvis ikke noe om at jeg ikke stryker klær, men hun tenker antagelig sitt ;-)

Jeg pleier å sette stor pris på å ha henne å besøk foran større happeninger (17.mai, julaften, barnedåp etc.), for da vet jeg hun kommer til å tilby strykehjelp. Hun vet nemlig at jeg hater å stryke ;)

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Aliza1365380759

7

• AneM1365380603

4

• Lotte :o)

3

• Anonym 82

3

Skrevet

Jeg stryker mannen min sine klær! :-) Og ikke koster det meg mange kalorier heller. Og min mann stryker mine. Den som tar fram strykejernet stryker det som er i haugen rett og slett, uansett hvem det er sitt. Vi stryker nok litt mer enn mange her inne gjør ser jeg, men jeg har sluttet å stryke sengtøy da... Tjihi....

Som sagt, jeg stryker bare (nesten bare iallefall) bunadskjorta mi på 16.mai ;)

Gjest Angela26
Skrevet

Du skal se at det går seg til :) Jeg syntes det var nesten et sjokk å komme hjem med den første ungen. Skulle jeg liksom være med det lille mennesket helt alene, og attpåtil ha ansvaret for det. Skumle saker ;) Nå har jeg fire unger, og har glidd inn i det gradvis.

Nå ser du for deg et skrikende gap som sørger for at du får lite søvn, men når han kommer får bylten personlighet. Det gjør alt annerledes.

Et lite tips: Du trenger ikke å gjøre alt husarbeid mens han sover. Ta han med rundt i huset mens du holder på, så skal du se hvor kjekt det er for begge to. Når han skal sove kan du selv legge deg nedpå.

Mannen min mener at svigermor kommer og hjelper oss, fordi det er helt vanlig her. Kanskje tar hun med seg ferdiglaga middag ogsà :-D

Men det er viktig for meg at hun fàr vaere bare bestemor ogsà!

Ellers sà mente han at det er en selvfòlge at han hjelper til ogsà, sà dette gàr nok veldig greit tror jeg :-)

Aliza1365380759
Skrevet

Hehe, vi har ikke samme svigermor, vel? ;-)

Min svigermor sier heldigvis ikke noe om at jeg ikke stryker klær, men hun tenker antagelig sitt ;-)

Jeg pleier å sette stor pris på å ha henne å besøk foran større happeninger (17.mai, julaften, barnedåp etc.), for da vet jeg hun kommer til å tilby strykehjelp. Hun vet nemlig at jeg hater å stryke ;)

Hehe, nei, tror nok ikke det er samme svigermor, for min nøler ikke med å fortelle hvor "grusom" og sjokkerende det er.. ;-) Tror jeg hadde bodd hjemmefra i tre år før jeg kjøpte strykejern, og da var det kun for å fiksere silkemaling! Det har ennå ikke vært i kontakt med klesplagg av noe slag :-P

Skrevet

Som sagt, jeg stryker bare (nesten bare iallefall) bunadskjorta mi på 16.mai ;)

Bunadskjorta mi er det faktisk ikke jeg som stryker. Det er det moren min som gjør. Gammel vane vond å vende osv, hun "samler inn" alle skjortene til barn, svigerbarn og barnebarn 16.mai og stryker dem. Helt sant. ;)

Ellers kan jeg faktisk tenke meg mye husarbeid som er verre en stryking. Jeg hater f.eks å skifte sengtøy. (Men elsker å legge meg i nyvasket rent sengtøy...vanskelig combo gitt....) Jeg var au pair i England i min grønne ungdom, og bodde hos en familie der fruen brukte hvite bluser hver dag, mannen hvite skjorter, og alle tre ungene skoleuniformer med skjorter. Og gjett hvem som hadde ansvaret for strykingen?! Jeg skal love deg at jeg har svart belte i skjortestryking!!

Aliza1365380759
Skrevet

Mannen min mener at svigermor kommer og hjelper oss, fordi det er helt vanlig her. Kanskje tar hun med seg ferdiglaga middag ogsà :-D

Men det er viktig for meg at hun fàr vaere bare bestemor ogsà!

Ellers sà mente han at det er en selvfòlge at han hjelper til ogsà, sà dette gàr nok veldig greit tror jeg :-)

Godt å høre at det ordnet seg, og at bekymringen var ubegrunnet! :-)

Skrevet

Hehe, nei, tror nok ikke det er samme svigermor, for min nøler ikke med å fortelle hvor "grusom" og sjokkerende det er.. ;-) Tror jeg hadde bodd hjemmefra i tre år før jeg kjøpte strykejern, og da var det kun for å fiksere silkemaling! Det har ennå ikke vært i kontakt med klesplagg av noe slag :-P

Hehe, svigermora mi er iallefall flink til å gå stille i dørene ;)

Skrevet

Bunadskjorta mi er det faktisk ikke jeg som stryker. Det er det moren min som gjør. Gammel vane vond å vende osv, hun "samler inn" alle skjortene til barn, svigerbarn og barnebarn 16.mai og stryker dem. Helt sant. ;)

Ellers kan jeg faktisk tenke meg mye husarbeid som er verre en stryking. Jeg hater f.eks å skifte sengtøy. (Men elsker å legge meg i nyvasket rent sengtøy...vanskelig combo gitt....) Jeg var au pair i England i min grønne ungdom, og bodde hos en familie der fruen brukte hvite bluser hver dag, mannen hvite skjorter, og alle tre ungene skoleuniformer med skjorter. Og gjett hvem som hadde ansvaret for strykingen?! Jeg skal love deg at jeg har svart belte i skjortestryking!!

Moren min hater også å stryke. Hun hadde ansvar for å stryke skjortene til sin far, bror og bestefar gjennom hele oppveksten. Tror ikke jeg skal belemre henne med bunadskjorta mi i tillegg ;)

Men jammen er du heldig!!

AneM1365380603
Skrevet

Jepp! Jeg har allikevel merket meg at noen stryker alt som er av klær, uansett! Ei jeg kjenner stryker til og med trusene sine *himle*

Det må være første gangen jeg hører at noen stryker trusene sine, he he.

Jeg kjøpte slike strykelapper for å merke barna sine klær, men jeg strøk på kun en gang. Det burde jeg jo visst på forhånd.. Nå har jeg tekstiltusj, og alt er merket :)

Aliza1365380759
Skrevet

Hehe, svigermora mi er iallefall flink til å gå stille i dørene ;)

Ja, min er ikke _så_ ille hun heller altså, vi er bare litt uenige på de punktene som går på "typiske husmor-ting".. Mens hun støvsuger og vasker gulvene daglig, er det noe som ikke kunne falle meg inn å gjøre. Hun stryker alle klær, jeg ser ikke behovet. Hun synes det er "forferdelig" at jeg ikke har noen hvite/lyse klær, og derfor vasker "alt i ett" (skiller kun mellom klær som vaskes på 40 grader og 60 grader, tar ingen hensyn til farger). Men det er vel det jeg kan komme på sånn umiddelbart av "husmor-ting" jeg ikke utfører "korrekt" i følge henne, og det er jo ikke noe som er et stort problem sånn til daglig, hun bor jo tross alt over 100 mil unna :-P

Svigerfar derimot, synes det er kjempefint at jeg "vet hvor skapet skal stå" og er praktisk anlagt! Han er snekker, og liker å ha en "svigerdatter" som kan svinge en hammer hvis hun må ;-)

Skrevet

Det må være første gangen jeg hører at noen stryker trusene sine, he he.

Jeg kjøpte slike strykelapper for å merke barna sine klær, men jeg strøk på kun en gang. Det burde jeg jo visst på forhånd.. Nå har jeg tekstiltusj, og alt er merket :)

Jeg var også skikkelig husmoderlig og kjøpte stryke-på-lapper en eller annen gang, men det var jo så mye enklere å skrive initialene i merkelappen med sprittusj, så det har jeg tenkt å fortsette med ;)

Jeg er ganske "hysterisk" når det kommer til støv og rot, så stryking gidder jeg ikke involvere meg i - Det får da være grenser ;)

Skrevet

Ja, min er ikke _så_ ille hun heller altså, vi er bare litt uenige på de punktene som går på "typiske husmor-ting".. Mens hun støvsuger og vasker gulvene daglig, er det noe som ikke kunne falle meg inn å gjøre. Hun stryker alle klær, jeg ser ikke behovet. Hun synes det er "forferdelig" at jeg ikke har noen hvite/lyse klær, og derfor vasker "alt i ett" (skiller kun mellom klær som vaskes på 40 grader og 60 grader, tar ingen hensyn til farger). Men det er vel det jeg kan komme på sånn umiddelbart av "husmor-ting" jeg ikke utfører "korrekt" i følge henne, og det er jo ikke noe som er et stort problem sånn til daglig, hun bor jo tross alt over 100 mil unna :-P

Svigerfar derimot, synes det er kjempefint at jeg "vet hvor skapet skal stå" og er praktisk anlagt! Han er snekker, og liker å ha en "svigerdatter" som kan svinge en hammer hvis hun må ;-)

Enkelte ting må man bare bære over med, så det er bra du tåler dette :)

Svigermora mi var en gang såpass lur og diskret at hun kommenterte genservask overfor eldstejenta. Hun sa bare: "Den genseren er såå fin. Du får bare hjelpe mamma å huske på at det kan være lurt å vrenge genseren før vask og ikke bruke tørketrommel på den:)"

Jeg tok den, ja ;-)

Gjest vikatida
Skrevet

Sånn har jeg det hjemme og, er hjemme med en baby på permisjon, mannen min får permisjon senere i år, da skal jeg ha ferie så vi får være sammen. Nå jobber han lange dager og er ofte ikke hjemme før i 19 tiden som hos deg, og da er han selvsagt sliten og orker ikke så mye. Jeg har vært hjemme hele tiden, det er mye arbeid med baby da... men prøver få gjort litt.

Dere får samarbeide og gi han noen oppgaver i helgen da....

så får han hvile seg på ukedagene.

Gjest Mamadillah
Skrevet

Angående handlingen - handle en gang i uka, mindre arbeid og dere sparer penger!

Vi har en liten baby nå. Mannen min jobber lenge og er sliten når han kommer hjem. Derfor gjør jeg mesteparten av arbeidet da, vasker klær osv...

jeg vasker ikke så mye hus da, men jeg kommanderer han av og til å hjelpe til da, f.eks å støvsuge har blitt hans jobb.

Jeg lager som oftest maten, og det går greit.

Handle gjør vi sammen, hver fredag eller lørdag, da tar vi med babyen på kjøpesenteret, har skrevet liste over alt vi trenger helga og uka etter og handler.

Det blir en del poser, så det er greit å ha stasjonsvogn, så det blir plass til både poser og vogn. Jeg bærer babyen inn og han tar seg av å bære inn nettene.

Så samarbeider vi om å legge varene på plass.

I helgene hjelper han mer til med husarbeid, hjelper meg å tømme oppvaskmaskina mens jeg legger i nytt. Jeg vasker benkene og gulvene (en sjelden gang) og tørker av borda om han ikke gjør det.

Aliza1365380759
Skrevet

Enkelte ting må man bare bære over med, så det er bra du tåler dette :)

Svigermora mi var en gang såpass lur og diskret at hun kommenterte genservask overfor eldstejenta. Hun sa bare: "Den genseren er såå fin. Du får bare hjelpe mamma å huske på at det kan være lurt å vrenge genseren før vask og ikke bruke tørketrommel på den:)"

Jeg tok den, ja ;-)

*le høyt* Ja, den versjonen var lur! Dan skal jeg huske til en dag jeg selv blir svigermor! ;-) Til min svigermors forsvar har jeg jo ingen barn hun kan si sånt til, derfor går jo alt direkte til meg.. :-)

Skrevet

*le høyt* Ja, den versjonen var lur! Dan skal jeg huske til en dag jeg selv blir svigermor! ;-) Til min svigermors forsvar har jeg jo ingen barn hun kan si sånt til, derfor går jo alt direkte til meg.. :-)

Da vet du hva du kan vente deg dersom du evt får barn en gang ;-)

Jeg har forøvrig verdens hyggeligste svigermor, så slike ting gjør meg ikke noe. Hun har jo egentlig litt rett i at jeg er sløv med sånt ;-)

Skrevet

Vi bor i Spania og det er vanlig arbeidstid her.

Vil bare si at vi bor i Norge, og vi har tre barn, og hund. jeg går i 80 % stilling,og minn mann jobber fra kl 08 til 21.30 hver dag.Han ser aldri barna i ukedagene, og dette er noe han velger fordi han mener vi trenger pengene, p.g.a masse lån.

Dette har vært et evig diskusjonsevne, og jeg blir ikke hørt.Har måtte venne meg til det, men det er trist.

Spørs om det går så mye lenger..

Gjest Elextra
Skrevet

Angående handlingen - handle en gang i uka, mindre arbeid og dere sparer penger!

Vi har en liten baby nå. Mannen min jobber lenge og er sliten når han kommer hjem. Derfor gjør jeg mesteparten av arbeidet da, vasker klær osv...

jeg vasker ikke så mye hus da, men jeg kommanderer han av og til å hjelpe til da, f.eks å støvsuge har blitt hans jobb.

Jeg lager som oftest maten, og det går greit.

Handle gjør vi sammen, hver fredag eller lørdag, da tar vi med babyen på kjøpesenteret, har skrevet liste over alt vi trenger helga og uka etter og handler.

Det blir en del poser, så det er greit å ha stasjonsvogn, så det blir plass til både poser og vogn. Jeg bærer babyen inn og han tar seg av å bære inn nettene.

Så samarbeider vi om å legge varene på plass.

I helgene hjelper han mer til med husarbeid, hjelper meg å tømme oppvaskmaskina mens jeg legger i nytt. Jeg vasker benkene og gulvene (en sjelden gang) og tørker av borda om han ikke gjør det.

''I helgene hjelper han mer til med husarbeid, hjelper meg å tømme oppvaskmaskina mens jeg legger i nytt. ''

Er ikke dette et felles ansvar, da, hvorfor er det han som hjelper _deg_ med dette og ikke omvendt?

Skrevet

''I helgene hjelper han mer til med husarbeid, hjelper meg å tømme oppvaskmaskina mens jeg legger i nytt. ''

Er ikke dette et felles ansvar, da, hvorfor er det han som hjelper _deg_ med dette og ikke omvendt?

nei desverre vi er ikke kommet så langt likevel når det gjelder likestilling.

Har den oppfatningen at det er mannen som hjelper kvinnen med barn og hjem.

Slik er det iallefall hjemme hos oss.

Gjest Elextra
Skrevet

nei desverre vi er ikke kommet så langt likevel når det gjelder likestilling.

Har den oppfatningen at det er mannen som hjelper kvinnen med barn og hjem.

Slik er det iallefall hjemme hos oss.

Slik er det heldigvis ikke hos oss. Vi deler på ansvaret for både hus og barn, selv om jeg ser at jeg av en eller annen grunn i stor grad har fått ansvaret for at barna har det de trenger av klær og utstyr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...