Gjest gomle Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 sønnen min har klart å ødelegge mobilen sin, og en reparasjon koster visst minst 1500. Så da tenkte vi å kjøpe en litt rimelig telefon til ham isteden, og så bruke det simkortet han har, fordi dette er låst med abonnement i 1 år. Tenkte om det lønner seg å kjøpe en operatørlås telefon med kontantkort, og så bruke hans simkort. Eller hvordan lønner det seg for oss å ordne dette på billigst mulig vis? Han har igjen ca 1/2 år av bindingstiden på sitt abonnement. 0 Siter
Gjest libom Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Er det ikke ofte sånn at de bare krever at abonementet fornyes for at man skal få sånn billigtelefon? I så fall kan du vel bare gjør det? jeg for min del kjøper alltid telefon uten abonnement, så jeg vet ikke _helt_ hva jeg snakker om nå ;-) 0 Siter
songbirdy Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Er det ikke ofte sånn at de bare krever at abonementet fornyes for at man skal få sånn billigtelefon? I så fall kan du vel bare gjør det? jeg for min del kjøper alltid telefon uten abonnement, så jeg vet ikke _helt_ hva jeg snakker om nå ;-) Nix, jeg har akkurat vært oppi samme situasjon med min sønn og pga bindingstiden er det ikke mulig å overføre nummeret/simkortet til en annen telefon.... Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet eller gjøre som "gomle" skriver; kjøpe en ny, rimelig telefon til bindingstiden går ut... Angrer litt på at jeg ikke ordnet med "idiot-forsikring" på telefonen hans... ( 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Du kan spørre mobiloperatøren om hvor mye det vil koste dere å bryte det abbonnementet nå, seks mnd før bindingstiden går ut? Forslag fra 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Nix, jeg har akkurat vært oppi samme situasjon med min sønn og pga bindingstiden er det ikke mulig å overføre nummeret/simkortet til en annen telefon.... Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet eller gjøre som "gomle" skriver; kjøpe en ny, rimelig telefon til bindingstiden går ut... Angrer litt på at jeg ikke ordnet med "idiot-forsikring" på telefonen hans... ( ''pga bindingstiden er det ikke mulig å overføre nummeret/simkortet til en annen telefon'' Er du sikker på det? 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 ''pga bindingstiden er det ikke mulig å overføre nummeret/simkortet til en annen telefon'' Er du sikker på det? Man kan jo sette SIM-kortet inn i en annen telefon man kjøper, men bindinga blir man ikke kvitt uten å betale bruddgebyr til teleoperatør. Fornying med bindingstid kan ikke gjøres før 11 måneder etter at man fikk forrige bindingstid, og dette er jeg 100% sikker på. Brudd av bindingstid er dyrt, slett ikke uvanlig med 100-200 kroner pr måned, og med 6 mnd igjen blir det 600-1200 kroner. Man kan få en grei telefon uten binding til denne prisen. Men man kan altså ta ut og bruke SIM-kort og nummer i hvilken telefon man vil, det er _telefonen_ som er operatørlåst, ikke nummeret eller SIM-kortet. 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Nix, jeg har akkurat vært oppi samme situasjon med min sønn og pga bindingstiden er det ikke mulig å overføre nummeret/simkortet til en annen telefon.... Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet eller gjøre som "gomle" skriver; kjøpe en ny, rimelig telefon til bindingstiden går ut... Angrer litt på at jeg ikke ordnet med "idiot-forsikring" på telefonen hans... ( Det angrer vi på også, det blir forsikring på den neste!! 0 Siter
Bookworm Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Nix, jeg har akkurat vært oppi samme situasjon med min sønn og pga bindingstiden er det ikke mulig å overføre nummeret/simkortet til en annen telefon.... Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet eller gjøre som "gomle" skriver; kjøpe en ny, rimelig telefon til bindingstiden går ut... Angrer litt på at jeg ikke ordnet med "idiot-forsikring" på telefonen hans... ( ''pga bindingstiden er det ikke mulig å overføre nummeret/simkortet til en annen telefon'' Det er ikke riktig, du kan selvfølelig bruke SIM-kortet på en annen telefon, men du får ikke kjøpt noen ny telefon til redusert pris (bindingstilbud) fordi man allerede har binding på kortet. Hvis man derimot prøver å bruke SIM-kortet på en telefon med operatørlås til en annen leverandør, vil det ikke virke... 0 Siter
puttelulle Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Nix, jeg har akkurat vært oppi samme situasjon med min sønn og pga bindingstiden er det ikke mulig å overføre nummeret/simkortet til en annen telefon.... Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet eller gjøre som "gomle" skriver; kjøpe en ny, rimelig telefon til bindingstiden går ut... Angrer litt på at jeg ikke ordnet med "idiot-forsikring" på telefonen hans... ( Går det ikke an å bryte bindingstida, sier du? Da har jeg gjort det umulige opptil flere ganger... Men-man må betale en liten sum for å få det gjort, selvfølgelig! Det er jo strengt tatt kontraktsbrudd! Men, jeg mener nå at det er mulig, og siden det er 6 mnd igjen av abonnementet, hadde ihvertfall jeg betalt litt, for å få en ny telefon! 0 Siter
songbirdy Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 ''pga bindingstiden er det ikke mulig å overføre nummeret/simkortet til en annen telefon'' Det er ikke riktig, du kan selvfølelig bruke SIM-kortet på en annen telefon, men du får ikke kjøpt noen ny telefon til redusert pris (bindingstilbud) fordi man allerede har binding på kortet. Hvis man derimot prøver å bruke SIM-kortet på en telefon med operatørlås til en annen leverandør, vil det ikke virke... Det var jo det jeg svarte til "libom" som mente det bare var å kjøpe en ny billigtelefon? Vi har selvsagt puttet simkortet i en tlf, men dette er en gammel, brukt telefon uten operatørlås/bindingstid.. Gidder ikke bruke tusenvis av kroner på å kjøpe en ny en uten abonnement.. 0 Siter
songbirdy Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Går det ikke an å bryte bindingstida, sier du? Da har jeg gjort det umulige opptil flere ganger... Men-man må betale en liten sum for å få det gjort, selvfølgelig! Det er jo strengt tatt kontraktsbrudd! Men, jeg mener nå at det er mulig, og siden det er 6 mnd igjen av abonnementet, hadde ihvertfall jeg betalt litt, for å få en ny telefon! ja, klart det "går an", men om man ikke vil BETALE for det (som jeg regner med innskrivers utgangspunkt var (samme som mitt), så er det litt værre. Klart, det fins jo sikkert mange løsninger på problemet. Man kan få tak i en brukt en (finnes sikkert noen i familien, på jobb el. i vennekretsen som har noe liggende), som kan overtas? Man kan kjøpe ny tlf, feks kontanttelefon (og få nytt nr)? Man kan bryte kontrakten som du sier og betale et mellomlegg (noe jeg har forstått er ganske dyrt). Når man har barn/ungdom med mobil, så er de nærmest som storforbrukere å regne. Min sønn har et Djuice Control-abonnement så om han skal ha ny tlf, (og jeg ikke kjøper ut den gamle bindingstiden), så regner jeg med at jeg må betale 200 kr i mnd til bindingstiden er ute, ca 9-10 mnd. Heldigvis går det jo da evt. an å omgjøre disse kronene til kontantkort etter bindingstidens slutt, så sånn sett går jo ikke pengene "tapt". Og ellers må en tydeligvis være ekstremt korrekt og tydelig i sine innlegg for å unngå "korreks" og oppklaringende innlegg her på dol.. Hehe..... 0 Siter
songbirdy Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 ''pga bindingstiden er det ikke mulig å overføre nummeret/simkortet til en annen telefon'' Er du sikker på det? jeg bare signerer på ChiengMai's innlegg 0 Siter
songbirdy Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Det angrer vi på også, det blir forsikring på den neste!! Sønnen min knuste sin innen en uke etter at han hadde fått den... Så forsikring blir det på neste ja... 0 Siter
puttelulle Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 ja, klart det "går an", men om man ikke vil BETALE for det (som jeg regner med innskrivers utgangspunkt var (samme som mitt), så er det litt værre. Klart, det fins jo sikkert mange løsninger på problemet. Man kan få tak i en brukt en (finnes sikkert noen i familien, på jobb el. i vennekretsen som har noe liggende), som kan overtas? Man kan kjøpe ny tlf, feks kontanttelefon (og få nytt nr)? Man kan bryte kontrakten som du sier og betale et mellomlegg (noe jeg har forstått er ganske dyrt). Når man har barn/ungdom med mobil, så er de nærmest som storforbrukere å regne. Min sønn har et Djuice Control-abonnement så om han skal ha ny tlf, (og jeg ikke kjøper ut den gamle bindingstiden), så regner jeg med at jeg må betale 200 kr i mnd til bindingstiden er ute, ca 9-10 mnd. Heldigvis går det jo da evt. an å omgjøre disse kronene til kontantkort etter bindingstidens slutt, så sånn sett går jo ikke pengene "tapt". Og ellers må en tydeligvis være ekstremt korrekt og tydelig i sine innlegg for å unngå "korreks" og oppklaringende innlegg her på dol.. Hehe..... ''Og ellers må en tydeligvis være ekstremt korrekt og tydelig i sine innlegg for å unngå "korreks" og oppklaringende innlegg her på dol.. Hehe..... ;)'' Går ut fra at det er "oppklarende innlegg" du mener. Og ja! Jeg kan jo ikke lese dine tanker! Når du sier at "det ikke går an", så må jeg jo få lov til å presisere at "jo, det går an!" Når det vitterligen er sant!:-) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Man kan jo sette SIM-kortet inn i en annen telefon man kjøper, men bindinga blir man ikke kvitt uten å betale bruddgebyr til teleoperatør. Fornying med bindingstid kan ikke gjøres før 11 måneder etter at man fikk forrige bindingstid, og dette er jeg 100% sikker på. Brudd av bindingstid er dyrt, slett ikke uvanlig med 100-200 kroner pr måned, og med 6 mnd igjen blir det 600-1200 kroner. Man kan få en grei telefon uten binding til denne prisen. Men man kan altså ta ut og bruke SIM-kort og nummer i hvilken telefon man vil, det er _telefonen_ som er operatørlåst, ikke nummeret eller SIM-kortet. I know :-) Håpet forresten at du dukket opp, for jeg vet at du kan dette her :-) 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Du må normalt betale en viss sum for å bryte bindingstiden. Hvor mye du må betale avhenger av hvilket abm du har og hvor lang tid det er igjen av bindingstiden. Jeg hadde skikkelig flaks her om dagen. Jeg skulle ha ny mobil og det kostet egentlig 750kr å bryte bindingstiden (hadde igjen 4 mnd), men mannen som ekspederte meg sa at han kunne fikse det gratis..og det gjorde han også Så skulle jeg kjøpe ny mobil som kostet 1000kr med abm, men da jeg sa jeg synes det var litt dyrt så sa han at jeg kunne få den for 1kr. Ergo sparte jeg 1750Kr :-) Det var flaks det :-) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Det var jo det jeg svarte til "libom" som mente det bare var å kjøpe en ny billigtelefon? Vi har selvsagt puttet simkortet i en tlf, men dette er en gammel, brukt telefon uten operatørlås/bindingstid.. Gidder ikke bruke tusenvis av kroner på å kjøpe en ny en uten abonnement.. ''Det var jo det jeg svarte til "libom" som mente det bare var å kjøpe en ny billigtelefon? '' Det libom sier stemmer jo! Det er ikke sånn at alle billigtelefoner selges med binding av et eller annet slag. Det du antakelig kaller billigtelefon er subsidierte telefoner som ofte _egentlig_ koster mye mer, og du betaler mer via et dyrt abonnement eller binding. Mange av disse telefonene kjøper du rett og slett på en slags avbetaling, og de er langt fra billige. Du får fint en telefon til under 300 kroner uten binding, men det er selvfølgelig en lite avansert telefon som kanskje hverken har kamera eller fargeskjerm. Begge de to tingene kan du fint få i en telefon til 600-1000 kroner. Og det er egentlig det som er _billig_telefon, ikke de du betaler 1 krone for i butikken. 0 Siter
Gjest idli Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Du har sjekket at sønnen din ikke får fikset mobilen sin på garantien? (Hvis han kjøpte mobilen samtidig som han fikk abbonementet han har.) 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 Du må normalt betale en viss sum for å bryte bindingstiden. Hvor mye du må betale avhenger av hvilket abm du har og hvor lang tid det er igjen av bindingstiden. Jeg hadde skikkelig flaks her om dagen. Jeg skulle ha ny mobil og det kostet egentlig 750kr å bryte bindingstiden (hadde igjen 4 mnd), men mannen som ekspederte meg sa at han kunne fikse det gratis..og det gjorde han også Så skulle jeg kjøpe ny mobil som kostet 1000kr med abm, men da jeg sa jeg synes det var litt dyrt så sa han at jeg kunne få den for 1kr. Ergo sparte jeg 1750Kr :-) Det var flaks det :-) Jøss, du må da ha et spesielt drag på mobilselgere! ;-) 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 Du har sjekket at sønnen din ikke får fikset mobilen sin på garantien? (Hvis han kjøpte mobilen samtidig som han fikk abbonementet han har.) Skjermen er sprukket fordi han mistet den i golvet, så det går vel ikke på noen garanti? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.