Gå til innhold

Husvasken, Hvordan og hvor ofte?

Anbefalte innlegg

Gjest Heeeeelt ny i faget
Skrevet

Hvordan holder dere det rent hjemme?

Vasker en gang i uken, to ganger i uken, hver dag, en gang i mpneden???

Og hva gjør dere da? Hvor nøye vaskes det?

Når dere tar rundvasken (til jul og vårne kanskje) hva vasker dere da i tillegg til det dere gjør til vanlig??

Jeg vil rett og slett ha en oppskrift på hvordan jeg som fersk husmor skal ha det renest mulig, og få gode tips og råd...

Så ladies, skriv meg piunkt for punkt hvordan dere gjør dette og lær meg og bli en god husmor:o)

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Renest mulig er én ting... Hvordan jeg gjør det er en helt annen ting....

Jeg gjør som følger: Støvsuger kjøkken og inngangsparti så ofte det trengs - noen ganger per uke. Støvsuger hele huset en gang i uka.

Tørker støv en gang i uka.

Vasker bad en gang i uka.

Vasker klær fortløpende og lar det vokse en stor haug rent tøy på vaskerommet før det legges sammen og legges inn i skapene - her kan det vel anbefales sterkt å ta den biten fortløpende også.

Vasker gulv på bad og kjøkken en gang i uka ca, vasker resten av gulvene sjelden. Veldig sjelden, har gulv som ikke skal vaskes så mye - heldigvis :-)

Skifter sengetøy en gang i uka.

Handler stort en gang i uka og supplerer underveis kun hvis jeg må.

Kjøkkenet ryddes og tørkes av benker osv fortløpende hvilket vil si flere ganger per dag.

Vasker vinduer med ekstremt varierende mellomrom - men det er veldig pent når de er nyvaskede...

Storvask til jul ja.....

Den skal noen andre få svare deg på - den tør jeg ikke legge ut her :-)

Skrevet

''Hvordan holder dere det rent hjemme?''

Støvsuger alle gulv, tørker støv, vasker gulv med mopp. Badet vaskes. Har en jente som kommer og gjør dette en gang hver 14. dag.

''Vasker en gang i uken, to ganger i uken, hver dag, en gang i mpneden??? Og hva gjør dere da? Hvor nøye vaskes det?''

Badet en gang i uken, gulvene støvsuges 1 gang i uken, mopper gulv 1 gang hver fjortende dag. Tørker støv 1 gang hver fjortende dag. Kjøkkenbenken holdes ryddig og ren hele tiden. Vaskemaskinen og oppvaskmaskinen får en runde hver dag.

''Når dere tar rundvasken (til jul og vårne kanskje) hva vasker dere da i tillegg til det dere gjør til vanlig??''

Hvis jeg i det hele tatt har noen rundvask så blir det inne i kjøkkenskap.

Jeg har ikke støv på hjernen som du ser. Etter at vi flyttet til en stor og luftig leilighet som ikke er overmøblert syns jeg det er forholdsvis liten jobb å holde det i orden.

Skrevet

Jeg skjønner at jeg skal holde meg langt unna denne tråden...

Skrevet

Jeg har lest at det ikke er bra for oss at ting er for rent. (Lenge leve disse flotte artiklene:-)

Jeg støvsuger en gang i uka. Hele huset. Vasker badet en gang i uka. (Vask, do, speil, dusjdør)

Gulvvask skjer hvert skuddår omtrent like ofte som vindusvask. (Etter den voldsomme vinden for et par dager siden ser jeg at det henger fast blader på vinduet. Kanskje på tide å ta det da....) Jeg tror faktisk ikke jeg vasker hele huset mer enn 2-4 ganger i året. Men tar de gulvene som SER møkkete ut.

Men når jeg vasker så vasker jeg skillelig med lister og alt:-) Gjerne før jul og på våren i hvertfall.

Tenk i gamle dager da de hadde vegg til vegg teppe dere..... (også en ting jeg finner mye trøst i:-)

Kjøkkenet derimot blir vaska grundig ofte. (Ett par ganger i uka i hvertfall.) Alt på benkene blir flyttet og vasket godt rundt.

Skrevet

Jeg skjønner at jeg skal holde meg langt unna denne tråden...

Ellers kan du henge deg på svaret mitt:-)

Skrevet

Det aller beste rådet: vær ryddig. Ikke forflytt deg fra A til B tomhendt. Da går rengjøringen som smurt.

Rot og klær kan ta usannsynlig lang tid å rydde opp i *har nettopp tittet inn i boden* :(

Skrevet

lalalalalalalalalalal

[holder for ørene, lukker øynene og rister på hodet]

Ikke ment som kritikk til deg som trådstarter, men det er forferdelig hvor dårlig samvittighet jeg får av tråder om hvor ofte man bør vaske :) Håper du får noen fornuftige svar i hvert fall!

Skrevet

lalalalalalalalalalal

[holder for ørene, lukker øynene og rister på hodet]

Ikke ment som kritikk til deg som trådstarter, men det er forferdelig hvor dårlig samvittighet jeg får av tråder om hvor ofte man bør vaske :) Håper du får noen fornuftige svar i hvert fall!

Det fornutige er å ikke slite seg ut!!!!! Bedre med litt skitt i krokene enn et rent helvete.

(Gud så mange gode argumenter jeg har får å bruke lite tid på slikt....)

Gjest Aimabel
Skrevet

Vasker kun gulv til jul, når vi får besøk, eller når det er flekker på gulvet. Tørker støv når det blir for ille, eller når vi får besøk. Vi mopper gulv en gang i uka, prøver å få det til å bli to ganger. Med besøk mener jeg når vi har invitert på middag og sånt, folk må gjerne komme på besøk men ikke forvente at det er strøkent.

Storrengjøring tar vi når vi flytter :-) (vi har flyttet ganske ofte) Nå skal vi vel bo her en god stund så da må vi vel storrengjøre. Anbefaler å droppe den store desembervasken, på den tiden er det altfor mye annet å gjøre så du risikerer å bli utslitt til jul. Vask heller i kroker og skap nå, og så klarer du deg med mopping og kanskje feie over gulv med grønnsåpe så det lukter rent til jul. Vindusvask er ikke nødvendig til jul, vinduene er dekket av all slags krims, desuten kommer gjerne gjestene når det er mørkt.

Etter en såpass lat jul er det på tide med en skikkelig vårrengjøring, men da er det så greit å vaske og lufte når varmen kommer.

Skrevet

Har ingen fast plan, men prøver å ha det sånn at jeg ikke mistrives i mitt eget hjem.

Eneste plassen det stort sett er strøkent er kjøkkenet, jeg liker å ha det rent der jeg lager mat, så der vasker jeg jo litt, helst mens jeg passer middagen, da tar jeg også ut av oppvasmaskina.

Har en regel om at jeg skal klare å få oppholdsrommene presentable på null komma svisj om uventet besøk dukker opp, da er det omogjort å fjerne alt unødig fra salongbordet, så ser det meget bedre ut, for det formålet har jeg en stor hylle under, desverre har det en tendens til å samle seg mye der over tid, så da må jeg frem med skippertakmentaliteten min.

Badet vasker jeg for oftest helt spontant, har klut å jif stående, så bruker noen minutt ekstra på do innimellom. Skittenklær tar jeg også med på vaskerommet når jeg ser at korga begynner å fylles opp, og da kjører jeg et par maskiner mens jeg er i gang!

Jeg er i følge meg selv et perfekt husmoremne, jeg har det rent nok til at folk trives, å skittent nok til at de ikke får sammenbrudd om de er uheldig å søle noe.

Har en venninne som får helt hetta om jeg er hos henne og spiser en twist uten å gå å kaste papiret umiddelbart, i begynnelsen passet jeg på å gå å kaste etterhvert, men om du spiser 10 twist blir dette slitsomt, så jeg lar henne gjøre det istedet, og det er helt vilt hvor hun springer, arme menneske!

Hun var på forspill hos meg her en gang, og jeg drikker å slapper av og hun springer frem og tilbake med fille, tomkorker, tomflasker osv, så presterer hun å fiske etter skryt midt oppe i det, men da sa jeg at jeg hadde satt mer pris på om hun hadde sittet å kost seg, men om hun absolutt ville holde på slik så værsågod. Hun ble helt rød og sa hun ikke kunne for at hun var en perfekt husmor, så da sa jeg at hun ikke var en perfekt husmor, men en overhysterisk en, og at jeg var glad jeg ikke hadde det sånn.

Poenget mitt er å ikke overdrive noen av veiene, ingen andre enn du legger merke til hvor ofte du vasker gulv om du tar støvsugeren fatt av og til og fjerner flekker på gulvet når de oppstår.

He-he, jeg ungikk den andre husmortråden, men denne klarte jeg ikke å la være å svare på, selv om jeg har lite i en sånn tråd å gjøre.

Skrevet

Vi pleier å vaske hele huset en ettermiddag i uka. Vi tørker støv (tørrklut) på alle bord, vinduskarmer, hyller etc. Deretter tørrmopper vi alle gulvene i huset. Noen av gulvene, som f.eks. kjøkkengulvene, blir også våtmoppet.

Sånn ellers i uka har jeg tørrmoppen stående framme. Jeg pleier å sveipe over alle gulvene når jeg kommer hjem fra jobb. Det tar meg fem minutter og vi unngår mye støv og rusk pga dette.

I oktober pleier jeg å begynne på rundvask av huset. Jeg tar da et og et rom. Skriver opp en plan på kalenderen - den og den uka skal jeg vaske tak og vegger på loftsstua etc. Jeg kan godt bruke hele oktober og november på denne seansen (laaange pauser innimellom;-)) For å motivere meg selv pleier jeg å kjøpe noen nye ting til noen av rommene. De nye tingene får jeg ikke lov å sette på plass før rommet er ferdig nedvaska ;)

Skrevet

Har vaskehjelp annenhver uke, da vaskes alle rom og det blir tørket støv.

Ellers tas kjøkkengulvet med tørr- eller våtmopp (etter behov) noen ganger i uken, badene tas også mellom de to ukene. Vinduene vaskes ca. en gang i året.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...