Gå til innhold

NHD: deprimert personlighet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er helt korrekt at det diskuteres om det finnes en deprimert personlighet(sforstyrrelse).

De fleste klinikere jeg kjenner, støtter denne tanken. Jeg synes også at det gir mening. Jeg har truffet personer hvor dette ville ha vært en korrekt beskrivelse. Avgrensningen mot dystymi er selvsagt vanskelig.

Interessant..

Men man kan bli frisk av det, eller iallefall få en bedre livskvalitet enn før, dersom en står på for det selv? Akkurat som andre lidelser/diagnoser? For det er jo ikke uvanlig - eller?

For slik jeg ser det, om det da er det det som feiler meg, så viser den fremgangen jeg har hatt de to siste årene (både før og etter jeg begynte i behandling) at det er fullt mulig.

Det var det som gjorde meg så ufattelig lettet da jeg leste det heftet. For om det stemmer, så ser fremtiden lysere ut enn den noen gang har gjort før, og det er også verdt strevet å fortsette - selv om det fortsatt vil ta laaaaang tid.

Hvis du kan si noe generelt om det, hadde det vært interessant :-)

Gjest BipolarII...jeg visst

Interessant..

Men man kan bli frisk av det, eller iallefall få en bedre livskvalitet enn før, dersom en står på for det selv? Akkurat som andre lidelser/diagnoser? For det er jo ikke uvanlig - eller?

For slik jeg ser det, om det da er det det som feiler meg, så viser den fremgangen jeg har hatt de to siste årene (både før og etter jeg begynte i behandling) at det er fullt mulig.

Det var det som gjorde meg så ufattelig lettet da jeg leste det heftet. For om det stemmer, så ser fremtiden lysere ut enn den noen gang har gjort før, og det er også verdt strevet å fortsette - selv om det fortsatt vil ta laaaaang tid.

Hvis du kan si noe generelt om det, hadde det vært interessant :-)

Her har du jo alt svaret selv:

"For slik jeg ser det, om det da er det det som feiler meg, så viser den fremgangen jeg har hatt de to siste årene (både før og etter jeg begynte i behandling) at det er fullt mulig"

"For slik jeg ser det, om det da er det det som feiler meg, så viser den fremgangen jeg har hatt de to siste årene (både før og etter jeg begynte i behandling) at det er fullt mulig"

Komplisert dette.. Men slik jeg tenker nå, så er det jo ikke sikkert det er det som feiler meg, så jeg spurte litt generelt om en slik type lidelse. :-)

Det er helt korrekt at det diskuteres om det finnes en deprimert personlighet(sforstyrrelse).

De fleste klinikere jeg kjenner, støtter denne tanken. Jeg synes også at det gir mening. Jeg har truffet personer hvor dette ville ha vært en korrekt beskrivelse. Avgrensningen mot dystymi er selvsagt vanskelig.

Vil bare takke for svar. Jeg skal ta det opp i neste time.

Skjønner forøvrig (om) du synes det er vanskelig å svare på mine spm, fordi dere er kollegaer.. At du ikke vil blande deg.

Utålmodighet er ikke alltid en dyd i terapien, skal jeg fortelle deg! Hadde vært veldig fint om du kunne stengt meg ute fra dol i stedet ;( ;)

Annonse

Gjest Melbilla

Skjønner forøvrig (om) du synes det er vanskelig å svare på mine spm, fordi dere er kollegaer.. At du ikke vil blande deg.

Utålmodighet er ikke alltid en dyd i terapien, skal jeg fortelle deg! Hadde vært veldig fint om du kunne stengt meg ute fra dol i stedet ;( ;)

Nå tar du helt av. Du fikk svar. Vær fornøyd med det og la det gå en god stund før du spør om nye nytt.

Du må selv lære deg å kontrolere deg.

Et godt råd: Ikke navngi behandleren din her inne. Ville heller ikke gjort noe poeng av at "de er kollegaer". Noe må du holde skjult, jeg synes ikke det "smaker" godt når du gjør dette.

Bare et tips, ikke vondt ment :)

Gjest Melbilla

Et godt råd: Ikke navngi behandleren din her inne. Ville heller ikke gjort noe poeng av at "de er kollegaer". Noe må du holde skjult, jeg synes ikke det "smaker" godt når du gjør dette.

Bare et tips, ikke vondt ment :)

Det var Nhd som gjorde dette første gang.

Annonse

Nå tar du helt av. Du fikk svar. Vær fornøyd med det og la det gå en god stund før du spør om nye nytt.

Du må selv lære deg å kontrolere deg.

Eh.. det var overhodet ikke negativt ment fra min side..

Jeg bare skrev noe jeg selv synes er vanskelig. Blir et lite dilemma, synes jeg. Og jeg har meget stor forståelse for at/om han ikke liker å blande seg. Jeg ville iallefall syntes det.

Den siste setningen var egentlig ment som en refleksjon til meg selv, en dum tanke jeg burde holdt for meg selv. Men gjort er gjort.

Jeg er kjempefornøyd med svaret, men du har rett i at jeg burde latt det ta lenger tid før jeg spurte opp igjen. Jeg var sliten, og forsto det ikke. Det skal jeg prøve å huske, ta konsekvensen av.

Og som "bipolar II..." skrev, så hadde jeg allerede svaret på det selv.

Og det der med utålmodigheten er ikke lett! Faktisk litt ødeleggende også..

Jeg skal forøvrig ta det videre med min behandler.

Jeg vil bare si tusen takk for svar og linker, til deg og ;)

I boken til Svenn Torgersen om personlighetsforstyrrelser står det om depressiv personlighet. Rart den da ikke brukes lenger...

Jeg bare lurer på en ting rent generelt..

I linken til "bipolar II jeg visst" står det:

''Kjennetegn ved depressiv personlighet er blant annet pessimisme og overdreven tendens til kritikk av seg selv og andre. ''

Ang pessimisne: vil det si at man har bare negativ/pessimistisk tankegang, eller at det meste av tankegangen er negativ/pessismistisk? Kan en se det på en persons adferd?

Ang kritikk av andre: viser man andre den kritikken?

Har forståelse for om du ikke vil svare, men om så skjønt: på forhånd takk for svar ;)

Tror du har forstått det helt riktig.

Folkehelseinstituttet skriver (se link):

"Depresjon og depressiv personlighet

Alvorlig depresjon var den vanligst forekommende psykiske lidelsen blant deltakerne i intervjuundersøkelsen om psykiske lidelser. Omkring 15 prosent, snaut en av sju, hadde vært svært deprimert minst én gang. Dette stemmer med andre studier og bekrefter at depresjon er en av de vanligste folkesykdommene i Norge.

Noen mener at depressive personlighetstrekk er en egen lidelse som bør skilles fra det som vanligvis omtales som depresjon. Kjennetegn ved depressiv personlighet er blant annet pessimisme og overdreven tendens til kritikk av seg selv og andre.

Resultatene fra forskningen ved Folkehelseinstituttet støtter hypotesen om at ”depressiv personlighet” er en egen tilstand som kan skilles fra andre typer depresjon. I undersøkelsene var slike depressive personlighetstrekk vanligere hos kvinner enn hos menn. Omkring halvparten av årsakene til variasjonen i disse trekkene var genetisk betinget hos kvinner. Dessuten fant forskerne at gener og miljøfaktorer som bidrar til depressive personlighetstrekk, var delvis forskjellige fra dem som bidrar til depresjon."

http://fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,2336:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:69715::1:5569:10:::0:0

+ her er en link til:

http://socialpsykologi.twice.se/depressiv_personlighet.html

Du får se hvor mye du kjenner deg igjen.

Jeg tror ikke dette gjelder meg..

Gjest Lillepetit

Jeg bare lurer på en ting rent generelt..

I linken til "bipolar II jeg visst" står det:

''Kjennetegn ved depressiv personlighet er blant annet pessimisme og overdreven tendens til kritikk av seg selv og andre. ''

Ang pessimisne: vil det si at man har bare negativ/pessimistisk tankegang, eller at det meste av tankegangen er negativ/pessismistisk? Kan en se det på en persons adferd?

Ang kritikk av andre: viser man andre den kritikken?

Har forståelse for om du ikke vil svare, men om så skjønt: på forhånd takk for svar ;)

Hei j31

Spurte som jeg gjorde forleden, fordi jeg trodde du hadde fått diagnosen din.

Jeg visste ikke at du fremdeles lette etter diagnoser.

Jeg mener å huske at du var biopolar, men det er mulig jeg tar feil.

Tenkte at det ofte følger depresjon med en slik diagnose, og at du derfor ikke lette etter andre mulige årsaker til nedstemtheten din. Men jeg forstår godt at du ble lettet hvis du synes du fant noe som kunne forklare hvordan du har det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...