Gå til innhold

Friskmeld en schizofren!

Anbefalte innlegg

NHD, du skrev dette for en tid tilbake:

''Inntil nylig har en ment at schizofreni er en livslang lidelse. Det må en dessverre være forberedt på fortstt for de fleste.

Dog kommer det stadig mer dokumentasjon på at schizofreni også kan gå over. I tillegg er det mange som kan bli svært bra av sin lidelse selv om de ikke blir helbredet''

Hvor lenge skal en være uten symptomer for å bli "friskmeldt"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/316849-friskmeld-en-schizofren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men en med diabetes på insulin, selv om vedkommende fungerer helt bra og ikke har symptomer, er vel fortsatt diabetiker?

Psykiatritermer er nå ikke til å forstå seg på.

Ikke helbredelse, men remisjon/friskmelding.

Overskriften var friskmelding.

Jeg tenkte selvsagt også på "helbredelse". Er det sjanser for det?

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1893123

Ja, helbredelse er mulig. Dessverre er det meget sjelden det skjer.

Men å bli frisk, arbeidsfør, ha familie, ha det fint i fritiden, nyte livet, også med medisiner, må da også være noe å trakte etter. Her mener en at det bør være mulig for opp til 1 av 3.

Annonse

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1893123

Ja, helbredelse er mulig. Dessverre er det meget sjelden det skjer.

Men å bli frisk, arbeidsfør, ha familie, ha det fint i fritiden, nyte livet, også med medisiner, må da også være noe å trakte etter. Her mener en at det bør være mulig for opp til 1 av 3.

''Men å bli frisk, arbeidsfør, ha familie, ha det fint i fritiden, nyte livet, også med medisiner, må da også være noe å trakte etter. Her mener en at det bør være mulig for opp til 1 av 3''

Ja, det er absolutt å trakte etter, og da skjønner jeg at jeg er godt på vei :o)

Jeg antar da at jeg også kan bli kvitt diagnosen i journalen min. At det står at jeg ikke lenger er schizofren (ja det kjennes til og med ubehangelig å skrive at en er "schizofren").

Er det da også slik at jeg etter et gitt antall år som frisk ikke trenger å oppgi diagnosen ved tegning av livsforsikring?

''Men å bli frisk, arbeidsfør, ha familie, ha det fint i fritiden, nyte livet, også med medisiner, må da også være noe å trakte etter. Her mener en at det bør være mulig for opp til 1 av 3''

Ja, det er absolutt å trakte etter, og da skjønner jeg at jeg er godt på vei :o)

Jeg antar da at jeg også kan bli kvitt diagnosen i journalen min. At det står at jeg ikke lenger er schizofren (ja det kjennes til og med ubehangelig å skrive at en er "schizofren").

Er det da også slik at jeg etter et gitt antall år som frisk ikke trenger å oppgi diagnosen ved tegning av livsforsikring?

Du er ikke schizofren. Du er en person med sykdommen schizofreni.

Jeg har også en sykdom. Den er livslang, men jeg er ikke sykdommen.

Det med forsikring kan jeg ikke svare sikkert på.

Takk skal du ha for at du svarte på denne tråden.

Jeg skal forsøke å bli litt mer dus med det at jeg ikke er schizofren, men at jeg har diagnosen schizofreni, og at jeg i tillegg kanskje kan være heldig å bli kvitt den for alltid.

Jeg føler at det er så mye negativt knyttet til diagnosen schizofreni, og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i noen av beskrivelsene jeg møter i litteraturen eller på folkemunne. Jeg finner ikke mange fellesnevnere mellom slik jeg har det og slik schizofrenidiagnosen og symptomene omtales i psykiatrien.

Gjest Melbilla

Takk skal du ha for at du svarte på denne tråden.

Jeg skal forsøke å bli litt mer dus med det at jeg ikke er schizofren, men at jeg har diagnosen schizofreni, og at jeg i tillegg kanskje kan være heldig å bli kvitt den for alltid.

Jeg føler at det er så mye negativt knyttet til diagnosen schizofreni, og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i noen av beskrivelsene jeg møter i litteraturen eller på folkemunne. Jeg finner ikke mange fellesnevnere mellom slik jeg har det og slik schizofrenidiagnosen og symptomene omtales i psykiatrien.

Sønnen min har sykdommen immunsvikt. Den kommer han til å ha hele livet.

Takket være medisinene han får har han ingen symtomer lenger og forhåpentligvis vil det fortsette slik. Ingen vil tror at han har en slik sykdom nå.

Tidligere slet han med med hals, lunger, ører, trøtt og sliten. På fotballbanen hørte man en som hostet og harket verre enn alle andre. Det var han.

Her om dagen løp han 800 meter og ble nr. 2 i klassen. Hvis du hadde sett han tidligere, ville du ikke trodd at det var mulig.

Aldri i verden om han skal slutte med medisiner ihvertfall.

Sønnen min har sykdommen immunsvikt. Den kommer han til å ha hele livet.

Takket være medisinene han får har han ingen symtomer lenger og forhåpentligvis vil det fortsette slik. Ingen vil tror at han har en slik sykdom nå.

Tidligere slet han med med hals, lunger, ører, trøtt og sliten. På fotballbanen hørte man en som hostet og harket verre enn alle andre. Det var han.

Her om dagen løp han 800 meter og ble nr. 2 i klassen. Hvis du hadde sett han tidligere, ville du ikke trodd at det var mulig.

Aldri i verden om han skal slutte med medisiner ihvertfall.

Så fint å lese at gutten din er blitt så bra! Det er flott når medisinene virker som de skal, og at en ikke sliter med for store bivirkninger.

"Du er ikke schizofren. Du er en person med sykdommen schizofreni.

Jeg har også en sykdom. Den er livslang, men jeg er ikke sykdommen. "

– Nils Håvard Dahl, psykiater

Det var veldig fint sagt av deg. :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...