Gå til innhold

Hvorfor er det feil å være A4?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er et typisk A4-menneske! Jeg elsker systemer og rutiner, legger meg klokken elleve selv om jeg ikke må, har dagtidsjobb, spiser gjerne kjøttkaker to ganger i uka men rynker på nesa av wok.

Står det en rad med glass i skapet, kunne det ikke falle meg inn å ta et midt på - man begynner da på høyre side og jobber seg mot venstre! På tørkestativet henger alle sokkene med tåen samme vei. Jeg er superøkonomisk selv i perioder da jeg ikke trenger å være det.

Nå er jeg mamma, og elsker å være her sammen med samboeren min og jenta vår. Men det er altså... tja... 3 år siden sist jeg var ute på byen. Da var samboeren og jeg ute, og jeg drakk 3 (!!!) enheter før kontrollfreaken i meg ikke turde mer. Det er sikkert enda 3 år siden jeg drakk så mye sist.

Vi har katt som ikke lar seg passe av andre - det fant vi ut da vi reiste til Danmark en uke for 3,5 år siden og hun i mellomtiden terroriserte søsteren min. Siden den gang har vi derfor ikke vært hjemmefra mer enn èn natt av gangen, og det er HELT ok for meg... Jeg er innmari hjemmekjær:-)

Jeg og samboeren kan ha våre diskusjoner - noen av dem ganske kjølige til og med. Men vi slamrer ikke med dører eller truer med brudd... Vi går ikke fra hverandre i sinne - ALDRI! Vi trenger ikke slike intriger, og finner en deilig, naiv trygghet i at vi skal holde sammen for alltid!

Jeg finnes ikke kreativ, men koser meg med mine systemer og rutiner:-)

Jeg har selv valgt dette livet, og jeg ville ikke byttet det bort!

Nå tenker dere at jeg er et forferdelig kjedelig A4-menneske - og det er dette jeg lurer på... HVORFOR? Hvorfor mener alle at det må være kjedelig å være meg? Hvorfor synes folk synd på meg uten å si det? Hvorfor får folk for seg at det er noe i veien fordi jeg er slik?

Det er liksom ikke lov å si at man liker rutiner lenger, nå skal alle være impulsive og spennende!

Det høres sikkert ut som om jeg synes dette er sårt, men det gjør jeg altså ikke. Jeg er rett og slett bare nysgjerrig:-) Så, dere som har slike intrigefylte, eksotiske, festlige liv - kan dere forklare meg HVA det er som gjør at mitt liv er så mye mer stakkarslig?

(Jeg er ikke så hårsår altså - så kom igjen!)

• Svar 294
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

85

• Lillemus

22

• Shova

19

• mrxx

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Trekker du ikke en vel kjapp konklusjon når du anser at andre syns A4 mennesker er kjedelige? I mine øyne kan A4 tvert i mot et mål å strebe mot - for eksempel hva angår husvask, ref tidligere diskusjoner :)

A4 er stabilitet, trygghet og rutiner "Æ vil være lykkelig gjænnomsnittsmainn, eller kvinne i et gjænnomsnittslainn"... Som det het i sangen for noen år siden. Det er kvaliteter ved livet jeg setter høyt, og som jeg ikke klarer meg uten i lange tider av gangen uten å bli frustrert.

MEN: for min/vår del er det av og til et poeng å strebe etter det lille ekstra. Noe som er utenfor allfarvei, litt mot strømmen. Det er ikke alltid det gir en opptur, men om det ikke gir opptur, så lærer det oss å sette pris på den trygge og forutsigbare tilværelsen vi har.

Så kos deg i A4-tilværelsen din, du.

Gjest Melbilla
Skrevet

Jeg skal være helt ærlig:-)

Da jeg leste overskriften tenkte jeg at det er da ikke noe galt i det og at jeg er A4 menneske jeg også.

Men så leste jeg nedover og tenkte at Herregud!, er det mulig?:-)

Dette med glassene og sokkene høres for meg helt nevrotiskt ut og jeg hadde nok blitt deprimert om jeg aldri skulle reist noe sted eller vært ute blant folk.

Men selvsagt er det det viktigste at du har det bra. Ingen har rett til å mene at du skal leve livet ditt annerledes hvis du trives med dette.

Jeg liker rutiner og hverdager jeg også, men ikke slik du beskriver det og jeg gleder meg til helger og ferier. Litt variasjon må jeg ha.

Gjest Ellipse
Skrevet

Trekker du ikke en vel kjapp konklusjon når du anser at andre syns A4 mennesker er kjedelige? I mine øyne kan A4 tvert i mot et mål å strebe mot - for eksempel hva angår husvask, ref tidligere diskusjoner :)

A4 er stabilitet, trygghet og rutiner "Æ vil være lykkelig gjænnomsnittsmainn, eller kvinne i et gjænnomsnittslainn"... Som det het i sangen for noen år siden. Det er kvaliteter ved livet jeg setter høyt, og som jeg ikke klarer meg uten i lange tider av gangen uten å bli frustrert.

MEN: for min/vår del er det av og til et poeng å strebe etter det lille ekstra. Noe som er utenfor allfarvei, litt mot strømmen. Det er ikke alltid det gir en opptur, men om det ikke gir opptur, så lærer det oss å sette pris på den trygge og forutsigbare tilværelsen vi har.

Jeg skulle ønske jeg var mer som deg! :)

Skrevet

Nei, den konklusjonen er ikke trukket kjapt! Jeg har vært slik hele mitt "voksne" liv, og fått kjenne det mange, mange ganger! Man får stadig små himlinger med øynene fra venner fordi man er så kjeeeeeedelig... Ikke vondt ment, bare fordi de irriterer seg litt over min lite impulsive væremåte.

Og ja, jeg koser meg med mitt A4 liv, så absolutt! Men jeg undrer meg stadig over hvorfor det av veldig mange blir sett på som mindre bra...

Du sier du noen ganger trenger å prøve noe litt utenfor de faste rammene... Jeg hadde en veldig lite A4 barndom, så det er kanskje det jeg har fått nok av? Mulig det er derfor jeg nå søker mer stabilitet og trygghet enn de fleste...?

Gjest Ellipse
Skrevet

Denne havnet feil, men hvis du, bikku også er A4, skulle jeg gjerne vært som deg og! ;)

Skrevet

Seriøst?

No vart æ skræmt. Sannsynligvis trådstarter du vil være lik. Mine hybelkaninelefanter er ingenting å strebe etter.

Skrevet

Jeg skal være helt ærlig:-)

Da jeg leste overskriften tenkte jeg at det er da ikke noe galt i det og at jeg er A4 menneske jeg også.

Men så leste jeg nedover og tenkte at Herregud!, er det mulig?:-)

Dette med glassene og sokkene høres for meg helt nevrotiskt ut og jeg hadde nok blitt deprimert om jeg aldri skulle reist noe sted eller vært ute blant folk.

Men selvsagt er det det viktigste at du har det bra. Ingen har rett til å mene at du skal leve livet ditt annerledes hvis du trives med dette.

Jeg liker rutiner og hverdager jeg også, men ikke slik du beskriver det og jeg gleder meg til helger og ferier. Litt variasjon må jeg ha.

He he, jepp - det er mulig;-)

Det med sokkene er jo litt spesiellt, det skal jeg være enig i, men jeg må liksom ha et system på hvordan jeg gjør ting. Og glassene... Samboeren min begynner på høyre side han også, så her er det helt vanlig! Vi humrer noen ganger når eldstedatteren hans har vært her - da er det plutselig et hull i rekka;-) Men jeg retter IKKE på det...!

Men du svarer ikke på det jeg spør om da... Hvorfor er det så galt at JEG gjør som jeg gjør? Hvorfor ser folk på det som et dårligere/mindre innholdsrikt liv enn mitt? Noen teorier?

Skrevet

Nei, den konklusjonen er ikke trukket kjapt! Jeg har vært slik hele mitt "voksne" liv, og fått kjenne det mange, mange ganger! Man får stadig små himlinger med øynene fra venner fordi man er så kjeeeeeedelig... Ikke vondt ment, bare fordi de irriterer seg litt over min lite impulsive væremåte.

Og ja, jeg koser meg med mitt A4 liv, så absolutt! Men jeg undrer meg stadig over hvorfor det av veldig mange blir sett på som mindre bra...

Du sier du noen ganger trenger å prøve noe litt utenfor de faste rammene... Jeg hadde en veldig lite A4 barndom, så det er kanskje det jeg har fått nok av? Mulig det er derfor jeg nå søker mer stabilitet og trygghet enn de fleste...?

Det høres ut som om du streber etter kontroll. Og hvis du har hatt en urolig barndom, så kan det være både godt, riktig og viktig å ta kontroll. Det kan godt hende det du beskriver er i meste laget i forhold til vennene dine, men ikke bry deg. Så lenge du trives i din tilværelse og ikke forventer mer av dine nærmeste enn de kan leve med, så fortsett med det.

Om jeg hadde kommet inn i et hjem som du beskriver ditt, så hadde jeg sannsynligvis vært noe beskjemmet med tanken på mitt eget rot. Siden angrep er det beste forsvar, så skal du ikke se bort i fra at de som kommenterer mest har mest å forsvare.

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg var mer som deg!:)

Jøss...! Det er første gang jeg har fått høre det;-)

Skrevet

''Nå tenker dere at jeg er et forferdelig kjedelig A4-menneske - og det er dette jeg lurer på... HVORFOR? Hvorfor mener alle at det må være kjedelig å være meg? Hvorfor synes folk synd på meg uten å si det? Hvorfor får folk for seg at det er noe i veien fordi jeg er slik?''

Nei, jeg tenker ikke noe av dette. Jeg syns heller ikke synd på deg uten å si det, derimot godt å høre at du er fornøyd med livet ditt! Hva er bedre en det?

Gjest Melbilla
Skrevet

He he, jepp - det er mulig;-)

Det med sokkene er jo litt spesiellt, det skal jeg være enig i, men jeg må liksom ha et system på hvordan jeg gjør ting. Og glassene... Samboeren min begynner på høyre side han også, så her er det helt vanlig! Vi humrer noen ganger når eldstedatteren hans har vært her - da er det plutselig et hull i rekka;-) Men jeg retter IKKE på det...!

Men du svarer ikke på det jeg spør om da... Hvorfor er det så galt at JEG gjør som jeg gjør? Hvorfor ser folk på det som et dårligere/mindre innholdsrikt liv enn mitt? Noen teorier?

"Men du svarer ikke på det jeg spør om da... Hvorfor er det så galt at JEG gjør som jeg gjør? Hvorfor ser folk på det som et dårligere/mindre innholdsrikt liv enn mitt?"

Jeg svarte jo at det ikke var noe alt i det. Jeg sa at det viktiste er at duhar det bra og ingen andre da kan fortelle deg hvordan di skal leve livet ditt.

For meg høres du veldig traust ut og du er vel ikke den første jeg ville ha ringt om jeg vil ha med en venninne på ett eller annet. Grunnen til det er jeg har en følelse av du trenger lang betenkningstid før du kan svare ja eller nei. Som du selv sier så er du lite imulsiv.

Når jeg leser det du skriver, begynner jeg å tenke på en kolega av meg som blir nervøs og skiblet hvis noe ikke går som planlagt. Hvis hun får problemer med data`n, hvis hun trenger rørlegger, elektrikker, har etter eller annet problem eller bare det at ussen kjørte fra henne rett forran nesa hennes er det nok til at hun er helt skiplet når hun kommerpå jobb. Håper ikke du er slik, for da er det virkelig synd på deg:-)

Ellers lurer jeg vel litt på hva du og mannen din har og prate om, når dere aldri opplever noe?

For meg er det en vitamininnsprøyting å snakke med venner, ta en tur ut med kolegaer og da går skravla på meg når jeg kommer hjem.

Og jeg tenker på alle feriene vi har hatt. Så mye vi har opplevd sammen som familie.

Bare en slik ting vi gjorde på lørdag. Da var vi ute og så på Anne Cat. Da hadde vi mye å prate om over en Irish på pub etterpå. Begge digger henne. Bare slike små ting betyr så mye synes jeg.

Så jeg synes nok livet ditt høres gørr kjedelig ut. Det er jo som sagt du som skal leve det, men siden du ber meg om å være ærlig, må jeg jo være det;o)

Gjest Melbilla
Skrevet

"Men du svarer ikke på det jeg spør om da... Hvorfor er det så galt at JEG gjør som jeg gjør? Hvorfor ser folk på det som et dårligere/mindre innholdsrikt liv enn mitt?"

Jeg svarte jo at det ikke var noe alt i det. Jeg sa at det viktiste er at duhar det bra og ingen andre da kan fortelle deg hvordan di skal leve livet ditt.

For meg høres du veldig traust ut og du er vel ikke den første jeg ville ha ringt om jeg vil ha med en venninne på ett eller annet. Grunnen til det er jeg har en følelse av du trenger lang betenkningstid før du kan svare ja eller nei. Som du selv sier så er du lite imulsiv.

Når jeg leser det du skriver, begynner jeg å tenke på en kolega av meg som blir nervøs og skiblet hvis noe ikke går som planlagt. Hvis hun får problemer med data`n, hvis hun trenger rørlegger, elektrikker, har etter eller annet problem eller bare det at ussen kjørte fra henne rett forran nesa hennes er det nok til at hun er helt skiplet når hun kommerpå jobb. Håper ikke du er slik, for da er det virkelig synd på deg:-)

Ellers lurer jeg vel litt på hva du og mannen din har og prate om, når dere aldri opplever noe?

For meg er det en vitamininnsprøyting å snakke med venner, ta en tur ut med kolegaer og da går skravla på meg når jeg kommer hjem.

Og jeg tenker på alle feriene vi har hatt. Så mye vi har opplevd sammen som familie.

Bare en slik ting vi gjorde på lørdag. Da var vi ute og så på Anne Cat. Da hadde vi mye å prate om over en Irish på pub etterpå. Begge digger henne. Bare slike små ting betyr så mye synes jeg.

Så jeg synes nok livet ditt høres gørr kjedelig ut. Det er jo som sagt du som skal leve det, men siden du ber meg om å være ærlig, må jeg jo være det;o)

Her ble det mange skrivefeil gitt.

Skrevet

Det høres ut som om du streber etter kontroll. Og hvis du har hatt en urolig barndom, så kan det være både godt, riktig og viktig å ta kontroll. Det kan godt hende det du beskriver er i meste laget i forhold til vennene dine, men ikke bry deg. Så lenge du trives i din tilværelse og ikke forventer mer av dine nærmeste enn de kan leve med, så fortsett med det.

Om jeg hadde kommet inn i et hjem som du beskriver ditt, så hadde jeg sannsynligvis vært noe beskjemmet med tanken på mitt eget rot. Siden angrep er det beste forsvar, så skal du ikke se bort i fra at de som kommenterer mest har mest å forsvare.

Åhh neida:-) Her kan det absolutt være overflaterot! Det er helt andre ting jeg har system på. Bøkene våre er alfabetisk sortert i hyllene, og jeg har en database med oversikt over alle bøkene og hvilke jeg har lest. Jeg har sirlig orden på alle papirer. Alle sedler ligger samme vei i lommeboka. Jeg kunne fortelle deg på øret hvor mye penger jeg har på hvilken konto, og hvor mye som skal ut hvilken dato, til hvilken mottaker. Osv...

Samboeren min er heldigvis lik meg, så vi girer hverandre bare opp og blir rarere og rarere tror jeg;-) Det er nok noe av grunnen til at vi valgte hverandre...!

Du kan nok ha rett i det at andre forsvarer seg. Hvis ei venninne forteller at hun er blakk fordi hun bruker så mye penger på mat, og jeg da forteller hvordan vi gjør ting for å holde et budsjettet, så tror hun gjerne at jeg mener jeg er så mye flinkere til alt... Jeg legger aldri ut om mine særheter, og er veldig forsiktig under slike samtaler, men jeg vil ikke måtte skjule hvem jeg er!

Du er nok virkelig inne på noe ang mitt behov for kontroll, jeg har bare aldri sett sånn på det tidligere...

Skrevet

Det eneste negative jeg kan komme på å si om livet ditt er at det høres en smule kjedelig ut:)

Skrevet

''Nå tenker dere at jeg er et forferdelig kjedelig A4-menneske - og det er dette jeg lurer på... HVORFOR? Hvorfor mener alle at det må være kjedelig å være meg? Hvorfor synes folk synd på meg uten å si det? Hvorfor får folk for seg at det er noe i veien fordi jeg er slik?''

Nei, jeg tenker ikke noe av dette. Jeg syns heller ikke synd på deg uten å si det, derimot godt å høre at du er fornøyd med livet ditt! Hva er bedre en det?

:-) Da tror jeg du er blandt de få...!

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg tenker ikke at du er kjedelig. Du og dine lever slik dere trives best, og finne den veien er en stor styrke, og dere vil få det veldig godt sammen. :o)

Jeg skulle gjerne vært litt mer A4 på en del områder. Jeg hadde ikke trives slik du har det, men snu på det, du hadde sikkert da ikke trives med mitt liv. Felles har vi begge to at vi har detgodt. Og det er det som er målet :o)

Jeg ville ikke sagt at du var kjedelig nei. Det er lenge siden jeg sluttet og synes så mye om andre sin måte og leve på, så lenge de trives og har det bra, så har de funnet løsningen.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg syns ikke du er kjedelig :o) Jeg er litt som deg, bortsett fra leggetider, og systemer for rydding og vasking :o) Det er jeg utrolig dårlig på.

Syns alle må få ha sin måte å være på, uten å måtte bli kritisert for det. Utrolig mange som reagerer, når jeg sier jeg aldri er ute på byen. Hvorfor egentlig? Jeg syns ikke det er morsomt, og trives best hjemme eller i mindre lag sammen med mennesker jeg kjenner godt.

Godt å høre det er flere da :o)

Skrevet

Jeg er IKKE den venninner ringer til når de skal ha seg en fest nei;-) Men jeg er den de kommer til når de har lyst til å skravle om ting som betyr mye for dem...

Og nei, jeg er ikke slik som kollegaen din:-) Jeg styrer alt det jeg kan styre, og liker å planlegge. Men jeg forventer aldri at resten av verden skal tilpasse seg!

Hmm, hva vi prater om ja... Vi er engasjert i mye annet da, og vi gjør faktisk ting sammen, men vi drikker sjelden, og vi drar ikke på ferie...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...