Gå til innhold

Hvorfor er det feil å være A4?

Anbefalte innlegg

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Det er fordelen med å være mye aleine det se - man utvikler fantasien! Så slå av lydbok, radio, tv, unger og gubbe, dra frem støvsugeren, og hopp ombord;-)

Funker ikke for meg for tiden - for mye white noise i følelseslivet fra dem som lever av å ødelegge dagene for andre som trenger seg på mellom ørene mine :-(

Men med en passe engasjerende lydbok eller en tv serie kobler jeg godt av :-)

• Svar 294
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

85

• Lillemus

22

• Shova

19

• mrxx

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Funker ikke for meg for tiden - for mye white noise i følelseslivet fra dem som lever av å ødelegge dagene for andre som trenger seg på mellom ørene mine :-(

Men med en passe engasjerende lydbok eller en tv serie kobler jeg godt av :-)

Lydbok er som sagt bare ødeleggende, for det støyer til for alt det morsomme inne i hodet:-) Men tv`n tar jo over all bevissthet, så det er ok!

Håper du finner en rømingsvei inni der du også, bort fra vrikeligheten. Det er så deilig:-) Også er det så digg å få være rik og eie et stort, gammelt trehus inne i skogen - akkurat passe langt fra byen - som man har fullt av lykkelige unger;-) Og å ta med alle sammen på en SYYYYYYYYYK shoppingtur!

Men vi kan jo ikke være mangemillionærer alle sammen, så du får kose deg med tvseriene dine;-)

Skrevet

Jeg blir også ofte svett når jeg hører om andres hektiske liv, og tenker "hvordan orker de?". Men jeg synes ikke - og gir ikke uttrykk for - at de har et dårligere liv enn meg! Det er ikke lov å komme med spydige kommentarer ang folks dårlige økonomiske sans eller at de fester hver helg, men det er tydeligvis lov å himle med øynene for at jeg er sparoman, og å stikke inn små, mindre hyggelige kommentarer fordi jeg velger å ikke drikke meg full hver helg... Det forstår jeg ikke! Bryr meg ikke om det, jeg er vant til å være litt rar:-) Men jeg forstår det ikke!

Ang ferier så ville jeg også synes det var fint å reise! Jeg og en venn reiste til Thailand da vi var 18, og ingenting kan toppe det! Vi var også i Tyrkia to ganger. Men nå har jeg en katt som ikke er så enkel, og da er det helt ok for meg å bli her! Dessuten er det ikke aktuellt å reise til syden med baby...

Jeg har kanskje et spesiellt syn på det å skaffe seg dyr. Jeg ser det som å skaffe seg barn. Når man skal få barn, veit man aldri "hva slags" barn man får, om det er et "enkelt" barn, eller et med spesielle behov som trenger litt omlegging av livet.

Min katt er meget spesiell! Visst er hun sær, men det gidder jeg ikke å ta hensyn til. Men hun er sky og redd, og har det IKKE godt rundt fremmede mennesker! Hun er fortsatt redd for min stedatter som er her annenhver helg og hver onsdag, og har vært det i 4 år nå... Så da velger jeg å ta hensyn til henne, og så reiser vi en natt til Gøteborg, en natt til København og slikt isteden. Koselig det også:-)

Er helt enig med deg. Det er ikke riktig å gi åpent uttrykk for at andre lever et dårlig liv. Jeg synes egentlig at man kun kan kommentere slike ting hvis man blir spurt eller hvis man kjenner hverandre veldig godt.

Veldig bra at du passer så godt på katten din. :-) Jeg har også katt, men måtte overlate den til foreldrene mine for noen år siden. Jeg flyttet til Oslo pga av studier og ville ikke ha den i en liten leilighet. Nå bor den rett ved skog og mark og lever herrens glade dager som muse og fuglefanger. :-)

Skrevet

Er helt enig med deg. Det er ikke riktig å gi åpent uttrykk for at andre lever et dårlig liv. Jeg synes egentlig at man kun kan kommentere slike ting hvis man blir spurt eller hvis man kjenner hverandre veldig godt.

Veldig bra at du passer så godt på katten din. :-) Jeg har også katt, men måtte overlate den til foreldrene mine for noen år siden. Jeg flyttet til Oslo pga av studier og ville ikke ha den i en liten leilighet. Nå bor den rett ved skog og mark og lever herrens glade dager som muse og fuglefanger. :-)

Men da har du jo tenkt på kattens beste:-) Det viktigste er at vi ser til at dyrene våre har det godt!

Og magen da? Du passer på den også håper jeg! Er det bra med dere?

Gjest ChiengMai
Skrevet

At det ikke er slik hvermann lever lenger - og dermed ikke A4, det har jeg vel forstått! Men dette har altså ingenting med tvangshandlinger eller noe nevrotisk å gjøre! Det er bare en systematisk måte å gjøre ting på... Ellers ville det nok plaget meg at andre gjorde ting på annen måte i mitt hjem, og antagelig ville jeg ha forandret på det etterpå. Men det gjør jeg altså ikke! Jeg bare forundrer meg over at ting blir gjort på en så veldig usystematisk måte:-)

''At det ikke er slik hvermann lever lenger - og dermed ikke A4, det har jeg vel forstått!''

Jeg tror aldri hvermansen har levd slik, med så nevrotisk orden. Det virker tvangstankemessig, om det virkelig er det kan neppe andre enn de som kjenner deg si noe om. Jeg tror du selv er diskvalifisert i så måte. ;-)

Skrevet

''At det ikke er slik hvermann lever lenger - og dermed ikke A4, det har jeg vel forstått!''

Jeg tror aldri hvermansen har levd slik, med så nevrotisk orden. Det virker tvangstankemessig, om det virkelig er det kan neppe andre enn de som kjenner deg si noe om. Jeg tror du selv er diskvalifisert i så måte. ;-)

Her har vi nettopp kjernen i det jeg spurte om! Jeg lurer på hvorfor det oppfattes som feil å være som jeg er, og du beskylder meg for å være spykisk syk... Det illustrerer virkelig det jeg prøver å få frem!

Jeg er annerledes, ja - men det er ingenting galt med meg!

Skrevet

Men da har du jo tenkt på kattens beste:-) Det viktigste er at vi ser til at dyrene våre har det godt!

Og magen da? Du passer på den også håper jeg! Er det bra med dere?

Passer veldig godt på magen, ja. :-) Synger for den hver dag. Er 29+4 i dag og har det veldig, veldig bra. Begynner å kjenne det litt i rygg og bekken, men holder ut. :-)

Skrevet

Passer veldig godt på magen, ja. :-) Synger for den hver dag. Er 29+4 i dag og har det veldig, veldig bra. Begynner å kjenne det litt i rygg og bekken, men holder ut. :-)

Åhh, jeg får frysninger mens jeg mimrer her:-) Så bra du har det fint! Noen smerter her og der har nok de fleste, men når man kjenner det lille mennesket som styrer rundt inni der, så tåler man det meste!

Bare ha vett på å sykmelde deg i tide dersom det eskalerer, ellers ødelegger du mye for den vidunderlige høygravidtiden, og kanskje også en flott fødselsopplevelse...

Det er deilige tider nå! Håper du nyter dem max:-)

Har du fortsatt ikke fått vite om det er gutt eller jente? Ville kanskje ikke vite du?

Skrevet

Her har vi nettopp kjernen i det jeg spurte om! Jeg lurer på hvorfor det oppfattes som feil å være som jeg er, og du beskylder meg for å være spykisk syk... Det illustrerer virkelig det jeg prøver å få frem!

''Jeg er annerledes, ja''

Da er du vel ikke A4?

Du får reaksjoner bl.a. fordi overskriften din antyder at din måte er A4-måten. Det er nok flere som føler at de lever et A4-liv, som ikke finner så mange likhetstrekk med det du beskriver.

Det er mange som er annerledes på et eller annet vis, uten at de er verken psyke eller skadelige for resten av verden.

Jeg synes det generelt er en uting å antyde at andres liv er "feil", så lenge det ikke handler om noe større enn hvor man drar på ferie eller når man legger seg lørdag kveld.

Men det er enkelte som ber om bråk når de syter over hvor slitsom hverdagen deres er. De vil nok helst bare ha medfølelse, men det er lett at den som hører klagene kommer med velmente endringsforslag i stedet. Disse blir oppfattet som kritikk, og så har vi det gående. (Jeg påstår ikke at du er sånn.)

Skrevet

Åhh, jeg får frysninger mens jeg mimrer her:-) Så bra du har det fint! Noen smerter her og der har nok de fleste, men når man kjenner det lille mennesket som styrer rundt inni der, så tåler man det meste!

Bare ha vett på å sykmelde deg i tide dersom det eskalerer, ellers ødelegger du mye for den vidunderlige høygravidtiden, og kanskje også en flott fødselsopplevelse...

Det er deilige tider nå! Håper du nyter dem max:-)

Har du fortsatt ikke fått vite om det er gutt eller jente? Ville kanskje ikke vite du?

Nei, vet ikke om det er gutt eller jente, så det blir en overraskelse. Men det hadde vært praktisk å vite det da. :-) Kjøpte barnevogn og bilsete på lørdag og da kunne det vært greit å vite kjønnet.

Skal tenke på det du sier. Vurderer å ta meg en tur til legen denne uka og kanskje sykemelde meg 50%. Er veldig sliten og har mye vondt etter jobb, så ettermiddagene går stort sett med til å sove. Huset flyter og det er kaos overalt. :(

Skrevet

Nei, vet ikke om det er gutt eller jente, så det blir en overraskelse. Men det hadde vært praktisk å vite det da. :-) Kjøpte barnevogn og bilsete på lørdag og da kunne det vært greit å vite kjønnet.

Skal tenke på det du sier. Vurderer å ta meg en tur til legen denne uka og kanskje sykemelde meg 50%. Er veldig sliten og har mye vondt etter jobb, så ettermiddagene går stort sett med til å sove. Huset flyter og det er kaos overalt. :(

Sånn er det ikke noe ok å leve! Du skal ha igjen energi til å leve ellers også! Jeg sykmeldte meg helga før jul (fødte i beg. av mars), og da var jeg heeeeelt gåen. Jeg hadde nervene utenpå kroppen, og blei helt fra meg av nesten ingenting. Jeg fikk hvilt ut skikkelig gjennom helga der, og fikk en knallfin jul! Etterpå hadde jeg fantastiske dager helt frem til fødselen, og jeg er overbevist om at det ikke hadde vært slik dersom jeg hadde jobbet! I min jobb må jeg enten jobbe fullt eller ikke jobbe, men kanskje du kan klare deg med 50%, det er sikkert fint å drive med noe også...

Skrevet

Sånn er det ikke noe ok å leve! Du skal ha igjen energi til å leve ellers også! Jeg sykmeldte meg helga før jul (fødte i beg. av mars), og da var jeg heeeeelt gåen. Jeg hadde nervene utenpå kroppen, og blei helt fra meg av nesten ingenting. Jeg fikk hvilt ut skikkelig gjennom helga der, og fikk en knallfin jul! Etterpå hadde jeg fantastiske dager helt frem til fødselen, og jeg er overbevist om at det ikke hadde vært slik dersom jeg hadde jobbet! I min jobb må jeg enten jobbe fullt eller ikke jobbe, men kanskje du kan klare deg med 50%, det er sikkert fint å drive med noe også...

Ja, tror jeg må foreta meg noe. Brukte hele helgen på å sove og kunne ikke være med noenting. Jeg kan prøve med 50% en periode for å se hvordan det går. Ikke noe problem å jobbe 50%. Ser for meg at jeg kan jobbe fra 10-14. Da får jeg sovet ut om morgenen og har tid til å hente meg inn igjen etter jobb. Blir fort deppa av å gå hjemme. :)

Skrevet

Ja, tror jeg må foreta meg noe. Brukte hele helgen på å sove og kunne ikke være med noenting. Jeg kan prøve med 50% en periode for å se hvordan det går. Ikke noe problem å jobbe 50%. Ser for meg at jeg kan jobbe fra 10-14. Da får jeg sovet ut om morgenen og har tid til å hente meg inn igjen etter jobb. Blir fort deppa av å gå hjemme. :)

Det må jo være perfekt å kunne jobbe sånn midt på dagen! Da kan du jo kanskje holde på helt frem til permisjonen. Jeg kjedet meg ikke hjemme jeg da, men så mangler jo jeg den evnen har jeg funnet ut! Det blei mye lesing, strikking, litt DOLing og husarbeide, og MYYYYYYE dagdrømming om den lille:-) Deilige, deilige uker!

Jeg synes absolutt du skal prøve å få til noe sånt ja, det høres ut som om du trenger det! Du skal orke å nyte dette, ikke bare vente på at det skal være over...!

Skrevet

''Jeg er annerledes, ja''

Da er du vel ikke A4?

Du får reaksjoner bl.a. fordi overskriften din antyder at din måte er A4-måten. Det er nok flere som føler at de lever et A4-liv, som ikke finner så mange likhetstrekk med det du beskriver.

Det er mange som er annerledes på et eller annet vis, uten at de er verken psyke eller skadelige for resten av verden.

Jeg synes det generelt er en uting å antyde at andres liv er "feil", så lenge det ikke handler om noe større enn hvor man drar på ferie eller når man legger seg lørdag kveld.

Men det er enkelte som ber om bråk når de syter over hvor slitsom hverdagen deres er. De vil nok helst bare ha medfølelse, men det er lett at den som hører klagene kommer med velmente endringsforslag i stedet. Disse blir oppfattet som kritikk, og så har vi det gående. (Jeg påstår ikke at du er sånn.)

Jeg skrev nettopp til ChiengMai at jeg har innsett at jeg ikke er A4, men at jeg er annerledes fra de fleste andre.

Noen ytterst få ganger kommer mitt rutinemessige liv i veien for det praktiske (julaftentråden min), men det veier ikke opp for alt det positive ved å ha disse rutinene. Ei heller er det voldsomt plagsomt for meg at jeg ikke kan vike fra disse. Jeg er tvert imot veldig lykkelig, og har det godt! Det dukker alltid opp småting som er litt vanskelig, og som jeg kanskje ber om råd rundt, men det gjør det vel i alles liv?! Jeg har det i hvert fall meget godt, ellers ville jeg gjort ting annerledes:-)

Dette innlegget var forresten heller ikke ment som noen klage altså. Jeg lurer rett og slett bare på hvorfor folk mener at jeg har et dårligere liv enn dem bare fordi jeg er annerledes...!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Vel, jeg syns kanskje det er å strekke det langt å kalle tvangshandlinger en psykisk sykdom, for meg er psykisk sykdom noe mer enn dette. Kanskje en lettere "nevrose" (kanskje ikke det rette ordet, men kom ikke på noe annet i farta), men det har nok mange av oss i forskjellige sammenhenger. :-)

Du kan jo spørre deg selv hva som ville skje om du plutselig ikke kunne leve livet ditt på akkurat denne måten, så til de grader forutsigbart og "ryddig" som det du skisserer. Er dette en svært ødeleggende og skremmende tanke vil jeg si du har et problem. Ville du derimot takle det fint, så er det kanskje ikke tvangsmessig. Mistenker nok at det første er det som stemmer mest.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...