AneM1365380603 Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Hvis dere begge trives er det jo ikke kjedelig Vi har det litt sånn nå selv. Ikke noe skjer utenfor hjemmet, og det er pga oppussing. Jeg tenker som så at opplevelser utenfor hjemmet er utrolig bra for hele familien, så jeg ser fram til vi kan starte med det igjen. Dessuten er planleggingen utrolig kjekk. Dere vil kanskje komme til et punkt der dere har lite å snakke om, og da er det på tide med litt impulser utenfra. Uansett er det viktigste at dere er lykkelige, og da spiller det vel liten rolle hva andre mener ) 0 Siter
AAA Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Din definisjon på A4 er definitivt ikke lik min. For meg er A4 sånn "de fleste" har det, altså midt på treet. Jeg regner egentlig meg selv som ganske A4, men jeg har null system på fra hvilken side jeg tar glasset, for ikke å snakke om hvordan sokker henges til tørk. ;-D Dessuten elsker vi å reise, og går også ut i dann og vann. Men for all del, min definisjon er like subjektiv som din. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Din definisjon på A4 er definitivt ikke lik min. For meg er A4 sånn "de fleste" har det, altså midt på treet. Jeg regner egentlig meg selv som ganske A4, men jeg har null system på fra hvilken side jeg tar glasset, for ikke å snakke om hvordan sokker henges til tørk. ;-D Dessuten elsker vi å reise, og går også ut i dann og vann. Men for all del, min definisjon er like subjektiv som din. Jeg definerer også A4 mer som du gjør; at det er sånn som "folk flest" har det. Anonym 82 er nok mange hakk mer ryddig og ordentlig enn den gemene hop. ) 0 Siter
Gjest mitraljøse Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Med et A4-liv tenker jeg et gjennomsnittlig liv, ditt liv virker da ikke som det? Jeg ser for meg at vin eller øl på lørdagene og sydentturer vil ha sin plass i et gjennomsnittlig liv. Derimot virker det livet du beskriver som rigid inntil det tvangsmessige når man bryr seg om hvilken vei tærne på sokkene henger. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Nå drar jeg tråden litt til siden her: Jeg ble interessert i den databasen til bøker: Har du laga den sjøl? I så fall: Hvordan har du gjort det - excel, axcess eller annet? Jeg er på leit etter en db til bøker og filmer, men klarer ikke finne noe bra. Det gjør ikke noe om den koster litt heller, men den må være enkel å betjene, og helst være på norsk. Et alternativ er å lage sjøl i Excel, men så er der kommer jeg til kort i fhd til kategorisering. Noen tips? www.librarything.com Men det er ikke slik du er ute etter? 0 Siter
cathlin Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Nja, kanskje, men jeg er ikke så sikker på det, fordi da er man så vant med noe annet at man vil lengte etter sagmuggen igjen. Men sett ut i fra at man har vært på farten hele livet, så er det nok mange som kunne ønske seg et noe roligere liv, men ikke sååå rolig som dette. Hm. 0 Siter
Gjest Klaudia Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Du er langt i fra et A-4 mennesket! 0 Siter
cathlin Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 ''Står det en rad med glass i skapet, kunne det ikke falle meg inn å ta et midt på - man begynner da på høyre side og jobber seg mot venstre!'' Men dette syns ikke jeg tilsier et A4- menneske. Dette mener jeg er en lett form for tvangshandlinger. Tvangshandlinger er noe de aller fleste har, tror jeg. Kommer også an på hva man vektlegger når man fremstiller seg selv til andre. 0 Siter
Shova Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Åhh neida:-) Her kan det absolutt være overflaterot! Det er helt andre ting jeg har system på. Bøkene våre er alfabetisk sortert i hyllene, og jeg har en database med oversikt over alle bøkene og hvilke jeg har lest. Jeg har sirlig orden på alle papirer. Alle sedler ligger samme vei i lommeboka. Jeg kunne fortelle deg på øret hvor mye penger jeg har på hvilken konto, og hvor mye som skal ut hvilken dato, til hvilken mottaker. Osv... Samboeren min er heldigvis lik meg, så vi girer hverandre bare opp og blir rarere og rarere tror jeg;-) Det er nok noe av grunnen til at vi valgte hverandre...! Du kan nok ha rett i det at andre forsvarer seg. Hvis ei venninne forteller at hun er blakk fordi hun bruker så mye penger på mat, og jeg da forteller hvordan vi gjør ting for å holde et budsjettet, så tror hun gjerne at jeg mener jeg er så mye flinkere til alt... Jeg legger aldri ut om mine særheter, og er veldig forsiktig under slike samtaler, men jeg vil ikke måtte skjule hvem jeg er! Du er nok virkelig inne på noe ang mitt behov for kontroll, jeg har bare aldri sett sånn på det tidligere... ''Åhh neida:-) Her kan det absolutt være overflaterot! Det er helt andre ting jeg har system på. Bøkene våre er alfabetisk sortert i hyllene, og jeg har en database med oversikt over alle bøkene og hvilke jeg har lest. Jeg har sirlig orden på alle papirer. Alle sedler ligger samme vei i lommeboka. Jeg kunne fortelle deg på øret hvor mye penger jeg har på hvilken konto, og hvor mye som skal ut hvilken dato, til hvilken mottaker. Osv...'' Hellebedussen! Har dere virkelig kontroll på alt det der? 0 Siter
Bookworm Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Så lenge dere trives med dette, så er det jo overhodet ikke noe galt i å leve slik. Problemene når man lever såpass etter rutiner som du tydeligvis gjør, er at når noe skjærer seg, blir det kjempeproblemer! Det slipper en familie som er litt løsere på rutinene enn dere. Jeg tenker da spesielt på hvor vanskelig du syntes julaften kom til å bli, når ting ikke gikk slik at det passet inn i dine rammer... 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Tvangshandlinger er noe de aller fleste har, tror jeg. Kommer også an på hva man vektlegger når man fremstiller seg selv til andre. Kan godt være de fleste av oss har tvangshandlinger. Men de færreste av oss må vel henge sokkene med tærne samme vei, ta glass fra riktig side i skapet osv. Derfor vil jeg ikke si at dette er a4. 0 Siter
Bookworm Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Åhh neida:-) Her kan det absolutt være overflaterot! Det er helt andre ting jeg har system på. Bøkene våre er alfabetisk sortert i hyllene, og jeg har en database med oversikt over alle bøkene og hvilke jeg har lest. Jeg har sirlig orden på alle papirer. Alle sedler ligger samme vei i lommeboka. Jeg kunne fortelle deg på øret hvor mye penger jeg har på hvilken konto, og hvor mye som skal ut hvilken dato, til hvilken mottaker. Osv... Samboeren min er heldigvis lik meg, så vi girer hverandre bare opp og blir rarere og rarere tror jeg;-) Det er nok noe av grunnen til at vi valgte hverandre...! Du kan nok ha rett i det at andre forsvarer seg. Hvis ei venninne forteller at hun er blakk fordi hun bruker så mye penger på mat, og jeg da forteller hvordan vi gjør ting for å holde et budsjettet, så tror hun gjerne at jeg mener jeg er så mye flinkere til alt... Jeg legger aldri ut om mine særheter, og er veldig forsiktig under slike samtaler, men jeg vil ikke måtte skjule hvem jeg er! Du er nok virkelig inne på noe ang mitt behov for kontroll, jeg har bare aldri sett sånn på det tidligere... ''Bøkene våre er alfabetisk sortert i hyllene, og jeg har en database med oversikt over alle bøkene og hvilke jeg har lest.'' HA! Det har jeg også:-) I tillegg til liste over bøker jeg _skal_ lese:-) Men det er fordi jeg er bibliofil:-) 0 Siter
morsan Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg definerer også A4 mer som du gjør; at det er sånn som "folk flest" har det. Anonym 82 er nok mange hakk mer ryddig og ordentlig enn den gemene hop. ) Enig! 0 Siter
morsan Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Åhh neida:-) Her kan det absolutt være overflaterot! Det er helt andre ting jeg har system på. Bøkene våre er alfabetisk sortert i hyllene, og jeg har en database med oversikt over alle bøkene og hvilke jeg har lest. Jeg har sirlig orden på alle papirer. Alle sedler ligger samme vei i lommeboka. Jeg kunne fortelle deg på øret hvor mye penger jeg har på hvilken konto, og hvor mye som skal ut hvilken dato, til hvilken mottaker. Osv... Samboeren min er heldigvis lik meg, så vi girer hverandre bare opp og blir rarere og rarere tror jeg;-) Det er nok noe av grunnen til at vi valgte hverandre...! Du kan nok ha rett i det at andre forsvarer seg. Hvis ei venninne forteller at hun er blakk fordi hun bruker så mye penger på mat, og jeg da forteller hvordan vi gjør ting for å holde et budsjettet, så tror hun gjerne at jeg mener jeg er så mye flinkere til alt... Jeg legger aldri ut om mine særheter, og er veldig forsiktig under slike samtaler, men jeg vil ikke måtte skjule hvem jeg er! Du er nok virkelig inne på noe ang mitt behov for kontroll, jeg har bare aldri sett sånn på det tidligere... Oi, dæven!! Jeg trodde _jeg_ var en systematiker, men blir så til de grader slått ned i støvlene av deg!! ;-) 0 Siter
Bookworm Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 www.librarything.com Men det er ikke slik du er ute etter? ''www.librarything.com'' *Bookworm er veldig takknemlig* :-) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 ''www.librarything.com'' *Bookworm er veldig takknemlig* :-) ) 0 Siter
Gjest Astroide Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Ingenting er galt med å være A4. Dette er imidlertid ikke A4. Ikke at dette er noe galt heller da.. Bare kjedelig og nevrotisk. Men noen liker det jo sånn så. -) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Det du beskriver er ikke et A4-liv. Et A4-liv er det livet Hvermansen lever, altså den store massen. Det du beskriver er ekstremt, på kanten til tvangshandlinger, og det er veldig langt fra slik de fleste av oss lever. 0 Siter
Spirello Skrevet 23. oktober 2008 Skrevet 23. oktober 2008 Synes heller ikke dette høres ut som A4, men at du er perfeksjonist, og trives med det! Hvis du trives i livet ditt, så er det jo ingenting som er bedre enn det.. Men når systemer ikke fungerer lenger, så kan det knekke deg veldig fort. Jeg er bittelitt perfeksjonist selv, blir f.eks. stressa og smågretten hvis det er ikke er støvsugd hjemme og jeg ser7vet det er støvete. Men jeg bryr meg ikke hvilken vei tåa på sokken henger, men jeg henger sokkene i par. Jeg liker kjøttkaker, men favorittmaten min er tapas, indisk og asiatisk mat - gjerne veldig sterk/krydret mat. Jeg blir også stresas hvis jeg skal noe, og jeg ikke har avtalt/planlagt hvordan ting skal skje.. Når vi drar, hvor vi møtes osv osv. og det er plagsomt til tider. Når alt er i orden blir jeg rolig, men det er vel et kontrollbehov som melder seg.. Når jeg ikke har kontroll så oppstår stress.. Virker som om du har kontrollbehov på ALT. Hva om du mister kontrollen? Hva om samboeren din henger sokker feil vei, eller tar et glass midt i rekka? Spør ikke for å provosere, bare nysgjerrig. A4 liv er for meg sånn som folk flest har det.. Du er ekstremt nøye og systematisk, og liker å ha kontroll. Noe jeg også gjør/er, men på langt nær så ekstremt som du beskriver. Det viktigste er at man trives. Synes ikke du er stakkarslig, men synes det høres litt slitsomt ut.. Forholdet deres høres i hvert fall veldig bra ut. Har det heldigvis ganske likt selv.. 0 Siter
Spirello Skrevet 23. oktober 2008 Skrevet 23. oktober 2008 At dette er ekstremt i forhold til de fleste veit jeg, men hvorfor må jeg være kjedelig som person fordi jeg lever "kjedelig"? Fordi det aldri skjer noe.. Aldri forandring, noe som piffer opp hverdagen.. Vi finner på mye sammen hele familien, også bare samboern og meg som kjærester.. kan være gocart, spise ute og ta et glass vin - bowle etter par glass vin for mye Gå på stand up, kino, le og ha det moro sammen. Se på folk! Komme seg ut og få litt forandring i vherdagen, inspirasjon, lystighet, glede og latter. DET trenger jeg. Hadde dødd av kjedsomhet hadde jeg levd som deg.. Men man velger jo selv hvordan man vil leve, og det er jo bra du trives med livet du har valgt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.