Gå til innhold

Hvorfor er det feil å være A4?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fullt så rutinepreget som ditt, er ikke livet mitt, men jeg liker også å ha rutine i hverdagen.

Jeg liker å vite at jeg har en viss kontroll på hva som skjer og skal skje.

Samtidig er det ofte veldig koselig når gode ting skjer litt overraskende :)

Jeg synes overhodet ikke det er feil å være A4. Noen trives best når alt er etter en bestemt plan. Andre makter ikke å leve slik. Vi er alle forskjellig - og godt er det :D

• Svar 294
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

85

• Lillemus

22

• Shova

19

• mrxx

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Som mange sier, så er du ingen typisk A4 person. :-)

Og jeg hadde nok ikke trivdes innenfor de rammene du lever innenfor. Da hadde nok jeg kjedet meg. Men så lever nok jeg på den andre siden av A4 livet av det du gjør.

Og så lenge både du og din mann er fornøyde med å leve på den måten der, så er det jo ypperlig. :-)

Faren er vel om bare den ene ønsker å leve på den måten, mens den andre har lyst til å oppleve litt mer.

Ellers så synes jeg at man av og til burde være litt impulsive, eller gjøre noe som er litt utenfor det man vanligvis gjør. Gjør man noe artig utenfor sine vanlige rammer, kan man lettere takle en krise som sender oss ut over grensene våre.

Slik som katten som ikke kan passes av andre. Hva om det skjer ei ulykke og dere må være borte over lengre tid?

Her vil nok noen si at det er jo bare en katt. Men hva med dattera deres? Et planlagt avbrekk fra det vanlige livet, kan være bra i forhold til et avbrekk på grunn av noe mer alvorlig.

Ellers... selv om vi lever på hver vår side av A4 standaren, har vi hvertfall en ting felles.... nesten to. :-)

Du har helt rett i forhold til glassene. :-) De skal stå på rekke og sortert etter slag i skapet, og man forsyner seg fra høyre kant. :-)

Og jeg nesten på linje med deg når det gjelder sokkene. :-)

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Konflikter og intriger er ihvertfall ikke noe å ønske seg :-(

Jeg tror at du er på ferie store deler av tiden din slik du har det jeg.

Du har jo en bakgrunn hvor dette ikke var slik det var da du var liten så for deg er dette en ny og egen retning å gå i. Du er slett ikke a4 sett ut fra deg selv - du er banebrytende.

Jeg finner roen på akkurat samme måte som deg selvom jeg ikke har det rydig i glassene på hylla da :-) Jeg tar også huset hver fredag så det er ferdig til nytt på nytt. Jeg er også sjelden ute noe sted og elsker å være hjemme. Kveldene er gjerne ganske like og det er en rutine på det meste etterhvert som fra utsiden sikkert ser gørrkjedelig ut.

Men for meg er det jo nytt å ha det sånn - dermed er det ikke kjedelig. For meg er det helt nytt for eksempel å reise på ferie, det har jeg aldri gjort før de siste par årene. Dermed fant jeg u i en alder av godt over tyve (kremt) at jeg liker å reise. Sånt vet jo de fleste andre fra de er små.

Slik har jeg også formet min egen husmorrolle etterhvert som sikkert ikke ser spesielt rar ut fra utsiden, men for meg som ikke fikk dette inn med morsmelka så er det faktisk mer enn nok å tenke over og å finne ut av.

Så jeg tror nok at andre synes det er kjedelig å leve et sånt a4 liv fordi de er så vant til det. Mens for deg, og også for meg er det rett og slett spennende å se hvor godt man kan få familiegreia til å fungere. Synes det er helt normalt jeg. Bortsett fra de glassene da... *erte*

Skrevet

At dette er ekstremt i forhold til de fleste veit jeg, men hvorfor må jeg være kjedelig som person fordi jeg lever "kjedelig"?

Det er jo akkurat det som er svaret på spørsmålet ditt. Du lever kjedelig og selvsagt blir du en kjedelig person.

For dine venner så er det jo umulig å få deg med på noe morsomt og da blir du kjedelig.

Skrevet

Fordi det aldri skjer noe.. Aldri forandring, noe som piffer opp hverdagen.. Vi finner på mye sammen hele familien, også bare samboern og meg som kjærester.. kan være gocart, spise ute og ta et glass vin - bowle etter par glass vin for mye :) Gå på stand up, kino, le og ha det moro sammen. Se på folk! Komme seg ut og få litt forandring i vherdagen, inspirasjon, lystighet, glede og latter. DET trenger jeg. Hadde dødd av kjedsomhet hadde jeg levd som deg.. Men man velger jo selv hvordan man vil leve, og det er jo bra du trives med livet du har valgt.

Dette er gode poeng, som hun ikke opplever og hennes venner opplever det jo sånn, de får henne aldri med på noe morsomt.

Så hun burde jo forstå at vennene synes hun er dødskjedelig.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Det er jo akkurat det som er svaret på spørsmålet ditt. Du lever kjedelig og selvsagt blir du en kjedelig person.

For dine venner så er det jo umulig å få deg med på noe morsomt og da blir du kjedelig.

Jeg tror du skal se litt på hvor man kommer fra før du erklærer dette som kjedelig. Jeg har det mye på samme måte som henne, og jeg er ikke kjent som kjedelig i det hele tatt. Det handler om at for mange så er hushold noe som går på autopilot og som ikke byr på særlige utfordringer. For enkelte av oss så er dette noe vi skal finne egne løsninger på uten å kjenne til gjeldende normer og regler fra barndommen av - og dermed en adskillig mer spennende reise :-)

Skrevet

Jeg tror du skal se litt på hvor man kommer fra før du erklærer dette som kjedelig. Jeg har det mye på samme måte som henne, og jeg er ikke kjent som kjedelig i det hele tatt. Det handler om at for mange så er hushold noe som går på autopilot og som ikke byr på særlige utfordringer. For enkelte av oss så er dette noe vi skal finne egne løsninger på uten å kjenne til gjeldende normer og regler fra barndommen av - og dermed en adskillig mer spennende reise :-)

Det jeg sier er at for meg er dette dødskjedelig, fordi det blir for ekstremt. Jeg også liker orden og har mange faste rutiner, men alt innenfor rimelighetens grenser.

Det er ikke så vanskelig å forstå at vennene hennes synes dette er svært kjedelig, det tror jeg de fleste skjønner.

Skrevet

Kan godt være de fleste av oss har tvangshandlinger. Men de færreste av oss må vel henge sokkene med tærne samme vei, ta glass fra riktig side i skapet osv. Derfor vil jeg ikke si at dette er a4.

''Men de færreste av oss må vel henge sokkene med tærne samme vei''

*host* Er det ike vanlig? Jeg gjør det ikke konsekvent, men jeg sjekker det ofte mens jeg henger opp ja...

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Det jeg sier er at for meg er dette dødskjedelig, fordi det blir for ekstremt. Jeg også liker orden og har mange faste rutiner, men alt innenfor rimelighetens grenser.

Det er ikke så vanskelig å forstå at vennene hennes synes dette er svært kjedelig, det tror jeg de fleste skjønner.

Ingen problemer med å se at vennene synes hun er kjedelig for tiden :-)

Men for henne er det spennende som bare det den reisen hun er på nå. Etterhvert får hun sikkert trang til mer utforskning og finner flere interesser som jeg har en liten mistanke om at hun vil gå inn for med lidenskap på samme måte som familielivet er en stor lidenskap nå :-)

Skrevet

''Men de færreste av oss må vel henge sokkene med tærne samme vei''

*host* Er det ike vanlig? Jeg gjør det ikke konsekvent, men jeg sjekker det ofte mens jeg henger opp ja...

Jeg henger også sokkene med tærne samme vei. Og trusene liker jeg også at henger samme vei.

:o)

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver jeg. :o) Og jeg synes ikke jeg har et kjedelig liv!

Men så har jeg heller aldri skjønt hva som er så ustyrtelig moro med å kaste bort tusenvis av kroner med å gå på byen i bråk og ståk og store folkemengder og drikke seg fra sans og samling... Jada, det finnes en mellomting, men de tingene der har aldri tiltalt meg. :o)

mil1365380270
Skrevet

Kan godt være de fleste av oss har tvangshandlinger. Men de færreste av oss må vel henge sokkene med tærne samme vei, ta glass fra riktig side i skapet osv. Derfor vil jeg ikke si at dette er a4.

Er det så uvanlig å henge sokkene så det er behagelig for øyet?..... Hmmm.. Jeg gjør også det ;-)

Skrevet

Ingen problemer med å se at vennene synes hun er kjedelig for tiden :-)

Men for henne er det spennende som bare det den reisen hun er på nå. Etterhvert får hun sikkert trang til mer utforskning og finner flere interesser som jeg har en liten mistanke om at hun vil gå inn for med lidenskap på samme måte som familielivet er en stor lidenskap nå :-)

Vi vet jo at dette er helt greit liv for henne og det er jo hun som velger måten hun vil leve på, så akkurat den biten er helt grei.

Men det hun lurte på var hvorfor andre reagerte på livet hennes og det har jeg ikke noe problemer med å forstå. Her er det ikke mye moro å hente for vennene.

Skrevet

''Står det en rad med glass i skapet, kunne det ikke falle meg inn å ta et midt på - man begynner da på høyre side og jobber seg mot venstre!''

Men dette syns ikke jeg tilsier et A4- menneske. Dette mener jeg er en lett form for tvangshandlinger.

Når det gjelder glassene i skapet er jeg høyst enig, der tar jeg det glasset jeg vil ha, uavhengig av hvor det står. :o)

Skrevet

Jeg henger også sokkene med tærne samme vei. Og trusene liker jeg også at henger samme vei.

:o)

Jeg skjønte etterpå at jeg hadde misforstått litt, jeg henger de enkelte par slik at tærne på begge sokkene peker samme vei, men jeg har ikke tenkt over å henge alle sokkeparene samme vei. :o)

Skrevet

Jeg har ikke lest tråden, bare innlegget ditt og et par svar.

Min reaksjon er at det du stusser på om er 'feil', det er ikke kjedlig osv.

Imidltertid kan det høres som du unngår en del utfordringer, fordi det er tryggest slik. Du og sambo lever kansekj uten å møte hverandre helt.. Det ligger et hav av muligheter for å bli mer kjent med seg selv hvis man tør. Hvis man ikke vil ha konflikter i et samliv, unngår man kanskej både seg selv og den andre. Og muligheten til å vokse som menneske.

Dette var ikke så godt skrevet, ejg har litt bommul i hodet akkurat nå. Men jeg tror jeg ville tatt et glass midt på rekka i skapet, eller noe annet uvanlig. For moro skyld. Og se hvordan slike brudd på relgene ville kjennes.

Og for all del - reist en tur, alene uten mann (da kan han passa katta). Kvinne seg opp, og ta en dagstur, eller en overnatting. Du lever trygt, og det er kansekj en måte å beskytte seg på, som gjør at du unngår å bruke deg selv.

Gjest Elextra
Skrevet

Så lenge både du og din samboer er fornøyde med å ha det slik, spiller det jo ingen rolle hva andre mener. Flott at du og samboer er like, ellers kunne dere vel blitt sprø av hverandre.

Selv er jeg vel på mange måter litt motsatt, selv om jeg har system på en del ting hvor jeg syens det har betydning. Jeg føler meg imidlertid avhengig av en viss form for variasjon og impulsivitet i hverdagen, og det gjør heldigvis min kjære også. Blir alt for likt og forutsigbart føler jeg meg som en maskin eller at jeg smuldrer bort.

Skulle imidlertid gjerne vært hakket mer systematisk på hjemmefronten, kan jeg låne litt av deg, kanskje? ;)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Er det så uvanlig å henge sokkene så det er behagelig for øyet?..... Hmmm.. Jeg gjør også det ;-)

Jeg også.

Skrevet

Ja hadde bare flere klart å se ting slik så:-) Jeg prøver å gjøre det med andre jeg også, men det hender jo at jeg tenker at "huhh, at de orker", når venner forteller om sine hektiske liv...!

''"huhh, at de orker", når venner forteller om sine hektiske liv...!

''

Akkurat der er jeg helt enig med deg. De løper gjennom livet. Som om det er et mål i seg sevl.

Skrevet

"Men du svarer ikke på det jeg spør om da... Hvorfor er det så galt at JEG gjør som jeg gjør? Hvorfor ser folk på det som et dårligere/mindre innholdsrikt liv enn mitt?"

Jeg svarte jo at det ikke var noe alt i det. Jeg sa at det viktiste er at duhar det bra og ingen andre da kan fortelle deg hvordan di skal leve livet ditt.

For meg høres du veldig traust ut og du er vel ikke den første jeg ville ha ringt om jeg vil ha med en venninne på ett eller annet. Grunnen til det er jeg har en følelse av du trenger lang betenkningstid før du kan svare ja eller nei. Som du selv sier så er du lite imulsiv.

Når jeg leser det du skriver, begynner jeg å tenke på en kolega av meg som blir nervøs og skiblet hvis noe ikke går som planlagt. Hvis hun får problemer med data`n, hvis hun trenger rørlegger, elektrikker, har etter eller annet problem eller bare det at ussen kjørte fra henne rett forran nesa hennes er det nok til at hun er helt skiplet når hun kommerpå jobb. Håper ikke du er slik, for da er det virkelig synd på deg:-)

Ellers lurer jeg vel litt på hva du og mannen din har og prate om, når dere aldri opplever noe?

For meg er det en vitamininnsprøyting å snakke med venner, ta en tur ut med kolegaer og da går skravla på meg når jeg kommer hjem.

Og jeg tenker på alle feriene vi har hatt. Så mye vi har opplevd sammen som familie.

Bare en slik ting vi gjorde på lørdag. Da var vi ute og så på Anne Cat. Da hadde vi mye å prate om over en Irish på pub etterpå. Begge digger henne. Bare slike små ting betyr så mye synes jeg.

Så jeg synes nok livet ditt høres gørr kjedelig ut. Det er jo som sagt du som skal leve det, men siden du ber meg om å være ærlig, må jeg jo være det;o)

Hva betyr ''skiplet'' ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...