Gå til innhold

Hvorfor er det feil å være A4?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åhh neida:-) Her kan det absolutt være overflaterot! Det er helt andre ting jeg har system på. Bøkene våre er alfabetisk sortert i hyllene, og jeg har en database med oversikt over alle bøkene og hvilke jeg har lest. Jeg har sirlig orden på alle papirer. Alle sedler ligger samme vei i lommeboka. Jeg kunne fortelle deg på øret hvor mye penger jeg har på hvilken konto, og hvor mye som skal ut hvilken dato, til hvilken mottaker. Osv...

Samboeren min er heldigvis lik meg, så vi girer hverandre bare opp og blir rarere og rarere tror jeg;-) Det er nok noe av grunnen til at vi valgte hverandre...!

Du kan nok ha rett i det at andre forsvarer seg. Hvis ei venninne forteller at hun er blakk fordi hun bruker så mye penger på mat, og jeg da forteller hvordan vi gjør ting for å holde et budsjettet, så tror hun gjerne at jeg mener jeg er så mye flinkere til alt... Jeg legger aldri ut om mine særheter, og er veldig forsiktig under slike samtaler, men jeg vil ikke måtte skjule hvem jeg er!

Du er nok virkelig inne på noe ang mitt behov for kontroll, jeg har bare aldri sett sånn på det tidligere...

Men ... mye er jo flotte egenskaper... men du bruker mye energi på å ha denne kontrollen. Som jeg leste et annet sted, liker du system og oversikt pga en mer rotete oppvekst. Jeg tenker at du kunne frigjort deg dersom du fikk bearbeidet noe av det du har opplevd. Du kunne fått et rikere liv. Hvis det er verdt bryet, altså. Hvis du vil ta sjansen på å utvide horisontene. Men du har vel diskutert dette allerede, med fagpersoner?

• Svar 294
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

85

• Lillemus

22

• Shova

19

• mrxx

12

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Så lenge dere trives med dette, så er det jo overhodet ikke noe galt i å leve slik.

Problemene når man lever såpass etter rutiner som du tydeligvis gjør, er at når noe skjærer seg, blir det kjempeproblemer! Det slipper en familie som er litt løsere på rutinene enn dere. Jeg tenker da spesielt på hvor vanskelig du syntes julaften kom til å bli, når ting ikke gikk slik at det passet inn i dine rammer...

Godt poeng.

Skrevet

Fordi det aldri skjer noe.. Aldri forandring, noe som piffer opp hverdagen.. Vi finner på mye sammen hele familien, også bare samboern og meg som kjærester.. kan være gocart, spise ute og ta et glass vin - bowle etter par glass vin for mye :) Gå på stand up, kino, le og ha det moro sammen. Se på folk! Komme seg ut og få litt forandring i vherdagen, inspirasjon, lystighet, glede og latter. DET trenger jeg. Hadde dødd av kjedsomhet hadde jeg levd som deg.. Men man velger jo selv hvordan man vil leve, og det er jo bra du trives med livet du har valgt.

Men jeg har da ikke sagt at vi aldri gjør noe?!? Vi drikker sjelden, og vi reiser ikke på ferie... Men vi finner da på ting sammen! Og har mye kos og moro faktisk. Dessuten har jeg venner, jeg går i byen som alle andre, i parken om sommeren, og en bitteliten tur på kafè en gang i blandt (har kålormbaby).

Skrevet

Synes heller ikke dette høres ut som A4, men at du er perfeksjonist, og trives med det! :) Hvis du trives i livet ditt, så er det jo ingenting som er bedre enn det.. Men når systemer ikke fungerer lenger, så kan det knekke deg veldig fort. Jeg er bittelitt perfeksjonist selv, blir f.eks. stressa og smågretten hvis det er ikke er støvsugd hjemme og jeg ser7vet det er støvete. Men jeg bryr meg ikke hvilken vei tåa på sokken henger, men jeg henger sokkene i par. :) Jeg liker kjøttkaker, men favorittmaten min er tapas, indisk og asiatisk mat - gjerne veldig sterk/krydret mat. Jeg blir også stresas hvis jeg skal noe, og jeg ikke har avtalt/planlagt hvordan ting skal skje.. Når vi drar, hvor vi møtes osv osv. og det er plagsomt til tider. Når alt er i orden blir jeg rolig, men det er vel et kontrollbehov som melder seg.. Når jeg ikke har kontroll så oppstår stress.. Virker som om du har kontrollbehov på ALT. Hva om du mister kontrollen? Hva om samboeren din henger sokker feil vei, eller tar et glass midt i rekka? Spør ikke for å provosere, bare nysgjerrig. :)

A4 liv er for meg sånn som folk flest har det.. Du er ekstremt nøye og systematisk, og liker å ha kontroll. Noe jeg også gjør/er, men på langt nær så ekstremt som du beskriver. Det viktigste er at man trives. Synes ikke du er stakkarslig, men synes det høres litt slitsomt ut.. Forholdet deres høres i hvert fall veldig bra ut. :) Har det heldigvis ganske likt selv..

Samboeren er helt lik meg, men som jeg skrev så er stedatteren min helt ulik oss, og er av typen som tar glass midt i rekka. Jeg ser det, og humrer for meg selv, for det er så underlig usystematisk for meg. Men jeg retter ikke på det nei! Føler ikke noe behov for det. Det er bare det at jeg liker å gjøre ting på en systematisk måte selv, og forundrer meg litt over at andre ikke gjør det... :-)

Skrevet

Fullt så rutinepreget som ditt, er ikke livet mitt, men jeg liker også å ha rutine i hverdagen.

Jeg liker å vite at jeg har en viss kontroll på hva som skjer og skal skje.

Samtidig er det ofte veldig koselig når gode ting skjer litt overraskende :)

Jeg synes overhodet ikke det er feil å være A4. Noen trives best når alt er etter en bestemt plan. Andre makter ikke å leve slik. Vi er alle forskjellig - og godt er det :D

Jeg kan også være med på noe overraskende altså! Jeg liker å planlegge det jeg skal, men kan for all del gjøre noe jeg ikke har planlagt dersom noen ringer. Men vi er "aldri" ute og drikker, og vi reiser ikke på ferie...

Dessuten sitter jeg ikke bare her og glor i veggene altså, det virker som om de fleste forstod det sånn! Jeg har venner og er ute og gjør ting jeg som alle andre:-)

Gjest Melbilla
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver jeg. :o) Og jeg synes ikke jeg har et kjedelig liv!

Men så har jeg heller aldri skjønt hva som er så ustyrtelig moro med å kaste bort tusenvis av kroner med å gå på byen i bråk og ståk og store folkemengder og drikke seg fra sans og samling... Jada, det finnes en mellomting, men de tingene der har aldri tiltalt meg. :o)

Du er ikke så mye yngre enn meg og det å gå ut på byen betyr ikke at man drikker seg fra sans og samling:-)

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du trekker likhetstrekk mellom det.

Å gå ut på byen, betyr for meg f.eks å gå ut med mannen min og spise på rastaurant med venner og kanskje ta en tur på pub etterpå. Eller bare avslutte på en cafebar med caffe eller Latte.

Å gå ut på byen betyr å gå ut med f.eks kolegaer og spise.

Det er ikke slik som i "gamle dager" at vi dro på byen for å feste:-)

Skrevet

Livet ditt er på ingen måter stakkarslig, og det viktigste er jo at du selv har det bra med livet du lever :-)

Skulle jeg hatt det livet så ville jeg nok kjedet meg - men det er meg:)

De aller fleste ville nok kjedet seg dersom de levde mitt liv;-) Det jeg lurer på er hvorfor det ikke er regnet som bra nok å leve slik dersom man selv ønsker det...

Skrevet

Det er nesten sånn at man blir flau for at man ikke vil være med ut, pga måten folk setter deg i bås.

Fikk ikke svart deg i går jeg, for du veit - klokka blei elleve;-)

Men ja, jeg kjenner igjen følelsen! Ikke nytter det å komme med verdens beste unnskyldning heller, når det er treogåttiende gang du sier nei... Og du har sikkert også fått sure miner og spydige kommentarer fordi du velger å bli hjemme, merkelig!

Skrevet

Jeg synes det høres utrolig kjedelig ut, men jeg kan jo forstå at noen trives med å leve sånn. Så folk får ordne seg som de selv ønsker.

Men jeg legger nok litt andre definisjoner i A4-begrepet.

Hva man legger i A4 nå er nok kanskje noe annet enn hva man la i det før ja... For nå er det vanlig å farte og fly og oppleve så mye.

Og at de fleste mennesker ville kjedet seg i mitt liv, det forstår jeg faktisk godt. Men jeg skjønner ikke hvorfor mitt liv blir sett på som noe dårligere av den grunn...!

Skrevet

Du synes nok ikke dette er kjedelig, men for andre er dette for ekstremt og dødskjedelig liv. Som sagt,det blir for linjært og lite rom for å leve litt. Dette er vanskelig å forklare.

Jo, jeg kan forstå hva du mener, selv om jeg selvsagt ikke er enig. Men jeg forstår ikke hvorfor andre ser på mitt liv som noe dårligere enn sitt eget!

Skrevet

Si ikke det. Du har jo gått på KURS! Vært ute i den store verden og lært deg noe nytt. Det er klart, et kurs i argentinsk tango hadde gitt deg flere kulhetspoeng, men so what;)

He he:-) Og bare så det er sagt, så ER jeg utenfor døra mi innimellom altså! Jeg har venner, og jeg går i byen og i parken:-)

Gjest Melbilla
Skrevet

Jeg tror du skal se litt på hvor man kommer fra før du erklærer dette som kjedelig. Jeg har det mye på samme måte som henne, og jeg er ikke kjent som kjedelig i det hele tatt. Det handler om at for mange så er hushold noe som går på autopilot og som ikke byr på særlige utfordringer. For enkelte av oss så er dette noe vi skal finne egne løsninger på uten å kjenne til gjeldende normer og regler fra barndommen av - og dermed en adskillig mer spennende reise :-)

"Det handler om at for mange så er hushold noe som går på autopilot"

Men dette handler da om mye mer enn hushold. Jeg liker også å ha system og rutiner hjemme. Jeg hater kaos og sørger for å unngå det, men dette handler ikke bare om det.

Skrevet

Hvis dere begge trives er det jo ikke kjedelig :)

Vi har det litt sånn nå selv. Ikke noe skjer utenfor hjemmet, og det er pga oppussing. Jeg tenker som så at opplevelser utenfor hjemmet er utrolig bra for hele familien, så jeg ser fram til vi kan starte med det igjen. Dessuten er planleggingen utrolig kjekk.

Dere vil kanskje komme til et punkt der dere har lite å snakke om, og da er det på tide med litt impulser utenfra.

Uansett er det viktigste at dere er lykkelige, og da spiller det vel liten rolle hva andre mener :o)

Jeg kan ikke se for meg når vi skulle gå tom for ting å prate om! Men det KAN jo skje, og da melder vel også behovet seg for å finne på noen nye ting! Men jeg kan ikke se at man må drikke seg full på byen eller reise på sydenferie for å finne noe å prate om! Vi er faktisk utenfor døra og treffer andre mennesker i hverdagen vi også altså:-)

Skrevet

Din definisjon på A4 er definitivt ikke lik min. For meg er A4 sånn "de fleste" har det, altså midt på treet. Jeg regner egentlig meg selv som ganske A4, men jeg har null system på fra hvilken side jeg tar glasset, for ikke å snakke om hvordan sokker henges til tørk. ;-D Dessuten elsker vi å reise, og går også ut i dann og vann.

Men for all del, min definisjon er like subjektiv som din.

Min definisjon er nok kanskje litt mer gammeldags tror jeg... Det var mer slik folk hadde det før. Nå er det helt vanlig å gå ut i ny og ne, og reise til syden minst en gang i året. Så du har nok rett, jeg er GAMMEDAGS A4;-) Hørtes ikke akkurat bedre ut...!

Skrevet

Med et A4-liv tenker jeg et gjennomsnittlig liv, ditt liv virker da ikke som det? Jeg ser for meg at vin eller øl på lørdagene og sydentturer vil ha sin plass i et gjennomsnittlig liv.

Derimot virker det livet du beskriver som rigid inntil det tvangsmessige når man bryr seg om hvilken vei tærne på sokkene henger. :o

Det er faktisk hverken tvangsmessig eller nevrotisk, bare en meget systematisk måte å gjøre ting på! Ellers tror jeg det ville plaget meg at andre gjorde ting anderledes i mitt eget hjem. Men det plager meg overhodet ikke, og jeg retter ikke på det! Jeg legger merke til det, og forundrer meg over det, men det plager meg absolutt ikke;-)

Skrevet

Jeg har ikke lest tråden, bare innlegget ditt og et par svar.

Min reaksjon er at det du stusser på om er 'feil', det er ikke kjedlig osv.

Imidltertid kan det høres som du unngår en del utfordringer, fordi det er tryggest slik. Du og sambo lever kansekj uten å møte hverandre helt.. Det ligger et hav av muligheter for å bli mer kjent med seg selv hvis man tør. Hvis man ikke vil ha konflikter i et samliv, unngår man kanskej både seg selv og den andre. Og muligheten til å vokse som menneske.

Dette var ikke så godt skrevet, ejg har litt bommul i hodet akkurat nå. Men jeg tror jeg ville tatt et glass midt på rekka i skapet, eller noe annet uvanlig. For moro skyld. Og se hvordan slike brudd på relgene ville kjennes.

Og for all del - reist en tur, alene uten mann (da kan han passa katta). Kvinne seg opp, og ta en dagstur, eller en overnatting. Du lever trygt, og det er kansekj en måte å beskytte seg på, som gjør at du unngår å bruke deg selv.

''Og for all del - reist en tur, alene uten mann (da kan han passa katta). Kvinne seg opp, og ta en dagstur, eller en overnatting. Du lever trygt, og det er kansekj en måte å beskytte seg på, som gjør at du unngår å bruke deg selv.''

Hvorfor må hun på død og liv gjøre noe, så lenge hun selv har det godt, slik hun har det? Tror du hun muligens lider av litt angst eller noe...?

Skrevet

Du er langt i fra et A-4 mennesket!

Ja, det har vel egentlig gått opp for meg. Jeg henger igjen i det gamle bildet av A4, men det jo slik nå, at byturer og sydenreiser er A4. Og det er altså ikke meg;-)

Gjest Melbilla
Skrevet

Hva man legger i A4 nå er nok kanskje noe annet enn hva man la i det før ja... For nå er det vanlig å farte og fly og oppleve så mye.

Og at de fleste mennesker ville kjedet seg i mitt liv, det forstår jeg faktisk godt. Men jeg skjønner ikke hvorfor mitt liv blir sett på som noe dårligere av den grunn...!

"Men jeg skjønner ikke hvorfor mitt liv blir sett på som noe dårligere av den grunn...!"

Det er jo bare å drite i. Det viktigste er jo at du ikke gjør det selv, så får andre tenke hva de vil.

For meg ville ditt liv vært dårligere, men jeg ville aldri ha fortalt det til deg om du ikke spurte.

For deg vil sannsynligvis mitt liv vært dårligere.

Det er da ikke noe å bry seg om hva andre synes.

Skrevet

Så lenge både du og din samboer er fornøyde med å ha det slik, spiller det jo ingen rolle hva andre mener. Flott at du og samboer er like, ellers kunne dere vel blitt sprø av hverandre.

Selv er jeg vel på mange måter litt motsatt, selv om jeg har system på en del ting hvor jeg syens det har betydning. Jeg føler meg imidlertid avhengig av en viss form for variasjon og impulsivitet i hverdagen, og det gjør heldigvis min kjære også. Blir alt for likt og forutsigbart føler jeg meg som en maskin eller at jeg smuldrer bort.

Skulle imidlertid gjerne vært hakket mer systematisk på hjemmefronten, kan jeg låne litt av deg, kanskje? ;)

Flott svar, Elextra;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...