Gå til innhold

Jeg er gravid!!

Anbefalte innlegg

Gjest Jegergravid
Skrevet

Jeg testet positivt idag. Vi er strålende fornøyde med egen innsats, og håper at alt fortsetter bra!! Når må man kontakte lege, og hvorfor? Er det noe spesielt jeg bør unngå å spise/gjøre for å prøve å unngå spontanabort? Jeg har en del migrene og tar vanligvis maxalt smeltetabletter, men ser at jeg ikke kan ta disse nå. Hva gør jeg da?

Har også hatt litt smerter for et par dager siden (ikke menssmerter). Er dette festesmerter? Håper på tips! Mvh. Ny-gravid

Skrevet

Gratulerer! :) Du bør innom legen for å få beregnet termin, og få kontakt med jordmor som skal følge deg sammen med legen. Hør med legen din hva du kan ta av medisiner.

Hvordan føles det? Førstemann og alt? Gøy!

Skrevet

Gratulerer! :) Du bør innom legen for å få beregnet termin, og få kontakt med jordmor som skal følge deg sammen med legen. Hør med legen din hva du kan ta av medisiner.

Hva hun kan ta av medisiner?? Man skal vel ikke ta medisin? Eller hva tenkte du på?

Skrevet

ok, migrene ja - jeg overså den i med-begeistringens rus. Sorry.

Skrevet

Grattis... Man skal vel ligge unna alkohol og tobakk og det meste av tabletter.... Ellers er det jo normalt å være gravid, det er ingen sykdom. Men man går jo til kontroll hos jordmor el. lege. Jordmødre er flinke, de.

Skrevet

Kontakt lege eller jordmor sånn 8-10 uker på vei, bl.a. for å søke om fødeplass.

(Men om du bor i Oslo og ønsker å føde på Rikshospitalet, må søknaden være hos dem før du er 7 uker på vei. Var hvertfall beskjeden jeg fikk før sist fødsel, pga pågangen.)

Skrevet

ok, migrene ja - jeg overså den i med-begeistringens rus. Sorry.

:)

Gjest babymammy
Skrevet

Gratulerer! Du må begynne å ta folat, du kan også ta omega3.

en liten undulat
Skrevet

Ja, det er første. Har hatt litt ømme bryster, luft i magen, og vært trøtt og svimmel noen dager. Så da var det bare å ta testen da :o) Håper ting går bra. Vi er litt i lykkerus nå... Når kan man fortelle noen om dette da? Takk for svar!! Ps. Sliter med migrene akkurat nå, men det kan vel være en fordel å ikke ta medisinen?

en liten undulat
Skrevet

jeg er forresten "jegergravid". dette er nicket jeg vanligvis har vært under. har ikke vært her på lenge!

Skrevet

Ja, det er første. Har hatt litt ømme bryster, luft i magen, og vært trøtt og svimmel noen dager. Så da var det bare å ta testen da :o) Håper ting går bra. Vi er litt i lykkerus nå... Når kan man fortelle noen om dette da? Takk for svar!! Ps. Sliter med migrene akkurat nå, men det kan vel være en fordel å ikke ta medisinen?

Jeg anbefaler deg å lese på pakningsvedlegget på medisinen du vanligvis tar, der bør det stå om den kan brukes eller ikke.

Du klarer nok ikke vente så lenge med å si noe hehe, men få det bekreftet hos lege først kanskje? Så deilig og spennende fremtid dere får nå :)

Skrevet

jeg er forresten "jegergravid". dette er nicket jeg vanligvis har vært under. har ikke vært her på lenge!

Fint å se deg igjen :)

en liten undulat
Skrevet

Jeg anbefaler deg å lese på pakningsvedlegget på medisinen du vanligvis tar, der bør det stå om den kan brukes eller ikke.

Du klarer nok ikke vente så lenge med å si noe hehe, men få det bekreftet hos lege først kanskje? Så deilig og spennende fremtid dere får nå :)

er det nødvendig å sjekke hos lege også? har sett litt på nettet at det er flere som har fått beskjed at å ta Clear Blue test hjemme, er like sikkert som hos legen (hadde visst de fått beskjed om). Eller skal jeg vente litt med å kontakte lege? er litt usikker. hva gjør man hos lege så tidlig?

Gjest ring legen
Skrevet

Hvis du bor i Oslo (eller andre steder med begrenset antall fødeplasser) er det lurt å gå til legen med en gang man finner ut at man er gravid, slik at man selv kan bestemme hvilket sykehus man vil føde på. (At forespørsel om fødeplass sendes tildlig fra legen). Man skal ikke vente mange dagene før valget er innskrenket, og venter man lenge må man ut av byen.

Jeg ville også snakket tidlig med legen om hviken smertelindring du kan ta for migrenen. Ikke ta noe medisisn (heller ikke reseptfritt) uten å ha sjekket felleskatalogen / pakningsvedlegget om det er greit at gravide bruker dette. Og helst bør du avklare all medisinbruk med legen din.

Hvis du ikke allerede tar folat er det viktig å kjøpe det på apoteket og ta det hver dag. Ta gjerne også omega 3 eller tran.

Skrevet

er det nødvendig å sjekke hos lege også? har sett litt på nettet at det er flere som har fått beskjed at å ta Clear Blue test hjemme, er like sikkert som hos legen (hadde visst de fått beskjed om). Eller skal jeg vente litt med å kontakte lege? er litt usikker. hva gjør man hos lege så tidlig?

Jeg tror legen tar testen automatisk, men er ikke sikker. Du trenger nok ikke gå dit på de første ukene, men jeg synes det var greit å ha kontroll med det fra starten av. Bare skriv ned siste mens første dag slik at du husker den datoen :)

(Det er noen år siden jeg var i ditt sted, 10år faktisk. Tiden flyr!)

Skrevet

Gratulerer hjerteligst!!!

Du kan ringe legen allerede nå, men vær forberedt på at du ikke får time før om noen uker. Mange leger velger å ikke sette opp gravide til første kontroll før det har gått 10-12 uker.

Spis folat/folsyre, hvis du ikke allerede gjør det. Kjøpes i apotek eller helsekost.

Hold deg unna tobakk og alkohol.

Begrens kaffedrikkingen.

Spis så sunt du kan, og beveg deg mye.

Kos deg!!!

Skrevet

Legen gjør ingen ting før du er ca 12 uker på vei.Da tar man blodprøve for og teste om du har HIV,Syfilis, antistoffer mot røde hunder osv. Ta med urinprøve av morgenurin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...