Gå til innhold

Energiutgifter enebolig? Vann/vann varmepumpe?

Anbefalte innlegg

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

De som har enebolig - hvor mye har dere i energiutgifter per år?

Gjerne kombinert med hvor stor ca boligen er.

Jeg har nesten 60.000 per år og vurderer seriøst å sette inn varmepumpe mot grunnvann snart. (Har anlegg i huset for vannbåren varme fra før). Har vurdert utskiftning av vinuder, etterisolering osv osv, men det blir altfor dyrt siden jeg ikke snekrer selv.

Noen som har erfaringer med dette å dele?

Skrevet

60.000,- i året?! Har du strømregninger på 5000,- i mnd!? Jeg har vel på i overkant av 6000,- i året... Men jeg har leilighet da.

Med slike utgifter hadde jeg definitivt investert i en varmepumpe ja! Nå er jeg usikker på hva forskjellen i strømutgifter er hos min kjære, men har har ikke hatt noe i nærheten av dine utgifter da. Har du kun panelovner? Ikke vedfyring / oljefyring? Eller regner du ved/olje med i regnskapet også?

Skrevet

60000??? Det var ikke småtterier.

Jeg har enebolig, 2 etasjer, 160 kvadrat, strømregningen er vel på ca. 20000 i året, i tillegg har jeg pleid å kjøpe ca. 500 liter parafin, men i år lurer jeg på om det ikke er rimeligere å fyre med bare strøm. Og litt gratis ved.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

60.000,- i året?! Har du strømregninger på 5000,- i mnd!? Jeg har vel på i overkant av 6000,- i året... Men jeg har leilighet da.

Med slike utgifter hadde jeg definitivt investert i en varmepumpe ja! Nå er jeg usikker på hva forskjellen i strømutgifter er hos min kjære, men har har ikke hatt noe i nærheten av dine utgifter da. Har du kun panelovner? Ikke vedfyring / oljefyring? Eller regner du ved/olje med i regnskapet også?

Det er alle energiutgiftene - olje og strøm.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

60000??? Det var ikke småtterier.

Jeg har enebolig, 2 etasjer, 160 kvadrat, strømregningen er vel på ca. 20000 i året, i tillegg har jeg pleid å kjøpe ca. 500 liter parafin, men i år lurer jeg på om det ikke er rimeligere å fyre med bare strøm. Og litt gratis ved.

Sh**.

Det var forskjell ja....

Jeg har ca 15000 i strøm i året, ca 45000 i olje.

250 kvadratmeter, men det skulle likevel ikke bli en tredobling da.

AneM1365380603
Skrevet

Vi har enebolig på ca 220 kvm. Jeg tror forbruket er på ca 20 000 kwh pr år. Vi har ikke slike strømregninger som du har.

Vi ble frarådet vannbåren varme, men jeg husker ikke hvorfor. Nå bruker vi panelovner i underetasjen og varmepumpe og vedovn i stua. Vi har varmekabler i gangen i underetasjen, pluss bad oppe og nede.

Vi skal teste ut et rørsystem som tar varme fra stua og sender det til rommene som har panelovner.

Gjest høstløv
Skrevet

Det var da enormt store utgifter.

Vi har enebolig på 150 kvm og våre strømutgifter er på under 20.000 i året, i tillegg bruker vi litt ved, for ca 2.000 pr. år.

Vårt hus ble bygget i 1970 og er isolert etter den tids standard.

Skrevet

Sh**.

Det var forskjell ja....

Jeg har ca 15000 i strøm i året, ca 45000 i olje.

250 kvadratmeter, men det skulle likevel ikke bli en tredobling da.

Kan legge til at huset mitt er fra 1964, med gammeldagse koblede vinduer, og en inngangsdør som definitivt ikke er tett (og som forårsaker mye kjefting for tiden, for ungene lukker den ikke ordentlig, og så glemmer de å lukke døren til vindfanget).

Ut fra oljeprisene i sommer lønner det seg ikke for meg å bruke fyren i vinter - men det er kanskje lavere priser nå?

Jeg synes oljeutgiftene dine var vanvittige.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Kan legge til at huset mitt er fra 1964, med gammeldagse koblede vinduer, og en inngangsdør som definitivt ikke er tett (og som forårsaker mye kjefting for tiden, for ungene lukker den ikke ordentlig, og så glemmer de å lukke døren til vindfanget).

Ut fra oljeprisene i sommer lønner det seg ikke for meg å bruke fyren i vinter - men det er kanskje lavere priser nå?

Ja - de er svindyre :-(

Har ikke noe alternativ heller - huset er bygget for å fyres med olje så det finnes ikke panelovner. Og skulle jeg satt opp panelovner så er det ikke nok kurser i sikringsskapet...

Men jeg vurderer å sette inn varmepumpe mot grunnvannet. Driver og regner på nedbetalingstiden.

Bruker ca 4 - 5000 liter med i året. Og da er det varmekabler i hallen og på badene i tillegg. Huset er fra samme tid som ditt - noen få år nyere.

Snakket med en bygg-ingeniør som sa at det var fordi det ligger så åpent i landskapet - vinden treffer det fra alle kanter og kjøler det effektivt ned visstnok.

AneM1365380603
Skrevet

Vi kjøpte sånn dørpumpe slik at døra går igjen av seg selv. Vi var så lei av at ytterdøra alltid sto åpen. Dessuten hendte det at en hannkatt kom og pisset i gangen. Det stinket jo over hele huset.

Skrevet

Vi kjøpte sånn dørpumpe slik at døra går igjen av seg selv. Vi var så lei av at ytterdøra alltid sto åpen. Dessuten hendte det at en hannkatt kom og pisset i gangen. Det stinket jo over hele huset.

Det har jeg, men døren går ikke helt igjen. Den er nok gammel og skjev. Jeg tror det blir det første jeg gjør noe med hvis jeg vinner i Lotto. Men da må jeg kanskje levere kupong først?

AneM1365380603
Skrevet

Det har jeg, men døren går ikke helt igjen. Den er nok gammel og skjev. Jeg tror det blir det første jeg gjør noe med hvis jeg vinner i Lotto. Men da må jeg kanskje levere kupong først?

For å få de riktige tallene på første forsøk ringer du bare Klarsynte Klaus eller Synske Sølve.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

For å få de riktige tallene på første forsøk ringer du bare Klarsynte Klaus eller Synske Sølve.

Eller Saera Kahn :-)

Skrevet

*fniser*

Skrevet

Da spør jeg meg selv om hvorfor ikke Klaus og Sølve lever av å spille Lotto istedenfor å selge klarsynt-tjenester.

Skrevet

Hva med en varmepumpe til 14.000 kr på Obs Bygg? Min venninne sier at det er som et nytt liv med den varmepumpa - jevn varme i hele huset.

Oljefyring bli jeg kvalm av. Det er så tung luft i oljefyrte hus.. synes jeg.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1224832733' post='3994391]

Hva med en varmepumpe til 14.000 kr på Obs Bygg? Min venninne sier at det er som et nytt liv med den varmepumpa - jevn varme i hele huset.

Oljefyring bli jeg kvalm av. Det er så tung luft i oljefyrte hus.. synes jeg.

Nei, det er ikke kraftig nok kost for oss med luft/luft varmepumpe dessverre :-)

Hvis du plages av lufta i oljefyrte hus så kan det høres ut som det ikke er god nok tilgang til oksygen for sentralfyren. Den trenger _enormt_ med oksygen utenfra. På fyrrommet mitt er det tre luftekanaler på grunn av den, men da er det ikke tung luft i huset ellers. Jeg visste ikke om det i starten så jeg stengte litt av luftingen - og da ble det slik du beskriver.

(Servicemannen som gjorde service det året sendte meg et blikk som tydelig viste hva han mente om damer og teknisk innsikt :-))

Skrevet

Nei, det er ikke kraftig nok kost for oss med luft/luft varmepumpe dessverre :-)

Hvis du plages av lufta i oljefyrte hus så kan det høres ut som det ikke er god nok tilgang til oksygen for sentralfyren. Den trenger _enormt_ med oksygen utenfra. På fyrrommet mitt er det tre luftekanaler på grunn av den, men da er det ikke tung luft i huset ellers. Jeg visste ikke om det i starten så jeg stengte litt av luftingen - og da ble det slik du beskriver.

(Servicemannen som gjorde service det året sendte meg et blikk som tydelig viste hva han mente om damer og teknisk innsikt :-))

Ok.

Ja det er godt mulig at det er for lite oksygen, men det gjelder ikke mitt hus, så jeg bør kanskje bare tie stille om den saken.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1224833249' post='3994400]

Ok.

Ja det er godt mulig at det er for lite oksygen, men det gjelder ikke mitt hus, så jeg bør kanskje bare tie stille om den saken.

Å - sånn ja. Jepp - jeg ville heller ikke sagt noe om det - i våre dager er det å kritisere andres inneklima et tabu :-)

Skrevet

Å - sånn ja. Jepp - jeg ville heller ikke sagt noe om det - i våre dager er det å kritisere andres inneklima et tabu :-)

Jeg har nemlig nevnt det jevnlig i 10 år, fordi jeg ikke makter å være inne mer enn 2 timer der, før jeg må ut på trappa for å lufte meg. Men jeg løser saken med korte besøk, hehe! ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...