Gå til innhold

Sjokkmøte med Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest Melbilla
Skrevet

Det begynner å bli ville tilstander i Oslo når ikke en mann i 60-åra skal få gå i fred på Karl Johan. Han har nettopp flyttet hit og ble nok ganske overasket over hvor ille det har blitt.

Faren min og jeg hadde vært og hørt på en utenrikskonferanse med Bob Geldoff.

Da han skulle ta trikken hjem, ble han stoppet av 3 avfrikanske horer i løpet av 100 meter på den nederte biten av Karl Johan.

Den siste hadde holdt han fast i armen.

Og dette er Norges hovedgate. Vi kan da ikke ha det slik.

Gjest gammelt nytt
Skrevet

Dette er da gammelt nytt ..... å var det bare horene dere ble opprømt av ????? Ja da så dere ikke mye sjokkerende vil jeg si.

Gjest Elextra
Skrevet

Pussig hvordan folk utenfra alltid opplever så mye rart i Oslo.

Jeg har bodd i Oslo i over 20 år, og har aldri opplevd noe skummelt på gaten hverken dag eller kveld. Og jeg har vært mye på ute på byen! :-).

Horer har jeg dog ikke greie på, og jeg har også lest det har blitt fler av dem de siste par årene.

Gjest Melbilla
Skrevet

Jeg har bodd i Oslo i over 20 år, og har aldri opplevd noe skummelt på gaten hverken dag eller kveld. Og jeg har vært mye på ute på byen! :-).

Horer har jeg dog ikke greie på, og jeg har også lest det har blitt fler av dem de siste par årene.

Jeg har ikke opplevd mye jeg heller i løpet av 21 år i Oslo. Dette var mellom 22.00 og 22.30 på kvelden og det er lenge siden jeg har gått der på kveldstid nå.

Skrevet

Dette er da gammelt nytt ..... å var det bare horene dere ble opprømt av ????? Ja da så dere ikke mye sjokkerende vil jeg si.

Jeg tror at terskelen for å kallen noe for «ville tilstander» ligger noe høyere for folk som bor i Oslo enn for folk som bor på mindre plasser.

Gjest gammelt nytt
Skrevet

Jeg tror at terskelen for å kallen noe for «ville tilstander» ligger noe høyere for folk som bor i Oslo enn for folk som bor på mindre plasser.

Jeg bor på et lite sted, er ikke i Oslo til daglig men det er da mange år siden noe sjokkerer meg med Oslo. Er bare KJEMPEGLAD at jeg ikke bor der, at jeg ikke har barn som skal vokse opp der :)

Nå tilter vel de som bor i Oslo med barn, de syns selvfølgelig ikke at det er så ille som vi utenfor gjør.

Skrevet

Helt klart!

De gangene moren min er på besøk i Oslo, har hun veska på tvers og snur klaffen inn mot kroppen og tviholder på den når hun går gatelangs;-)

Skrevet

Jeg bor på et lite sted, er ikke i Oslo til daglig men det er da mange år siden noe sjokkerer meg med Oslo. Er bare KJEMPEGLAD at jeg ikke bor der, at jeg ikke har barn som skal vokse opp der :)

Nå tilter vel de som bor i Oslo med barn, de syns selvfølgelig ikke at det er så ille som vi utenfor gjør.

det er uansett ikke så mange barn i Oslo som vokser opp i de gatene der det ferdes prostituerte og tiggere.

Gjest Elextra
Skrevet

''Nå tilter vel de som bor i Oslo med barn, de syns selvfølgelig ikke at det er så ille som vi utenfor gjør.''

Hehe, der har du helt rett. De færreste av oss som bor i Oslo bor i nedre del av Karl Johan eller vanker der ofte med barn, da.

Skrevet

"Nå tilter vel de som bor i Oslo med barn, de syns selvfølgelig ikke at det er så ille som vi utenfor gjør."

jo, det er mye jeg gjerne skulle unnvært med byen. Men den har så innmari mye bra også! ;-)

Skrevet

Det er jo ikke bomiljøene man ser når man kommer til Oslo for å være i sentrum av byen en gang iblant.

Jeg ferierer mye på et bittelite, "idyllisk" sted på kysten av Nord-Trøndelag. Jeg har kjørt forbi forsamlingshuset der rett etter at de har stengt dørene etter avsluttet bygdefest på sommeren. Det er noe av det verste jeg har sett mht. fyll og manglende evne til å stå oppreist / ta vare på seg selv. Men jeg dømmer jo ikke stedet eller oppvekstvilkårene etter akkurat den opplevelsen. Tilsvarende har forholdene nederst på Karl Johan ingenting med mine barns hverdag å gjøre.

Gjest Melbilla
Skrevet

Nei vi tilter ikke, men vi har ikke for vane å ta med barn til Oslo sentrum på kvedstid heller da.

Skrevet

I en avisartikkel for et par uker siden sto det at journalistene hadde telt 100 horer langs Karl Johan. Jeg forstår godt at det er sjokkerende for folk som ikke er vant til det. Selv er jeg lite ute i den gaten om kvelden, og jeg er jo kvinne også, så jeg slipper greit unna.

Skrevet

det er uansett ikke så mange barn i Oslo som vokser opp i de gatene der det ferdes prostituerte og tiggere.

Nei, kanskje ikke!

Men disse gatene blir allikevel en del av deres "nærmiljø" når de blir litt eldre og begynner å ferdes mere rundt på egenhånd.

Selvom man bor på Grunerløkke eller Majorstua, så er ikke veien så lang til Skippergata, eller til horene på Karl Johan, for den saks skyld.

Jeg sier ikke ungdommer som vokser opp i byen nødvendigvis blir narkomane, eller roter seg borti noe tull. Men de utsettes allikevel for et helt annet oppvekstmiljø. Hvor de daglig ser, og erfarer helt andre ting enn de som vokser opp i litt mere landlige omgivelser.

Skrevet

Nei, kanskje ikke!

Men disse gatene blir allikevel en del av deres "nærmiljø" når de blir litt eldre og begynner å ferdes mere rundt på egenhånd.

Selvom man bor på Grunerløkke eller Majorstua, så er ikke veien så lang til Skippergata, eller til horene på Karl Johan, for den saks skyld.

Jeg sier ikke ungdommer som vokser opp i byen nødvendigvis blir narkomane, eller roter seg borti noe tull. Men de utsettes allikevel for et helt annet oppvekstmiljø. Hvor de daglig ser, og erfarer helt andre ting enn de som vokser opp i litt mere landlige omgivelser.

Selv om den geografiske strektningen er kort, vil det nok for svært mange være en ganske lang avstand rent psykologisk.

Man har en tendens til å bevege seg i sirkler og relatere seg mer til det nærområdet man bor i. Kanksje gjør man det i enda større grad i større byer, nettopp fordi byen er såpass stor.

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, kanskje ikke!

Jeg tror ikke nødvendigvis at det er så negativt at barna får se også folk som lever på livets skyggeside. Til en viss grad tror jeg det gjør dem rustet til å takle møter med tøffe miljøer senere. Men selvfølgelig unngår man likevel i stor grad å ta med barna akkurat de stedene en vet det vanker stoffmisbrukere og prostituerte.

Det er nok en stor overdrivelse og si at barn i Oslo ser slikt som de prostituerte på Karl Johan daglig. For barn som bor litt uti bydelene er dette området nesten som et annet land - faktisk bor de fleste i Oslo på steder som nesten er som på landet.

Skrevet

Jeg tror ikke nødvendigvis at det er så negativt at barna får se også folk som lever på livets skyggeside. Til en viss grad tror jeg det gjør dem rustet til å takle møter med tøffe miljøer senere. Men selvfølgelig unngår man likevel i stor grad å ta med barna akkurat de stedene en vet det vanker stoffmisbrukere og prostituerte.

Det er nok en stor overdrivelse og si at barn i Oslo ser slikt som de prostituerte på Karl Johan daglig. For barn som bor litt uti bydelene er dette området nesten som et annet land - faktisk bor de fleste i Oslo på steder som nesten er som på landet.

Helt enig.

Jeg har jo bygdeoppvekst selv, og jeg husker jo at jeg som barn tenkte etter å ha sett innslag fra Oslo sentrum på TV at det måtte være utrolig farlig å vokse opp når det kjørte digre tog rundt i gatene!! (Altså trikken*S*)

Selv om jeg jo hadde lagt fra meg mange av mine vrangforestillinger innen jeg som 20-åring flyttet hit, så har jeg jo i ettertid ettertrykkelig fått med meg at Oslo egentlig er som mange små landsbyer klint inntil hverandre. Og det bor ingen barn i Skippergata...;-)

Skrevet

Folk jeg kjenner i Oslo blir daglig _fysisk_ antastet av tenårings-horer. Det er mange arbeidsplasser i det strøket, så man må jo gå der på vei hjem fra jobb, feks til jernbanetorget/ oslo s.

Skrevet

Nei, vi tilter ikke, men vi smiler litt overbærende over at dere tror at Karl Johan og resten av sentrumsgatene er representative for hele Oslo.

Skrevet

''Og dette er Norges hovedgate. Vi kan da ikke ha det slik.''

Nei, de får holde seg i bakgatene, så vi ikke ser problemene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...