Gå til innhold

Situasjon. Dagpenger eller hva nå?

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet!!!!
Skrevet

Hei!

Er student. Med ambisjoner! Og dette lover godt. Saken er bare den at jeg har finansiert studiene hittils med oppsparte midler og endel jobbing. Nå viser det seg at jeg ikke kan jobbe mer, men må dedikere meg til studiene. Jeg kan ikke ta opp lån fra lånekassen før jeg har flere studiepoeng (ja, henger dessverre etter) - dvs. til høsten, da er jeg a jour.

Så hva nå? Nå begynner kontoen å bli tom. Jeg har eksamener i desember jeg må forplikte meg til og må lese en masse i forkant - null tid til jobbing. Men jeg er i stand til å jobbe fullt 1-2 måneders tid etter eksamen - for så å hente meg inn igjen i studiene - og den inntekten vil være nok å leve på fram til høsten da jeg får lån.

Men skal jeg søke om dagpenger da eller? For det er jo ikke lov å motta det som student? Synd, fordi jeg har høy registrert inntekt.

Eller må jeg registerere meg hos et vikarbyrå? Håpe at jeg får jobbe mest mulig innen denne 2-måneders perioden? Hva vil dere anbefale?

Takk for evt. svar. Ser få løsninger akkurat nå:/

Gjest også student
Skrevet

Vet ikke hva du skal gjøre, men dagpenger kan du iallefall ikke søke om.Da kan du sikkert bli tatt for trygdejuks. Er du sikker på at du ikke har tid til jobb ved siden av studiene nå da? Jeg har to barn og deltidsjobb, men har likevel klart å finne tid til studiene.

Gjest snakk med banken din
Skrevet

Hvis du har et godt forhold til banken din, kan du be om en samtale og høre om de har mulighet til å hjelpe deg i tre måneder. Jeg gjorde det en gang uforuttsette utgifter (en stor tannlegeregning) tok mye av studielånet mitt.

Jeg hadde ikke familie det var aktuelt å spørre, så jeg gjorde avtale med julejobbarbeidsgiveren min spm jeg fikk skriftlig (at jeg skulle jobbe _mye_ fra dagen etter eksamen i desember, og til litt etter forelsesningene startet i januar) og tok med bekreftelsen til kunderådgiveren i banken. Fordi jeg betalte tilbake alt veldig fort, ble det minimale renteutigifter.

Dette var altså gjenom vanlig bank, og ikke slike forburkslåns-pushere som nesten uansett vil trekke deg ut i uføret..

Som adspredelse i eksemenslesingen det året, laget jeg hjemmelagde kort og små julegaver, slik at alle fikk en oppmerksomhet selv om kassen min var tom..

Banklånet ble betalt tilbake i sin helhet i januar.

Skrevet

Du kvalifiserer ikke for dagpenger siden du er student og faktisk ikke har kapasitet til å jobbe.

Jeg syns det var et lurt tips å snakke med banken din om et lån, helst bakt inn i et eksisterende lån, (f.eks bolig hvis du har det) med relativt lav rente.

Samtidig kan du jo registrere deg hos et vikarbyrå sånn at det er klart når du har mulighet for å jobbe.

Lykke til...:-)

Skrevet

Dette er igrunn ikke så annerledes enn hvordan andre studenter i Norge har det. Det er ikke noe vits å søke på dagpenger, det kommer du ikke til å få.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...