Gå til innhold

Minne fra barndommen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Unger kan fremdeles ha det gøy uten noenting, bare de får sjansen til det. Men det rekker de ikke, for de skysses hit og dit mellom skole, sfo, fritidsaktiviteter og organiseres halvt i hjel.

Enig! Er dog glad for at mine gutter faktisk kan finne på ting på egenhånd. En speiderkniv og noen kvister og trær, spikke og bygge hytte. Sykle, crosse, klatre, løpe etter jentene...

Det er inne de klager over at det kan være kjedelig, og da blir det masing om å få spille PS2 og NDS. Der må jeg gjerne steppe inn med forslag + være med i leken.

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

10

• bustebeisa

7

• Mrs. Wallace

4

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1224963717' post='3995560]

Enig! Er dog glad for at mine gutter faktisk kan finne på ting på egenhånd. En speiderkniv og noen kvister og trær, spikke og bygge hytte. Sykle, crosse, klatre, løpe etter jentene...

Det er inne de klager over at det kan være kjedelig, og da blir det masing om å få spille PS2 og NDS. Der må jeg gjerne steppe inn med forslag + være med i leken.

Ja, utendørs blir de kreative, gitt. På hytta har vi verken tv eller playstation eller noe sånt, men derimot vanndammer å plaske i, pinner å spikke på, trær å klatre i og masse annet å pusle med. Da er det aldri mas om at de kjeder seg.

Så det går an, selv for en generasjon som er vant til å vasse i teknologi, å ha det moro med "ingenting". Det de ofte har minst av i hverdagen, er jo nettopp egentid - eller tom tid.

Skrevet

Mange gode barndomsminner.

Men husker det var stas da noe familie fra oslo kom og bodde på låven mellom. (var hybbel på loftet der) Sønnen til kusina mi var et år eldre enn meg og min store helt. Den broren jeg allti ønsket meg, men ikke fikk. :-)

Somrene sammen med ham var supre.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg har gode minner fra alt det du nevner, i tillegg til lek i gata. F eks indianer og cowboy, blikkboks eller fotball.

Jeg husker også glansbildene. De med glitter var spesielt verdifulle :)

Skrevet

Det er jo så mange ting egentlig. Vi hadde syforening i skjulet blant vedflis og med lukt fra utedo. Hehe, der satt vi og strikket skjerf :)

Jeg og to andre delte en selvlaget postkasse som vi la brev til hverandre i. Utrolig hvor mye rart en skrev om selv om vi møttes nesten daglig :)

Overnatting i høyet på låven :) Steggelig morro, helt til den dagen musene løp om kapp over oss..... (kanskje derfor jeg har musefobi)

Vi spilte kort i en liten selvbygget hytte. Den ble bygget ut med jevne mellomrom.

Markjordbær på strå. Det var godt!

Vi hjalp nabo å hesje. Vi fikk sitte oppå alt høyet når hesten skulle kjøre det inn, stas! Ellers på året så snek vi oss til å sitte bakpå kjerra når han kjørte forbi huset. Han merket det aldri. Han gjorde nok det, men lot oss tro at han ikke merket det :)

Miniski! Det tror jeg blir mindre brukt nå for tiden. Også rattkjelken da.... vi elsket å kjøre der det var strødd sand, da gnistret det så fint :)

Kjøreturer med tante. Hun var så snill og hentes oss så vi kunne bli med på kjøretur. Ho var jo sååå stilig! Kjørte som et svin. heeh, det var bare det at hun kjørte på lavt gir og da bråkte det fælt. Kjørte på smale grusveier og sladda litt. Ho er bare 11år eldre enn meg.

jah, det var jo litt fra barndommen dette da :)

Skrevet

Mange gode barndomsminner.

Men husker det var stas da noe familie fra oslo kom og bodde på låven mellom. (var hybbel på loftet der) Sønnen til kusina mi var et år eldre enn meg og min store helt. Den broren jeg allti ønsket meg, men ikke fikk. :-)

Somrene sammen med ham var supre.

Så du hadde også slike sommere :) Jeg og min søster speidet langt etter noen kjekke østlendinger som kom hver sommer :)

Skrevet

Så du hadde også slike sommere :) Jeg og min søster speidet langt etter noen kjekke østlendinger som kom hver sommer :)

Jeg var kjempeheldig på det området der ja. :-)

Hadde en del kjekke gutter i familien min, så det var mange venninner som var misunnelig på meg som var ute og badet og lekte med disse guttene.

Men hørte en kar fortelle om alle gutta som lå i buskene og lusket da kusina mi var yngre og var på besøk. Blond og fra Oslo. Mange som visstnok siklet etter henne. :-)

Skrevet

Jeg var kjempeheldig på det området der ja. :-)

Hadde en del kjekke gutter i familien min, så det var mange venninner som var misunnelig på meg som var ute og badet og lekte med disse guttene.

Men hørte en kar fortelle om alle gutta som lå i buskene og lusket da kusina mi var yngre og var på besøk. Blond og fra Oslo. Mange som visstnok siklet etter henne. :-)

hehe, også så stas det var å kjenne noen som kom langveis fra :)

Skrevet

Ja, utendørs blir de kreative, gitt. På hytta har vi verken tv eller playstation eller noe sånt, men derimot vanndammer å plaske i, pinner å spikke på, trær å klatre i og masse annet å pusle med. Da er det aldri mas om at de kjeder seg.

Så det går an, selv for en generasjon som er vant til å vasse i teknologi, å ha det moro med "ingenting". Det de ofte har minst av i hverdagen, er jo nettopp egentid - eller tom tid.

Jeg tror dessuten at dagens generasjons barn vil huske best de gangene de gjorde "ingenting", akkurat slik som vi gjør.

Vi trekker typisk fram slike hendelser som folk skriver om i tråden, og ikke at vi også satt og så på Colargol og Huset på prærien, når vi snakker om barndommen vår.

Skrevet

hehe, også så stas det var å kjenne noen som kom langveis fra :)

Jepp. Du kan tro jeg var stolt når jeg gikk ute i bygda sammen med dem. :-)

Skrevet

Jeg tror dessuten at dagens generasjons barn vil huske best de gangene de gjorde "ingenting", akkurat slik som vi gjør.

Vi trekker typisk fram slike hendelser som folk skriver om i tråden, og ikke at vi også satt og så på Colargol og Huset på prærien, når vi snakker om barndommen vår.

Åh! Huset på prærien!

Jeg husker så inderlig godt første gang jeg så fargeTV! Det var en episode med gullvasking, og jeg tror fargene har vært rimelig overstyrt med grønt og blått. For det er et intenst blågrønt bilde som har brent seg inn på den mentale netthinna mi.

Skrevet

Jepp. Du kan tro jeg var stolt når jeg gikk ute i bygda sammen med dem. :-)

Ja tviler ikke :)

åh, husker det ble vanskelig å puste når kjekkaser gikk forbi........ Skulle hatt smileys som slår seg på låret nå :)

Skrevet

Jeg har mange fine barndomsminner og veldig mange av dem inkluderer min nå avdøde fetter. Vi hadde utrolig mye gøy sammen og pleide ofte å leke "teater". Da imiterte vi "Fjærsynet" med Kirkvåg, Lystad og Mjøen. Hadde det utrolig gøy :))

Andre ting jeg husker med glede, er "spionjakt" i skogen. Vi var spesielt tre jenter og fire gutter som lekte endel sammen. Da var det jentene mot guttene på spionjakt. Det gutta ikke visste var at minstemann blant dem var en "forræder" som alltid avslørte gjemmestedene deres overfor oss jentene ;) Han følte nok at vi jentene var litt mer "moderlige" mot ham enn det gutta var ;-)

Skrevet

Jeg har mange fine barndomsminner og veldig mange av dem inkluderer min nå avdøde fetter. Vi hadde utrolig mye gøy sammen og pleide ofte å leke "teater". Da imiterte vi "Fjærsynet" med Kirkvåg, Lystad og Mjøen. Hadde det utrolig gøy :))

Andre ting jeg husker med glede, er "spionjakt" i skogen. Vi var spesielt tre jenter og fire gutter som lekte endel sammen. Da var det jentene mot guttene på spionjakt. Det gutta ikke visste var at minstemann blant dem var en "forræder" som alltid avslørte gjemmestedene deres overfor oss jentene ;) Han følte nok at vi jentene var litt mer "moderlige" mot ham enn det gutta var ;-)

Gøy med slike leker :)

Skrevet

Ja tviler ikke :)

åh, husker det ble vanskelig å puste når kjekkaser gikk forbi........ Skulle hatt smileys som slår seg på låret nå :)

Hihi...

Husker godt somrene på Vesøya også 8mellom Lillesand og Grimstad) Alle sjøspeiderne som fartet utenfor oss.

Sikle, sikle...

Skrevet

Hihi...

Husker godt somrene på Vesøya også 8mellom Lillesand og Grimstad) Alle sjøspeiderne som fartet utenfor oss.

Sikle, sikle...

Å du har feriert ved sjøen? Er du derfra egentlig?

Skrevet

Å du har feriert ved sjøen? Er du derfra egentlig?

Ferierte mye på Vesøya som lita. Så og si hver sommer opp til jeg fylte 14. Et lite opphold, før jeg begynte på ny, og hadde med meg egne barn. :-)

Er fra samme bygd som mora2. :-)

Skrevet

Ferierte mye på Vesøya som lita. Så og si hver sommer opp til jeg fylte 14. Et lite opphold, før jeg begynte på ny, og hadde med meg egne barn. :-)

Er fra samme bygd som mora2. :-)

Aha, som mora2 ja :) Ja det er litt rart det med at en trekkes mot steder en selv har vært som barn. Blir et godt minne for dem og tenker jeg :)

Eks , som ungdom så skulle jeg aaaaldri bo der vi bodde. Nå bor jeg vel ca 150 meter fra barndomshjemmet. Og nå er det mine barn som sier som meg.... Men det er mye greiere med busser og slikt nå altså :)

Kan ikke helt huske om jeg har vært på den øya... hukommelse, hva er det? Men det er jo veldig fint på kysten av sørlandet :)

Skrevet

Aha, som mora2 ja :) Ja det er litt rart det med at en trekkes mot steder en selv har vært som barn. Blir et godt minne for dem og tenker jeg :)

Eks , som ungdom så skulle jeg aaaaldri bo der vi bodde. Nå bor jeg vel ca 150 meter fra barndomshjemmet. Og nå er det mine barn som sier som meg.... Men det er mye greiere med busser og slikt nå altså :)

Kan ikke helt huske om jeg har vært på den øya... hukommelse, hva er det? Men det er jo veldig fint på kysten av sørlandet :)

Husker jeg riktig, er du vel egentlig ikke så langt derfra.

Når du kjører østover, er det første avkjørsel til høyre etter bomstasjonen. (Lillesand) Står vel Arnevik på skiltet.

Skrevet

Husker jeg riktig, er du vel egentlig ikke så langt derfra.

Når du kjører østover, er det første avkjørsel til høyre etter bomstasjonen. (Lillesand) Står vel Arnevik på skiltet.

Vi har visst ligget på vesøya sier han her nå :) Og husker jeg rett så var det veldig fint der :) Sokken, heter vel området også?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...