Gå til innhold

Invitert i bryllup i utlandet

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke råd
Skrevet

Ei venninne skal gifte seg til sommeren og bryllupet skal være i Paris.Jeg er blitt invitert men har ikke råd.Må betale reise og opphold selv.Jeg er alenemor og har akkurat nok til at vi klarer oss.Venninnen min er gift og hun og mannen tjener nesten 1 million kr hver i året.Jeg synes at det er storforlangenede og forvente at folk skal betale mange,mange tusen kr for å komme i bryllupet.Hva synes du?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er INGEN som kan forvente at noen kommer i et bryllup som er lagt opp på denne måten. Folk har forskjellig økonomi, og det må man ta hensyn til...

Gjest nynner brudevalsen
Skrevet

Så lenge det er frivillig synes jeg ikke det er storforlangende.

Og frivillig er det jo, du kan jo velge å ikke reise.

Hadde hun bodd i Tromsø og du i Oslo hadde det blitt det samme.

Og det er jo ikke uvanlig å flytte på seg.

Synes det får være opp til de som gifter seg, hvor de vil gjøre det. Hyggelig at de inviterer gjester også, men de tar sikkert høyde for at ikke alle kan når de legger det opp slik.

Skrevet

Så lenge det er frivillig synes jeg ikke det er storforlangende.

Og frivillig er det jo, du kan jo velge å ikke reise.

Hadde hun bodd i Tromsø og du i Oslo hadde det blitt det samme.

Og det er jo ikke uvanlig å flytte på seg.

Synes det får være opp til de som gifter seg, hvor de vil gjøre det. Hyggelig at de inviterer gjester også, men de tar sikkert høyde for at ikke alle kan når de legger det opp slik.

Helt enig med deg.

Skrevet

Det er INGEN som kan forvente at noen kommer i et bryllup som er lagt opp på denne måten. Folk har forskjellig økonomi, og det må man ta hensyn til...

Hvorfor må folk ta hensyn til det?

Folk kan jo no i Nord-Norge og noen i Oslo, noen i Langtvekkistan osv. Det er ikke hensynsløst å invitere folk, for folk velger selv om de har mulighet til å komme.

Skrevet

Hvorfor må folk ta hensyn til det?

Folk kan jo no i Nord-Norge og noen i Oslo, noen i Langtvekkistan osv. Det er ikke hensynsløst å invitere folk, for folk velger selv om de har mulighet til å komme.

Jeg skrev ikke at det var hensynsløst å invitere til slike bryllup, jeg skrev at det var hensynsløst å _forvente_ at folk skulle komme.

Annonse

Skrevet

Jeg skrev ikke at det var hensynsløst å invitere til slike bryllup, jeg skrev at det var hensynsløst å _forvente_ at folk skulle komme.

Bla bla bla..

Skrevet

Da vi gifta oss var det vi som bestemte rammene for dagen, og vi som betalte for kalaset. Mange ble invitert, vi la til rette for de av familienes eldste som ønsket å være med. Men det var ikke alle de inviterte som kunne komme. Sånn var det bare.

Dagen ble akkurat som vi ønsket, og vi unnet oss faktisk å være litt egoistiske og satte oss selv i sentrum.

Ja, det var noen sure tanter og venninner i etterkant. Men det lever vi helt greit med den dag i dag. Vi ville aldri ha gjort det på en annen måte pga forventninger fra andre.

Unner venninna di å tenke på samme måte - de har råd til det, betaler kalaset selv, og det er forhåpentligvis en "once in a lifetime" greie.

Skrevet

Venninna di er selvsagt i sin fulle rett til å velge å gifte seg i Paris, og det er hyggelig at hun inviterer vennene sine. Synes ikke det er noe galt i det.

Men om hun blir fornærmet over at folk eventuelt ikke kan reise lange avstander for å delta, er det tullete. Arrangerer man bryllup med høy terskel for deltakelse, må man leve med at flere takker nei.

Gjest Angela26
Skrevet

Jeg synes ikke det er storforlangende à be familie og venner i bryllupet sitt! Jeg skal gifte meg i Spania, og jeg tenker som sà at de som vil og har ràd kan komme. Det er ikke storforlangende av meg det? For kan ikke noen komme pga. òkonomien,sà har jeg stor forstàelse for det, og det har vel venninna di ogsà?

Gjest mamsemor
Skrevet

Selvfølgelig kan du takke nei, helt normalt at mange faller fra når brudeparet legger opp bryllupet sitt på den måten :), noe de garantert er fullstendig klar over.

Annonse

Gjest kjempekoselig å bli invitert
Skrevet

Hvis hun forventer / nesten forlanger at alle hun har invitert skal komme, så er det storforlangende, ja.

Hvis hun inviterer, og håper at siden hun er ute i god tid, at noen har anledning til å planlegge en feriereise eller langhelg i forbindelse med dette, så er det bare hyggelig.

Som andre skriver, det hadde vært like dyrt med fly og hotell hvis man måtte riest fra Oslo til Tromsø eller omvendt.

Når man vet om dette i god tid, så er det sikkert en del som har anledning til å planlegge nokså rimelige flybilletter og hotell.

Det er helt sikkert ikke akkurat de samme som har anledning til å komme til Paris, som hadde hatt anledning til å komme hvis det var i samme by, men det er brudeparet helt sikkert klar over.

Takk for inbydelsen, si at du ikke har anledning, men at du håper du og venninnen din kan gjøre noe hyggelig sammen før eller etter bryllupet som en alternativ markering. Mange som gifter seg i utlandet har en ekstra og mer uformell fest senere, fordi mange ikke har anledning til å reise så langt.

(Hvis du har veldig lyst til å dra, og har noen som kan passe barna / om barna kan være hos faren sin denne helgen, så kan du jo avtale det allerede nå, slik at du kan være ekstra obs på ekstrem-billige billetter og har mulighet til å kaste seg på et godt tilbud.

Noen ganger er det jo nesten billigere med fly til Europa enn med toget til Larvik.)

Men uansett, det er bare hyggelig å bli invitert selv om man ikke alltid har anledning til å være med!!

Skrevet

Jeg synes du skal fokusere på at de inviterte deg. De regner nok ikke med at alle får til å komme, men ønsker å vise at de tenker på dere.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Veldig koselig å bli invitert, men det vil overraske mg om de forventer at alle kommer - det er jo såpass dyrt.

Gi en fin gave og takk nei - det er helt greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...