Gå til innhold

Test: Rettskrivning-små forskjeller.

Anbefalte innlegg

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

7

• morsan

6

• frosken

4

• Platina

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, jukse kan man ikke gjøre:-) Har aldri skjønt hvorfor Aftenposten har dette "gi meg et hint" på en quiz med multiple choice...;-)

Jeg fikk 8 rett - bommet på forfatteren (!) og filmen.

Det rareste med hele testen var vel at 1% virkelig mener at det heter "De brettet opp ørnene og gikk i gang" LOL!

candyqueen_83
Skrevet

Ja, jukse kan man ikke gjøre:-) Har aldri skjønt hvorfor Aftenposten har dette "gi meg et hint" på en quiz med multiple choice...;-)

Jeg fikk 8 rett - bommet på forfatteren (!) og filmen.

Det rareste med hele testen var vel at 1% virkelig mener at det heter "De brettet opp ørnene og gikk i gang" LOL!

Lol! På den med ørner hadde jeg hvertfall riktig.

Jeg bomma på filmen, klarte å bomme på uanselig/unnselig, og sondere/sondre

Skrevet

Lol! På den med ørner hadde jeg hvertfall riktig.

Jeg bomma på filmen, klarte å bomme på uanselig/unnselig, og sondere/sondre

:-)

Tilbake til dette med å brette opp: det er jo mange som snakker om å brette opp armene, og til det er det bare å si "au!" ;-)

Men _ørnene_...??!! Lurer på om enkelte folk i det hele tatt leser testene før de krysser.

candyqueen_83
Skrevet

:-)

Tilbake til dette med å brette opp: det er jo mange som snakker om å brette opp armene, og til det er det bare å si "au!" ;-)

Men _ørnene_...??!! Lurer på om enkelte folk i det hele tatt leser testene før de krysser.

Kan jo være de bare tuller også.

Skrevet

"Unnselig" og "sondre" var helt nye ord for meg *himle*

Jeg var sikker på at jeg hadde rett på de to spm., men men....

8 rette av 10... og det på spm jeg trodde var kjempeenkle :-/

Skrevet

"Å sondere" (rett: sondre) og "å være unnseelig" (rett: unselig) ser ut til å være vanlige skrivemåter om man søker litt på google... Kanskje det går an å skrive det på begge måter?

Skrevet

"Å sondere" (rett: sondre) og "å være unnseelig" (rett: unselig) ser ut til å være vanlige skrivemåter om man søker litt på google... Kanskje det går an å skrive det på begge måter?

Man må sondre mellom sondere og sondre, togli...*s*

Å sondre betyr å skille, mens sondere er å undersøke. Sånn ca kortversjon...

Skrevet

Jeg tror denne oppgaven må være feil. Flere av de jeg svarte på ble huket av feil. Jeg hadde da aldri svart -i kjølvannet. Mystisk test.

;)

Skrevet

Sondere er et ekte ord, men det betyr noe annet enn sondre. Sondere betyr å undersøke noe, mens sondre betyr å skille mellom.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=sondere&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&alfabet=n&renset=j

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=sondre&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

Skrevet

Så treg du var i dag da. Jeg rakk å svare før deg!

Skrevet

Man må sondre mellom sondere og sondre, togli...*s*

Å sondre betyr å skille, mens sondere er å undersøke. Sånn ca kortversjon...

Aha, jeg ble så opphengt i selve ordet at jeg glemte å se på sammenhengen ;-)

Skrevet

Ser det nå, ja :)

Da tror jeg ikke jeg har sett ordet "sondre" før - eller rettere sagt tenkt over det ;-)

Skrevet

Så treg du var i dag da. Jeg rakk å svare før deg!

Ja, sånn går det når man ikke bare øser av sin kunnskap men dertil sørger for å dokumentere den med linker;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...