Gå til innhold

Hvor lenge på medisin?

Anbefalte innlegg

Hei og takk for sist!

Jeg er pr. i dag frisk for depresjon og angst. Jeg gikk på cipralex 10 mg i nesten to år og ble frisk av en dyp depresjon. Angsten ble også borte. Som nevnt tidligere var også økt fysisk aktivitet en av mine medisiner.

jeg har i ettertid tenkt mye på hva som kan ha utløst depresjonen. Jeg vet nå at jeg egentlig har vært en engstelig sjel fra jeg var guttunge og nok hatt litt angst hele livet. Jeg er utadvendt og har en høy stilling, men er nok rett og slett "engstelig av natur" om man kan si så.

Jeg kjenner på kroppen nå etter å ha vært uten medisin i et par måneder at jeg er helt frisk, men engstelsen er der. Denne engstelsen var helt fraværende med 10 mg. cipralex.

Kan det være slik at jeg (og alle som er i samme kategori) kunne unngått depresjon og tilbakefall ved å kue denne engstelsen med evig medisinering? Jeg vil ikke kalle det angst, for det fikk jeg når jeg var deprimert og det er langt verre og mer spesifikt rettet mot noe (feks. panikkangst). Dette er en generell uro som nok over tid er med å bygge meg ned.

Og tilslutt, er det slik at årevis med 10 mg. cipralex vil føre til bivirkninger som ticks, hukommelsestap eller andre alvorlige bivirkninger?

Som nevnt er jeg frisk og fin nå, men med 10 mg. cipr. tenkte jeg "slik er det jeg hele livet har ønsket å føle meg..."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317027-hvor-lenge-p%C3%A5-medisin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er nok langt flere enn de som bruker det i dag som burde vært på livslang medisinering. Den ene gruppen er de med mange gjentatte depresjoner. Den andre gruppen er kanskje de som fra fødselen av er litt for tandre og engstelige.

Det er ingen kjente langtidsbivirkninger ved Cipralex.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...