Gå til innhold

Sympati og empati

Anbefalte innlegg

Gjest Klaudia
Skrevet

Jeg har en tendens til å blande disse utrykkene og bruker ofte empati synonymt med "innlevelse". Det stemmer jo ikke alltid helt.

Derfor lurer jeg på om vi sier vi har sympati eller empati dersom vennen din sier hun nylig har mistet et nært kjæledyr og du kan leve deg veldig inn i situasjonen fordi du nylig har opplevd det samme?

Gjest Klaudia
Skrevet

Det er empati.

Men sympati er jo også medfølelse, igjenkjenelse av tanker og følelser?

Og kan du si "jeg kjenner empati for situasjonen du er "? Jeg sa nemlig det til henne og kjente selv på at det ikke hørtes helt riktig ut...Men når det er sagt, så sa jeg litt mer presist etterpå at jeg kunne leve meg inn i situasjonen hennes siden jeg nylig opplevede det samme, så jeg fikk uansett uttrykt meg på riktig måte tilslutt;-)

Gjest xbellax
Skrevet

Og kan du si "jeg kjenner empati for situasjonen du er "? Jeg sa nemlig det til henne og kjente selv på at det ikke hørtes helt riktig ut...Men når det er sagt, så sa jeg litt mer presist etterpå at jeg kunne leve meg inn i situasjonen hennes siden jeg nylig opplevede det samme, så jeg fikk uansett uttrykt meg på riktig måte tilslutt;-)

Empati er å kunne sette seg inn i den andres følelser, og forstå hvorfor de føler det ene eller det andre i den gitte situasjonen, og uten å nødvendigvis være enig med vedkommende.

Sympati er kort sagt medfølelse. Man føler det samme som vedkommende, man har samme syn/tanker/ følelser som vedkommende.

Skrevet

Du kan vel si det, men jeg tror ikke det er så vanlig å bruke det uttrykket i den sammenheng. Empati er (som jeg oppfatter det), mer en betegnelse, bl.a. på det å kunne sette seg inn i andres følelser...

Jeg ville nok uansett sagt noe sånt som "jeg føler sånn med deg, vet akkurat hvordan du har det", enn å si "jeg har sånn empati med deg"..

Men helt mulig jeg tar feil her. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...