Gå til innhold

Selvstendig næringsdrivende med firmabil, skatt?

Anbefalte innlegg

Gjest deler på det meste

Kjæresten min er selvstendig næringsdrivende, og har firmabil med firmalogo osv. (kassebil). Han hadde privatbil, men solgte den i august. Regnskapsføreren hans sier han vil få mye høyere skatt siden han ikke har privatbil, for da regnes det med at han bruker firmabilen privat. Jeg har en bil, som vi bruker privat, også kjæresten. Han er mer hos meg enn hjemme, men vi er ikke registrert samboere.

Nå vurderer vi å sette han opp som medeier på min bil, for å unngå at skatten stiger drastisk. Han betaler høy nok skatt som det er. Må bilen omregistreres da? Og hvor mye koster dette i så fall, og hvordan gjøres det? Er helt grønn :)

Noen som vet hvordan regler i forhold til skatteøkning og firmabil er? Hvordan er reglene? Han bruker jo firmabilen kun i jobbsammenheng, så blir feil å måtte skatte mer. Vi kan vel eie en bil sammen, selv om vi ikke bor sammen? Vi skal flytte sammen snart, har fått invilget lån og er på boligjakt.

Fortsetter under...

Gjest deler på det meste

Bruker han firmabilen til og fra arbeidsplass, altså fra og til din bopel / hans nærings adresse, må han betale skakk av privat forbruk av firmabil, uansett om han er deleier i din bil eller ikke.

Han er tømrer, så han må bruke bilen til de stedene de jobber, for alt av utstyr osv. er jo i bilen. Han jobber ikke noe fast sted. Han driver firmaet med en kamerat, så adressen til firmaet står på kameratens hjemmeadresse. De jobber jo ikke der. Han brukte jo firmabilen sånn før også når han hadde privatbil.

Det er jo derfor de har firmabil, de er nødt til å ha det med det yrket. Bilen er "kontoret". Er bare det at han må skatte mer hvis han bruker bilen privat, og det gjør han ikke. Han må selvsagt bruke den til jobb. Han brukte bilen på samme måte når han hadde privatbil.

Bruker han firmabilen til og fra arbeidsplass, altså fra og til din bopel / hans nærings adresse, må han betale skakk av privat forbruk av firmabil, uansett om han er deleier i din bil eller ikke.

Fryktelig vanskelig....

Dersom han skriver kjørebok over alt han kjører, og kjører til/fra stedet han jobber (men som ikke er noe fast sted) så kan han slippe unna. Men det er fryktelig strenge regler her.

Gjest deler på det meste

Fryktelig vanskelig....

Dersom han skriver kjørebok over alt han kjører, og kjører til/fra stedet han jobber (men som ikke er noe fast sted) så kan han slippe unna. Men det er fryktelig strenge regler her.

Men hvem bruker vel en diger kassebil full av verktøy som privatbil hvis vi eier bil sammen? Han trengte ikke skrive kjørebok når han hadde egen privatbil. Regnskapsføreren rådet han til å bli medeier i min bil, eller kjøpe en billig bil for å slippe økt skatt pga firmabilen.

Annonse

Gjest deler på det meste

De jeg kjenner som har sånn håndverkerbil skatter ikke av den hvis den fyller noen kriterier som visstnok gjør den lite egnet til privat bruk. Er noe med fastmonterte hyller, seteplasser osv.

Vet du hvor jeg finner oversikt over disse kriteriene? Han har tre sitteplasser foran, og fastmonterte hyller bak, samt masse verktøy, så den egner seg ikke til privatbruk.

De jeg kjenner som har sånn håndverkerbil skatter ikke av den hvis den fyller noen kriterier som visstnok gjør den lite egnet til privat bruk. Er noe med fastmonterte hyller, seteplasser osv.

Reglene for spesialinnredede biler:

"Lastebiler, busser, biler med spesialinnredning mv.

Standardreglene gjelder ikke for følgende biler:

1. lastebiler med vekt på 7 500 kg eller mer

2. busser med mer enn 15 passasjerplasser

3. biler som det i lov eller i medhold av lov er fastsatt forbud mot å benytte til annen privatkjøring enn arbeidsreise

4. biler som etter sin konstruksjon eller innredning i liten grad er egnet og heller ikke ment for privat bruk og som ikke brukes privat utover arbeidsreise (reise mellom hjem og arbeidssted). Skattedirektoratet har i LigningsABC 2007/08 side 164 (pkt. 3.3.2) redegjort nærmere for momenter som må vurderes i forhold til om bilen i liten grad er egnet til privat bruk

5. biler som er registrert for ni passasjerer eller mer såfremt de brukes i kjøreordning organisert av arbeidsgiver for transport av ansatte på arbeidsreise og ikke brukes privat utover arbeidsreise

I slike tilfeller beregnes fordelen etter en sats på kr 2,85 pr. km bilen faktisk er benyttet til arbeidsreise og eventuell annen privat kjøring. NB! Biler som kommer inn under punkt 4 og 5 ovenfor skal beskattes etter standardreglene dersom de brukes til kjøring utover arbeidsreise. For arbeidsreiser som overstiger 4 000 km benyttes en sats på kr 1,40 pr. km, jf. Forskrift om forskuddstrekk i naturalytelser § 2-2. Fordelen innberettes som vist under lønnsart 226:"

Gjest Gulla Wiltersen

Vet du hvor jeg finner oversikt over disse kriteriene? Han har tre sitteplasser foran, og fastmonterte hyller bak, samt masse verktøy, så den egner seg ikke til privatbruk.

Ser ut til at Atene har mer enn full kontroll på saken her - se svaret fra henne du :-)

Gjest deler på det meste

Dette fant jeg på skatteetatens sider, men jeg skjønner ikke hva det betyr? Vil det si at han må betale 3% skatt av listeprisen som ny?

Fordel ved privat bruk av firmabil

Fordel ved privat bruk av firmabil fastsettes til 30 prosent av bilens listepris som ny inntil kr 249 600 og 20 prosent av overskytende listepris.

For:

biler eldre enn 3 år per 1. januar i inntektsåret, eller

skattytere som godtgjør at yrkeskjøringen overstiger 40 000 km i inntektsåret, eller

el-biler

blir det ved utregningen i avsnittet ovenfor tatt utgangspunkt i bare 75 prosent av bilens listepris som ny. Ved kombinasjon av to eller flere av de ovennevnte alternativer regnes fordelen bare av 56,25 prosent av bilens listepris som ny, med unntak av kombinasjonen el-bil og yrkeskjøring over 40 000 km hvor det likevel blir regnet med 75 prosent av bilens listepris som ny.

Ved firmabilordning i deler av inntektsåret, gjennomføres fordelsbeskatningen forholdsmessig for det antall hele og påbegynte måneder bilen har stått til disposisjon.

Gjest deler på det meste

Reglene for spesialinnredede biler:

"Lastebiler, busser, biler med spesialinnredning mv.

Standardreglene gjelder ikke for følgende biler:

1. lastebiler med vekt på 7 500 kg eller mer

2. busser med mer enn 15 passasjerplasser

3. biler som det i lov eller i medhold av lov er fastsatt forbud mot å benytte til annen privatkjøring enn arbeidsreise

4. biler som etter sin konstruksjon eller innredning i liten grad er egnet og heller ikke ment for privat bruk og som ikke brukes privat utover arbeidsreise (reise mellom hjem og arbeidssted). Skattedirektoratet har i LigningsABC 2007/08 side 164 (pkt. 3.3.2) redegjort nærmere for momenter som må vurderes i forhold til om bilen i liten grad er egnet til privat bruk

5. biler som er registrert for ni passasjerer eller mer såfremt de brukes i kjøreordning organisert av arbeidsgiver for transport av ansatte på arbeidsreise og ikke brukes privat utover arbeidsreise

I slike tilfeller beregnes fordelen etter en sats på kr 2,85 pr. km bilen faktisk er benyttet til arbeidsreise og eventuell annen privat kjøring. NB! Biler som kommer inn under punkt 4 og 5 ovenfor skal beskattes etter standardreglene dersom de brukes til kjøring utover arbeidsreise. For arbeidsreiser som overstiger 4 000 km benyttes en sats på kr 1,40 pr. km, jf. Forskrift om forskuddstrekk i naturalytelser § 2-2. Fordelen innberettes som vist under lønnsart 226:"

Takk for svar, men jeg skjønte ikke stort av det :) Han har kassebil med firmalogo osv. på, monterte hyller og plass til verktøy bak, tre seter. Hvilken regler gjerlder for denne bilen da? Og må han skatte mer? I så fall hvor mye, og hjelper det om han blir medaier i min bil?

Jeg er helt idiot på sånne ting, skjønner ikke en meter :) Har du link til regler?

Tusen takk

Takk for svar, men jeg skjønte ikke stort av det :) Han har kassebil med firmalogo osv. på, monterte hyller og plass til verktøy bak, tre seter. Hvilken regler gjerlder for denne bilen da? Og må han skatte mer? I så fall hvor mye, og hjelper det om han blir medaier i min bil?

Jeg er helt idiot på sånne ting, skjønner ikke en meter :) Har du link til regler?

Tusen takk

Se om du finner det det er henvist til i Lignings-ABC.

Det er en skjønnssak dette her, det er nok derfor regnskapsfører mener det kan hjelpe at han er medeier i din bil. Som du ser av reglene ovenfor, er det spesielle regler hvis bilen er spesialinnredet og han kun bruker firmabilen i jobb, og til og fra jobb, og det sannsynliggjøres jo hvis han har en annen bil han kan bruke privat.

Men hvorfor spør dere ikke regnskapsføreren?

Jeg har det litt for travelt til å svare mer utfyllende nå.

Men hvem bruker vel en diger kassebil full av verktøy som privatbil hvis vi eier bil sammen? Han trengte ikke skrive kjørebok når han hadde egen privatbil. Regnskapsføreren rådet han til å bli medeier i min bil, eller kjøpe en billig bil for å slippe økt skatt pga firmabilen.

Det skal være de samme reglene som fortsatt gjelder her, og da må han faktisk det for å gjøre ting 100%. (Har en hjemme i samme situasjon).

MEN problemet med likningskontoret er jo at de ikke tror på at han ikke bruker denne privat om han ikke eier privatbil i tillegg.

Annonse

Gjest deler på det meste

Det skal være de samme reglene som fortsatt gjelder her, og da må han faktisk det for å gjøre ting 100%. (Har en hjemme i samme situasjon).

MEN problemet med likningskontoret er jo at de ikke tror på at han ikke bruker denne privat om han ikke eier privatbil i tillegg.

Ne, derfor vi skal gjøre om så han blir deleier i min bil. Holder det tror du?

Gjest høstløv

Han er tømrer, så han må bruke bilen til de stedene de jobber, for alt av utstyr osv. er jo i bilen. Han jobber ikke noe fast sted. Han driver firmaet med en kamerat, så adressen til firmaet står på kameratens hjemmeadresse. De jobber jo ikke der. Han brukte jo firmabilen sånn før også når han hadde privatbil.

Det er jo derfor de har firmabil, de er nødt til å ha det med det yrket. Bilen er "kontoret". Er bare det at han må skatte mer hvis han bruker bilen privat, og det gjør han ikke. Han må selvsagt bruke den til jobb. Han brukte bilen på samme måte når han hadde privatbil.

Det er ligningskontoret som skal overbevises om at han ikke bruker bilen til privat kjøring, og de har satt opp forskjellige kriterier, som skal være oppfylt for å unngå beskatning på firmabil.

Jeg ser at det er andre i tråden, som har skissert reglene, og at regnskapsføreren har forklart reglene for samboeren din.

Ligningskontoret handler ofte etter skjønn i slike firmabilsaker, og da er det meget viktig at samboeren din kan vise til en kjørebok, som er ført a'jour hver dag, for å bevise at han ikke har brukt bilen til private ærender, for å få gjennomslag for at han utelukkende bruker bilen i jobbrelatert kjøring.

Gjest skattelovens § 5-12 og § 5-13

Cluet er uansett om kriteriene er oppfylt, at om han bruker bilen privat, skal han skattes av det. (privat bruk av yrkesbil) Privat bruk av næringsbil kalles en naturalytelse og regnes som en del av lønnen.

Det vil si at ansatte f.eks i anleggsbransjen som disponerer egen anleggsbil (varebil,2/3 seter osv) skal fordelsbeskattes av det, hvis det er en bil de tar med hjem fra arbeid.

Årsaken til det er at en firmabile er rimeligere i innkjøp og at han har fått igjen mva på beløpet han kjøpte bilen for. Hvis disse reglene ikke hadde vært her, så hadde det vært fritt frem for alle og enhver å "bare kjøpe seg en bil gjennom jobben".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...