Gå til innhold

Hva hjelper egentlig mot angst?

Anbefalte innlegg

Gjest Cosmica

Nå har jeg hatt angst hele livet så og si, men det forverret seg for 2 år siden. Da ble jeg helt ødelagt av angst. Akkurat som jeg ble sinnsyk og tankene ble jo helt skrudd. Redd alt. Fortsatt sliter jeg etter behandling hos psykolog og står på 40 mg cipralex. Hvor skal dette ende. prøver alt. Alikevel komemr den angsten .. har stått på . Alt som står i min makt for å komme tilbake til det normale. Snart gir jeg opp. Men ihvertfall prøver jeg å fungere litt. prøver å gjøre aktiviteter. Nå skal jeg å trene på helsestudio...Syklrte dit.. Det klarer jeg selv om det også er tøft. Jeg blir redd med tanken på å måtte leve slik resten av livet. Får nesten ikke beroligende tabletter hos legen. De må jeg spare på for å bruke når det virkelig er krise for angsten. Så spør jeg dere . Hvordan bli bra av angst? Har noen av dere klart det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317171-hva-hjelper-egentlig-mot-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt angst hele livet men er kvitt den nå,så det går : )

Jeg jobbet hele tiden bevisst med å analysere tanker og følelser,og prøvde å tenke fornuftig og ofte sa fornuften at jeg trengte ikke å være redd. Men jeg fikk angst uansett,nå er det som jeg har slått angsten i tusen biter og bitene forsvant i luften.

Det er normalt å ha angst,noe angst har alle mennesker men det er når den overtar livet det begynner å bli skummelt.

Det går fint ant å snu dette,jag klarte det og da kan hvem som helst klare det.

Lykke til : )

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. God angstbehandling krever god diagnostikk. Det er forskjell på enkel fobi, agorafobi, panikklidelse, sosial fobi, GAD og PTSD. De ulike lidelsene skal ha ulik behandling.

2. Ved alle angstlidelser er kognitiv/metakognitiv psykoterapi den viktigste intervensjon (unntatt enkel fobi hvor en kun eksponerer). Gammeldagse og misforståtte terapier hvor en stort sett prater om det som er vondt og vanskelig har liten eller ingen effekt.

3. Ved panikklidelse vil SSRI stoppe nye panikkanfall, men ikke virke mot "angsten for angsten" eller unngåelsesadferd.

4. Ved sosial fobi vil SSRI dempe symptomene og i noen tilfeller helt endre personligheten og gi tilnærmet helbredelse.

5. Ved GAD vil en del antidepressiva i ihøye doser over lang tid kunne mildne symptomene i stor grad.

6. Ved PTSD er det vist at enkelte SSRI kan gi betydelig symptomlindring.

1. God angstbehandling krever god diagnostikk. Det er forskjell på enkel fobi, agorafobi, panikklidelse, sosial fobi, GAD og PTSD. De ulike lidelsene skal ha ulik behandling.

2. Ved alle angstlidelser er kognitiv/metakognitiv psykoterapi den viktigste intervensjon (unntatt enkel fobi hvor en kun eksponerer). Gammeldagse og misforståtte terapier hvor en stort sett prater om det som er vondt og vanskelig har liten eller ingen effekt.

3. Ved panikklidelse vil SSRI stoppe nye panikkanfall, men ikke virke mot "angsten for angsten" eller unngåelsesadferd.

4. Ved sosial fobi vil SSRI dempe symptomene og i noen tilfeller helt endre personligheten og gi tilnærmet helbredelse.

5. Ved GAD vil en del antidepressiva i ihøye doser over lang tid kunne mildne symptomene i stor grad.

Det er mulig å bli kvitt angst uten medisiner også.

Gjest Cosmica

Jeg har hatt angst hele livet men er kvitt den nå,så det går : )

Jeg jobbet hele tiden bevisst med å analysere tanker og følelser,og prøvde å tenke fornuftig og ofte sa fornuften at jeg trengte ikke å være redd. Men jeg fikk angst uansett,nå er det som jeg har slått angsten i tusen biter og bitene forsvant i luften.

Det er normalt å ha angst,noe angst har alle mennesker men det er når den overtar livet det begynner å bli skummelt.

Det går fint ant å snu dette,jag klarte det og da kan hvem som helst klare det.

Lykke til : )

Takk for svar.. :)Jeg gjør det. Tenker med fornuften, men likevel er det beintøft å stå i angstsituasjoner. Jeg er bedre enn jeg var på det verste.. Jeg prøver å tenke positivt.. Tenke at det er folk som har det verre enn meg. Men jeg har lyst å leve.. Leve et liv.. vil være normal.. Glede meg over tilværelsen.. For det er jo så mye å glede seg over . Etter jeg ble hardt og brutalt rammet av denne sykelige angsten har små ting i hverdagen fått større betydning. kanskje som andre ikke tenker over en gang... Driver å trene meg opp til jeg skal ut i jobbtrening på nyåret. Hvordan skal det gå? Hva skal jeg jobbe med. Noen ganger tenker ejg at kanskje kunne ejg jobbe med folk som er dårligere enn meg i angsten. Det å hjelpe andre selv om man selv ligger nede. For ingen forstår angst bedre enn dem som selv har vært og er rammet av det..... er nå min mening så får psykologer osv videre mene hva de vil om det...;)

Takk for svar.. :)Jeg gjør det. Tenker med fornuften, men likevel er det beintøft å stå i angstsituasjoner. Jeg er bedre enn jeg var på det verste.. Jeg prøver å tenke positivt.. Tenke at det er folk som har det verre enn meg. Men jeg har lyst å leve.. Leve et liv.. vil være normal.. Glede meg over tilværelsen.. For det er jo så mye å glede seg over . Etter jeg ble hardt og brutalt rammet av denne sykelige angsten har små ting i hverdagen fått større betydning. kanskje som andre ikke tenker over en gang... Driver å trene meg opp til jeg skal ut i jobbtrening på nyåret. Hvordan skal det gå? Hva skal jeg jobbe med. Noen ganger tenker ejg at kanskje kunne ejg jobbe med folk som er dårligere enn meg i angsten. Det å hjelpe andre selv om man selv ligger nede. For ingen forstår angst bedre enn dem som selv har vært og er rammet av det..... er nå min mening så får psykologer osv videre mene hva de vil om det...;)

Det viktigste spørsmålet du kan stille deg i en angstfylt situasjon:

"Er dette en virkelig fare eller en tenkt fare?"

Annonse

Gjest cosmica

Takk for svar:) Så sant..så sant

Det har jeg sagt til min behandler at for meg nytter det ikke å snakke om det vonde som hendte før. Jeg griner ikke over det engang. Jeg tenker nåtid og fremover. Jeg lider av GAD og sosial angst.. Jeg tar og så remeron om kvelden i tillegg til cipralex. Noen ganger lurer jeg på om jeg kan ta de på dagtid slik at jeg kanskje blir beroliget av dem i enkelte situasjoner?

Men da går det jo fremover med deg, da og det vil det fortsette å gjøre så lenge du står i det : )

Det å hjelpe andre som har det verre er jo en veldig fin tanke,det er en god følelse å hjelpe andre og man får selvtillit av det.

En må bare huske å ta vare på seg også.

Jeg har også tro på at de som har "kjent det på kroppen selv" vet best og kan dermed hjelpe andre med sine erfaringer.

Man får veldig empati med folk av å slite selv,man vet hvordan det er.

Gjest cosmica

Det viktigste spørsmålet du kan stille deg i en angstfylt situasjon:

"Er dette en virkelig fare eller en tenkt fare?"

Det verste med hele angsten min er at jeg er redd for at kroppen ikke skal fungere. At ikke oksygen når lungene. At jeg slutter å puste. At jeg holder pusten og slikt ..,. at jeg til slutt besvimer. Jeg vet jo at det ikke er slik, men like vel er de syke tankene der. uansett hvor jeg ferdes er ejg redd ikke pustesystemet virker, selv om ejg er bedre i det nå var det helt ille på det værste- Men ejg prøver å tenke fornuftig og realistisk..

Takk for svar:) Så sant..så sant

Det har jeg sagt til min behandler at for meg nytter det ikke å snakke om det vonde som hendte før. Jeg griner ikke over det engang. Jeg tenker nåtid og fremover. Jeg lider av GAD og sosial angst.. Jeg tar og så remeron om kvelden i tillegg til cipralex. Noen ganger lurer jeg på om jeg kan ta de på dagtid slik at jeg kanskje blir beroliget av dem i enkelte situasjoner?

Du burde komme til en behandler som behersker metakognitiv terapi. Da ville du sannsynligvis bli kvitt din GAD på 8 samtaletimer.

og kva om det er ein reell fare?

som i tillegg held "liv" i angst for angsten, men også noko som faktisk er farleg og uforutsigbart.

Hvis det er en reell fare, kan en ha angst, men ikke en angstlidelse. Det kan være smart å ha en del angst for det som virkelig er farlig.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...