Gå til innhold

fingermat rett fra butikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på et arrangement på skolen til sønnen min rett etter jobb, og nå har jeg fått beskjed om at alle foreldre skal ha med fingermat! Hjelp! Finnes det noe i en vanlig matbutikk som kan brukes – ferdig.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Kyllingvinger?

Eller en pakke druer?

Åh - jeg liker virkelig ikke sånn - må-ha-med-noe-veldig-lekkert-greier på skolen... :-(

Er litt for mange husmødre med store talenter for husmorering og innbitt konkurranseinstinkt der. Av typen "Det trenger jo ikke være all veeeerdens da - kan du ikke bare slenge sammen noen tapasretter eller noe sånt da?"

Skrevet

Kyllingvinger?

Eller en pakke druer?

Åh - jeg liker virkelig ikke sånn - må-ha-med-noe-veldig-lekkert-greier på skolen... :-(

Er litt for mange husmødre med store talenter for husmorering og innbitt konkurranseinstinkt der. Av typen "Det trenger jo ikke være all veeeerdens da - kan du ikke bare slenge sammen noen tapasretter eller noe sånt da?"

Det var befriende på det siste foreldremøtet jeg var på. Jeg hadde med en sånn plasteske med druer, en mor hadde med en sånn blanding med nøtter og tørket frukt, noen hadde med ferdigkjøpte formkaker og en hadde med ferdigkjøpt brownies og ferdigsmurte lefser. :o) Enkelt og greit. :o)

Gjest ferskt brød i biter
Skrevet

Dra innom et bakeri, og kjøp en pose gode baguetter eller annet godt brød som du får bakeriet til å skjære opp for deg?

Har butikken din god tatziki eller andre gode sauser / dipper som du kan sette frem, så er jo det godt tilbehør til mye av det de andre har med, kanskje?

God pølse og eller ost eller skinke rullet sammen og satt en tannpirker i (krever noen minutters arbeid når du kommer dit).

En stor skål med gode små (plomme)tomater.

Noen litt eksklusive gode fylte oliven?

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Det var befriende på det siste foreldremøtet jeg var på. Jeg hadde med en sånn plasteske med druer, en mor hadde med en sånn blanding med nøtter og tørket frukt, noen hadde med ferdigkjøpte formkaker og en hadde med ferdigkjøpt brownies og ferdigsmurte lefser. :o) Enkelt og greit. :o)

Jeg hadde med en pose twist jeg - som jeg freidig presenterte som hjemmebakte....

Men ligaen hadde selvsagt kringle som fremdeles var varm fra ovnen :-)

Også sånt "det er ikke for å briiiife eller noe sånt asså" - blikk :-)

Jeg bryr meg heldigvis ikke så mye om det. Jeg baker hvis det er til noe for ungene og gir beng når det er til de voksne - jeg skal ikke ha noe av det selv likevel så.... :-)

Skrevet

Kjøp frukt som skjæres i båter kanskje, eller boller med rosiner, eller formkake, druer. Ja det skal ikke være nødvendig å diske opp med varm mat. Det har jeg aldri sett noen gjøre. Du kan også smøre rundstykker med enkelt pålegg.

Gjest jamvold
Skrevet

Jeg hadde med en pose twist jeg - som jeg freidig presenterte som hjemmebakte....

Jeg bryr meg heldigvis ikke så mye om det. Jeg baker hvis det er til noe for ungene og gir beng når det er til de voksne - jeg skal ikke ha noe av det selv likevel så.... :-)

Det du skriver her er like fordomsfullt som det -du -oppfatter mødrene rundt deg på møtet er.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Det du skriver her er like fordomsfullt som det -du -oppfatter mødrene rundt deg på møtet er.

Selvsagt er det det - du er smart - du oppfattet alt jeg skrev unntatt ironien :-)

Bedre lykke neste gang :-)

Skrevet

Kyllingvinger?

Eller en pakke druer?

Skriver under her jeg.

Da jeg var hjemmeværende hadde jeg alltid med hjemmelaget, men jeg har etterhvert innsett at på slike tilstelninger tar man det man har, og så går det greit likevel. Jeg orker ikke å slite meg ut for å være den mest huslige mammaen lenger.

Spiky: Husk å ta med noe å legge maten på, og en skarp kniv om noe må deles opp. Om du feks tar lefser fra frysedisken, kan du dele hver lefse i 4. Da har du plutselig 20 lefsebiter :o)

Skrevet

Jeg er glad i å bake og lage mat. Jeg tar gjerne med noe hjemmelaget hvis jeg har hatt tid til det, fordi jeg har glede av det. Jeg håper ikke alle jeg treffer er like surmaget som deg og ser på meg som en ufordragelig briefer bare fordi jeg har med noe jeg har laget selv.

Skrevet

Selvsagt er det det - du er smart - du oppfattet alt jeg skrev unntatt ironien :-)

Bedre lykke neste gang :-)

Synes det var nærmere sarkasme enn ironi. Eller var det slik at du egentlig mente det motsatte av det du sa? I så fall kom det ikke særlig tydelig fram.

Skrevet

Skriver under her jeg.

Da jeg var hjemmeværende hadde jeg alltid med hjemmelaget, men jeg har etterhvert innsett at på slike tilstelninger tar man det man har, og så går det greit likevel. Jeg orker ikke å slite meg ut for å være den mest huslige mammaen lenger.

Spiky: Husk å ta med noe å legge maten på, og en skarp kniv om noe må deles opp. Om du feks tar lefser fra frysedisken, kan du dele hver lefse i 4. Da har du plutselig 20 lefsebiter :o)

Å det med lefser var en god idé. Tror de har litt større pakker med «Vestlandslefser» på Kiwi.

:):)

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Synes det var nærmere sarkasme enn ironi. Eller var det slik at du egentlig mente det motsatte av det du sa? I så fall kom det ikke særlig tydelig fram.

Når jeg presenterer twisten som hjemmebakt???

Hallo.....

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Jeg er glad i å bake og lage mat. Jeg tar gjerne med noe hjemmelaget hvis jeg har hatt tid til det, fordi jeg har glede av det. Jeg håper ikke alle jeg treffer er like surmaget som deg og ser på meg som en ufordragelig briefer bare fordi jeg har med noe jeg har laget selv.

Klart det ikke er sånn. Det er bare flott og det lukter deilig.

Ok - jeg skal bli seriøs og svare på alvor her så dette ikke blir helt galt.

Greia er altså at på sånne tilstelninger så kommer det gjerne frem hvem som legger litt ekstra flid i oppgaven og hvem som ikke gjør det. Mange yrkesaktive mødre ønsker ikke å legge så mye flid i å ta med noe til foreldremøter fordi det blir en stor jafs fritid borte som de ønsker å bruke på noe annet - ok?

Men så er man da plutselig inne på en arena hvor det blir veldig synlig hvem som virkelig legger ned denne jobben eller ikke da. Og de som faktisk tar seg bryet med å bake og stelle i stand de lekreste ting - for det gjør de ihvertfall i vår klasse - de er jo kjempeflinke. Og vi som ikke gjør det er tilsvarende lite flinke til dette.

Her ligger det da grobunn for to måter å betrakte situasjonen på(minst):

Man kan drukne seg fordi noen andre hadde finere kake.

Man kan le av hele konkurransementaliteten i det og ta med veldig godt humør at andre er mye flinkere enn en selv til å bake til foreldremøter.

Jeg er da av den siste og erklærer frivillig meg selv som lite flink / interessert i å bake slik med å servere noen twist og le av at jeg ikke gadd å bake.

Også kan jeg være høflig mot de som har tatt den litt vel langt ut andre veien og timet kringla så den fortsatt er varm ved servering - det er gjerne et element i konkurranse ute og går der også - og seieren er overlegen.

men man må da kunne le litt av dette........................... Jeg nekter å tro at det er jeg som er satt opp med unormalt lett for å bli flirete - det pleier ikke være vanlig.... :-)

Skrevet

Jeg tror det kan være lurt å ikke tolke alt for mye følelser og hensikter inn i det andre gjør, jeg.

Jeg er av den typen som den ene gangen kan stille med ferdigkjøpte brownies eller kjeks, og den neste gangen komme med nybakt kringle. Det avhenger av tid og overskudd/humør. Jeg kan love deg at hvis min kringle er nystekt og enda varm, så er det fordi jeg så vidt rakk å bli ferdig mellom jobben og foreldremøtet/whatever. Jeg føler meg egentlig ganske likeverdig og like perfekt som mor enten jeg gjør det ene eller det andre, og jeg regner med at de fleste har det på den måten.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Jeg tror det kan være lurt å ikke tolke alt for mye følelser og hensikter inn i det andre gjør, jeg.

Jeg er av den typen som den ene gangen kan stille med ferdigkjøpte brownies eller kjeks, og den neste gangen komme med nybakt kringle. Det avhenger av tid og overskudd/humør. Jeg kan love deg at hvis min kringle er nystekt og enda varm, så er det fordi jeg så vidt rakk å bli ferdig mellom jobben og foreldremøtet/whatever. Jeg føler meg egentlig ganske likeverdig og like perfekt som mor enten jeg gjør det ene eller det andre, og jeg regner med at de fleste har det på den måten.

Dette var altså snakk om miljøet i klassen vår da - ikke et frontalangrep mot alle som noen gang har bakt noe :-)

Vi har en norgesmester i husmor i klassen. Hun er kjempeflink - og på en prikk lik Bree Vanderkamp i fruer. De fleste av oss vanlige dødelige tar _absolutt_ ikke opp noen konkurranse og overlater mer enn gjerne bakingen til henne. Hvilket hun er meget stolt av. Velfortjent også :-)

Skrevet

Klart det ikke er sånn. Det er bare flott og det lukter deilig.

Ok - jeg skal bli seriøs og svare på alvor her så dette ikke blir helt galt.

Greia er altså at på sånne tilstelninger så kommer det gjerne frem hvem som legger litt ekstra flid i oppgaven og hvem som ikke gjør det. Mange yrkesaktive mødre ønsker ikke å legge så mye flid i å ta med noe til foreldremøter fordi det blir en stor jafs fritid borte som de ønsker å bruke på noe annet - ok?

Men så er man da plutselig inne på en arena hvor det blir veldig synlig hvem som virkelig legger ned denne jobben eller ikke da. Og de som faktisk tar seg bryet med å bake og stelle i stand de lekreste ting - for det gjør de ihvertfall i vår klasse - de er jo kjempeflinke. Og vi som ikke gjør det er tilsvarende lite flinke til dette.

Her ligger det da grobunn for to måter å betrakte situasjonen på(minst):

Man kan drukne seg fordi noen andre hadde finere kake.

Man kan le av hele konkurransementaliteten i det og ta med veldig godt humør at andre er mye flinkere enn en selv til å bake til foreldremøter.

Jeg er da av den siste og erklærer frivillig meg selv som lite flink / interessert i å bake slik med å servere noen twist og le av at jeg ikke gadd å bake.

Også kan jeg være høflig mot de som har tatt den litt vel langt ut andre veien og timet kringla så den fortsatt er varm ved servering - det er gjerne et element i konkurranse ute og går der også - og seieren er overlegen.

men man må da kunne le litt av dette........................... Jeg nekter å tro at det er jeg som er satt opp med unormalt lett for å bli flirete - det pleier ikke være vanlig.... :-)

Men poenget er jo at det er ikke nødvendigvis noe konkurransementalitet i det i det hele tatt. Jeg baker ikke for å vinne konkurransen om hvem som er den flittigste mammaen. Jeg baker fordi jeg har glede av det selv og synes det er hyggelig. Om kaken er nybakt, så er det ikke sikkert det er fordi den som har den med har latt det gå konkurranse i å ha den ferskeste kaken. Det kan like gjerne være fordi hun bakte i siste liten fordi hun ikke hadde tid til å gjøre det før.

Hvorfor se på dette som en konkurranse i det hele tatt? Det er verken en konkurranse i å ta med de flotteste bakverkene eller en konkurranse i å drite i hele konkurransen. Det er bare en hyggelig sammenkomst der folk tar med det de har lyst til, hjemmebakt eller ei.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Men poenget er jo at det er ikke nødvendigvis noe konkurransementalitet i det i det hele tatt. Jeg baker ikke for å vinne konkurransen om hvem som er den flittigste mammaen. Jeg baker fordi jeg har glede av det selv og synes det er hyggelig. Om kaken er nybakt, så er det ikke sikkert det er fordi den som har den med har latt det gå konkurranse i å ha den ferskeste kaken. Det kan like gjerne være fordi hun bakte i siste liten fordi hun ikke hadde tid til å gjøre det før.

Hvorfor se på dette som en konkurranse i det hele tatt? Det er verken en konkurranse i å ta med de flotteste bakverkene eller en konkurranse i å drite i hele konkurransen. Det er bare en hyggelig sammenkomst der folk tar med det de har lyst til, hjemmebakt eller ei.

Det har nok hatt noe med å gjøre at jeg har snakket med denne damen - og andre som er i samme gate men ikke like ekstreme - og hørt hva de mener om slurvete husmødre som ikke gidder å lage istand litt til et foreldremøte engang... Gjerne fulgt opp av "det hadde jo bare vært å slenge sammen litt 'sett inn et eller annet stilig' så hadde det jo vært heeeelt greit".

Hvis du mener at det altså ikke finnes konkurransearenaer for husmødre så er det litt rart. Greit - det er ikke slik hos deg, men hvorfor mener du at det ikke er slik her hos meg???

Jeg ser ikke på det som hverken annerledes eller mer merkelig eller verre enn når gutta på jobben skryter av bilene sine :-)

Skrevet

Da pleier jeg kjøpe f.eks litt spekeskinke i skiver, litt spekepølse i skiver, en eske salte kjeks og en eske druer.

Ellers finnes det sånne "tapas-sett" i mange butikker: En rund plastboks som er delt inn i forskjellige avdelinger som inneholder bl.a. oliven, marinert ost, marinert hvitløk osv. Fiks ferdig!

Skrevet

Kyllingvinger?

Eller en pakke druer?

Åhh, nå kjenner jeg angsten komme krypende... Og det er 6 år til jeg skal i ilden! Håper DOL består til den tid:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...