Gjest piqworm Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Hvorfor er ikke Rivotril godkjent mot andre lidelser enn epilepsi. I Usa, storbritania og mange andre land er jo Rivotril kanskje best kjent som medisin mot angstlidelser. Ved siden av kognitiv terapi og ssri/snri er jo rivotril den mest effektive medisinen mot sosial fobi. Studier har vist at 78 prosent fikk redusert sosial angst med rivotril mot 22 % i placebo gruppen. Mot søvnforstyrrelser som mareritt og REM forstyrrelser har også Rivotril vist seg å være meget effektivt. Til slutt må det også nevnes at Rivotril/clonazepam er et av de få benzodiazepinene som har sertonerge egenskaper, det har vist seg å være et godt tilleg til ssri mot angstlidelser, ocd og depresjoner. De serotonerge egenskapene har i stuider vist at respons tiden på ssri behandling har vært redusert når man har brukt clonazepam som katalysator. Misbrukerpotensialet er heller ikke større med clonazepam, kanskje heller tvert i mot - årsaken er kanskje clonazepams langsome absorbasjon versus diazepam. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317199-rivotril-og-godkjente-indikasjoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
rovana Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Det samme lurer jeg på. Nå vet jeg forøvrig ikke hvordan praksisen er blant norske leger til å skrive ut Rivotril "off label". Det kan godt hende at medisinen blir foreskrevet mot de tilstander du har nevnt. For å ta en sammenligning. Xanor har en streng indikasjon, samt en rekvireringsregel. Xanor blir til tross for dette skrevet ut av vanlige allmennleger, på ymse indikasjoner (angst, sosial forbi, søvnvansker, nervøsitet, depresjon etc). Det kan godt hende at foreskrivingen av Rivotril også er mer "løssluppen" enn Felleskatalogen gir inntrykk av. I forlengelsen av dette lurer jeg på hvorfor ikke Rivotril, i likhet med stort sett samtlige antiepilektikum, blir brukt som stemningsstabilisator ved bipolar lidelse. Er det klassifiseringen som B-preparat som gjør dette, eller fordi det ikke er effektivt mot denne lidelsen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317199-rivotril-og-godkjente-indikasjoner/#findComment-2605614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serenity777 Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Det samme lurer jeg på. Nå vet jeg forøvrig ikke hvordan praksisen er blant norske leger til å skrive ut Rivotril "off label". Det kan godt hende at medisinen blir foreskrevet mot de tilstander du har nevnt. For å ta en sammenligning. Xanor har en streng indikasjon, samt en rekvireringsregel. Xanor blir til tross for dette skrevet ut av vanlige allmennleger, på ymse indikasjoner (angst, sosial forbi, søvnvansker, nervøsitet, depresjon etc). Det kan godt hende at foreskrivingen av Rivotril også er mer "løssluppen" enn Felleskatalogen gir inntrykk av. I forlengelsen av dette lurer jeg på hvorfor ikke Rivotril, i likhet med stort sett samtlige antiepilektikum, blir brukt som stemningsstabilisator ved bipolar lidelse. Er det klassifiseringen som B-preparat som gjør dette, eller fordi det ikke er effektivt mot denne lidelsen? Det er nok ikke effektivt som stemningsstabiliserende, kun som krampehemmende og angstdempende som alle benzodiazepiner. Jeg har aldri hatt problemer med å få rivotril 2mg tabletter. Og jeg har ikke epilepsi, men kun psyk lidelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317199-rivotril-og-godkjente-indikasjoner/#findComment-2605655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kaching Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Det samme lurer jeg på. Nå vet jeg forøvrig ikke hvordan praksisen er blant norske leger til å skrive ut Rivotril "off label". Det kan godt hende at medisinen blir foreskrevet mot de tilstander du har nevnt. For å ta en sammenligning. Xanor har en streng indikasjon, samt en rekvireringsregel. Xanor blir til tross for dette skrevet ut av vanlige allmennleger, på ymse indikasjoner (angst, sosial forbi, søvnvansker, nervøsitet, depresjon etc). Det kan godt hende at foreskrivingen av Rivotril også er mer "løssluppen" enn Felleskatalogen gir inntrykk av. I forlengelsen av dette lurer jeg på hvorfor ikke Rivotril, i likhet med stort sett samtlige antiepilektikum, blir brukt som stemningsstabilisator ved bipolar lidelse. Er det klassifiseringen som B-preparat som gjør dette, eller fordi det ikke er effektivt mot denne lidelsen? Når det gjelder antiepileptika som stemningstabilisator har dette ingen ting med at rivotril er et b preparat. Rivotril eller klonazepam er et benzodiazepin og benzodiazepiner har ingen stemningstabiliserende effekt. Rivotril brukes ofte of labe i norgel. Men det er rart at SLV ikke har godkjent rivotril mot angstlidelser siden det er såpass utbredt i resten av verden. Det har mindre misbrukerpotensiale enn valium pga langsom absorbasjon på samme måte som at mange leger mener sobril er mindre vanedannende. Det har desuten lang virketid og man blir sjelden trøtt av rivotril. Det er desuten meget interessant med de serotonerge egenskapene. Hvis det kan effektivisere bruk av ssri er det absolutt noe som burde prøves. Jeg bruker 0,5-1 mg rivotril daglig mot urolig søvn/angst og det fungerer utmerket. Har ikke opplevd noe toleranseutvikling og aldri noen light rus som man får i starten på valium, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317199-rivotril-og-godkjente-indikasjoner/#findComment-2605661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eaz Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Det er nok ikke effektivt som stemningsstabiliserende, kun som krampehemmende og angstdempende som alle benzodiazepiner. Jeg har aldri hatt problemer med å få rivotril 2mg tabletter. Og jeg har ikke epilepsi, men kun psyk lidelser. serenity777 synes du det er nødvendig med 2 mg? Jeg synes 1 mg er nok, men selvfølgelig er dette meget individuelt. Opplever du sedasjon på 2 mg, eller virker den kun angstdempende. For meg er 1 mg utrolig effektivt og jeg trenger kun dosering en gang i døgnet. Jeg opplever ingen sedasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317199-rivotril-og-godkjente-indikasjoner/#findComment-2605665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imzedimze Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Problemet er vel at rivotril ofte krever større og større doser og folk blir avhengige av den lett om de er disponert for det. Kjenner personlig flere som har blitt det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317199-rivotril-og-godkjente-indikasjoner/#findComment-2605671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mixa Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Problemet er vel at rivotril ofte krever større og større doser og folk blir avhengige av den lett om de er disponert for det. Kjenner personlig flere som har blitt det. Men det er jo ikke noe grunnlag for å si at det er større sjansje for toleranseutvikling på rivotril enn andre benzodiazepiner. Faktisk er avhengighet ofte verre med korttidsvirkende benzodiazepiner som feks xanor ikke depot varianten riktignok. Langtidsvirkende benzodiazepiner gir ikke mer toleranseutvikling til tross for akumulasjon og det er lettere å nedtrappe fra disse. Nedtrappingsregelen er jo å sette benzobrukere over på langtidsvirkende benzodiazepiner som valium eller rivotril. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317199-rivotril-og-godkjente-indikasjoner/#findComment-2605701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imzedimze Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Men det er jo ikke noe grunnlag for å si at det er større sjansje for toleranseutvikling på rivotril enn andre benzodiazepiner. Faktisk er avhengighet ofte verre med korttidsvirkende benzodiazepiner som feks xanor ikke depot varianten riktignok. Langtidsvirkende benzodiazepiner gir ikke mer toleranseutvikling til tross for akumulasjon og det er lettere å nedtrappe fra disse. Nedtrappingsregelen er jo å sette benzobrukere over på langtidsvirkende benzodiazepiner som valium eller rivotril. likevel kjenner jeg altså personlig flere som ble avhengig av rivotril. delte rom med ei som skulle slutte på den på akuttavd, hun hadde et helvete. har leger sett et par slike tilfeller er det ikke så rart de er restriktive med å skrive ut rivotril. ene samboern min misbruker det også, sammen med paralgin forte. Men det kommer helt an på personligheten til pasienten. Jeg f.eks tror aldri jeg ville blitt avhengig av noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317199-rivotril-og-godkjente-indikasjoner/#findComment-2605948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mixa Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 likevel kjenner jeg altså personlig flere som ble avhengig av rivotril. delte rom med ei som skulle slutte på den på akuttavd, hun hadde et helvete. har leger sett et par slike tilfeller er det ikke så rart de er restriktive med å skrive ut rivotril. ene samboern min misbruker det også, sammen med paralgin forte. Men det kommer helt an på personligheten til pasienten. Jeg f.eks tror aldri jeg ville blitt avhengig av noe. Det benektes jo ikke at rivotril har avhengighetsproblem som alle benzodiazepiner eller z-hypnotika for den del. Alt kan misbrukes, og alle B preparater kan man bli avhengig av. Det som er rart er at Rivotril ikke offentlig er godkjent som behandling av, GAD,SAD og panikklidelse samt PTSD relaterte mareritt. Det er ingen grunn til at små doser rivotril skulle være mer vanedannende enn feks sobril. Sobril som NHD ofte framstiller som den snilleste benzoen.Dette pga langsom absorbasjon- noe som ikke gir en rask peak og den rush effekten som misbrukere prøver å oppnå. Rivotril har tilnærmet like langsom absorbasjon. Vi er veldig flinke til å kategorisere og stigmatisere enkelte benozodiazepiner. Først ute var flunipam/rohypnol, nå er xanor den store stygge ulven.Man glemmer at de alle er barn av samme familie- de deler alle de samme positive og negative egenskapene. Hvis vi skulle sette merkelapper på hvilke av de ulike B-preparatene som man burd være mer restriktiv med skulle definitivt valium vært 1 prio. Men legene vet hvor effektiv denne medisinen er og de vet at å sette den i resept klasse A ville vært uforsvarlig pga deres angst for å forskrive noe i den gruppen. Bare se hvordan den mest effektive sovemedisinen flunipam, nærmest har forduftet etter omregistreringen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317199-rivotril-og-godkjente-indikasjoner/#findComment-2606031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 serenity777 synes du det er nødvendig med 2 mg? Jeg synes 1 mg er nok, men selvfølgelig er dette meget individuelt. Opplever du sedasjon på 2 mg, eller virker den kun angstdempende. For meg er 1 mg utrolig effektivt og jeg trenger kun dosering en gang i døgnet. Jeg opplever ingen sedasjon. Jeg tar 4 mg hver kveld, men det er mot nervesmerter. Jeg har tillatelse av nevrologen til å øke til 8 mg pr dag uten å spørre, men har spist 4 mg i 8 år og har ikke hatt behov for å øke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317199-rivotril-og-godkjente-indikasjoner/#findComment-2606041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imzedimze Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Det benektes jo ikke at rivotril har avhengighetsproblem som alle benzodiazepiner eller z-hypnotika for den del. Alt kan misbrukes, og alle B preparater kan man bli avhengig av. Det som er rart er at Rivotril ikke offentlig er godkjent som behandling av, GAD,SAD og panikklidelse samt PTSD relaterte mareritt. Det er ingen grunn til at små doser rivotril skulle være mer vanedannende enn feks sobril. Sobril som NHD ofte framstiller som den snilleste benzoen.Dette pga langsom absorbasjon- noe som ikke gir en rask peak og den rush effekten som misbrukere prøver å oppnå. Rivotril har tilnærmet like langsom absorbasjon. Vi er veldig flinke til å kategorisere og stigmatisere enkelte benozodiazepiner. Først ute var flunipam/rohypnol, nå er xanor den store stygge ulven.Man glemmer at de alle er barn av samme familie- de deler alle de samme positive og negative egenskapene. Hvis vi skulle sette merkelapper på hvilke av de ulike B-preparatene som man burd være mer restriktiv med skulle definitivt valium vært 1 prio. Men legene vet hvor effektiv denne medisinen er og de vet at å sette den i resept klasse A ville vært uforsvarlig pga deres angst for å forskrive noe i den gruppen. Bare se hvordan den mest effektive sovemedisinen flunipam, nærmest har forduftet etter omregistreringen. tja begge de jeg kjenner som ble avhengige av rivotril har PTSD. er veldig vanlig at folk utsatt for overgrep og traumer i barndommen begynner misbruke... de har liksom ingen grense for hva de pakker i seg, den grensen ble ødelagt mens de var små... men jeg vet ikke hvorfor det er sånn at det ikke er godkjent jeg, annet enn redselen for misbruk, men kanskje er det andre grunner og 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317199-rivotril-og-godkjente-indikasjoner/#findComment-2606304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serenity777 Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 serenity777 synes du det er nødvendig med 2 mg? Jeg synes 1 mg er nok, men selvfølgelig er dette meget individuelt. Opplever du sedasjon på 2 mg, eller virker den kun angstdempende. For meg er 1 mg utrolig effektivt og jeg trenger kun dosering en gang i døgnet. Jeg opplever ingen sedasjon. Jeg tar 3 mg og da opplever jeg sedasjon. Men jeg tar bare 1 gang i uken max. Men må over to for å få effekt. Hatt den som behovsmedisin i over 4 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317199-rivotril-og-godkjente-indikasjoner/#findComment-2606697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.