Gå til innhold

Puls - hvor høy?


Orio

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Speak

    7

  • Orio

    4

Gjest Gulla Wiltersen

Sorry, du bommer. Du _overgår_ prototypen på modell.

:-)

Hjertelig takk - og det samme tilbake :-)

*rett i ryggen nå - stolt blikk osv...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

:-)

(Og send gjerne mail.)

Den skulle være i innboksen nå - men sjekk spamfilteret hvis ikke. Det hender jeg fester meg der :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Den skulle være i innboksen nå - men sjekk spamfilteret hvis ikke. Det hender jeg fester meg der :-/

Du glei rett gjennom! :-) Svar har du fått òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og jeg bruker nok også veldig riktig makspuls ettersom jeg har tatt test for dette.''

Kan jeg spørre hvordan du gjorde det? Jeg har ikke testet min, men jeg har veldig lyst til å gjøre det.

Jeg tok dette i en spinningtime. Instruktøren vi hadde da (en meget dyktig instruktør) hjalp oss.

Vi startet med en vanlig spinningtime i ca. 45-50 minutter. Så begynte vi å kjøre intervaller. Husker ikke om det var 2-3 stk. hvor vi klatret godt i puls. Avslutningen (og testen) var et intervall hvor vi kjørte på helt til vi "sprakk" og ikke klarte å øke pulsen mer.

I følge instruktøren ville dette være veldig nære en makspuls, og i hvert fall godt nok som utgangspunk for trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Så jo høyere puls, jo høyere forbrenning.''

Det der er en sannhet med modifikasjoner.

Har du forsøkt å sammenligne forbrente kalorier i samme løype med rask gange og med jogging? Når man jogger, har man høyere puls enn når man går. Men det er like mye avstanden man tilbakelegger som avgjør antall kalorier forbrent.

Prøv, så skal du se.

Og: Om du jogger i 30 minutter på tredemølle - flatt - og ligger på 70 % av maxpuls, så vil du naturlig nok forbrenne _mer_ om du jogger like lenge med høyere puls. Men det er fordi du kommer en lenger avstand når du jogger fortere.

Når jeg spinner, så ligger jeg i hovedsak på 80-85 % av maxpuls. På siste klatretur kommer jeg av og til opp i 97 % av maxpuls, men der greier jeg ikke å ligge særlig lenge. På 80-85 % er jeg godt anpusten, men ikke slik at det er plagsomt.

Her fant jeg forresten ei side som var litt interessant: http://www.trim.no/spmsvar/category.php?id=15

Ser at også her sies det samme som jeg prøver å få fram: Trener du hardt, forbrenner du mer - men du greier ikke holde på særlig lenge. Dermed forbrenner man mer om man har litt roligere tempo og dermed får lengre økter.

Jeg tror vi er veldig enige her, men jeg forklarer meg kanskje feil.

I forhold til TID så forbrenner du mer med høyere puls. I forhold til DISTANSE så spiller det liten rolle.

Så om du trener i 30 MINUTTER på 60% av makspuls så forbrenner du mindre enn om du trener i 30 MINUTTER på 80%.

"Etterforbrenningen" er også bedre ved høyere intensitet. Altså det du forbrenner 1-2 timer etter at treningen er avsluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg tok dette i en spinningtime. Instruktøren vi hadde da (en meget dyktig instruktør) hjalp oss.

Vi startet med en vanlig spinningtime i ca. 45-50 minutter. Så begynte vi å kjøre intervaller. Husker ikke om det var 2-3 stk. hvor vi klatret godt i puls. Avslutningen (og testen) var et intervall hvor vi kjørte på helt til vi "sprakk" og ikke klarte å øke pulsen mer.

I følge instruktøren ville dette være veldig nære en makspuls, og i hvert fall godt nok som utgangspunk for trening.

OK, det høres jo rimelig ut.

Jeg har veldig, veldig lyst til å teste på et sted med maskinell testing, men det blir så "seriøst" at jeg liksom ikke våger. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg tror vi er veldig enige her, men jeg forklarer meg kanskje feil.

I forhold til TID så forbrenner du mer med høyere puls. I forhold til DISTANSE så spiller det liten rolle.

Så om du trener i 30 MINUTTER på 60% av makspuls så forbrenner du mindre enn om du trener i 30 MINUTTER på 80%.

"Etterforbrenningen" er også bedre ved høyere intensitet. Altså det du forbrenner 1-2 timer etter at treningen er avsluttet.

Jepp, vi er enige. :-)

Uansett - trening virker så fort man føler at pulsen stiger og man puster tyngre.

Dette med "etterforbrenning" har jeg lurt litt på, uten å finne gode svar. Den jevne forbrenningen øker med økt muskelmasse, ikke sant? Treningsforbrenning, derimot, den trodde jeg gikk ned til normal når pulsen hadde falt tilstrekkelig. Og pulsen faller jo raskere jo bedre form man er i. Slik fikk jeg det forklart av en trener en gang i tida, men jeg hører stadig folk snakker om "treningsforbrenning" som skjer lenge etter at treningen er over.

Har du noen god, forståelig forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...