Glimtipper Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg har så utrolig vondt i nakken, er stiv. Jeg har hodepine, smerter ned mot skuldrene, er svimmel og faktisk ganske kvalm (sikkert smertene). Aller helst vil jeg legge meg strak på senga, men det er selvfølgelig ikke en mulighet. Jeg har forøvrig en deadline på mandag og MÅ jobbe alle de nærmeste dagene og helgen så mye som mulig. Dette har blitt prøvd: 1. Ibux. 2. Varme omslag. 3. Dusjing og bading. 4. Gå lange turer. Finnes det noen andre gode råd? Lege er uaktuelt. Jeg har verken tid eller råd til det akkurat nå. 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Hvis det er en muskulær greie kan du bruke ibux som betennelsesdempende. En 600mg pille tre ganger per dag i maks en uke. Men vær sikker på at det er muskler da... (Det høres sånn ut, men man vet jo aldri) 0 Siter
Glimtipper Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Skrevet 29. oktober 2008 Hvis det er en muskulær greie kan du bruke ibux som betennelsesdempende. En 600mg pille tre ganger per dag i maks en uke. Men vær sikker på at det er muskler da... (Det høres sånn ut, men man vet jo aldri) Jeg er ganske sikker på at det er musklene. Ibux blir tatt, uten stor bedring, for å være ærlig. Det letter muligens litt, men ikke nok til at jeg fungerer ordentlig. Herregud så irritabel jeg er også... Stakkars familien min 0 Siter
....AV Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Hvordan stiv? Kan du rotere hodet begge veier, kan du bøye nakken fremover og mot sidene? En bedre hodepute (gjerne Tempur, men de er dyre) kan hjelpe. Jeg ville også forsøkt forsiktige tøyninger av nakke og halsmusklene. Gå en tur og bruk armene aktivt slik at du blir varm i muskulaturen. Gjør så noen tøyningsøvelser hvor du legger hodet over mot skulderen mens du trekker motsatt arm mot gulvet og beveger hånden i 8-tall. Tøy også fremover. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Skrevet 29. oktober 2008 Hvordan stiv? Kan du rotere hodet begge veier, kan du bøye nakken fremover og mot sidene? En bedre hodepute (gjerne Tempur, men de er dyre) kan hjelpe. Jeg ville også forsøkt forsiktige tøyninger av nakke og halsmusklene. Gå en tur og bruk armene aktivt slik at du blir varm i muskulaturen. Gjør så noen tøyningsøvelser hvor du legger hodet over mot skulderen mens du trekker motsatt arm mot gulvet og beveger hånden i 8-tall. Tøy også fremover. Tøyeøvelser har jeg ikke forsøkt. Jeg skal sjekke litt på internett og ta det etter kveldsturen i dag Takk for det tipset. Pute er vurdert og skal investeres i så snart jeg kan, men først må jeg altså komme igjennom disse arbeidsdagene. 0 Siter
Kammilla Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Hadde det slik i ca et halvt år-år selv.Og eneste mulighet for meg ble sykmelding og fysiotrening. Det fungerte både mot migrene og stiv nakke og skuldre. Nå er hodepinen borte, og jeg fungerer normalt. Men siden dette er uaktuelt for deg, må du nesten bare bite sammen og leve med det. Kan du ikke få faktura med fra legen din da? Som du kan betale når du har råd? Og det tar jo toppen 10 min før du får "diagnosen"........det skulle vel være overlevbart vel? 0 Siter
Glimtipper Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Skrevet 29. oktober 2008 Hadde det slik i ca et halvt år-år selv.Og eneste mulighet for meg ble sykmelding og fysiotrening. Det fungerte både mot migrene og stiv nakke og skuldre. Nå er hodepinen borte, og jeg fungerer normalt. Men siden dette er uaktuelt for deg, må du nesten bare bite sammen og leve med det. Kan du ikke få faktura med fra legen din da? Som du kan betale når du har råd? Og det tar jo toppen 10 min før du får "diagnosen"........det skulle vel være overlevbart vel? Problemet er at jeg ikke har lege her, så jeg må vente ganske lenge på time. På grunn av jobben må jeg ha lindring så raskt som mulig, men skal selvfølgelig komme meg til en lege etterhvert Migrene har jeg også. Mange dager av dette prosjektet har gått bort til det og jeg begynner derfor å bli rimelig stressa (noe som selvfølgelig ikke hjelper... ). 0 Siter
Kammilla Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Problemet er at jeg ikke har lege her, så jeg må vente ganske lenge på time. På grunn av jobben må jeg ha lindring så raskt som mulig, men skal selvfølgelig komme meg til en lege etterhvert Migrene har jeg også. Mange dager av dette prosjektet har gått bort til det og jeg begynner derfor å bli rimelig stressa (noe som selvfølgelig ikke hjelper... ). Ok, da skjønner jeg. Vet bare hvordan det er å gå slik, så ble bare litt ivrig på at du skulle ha deg i vei til lege. ) Noe jeg bruker nå innimellom,er steiner som jeg varmer på ved-ovnen min, slik at de blir akkurat for varm til å legges på nakken. Passe store som du kan forsjøke å bruke. De blir gjennomvarme og er varme leeeenge. Dette kan kanskje løse opp i små perioder? Funker bedre enn både varmeflaske og håndklær, dusj osv..... ) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 ''1. Ibux.'' Svigerinna mi som er kiropraktor sier det er større effekt om du tar 2 paracet og en ibux sammen. Det er min erfaring også når jeg har sånne smerter somde du beskriver. Tar disse tablettene, venter en halvtimes tid, og så tar jeg en lang og varm dusj. Effekten varer ikke akkurat lenge, men jeg får slappe av med mindre smerter en stund i alle fall. 0 Siter
Speak Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Husk på å variere arbeidsstilling. Spesielt om du har stillesittende jobb. (Veiv armene, beveg hodet osv.) Ibux krem synes jeg også hjelper bedre enn tabletter mot selve nakkesmertene. 0 Siter
....AV Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Tøyeøvelser har jeg ikke forsøkt. Jeg skal sjekke litt på internett og ta det etter kveldsturen i dag Takk for det tipset. Pute er vurdert og skal investeres i så snart jeg kan, men først må jeg altså komme igjennom disse arbeidsdagene. Pass også på å ha riktig arbeidsstilling, men det antar jeg du vet :-) Tøy beveg på hodet og tøy forsiktig flere ganger i timen og pass på at skuldrene er senket og på riktig plass (ikke for lang frem slik at ryggen blir krum). Pass også på at kjeven er avslappet, jeg har i hvertfall en tendens til å bite tennene sammen når jeg er stresset og det forplanter seg til nakken. 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg er ganske sikker på at det er musklene. Ibux blir tatt, uten stor bedring, for å være ærlig. Det letter muligens litt, men ikke nok til at jeg fungerer ordentlig. Herregud så irritabel jeg er også... Stakkars familien min Ibux slik jeg beskrev har også en betennelsesdempende virkning - men da må du ta den som en kur. Har du prøvd det også? 0 Siter
Gjest GA Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Ta ibux og paracet sammen! Det fikk jeg beskjed om av legen min. Mener jeg fikk noen sterkere ibux enn de vanlige på resept ?? 0 Siter
frosken Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Har ikke lest tråden, men har noen forslag. Bruk is og ikke varme på nakken. Hvis du ikke har ispose, så bruk noen poser med frosne grønnsaker og legg deg på dem (under nakken og evt. øvre delen av ryggen) 10-20 minutter minst hver annen time. Hvis du tåler ibux (og tilsvarende preparater) godt, så kan du ta relativt høye doser, gjerne i kombinasjon med paracetamol. Jeg ville ikke vært redd for å ta opp til 2400 mg ibux i døgnet i en kortere periode. Derimot er det viktig at du ikke overskrider vanlig dosering av paracetamol . Hvis du får vondt i maven, må du stoppe bruken av ibux. 0 Siter
adelie Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Du må da bare se å komme deg til kiropraktor, jente! Det er viktig, du kan ikke gå slik, Og best av alt: det funker RASKT. Dessuten "må og må..:". Mange tror de MÅ overholde frister. Men hvis de ender i en sykeseng, så MÅ de ingenting. Og det kan gå MANGE år før de kan jobbe igjen, hvis de er uheldige. Så det du MÅ mest av alt, er å ta vare på deg selv. Så kan du kanskje OGSÅ holde den fristen til mandag. Begge deler. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Somadril hjelper, men er ikkje å få tak i lenger (etter 1 mai) her i Norge. Men kanskje de har det i England? Mindre stress, mere mosjon kombinert med hvile er beste botemiddel og "utsett" tidsfristende. Verden går _ikkje_ under om du gjør det. 0 Siter
Bookworm Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg er ganske sikker på at det er musklene. Ibux blir tatt, uten stor bedring, for å være ærlig. Det letter muligens litt, men ikke nok til at jeg fungerer ordentlig. Herregud så irritabel jeg er også... Stakkars familien min Det er klart du blir irritabel når du går med smerter hele tiden, det er veldig forståelig. Hvis ikke Ibux hjelper noe særlig, forsøk smertestillende med annet virkestoff, kanskje du reagerer mer på det. Eller som andre her foreslår, 2 Paracet+1 ibux. Og for ikke å skremme deg ved å gå i detaljer - vær så snill å kom deg til lege så snart som mulig... 0 Siter
Glimtipper Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Skrevet 29. oktober 2008 Ibux slik jeg beskrev har også en betennelsesdempende virkning - men da må du ta den som en kur. Har du prøvd det også? Ja, jeg har tatt ibux som en kur de siste tre dagene. Jeg MÅ, fordi ingen lindring er tross alt verre enn litt lindring. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Skrevet 29. oktober 2008 Det er klart du blir irritabel når du går med smerter hele tiden, det er veldig forståelig. Hvis ikke Ibux hjelper noe særlig, forsøk smertestillende med annet virkestoff, kanskje du reagerer mer på det. Eller som andre her foreslår, 2 Paracet+1 ibux. Og for ikke å skremme deg ved å gå i detaljer - vær så snill å kom deg til lege så snart som mulig... Jeg skal komme meg til lege snart Men dette er veldig vanlig problem for meg og det er stort sett lite de får gjort. Har migrene som utløses av nakkestivhet, er diagnosert med PTSD (som særlig slår seg ut i stive muskler) og blir dessverre alt for lett stressa 0 Siter
Glimtipper Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Skrevet 29. oktober 2008 Pass også på å ha riktig arbeidsstilling, men det antar jeg du vet :-) Tøy beveg på hodet og tøy forsiktig flere ganger i timen og pass på at skuldrene er senket og på riktig plass (ikke for lang frem slik at ryggen blir krum). Pass også på at kjeven er avslappet, jeg har i hvertfall en tendens til å bite tennene sammen når jeg er stresset og det forplanter seg til nakken. Jeg jobber "heldigvis" hjemme, så jeg varierer hvor jeg sitter. Tar med meg laptoppen og vandrer rundt til jeg finner en behagelig stilling. Det er dessverre dårlig med ordentlig kontor her jeg er nå, så jeg må ta hva jeg finner. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.