Gå til innhold

Dere som jobber 100% og har barn

Anbefalte innlegg

Gjest du får ta igjen senere.
Skrevet

''Og spør du den eldste så får du nok det riktige svaret. De vil ha mamma og pappa hjemme mest mulig!''

Det stemmer ikke alltid. Min eldste kom her en dag med et ønske om at vi skal arbeide mer slik at vi kan finansiere den dyre klessmaken hennes.

he..he.. de er nå gode også disse ungene våre!

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

6

• AneM1365380603

4

• laban

3

• ....AV

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Barna kommer først. Og spør du den eldste så får du nok det riktige svaret. De vil ha mamma og pappa hjemme mest mulig!

Det må veies tyngst i denne sammenhengen. Om 10 år kan du jobbe så mye du vil i forhold til nå. Så hvorfor ikke vente?

Ja, de vil selvsagt ha oss hjemme, men jeg tror ikke det er noe poeng i at vi er hjemme hele tiden... De er jo også opptatt med skole, aktiviteter og venner osv.

Jeg har jo jobbet redusert/vært i permisjon i 9,5 år - og lurer på om det nå er rette tidspunkt å øke stillingen min.

Jeg kan selvsagt vente noen år, men da mister jeg den muligheten jeg har nå til å gå fra en del rutineoppgaver (som har vært veldig ok i disse årene med små barn) til mer ansvar og mer langsiktig strategi + noe ledelse - en jobb jeg tror vil tilfredsstille meg mer.

Men jeg har ikke bestemt meg.

AneM1365380603
Skrevet

he..he.. de er nå gode også disse ungene våre!

He he. Ja.. Av og til lurer jeg på om alle tenåringer bruker hettegensere til 800 kr. Hun påstår det ;)

Skrevet

''Og spør du den eldste så får du nok det riktige svaret. De vil ha mamma og pappa hjemme mest mulig!''

Det stemmer ikke alltid. Min eldste kom her en dag med et ønske om at vi skal arbeide mer slik at vi kan finansiere den dyre klessmaken hennes.

Sa hun det? :-)

Ja - jeg tror også at eldstemann begynner å forstå at en må jobbe for å tjene penger til f.eks. slalåmutstyr, sykler, bil, feirer osv.

Vi bor i et område der både inntekt og formue er temmelig høy, og vi har vel en ganske gjennomsnittsinntekt (på landsbasis), kanksje litt under - og han har jo begynt å legge merke til forskjeller når det gjelder ferier....

AneM1365380603
Skrevet

Sa hun det? :-)

Ja - jeg tror også at eldstemann begynner å forstå at en må jobbe for å tjene penger til f.eks. slalåmutstyr, sykler, bil, feirer osv.

Vi bor i et område der både inntekt og formue er temmelig høy, og vi har vel en ganske gjennomsnittsinntekt (på landsbasis), kanksje litt under - og han har jo begynt å legge merke til forskjeller når det gjelder ferier....

Hun sa det ikke så direkte, men det skinte kraftig gjennom da ;) Ønskelisten hennes er ganske stor. Det er topper og hettegensere i bestemte merker. Tror det går i Wesc og DC - hvis jeg skriver det riktig. Jeg er ikke merkebevisst.

Sønnen min ønsker seg robåt og Hugo Boss-parfyme til jul :-O.

Mailen er lest :o)

Skrevet

Hun sa det ikke så direkte, men det skinte kraftig gjennom da ;) Ønskelisten hennes er ganske stor. Det er topper og hettegensere i bestemte merker. Tror det går i Wesc og DC - hvis jeg skriver det riktig. Jeg er ikke merkebevisst.

Sønnen min ønsker seg robåt og Hugo Boss-parfyme til jul :-O.

Mailen er lest :o)

Oi - Hugo Boss - var ikke det litt voldsomt?!

Gutten min fikk jo deodorant til bursdagen, men det var et helt vanlig merke. Han bruker den når han skal i bursdager :-)

AneM1365380603
Skrevet

Oi - Hugo Boss - var ikke det litt voldsomt?!

Gutten min fikk jo deodorant til bursdagen, men det var et helt vanlig merke. Han bruker den når han skal i bursdager :-)

Han er ofte på parfymeriet og lukter på diverse parfymer. Hugo Boss er visst favoritten. Her en dag kom han hjem med en prøveflaske. Noen ganger overrasker den sønnen meg altså.

Jeg må altså velge mellom Hugo Boss og robåt. Hmm.. Hva ønsker sønnen din seg til jul?

Skrevet

Han er ofte på parfymeriet og lukter på diverse parfymer. Hugo Boss er visst favoritten. Her en dag kom han hjem med en prøveflaske. Noen ganger overrasker den sønnen meg altså.

Jeg må altså velge mellom Hugo Boss og robåt. Hmm.. Hva ønsker sønnen din seg til jul?

Han har ikke sagt noe, tror jeg - men han trenger nytt slalåmutstyr, så det blir trolig julepresang - ski, bindinger og støvler.

Hun minste skal få CD-spiller og CD'en med Melodi Grand Prix Junior - hun går og syner den samiske samngen - Oriaska behna - eller noe sånt - dagen lang!

Hun mellomste har vi ikke fått tenkt på ennå... Hun ønsker seg forresten noe spill-greier - Nintendo DS eller noe sånt (jeg er helt grønn på sånt, vi har ingenting)

De to eldste fikk nye langrennski til jul i fjor - husker ikke hva minstejenta fikk...

Skrevet

*hehehe* ;o)

Skrevet

Det har vært jeg som har tatt veldig mye hjemme, både av husarbeid, oppfølging av barna + levering/henting - frem til mannen min ble syk i høst. Nå gjør han mye av oppfølging i forhold til ungene, lager middag, rydder kjøkkenet osv - men jeg er jo usikker på om vi kommer til å falle tilbake til gamle mønster når han eterhvert blir helt frisk og skal jobbe mer...

Slik som det er nå, venter vi begge to til skolebanra har gått, sånn 8.15, slik at vi begge to er litt seine om morgenen. Går jeg opp i 100%, må jeg nok belage meg på å komme avgårde en halvtime tidligere om morgenen i alle fall.... Synes det er så koselig å si hadet til ungene som skal til skolen!

Dere må jo snakke om dette. Det er helt vesentlig at mannen din tar mere av ansvaret for barna hvis du skal jobbe mer. Ettersom han gjør det nå, går det sikkert greit, bare vær bevisst på å ikke falle tilbake i gamle spor.

Jeg er enig i at det er hyggelig å være hjemme til barna skal dra, men det vil jo alltid være slik at man taper noe og vinner noe når man gjør en endring. For barnas skyld, tror jeg ikke det gjør den store forskjellen om du ikke er der om morgenen så lenge de ikke får en mer stresset morgen selv. Jeg synes det er fint å komme seg tidlig av gårde, selv drar jeg før noen andre i familien har stått opp og kommer heller tidligere hjem og følger opp lekser og frititdsaktiviteter.

Jeg ville nok prøvd meg hvis jeg var deg og hadde lyst på jobben!

Gjest ViViola
Skrevet

Har mannen din tilgang til skapene dine? ;)

Åjada, men svigermor skjønner ikke det der helt. Dvs., hun har jo fattet poenget litt sånn smått om senn, men de ca 10 første årene henvendte hun seg konsekvent til meg hva alt av hus/hjem/barn/matlaging angikk. He-he.

Skrevet

He he. Ja.. Av og til lurer jeg på om alle tenåringer bruker hettegensere til 800 kr. Hun påstår det ;)

Det stemmer nok ikke. Men begrepet "alle tenåringer" defineres ofte svært smalt.

Det blir dyrt hvis du skal finansiere alt "alle tenåringer" gjør :-)

Skrevet

Barna kommer først. Og spør du den eldste så får du nok det riktige svaret. De vil ha mamma og pappa hjemme mest mulig!

Det må veies tyngst i denne sammenhengen. Om 10 år kan du jobbe så mye du vil i forhold til nå. Så hvorfor ikke vente?

Jeg har også en 9-åring og han er ikke spesielt interessert i å ha foreldrene hjemme.

Jeg ville nok tatt mest hensyn til den yngste i dette tilfellet.

Gjest Elextra
Skrevet

Åjada, men svigermor skjønner ikke det der helt. Dvs., hun har jo fattet poenget litt sånn smått om senn, men de ca 10 første årene henvendte hun seg konsekvent til meg hva alt av hus/hjem/barn/matlaging angikk. He-he.

Hoho, ok.

Slik er heldigvis ikke min svigermor - hun var vant med at svigerfar både laget mat og vasket opp. Men jeg skjønner at han aldri stelte klær - noe som avspeiler seg på min mann (som langt fra er uvillig, men som hverken kunne stryke eller brette klær pent som skulle i skapet før han ble sammen med meg).

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg innbiller meg litt at hvis du tar en 90%-stilling, vil du komme til å jobbe 100%, men bare få betalt for 90%...

''Jeg innbiller meg litt at hvis du tar en 90%-stilling, vil du komme til å jobbe 100%, men bare få betalt for 90%...''

Ja, det har jeg hørt nok av eksempler på. Gjelder forsåvidt også mange som jobber 80%.

Skrevet

''Jeg innbiller meg litt at hvis du tar en 90%-stilling, vil du komme til å jobbe 100%, men bare få betalt for 90%...''

Ja, det har jeg hørt nok av eksempler på. Gjelder forsåvidt også mange som jobber 80%.

Det er lett å bli utnyttet på heltid hvis man skal ha forkortede dager. Men mange på 80% har en fridag i uka, da kan det unngås.

Skrevet

Jeg føler at ungene er blitt veldig store det siste året. Han på 9 har ikke sfo lenger, og går hjem eller til en kamerat og gjør lekser hver dag selv. Hun på 7 har sfo 3 dager i uka, og går rett hjem alene den ene dagen, og til meg den dagen jeg har hatt fri. Hun er blitt veldig flink og trygg nå i høst. De to eldste har flere ganger hentet hun minste på barnehagen :-)

Så det er enklere nå å jobbe mer, fordi barna klarer seg mye selv. Men de synes det er veldig koselig de dagene jeg eller pappaen er hjemme når de kommer - og de gir uttrykk for det!

Jeg husker så godt da jeg en gang fikk se i skoledagboka til lillesøstra (ungdomsskolen) til en venninne av meg. Mor og far jobbet mye og var ikke så mye hjemme og jeg husker det var nesten hjerteskjærende å se at hun under "mitt høyeste ønske" eller hva det nå var hadde skrevet at hun ønsket at mor og far skulle være mer hjemme....

Gjest ViViola
Skrevet

Hoho, ok.

Slik er heldigvis ikke min svigermor - hun var vant med at svigerfar både laget mat og vasket opp. Men jeg skjønner at han aldri stelte klær - noe som avspeiler seg på min mann (som langt fra er uvillig, men som hverken kunne stryke eller brette klær pent som skulle i skapet før han ble sammen med meg).

Til min svigermors forsvar: Hun er veldig gammel, altså, så det kan jo være noe med det også.

Jeg ler like godt inni meg hver gang vi er der og gubben prøver seg på noe på kjøkkenet. Da svirrer hun rundt han og passer godt på, litt slik jeg gjør med mine barn på 6 og 7 år. He-he. Er jeg på kjøkkenet hennes, derimot, da sitter hun glatt i stua og gjør andre ting.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er lett å bli utnyttet på heltid hvis man skal ha forkortede dager. Men mange på 80% har en fridag i uka, da kan det unngås.

''Men mange på 80% har en fridag i uka, da kan det unngås.''

Ja, men spørs jo litt på typen arbeid, hvis man styrer det i stor grad selv, spiller det ikke så stor rolle om man har kortere dager eller har en dag fri. Men man slipper jo i de minste møter og telefoner denne ene dagen.

Gjest Elextra
Skrevet

Til min svigermors forsvar: Hun er veldig gammel, altså, så det kan jo være noe med det også.

Jeg ler like godt inni meg hver gang vi er der og gubben prøver seg på noe på kjøkkenet. Da svirrer hun rundt han og passer godt på, litt slik jeg gjør med mine barn på 6 og 7 år. He-he. Er jeg på kjøkkenet hennes, derimot, da sitter hun glatt i stua og gjør andre ting.

Hun har vel erfart at du gjør ting slik hun mener de skal gjøres, da :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...