Gjest Hope40 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Hei,jeg er en mann på 40 år. For endel år tilbake så gikk jeg på "en solid smell",jeg trudde jeg hadde blitt gal,hadde en forferdelig vond følelse inne i meg. Kunne ikke ta vare på meg selv,var helt utafor. Ble lagt inn på psykeriatisk sykhus,var der i 5 uker... Ble medisinert med Effexor,og litt etter litt så kom jeg til meg selv igjen.Den følsen kan ikke beskrives med ord,men det var helt herlig. Det gikk noen år,hadde slutta med Effexor,men så plutselig så dukket dette opp igjen,enn i en mildere variant. Men,av redsel for å havne idet samme uføret som sist,så tok jeg meg noen uker på sykehus igjen. Her er noen av symtomene jeg får: Blir veldig urolig,trur jeg er iferd med å miste forstanden,det pitrer i hele kroppen,og jeg får en "rar isende" følelse i hodet,kaldsvetter,får dårligere søvn,vil bare bort... Etter sist opphold på sykehuset,så ble jeg satt på Effexor igjen,men denne gangen så hadde den ikke den samme virkninga,ble bare så "ullen" i hodet... Går nå på en blanding av Cipramil og Remeron,har gått på dette i 5 uker nå,uten noe særlig virkning.. (.Går på 20 mg. Cipramil,og 30 mg. Remeron.) Men,har en nærmest konstant vond/negativ følelse i kroppen,det gir likssom ikke slipp... Er veldig redd for å få ett tilbakefall,denne tanken "sitter spikret" i hodet/systemet. Det jeg lurer på er om jeg får rett medisin/rett mengde??? Har ikke fått noen "diagnose",men de sier at det er en depresjon....men,er det det? Blir så frusterert når dette bare vedvarer... Har vært inne på tanken/har lest endel om GAD,om det er det jeg har? Noen av symtomene er ihvertfall slående like... HVIS det skulle være GAD,får jeg da rett medisin? De negative følelsene kan dukke opp hvis jeg er i en situasjon der jeg vet at jeg har fått ett "anfall" før,derfor så hender det at jeg unngår slike steder.Men,det kan også "dukke opp fra det blå". Det skal sies at jeg jobber med meg selv når det gjelder dette problemet. Prøver å "være i" anfallet,hvis det kommer...ikke lett,men det går på sett og hvis... Prøver å eksponere meg for situasjoner jeg helst vil unngå,med og uten hell,men jeg prøver ihvertfall:-) Har begynt på ett kurs der det brukes kognitiv terapi,for å se om det kan hjelpe... Er "anfallet" på sitt verste så hender det at jeg tar en Alopam.Men,vil helst unngå dette over lengre tid,da jeg vet det er vanedannende. Nevnte dette med GAD for legen min,men han avfeide denne teorien,uten noen videre form for sjekk av meg. Har prøvd å få time hos en psykiater,men det er jo så lang venteliste. Derfor så håper jeg kanskje at du kunne hjulpet meg/gitt meg noen råd? Hva tror DU det kan være utifra det jeg har skrevet her? P.S. Har selvsagt gode perioder også,men de er som oftest kortvarige nå om dagen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317403-depresjoneller-gad/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Jeg synes du skal utredes for panikklidelse for det er dte jeg tror dette er. Behandlingen er mangelfull. Du bør bytte ut Cipramil med Cipralex, og Cipralexdosen bør være minst 20 mg, mer sannsynlig 30 - 40 mg. Hvilke doser av Efexor fikk du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317403-depresjoneller-gad/#findComment-2608572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rart og trist Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Jeg synes du skal utredes for panikklidelse for det er dte jeg tror dette er. Behandlingen er mangelfull. Du bør bytte ut Cipramil med Cipralex, og Cipralexdosen bør være minst 20 mg, mer sannsynlig 30 - 40 mg. Hvilke doser av Efexor fikk du? Jeg må si jeg undrer meg på hva slags leger det er som setter noen på en liten "coctail" av 20 mg cipramil og 30 mg remeron når de sliter slik som denne mannen. Det er omtrent som om en skulle ha kunnet funnet på noe bedre selv etter å ha hengt her på forumet noen år. 20 mg cipramil....Hadde det nå vært en vedlikeholdsdose kunne jeg skjønt det. Det triste er at det sikkert er mange som går på ulike AD, og trenger AD, men som likevel har feil dosering og kombinasjoner av medisiner. Lykken er at hjelpen kan komme med mer riktig medisinering 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317403-depresjoneller-gad/#findComment-2608618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Jeg må si jeg undrer meg på hva slags leger det er som setter noen på en liten "coctail" av 20 mg cipramil og 30 mg remeron når de sliter slik som denne mannen. Det er omtrent som om en skulle ha kunnet funnet på noe bedre selv etter å ha hengt her på forumet noen år. 20 mg cipramil....Hadde det nå vært en vedlikeholdsdose kunne jeg skjønt det. Det triste er at det sikkert er mange som går på ulike AD, og trenger AD, men som likevel har feil dosering og kombinasjoner av medisiner. Lykken er at hjelpen kan komme med mer riktig medisinering Enig. En må forvente bedre kunnskaper om psykofarmaka ev leger i psykiatrien enn av faste brukere av DOL :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317403-depresjoneller-gad/#findComment-2608698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest huldrine Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Enig. En må forvente bedre kunnskaper om psykofarmaka ev leger i psykiatrien enn av faste brukere av DOL :-) DOL skulle jo kvalifisert til offentlig godkjent utdanning :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317403-depresjoneller-gad/#findComment-2608718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hope40 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Jeg synes du skal utredes for panikklidelse for det er dte jeg tror dette er. Behandlingen er mangelfull. Du bør bytte ut Cipramil med Cipralex, og Cipralexdosen bør være minst 20 mg, mer sannsynlig 30 - 40 mg. Hvilke doser av Efexor fikk du? Hei...Takker så mye for svaret ditt... Når det gjelder Effexoren,så var jeg oppe i 225 mg. en god stund,da jeg sluttet så var jeg nede i 150 mg. (Dette gjelder depot-tabletter.) Jeg gikk direkte fra Effexor over på Cipramil/Remeron... Trur du virkelig at jeg kan være feilmedisinert? Har følt på meg at det er ett eller annet som ikke har stemt vedr. virkningen på medisinene.Kommer aldri "helt opp",det er noe vondt som er der stort sett hele tiden. Men,som menigmann så må man jo stole på at legen din finner ut av hva som feiler deg,og medisinerer deg deretter,eller??? Det må også sies at da jeg gikk på Effexor så ble jeg ikke fulgt opp idet hele tatt,fikk følelsen at legen var mest opptatt av penga mine,så det var fort inn,og like fort ut igjen med en resept i hånda. Når det gjelder ett evnt. bytte av AD,gjelder dette Remeron også? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317403-depresjoneller-gad/#findComment-2608886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hope40 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg synes du skal utredes for panikklidelse for det er dte jeg tror dette er. Behandlingen er mangelfull. Du bør bytte ut Cipramil med Cipralex, og Cipralexdosen bør være minst 20 mg, mer sannsynlig 30 - 40 mg. Hvilke doser av Efexor fikk du? Hei... Du sier at dosen min med Cipralex bør ligge på 30-40 mg.,men leste i Felleskatalogen at dagsdosen for panikklidelse ikke skulle overstige 20 mg.? Har du en mening om dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317403-depresjoneller-gad/#findComment-2609373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna k Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Hei... Du sier at dosen min med Cipralex bør ligge på 30-40 mg.,men leste i Felleskatalogen at dagsdosen for panikklidelse ikke skulle overstige 20 mg.? Har du en mening om dette? Synes det virker som om felleskatalogen er litt forsiktig i forhold til dosering, i forhold til ulike tilstander medisinen blir tatt for og rett dosering i forhold til denne. Mange leger og psykiatere går for en litt høyere dose. Det vil også være individuelt hvor mye som skal til, i tillegg til å vurdere om det er rett medisin. Jeg har ved depresjoner tidligere i livet gått på alle de medisinene du nevner. Jeg gikk på 150 mg efexor en periode(en stund 225 mg), på 60 mg cipramil og 15-20 mg cipralex. Cipralex er regnet for å være, statistisk sett, en bedret versjon av cipramil. Derfor litt rart å prøve cipramil først, selv om det kan være veldig individuelt hva som er det beste for folk. 20 mg cipramil er en bitteliten dose i hvert fall, og jeg vil tro den nok er best egnet som en vedlikeholdsdose hvis en er mer eller mindre ferdigbehandlet. Jeg ville byttet til cipralex om jeg var deg, og gradvis kommet opp i rette doser. Det er et enkelt bytte siden det er samme type gruppe av AD. Det må legen din kunne hjelpe deg med. Hvis ikke kan du komme inn her:o) Hvis du ikke har store problemer med søvnen(remeron er søvndyssende) ville jeg personlig prøvd med den ene medisinen en stund, slik at du vet effekten av den. Alltid greit å vite hva det er som virkelig virker. Kanskje cipralex er nok i seg selv. Går man på to medisiner kanskje man putter i seg noe til ingen nytte, med noen påfølgende bivirkninger. Behovet for begge ville jeg vurdert etter å ha gått på cipralex alene en stund. Du kan jo kutte remeron etter at du er kommet opp i rett dose på cipralex også, og så finne ut av om tillegg med remeron er riktig. Personlig vil jeg før eller siden kjenne virkningen på kroppen av et medikament for å vurdere nødvendigheten av å putte i meg flere. Men ikke gjør noe som helst som ikke legen din vet om:o) Jeg håper du kan få god hjelp og at du får et godt liv igjen. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317403-depresjoneller-gad/#findComment-2609401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hope40 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Synes det virker som om felleskatalogen er litt forsiktig i forhold til dosering, i forhold til ulike tilstander medisinen blir tatt for og rett dosering i forhold til denne. Mange leger og psykiatere går for en litt høyere dose. Det vil også være individuelt hvor mye som skal til, i tillegg til å vurdere om det er rett medisin. Jeg har ved depresjoner tidligere i livet gått på alle de medisinene du nevner. Jeg gikk på 150 mg efexor en periode(en stund 225 mg), på 60 mg cipramil og 15-20 mg cipralex. Cipralex er regnet for å være, statistisk sett, en bedret versjon av cipramil. Derfor litt rart å prøve cipramil først, selv om det kan være veldig individuelt hva som er det beste for folk. 20 mg cipramil er en bitteliten dose i hvert fall, og jeg vil tro den nok er best egnet som en vedlikeholdsdose hvis en er mer eller mindre ferdigbehandlet. Jeg ville byttet til cipralex om jeg var deg, og gradvis kommet opp i rette doser. Det er et enkelt bytte siden det er samme type gruppe av AD. Det må legen din kunne hjelpe deg med. Hvis ikke kan du komme inn her:o) Hvis du ikke har store problemer med søvnen(remeron er søvndyssende) ville jeg personlig prøvd med den ene medisinen en stund, slik at du vet effekten av den. Alltid greit å vite hva det er som virkelig virker. Kanskje cipralex er nok i seg selv. Går man på to medisiner kanskje man putter i seg noe til ingen nytte, med noen påfølgende bivirkninger. Behovet for begge ville jeg vurdert etter å ha gått på cipralex alene en stund. Du kan jo kutte remeron etter at du er kommet opp i rett dose på cipralex også, og så finne ut av om tillegg med remeron er riktig. Personlig vil jeg før eller siden kjenne virkningen på kroppen av et medikament for å vurdere nødvendigheten av å putte i meg flere. Men ikke gjør noe som helst som ikke legen din vet om:o) Jeg håper du kan få god hjelp og at du får et godt liv igjen. Mvh Hei...Takker så mye for svaret ditt:-) Jeg skal prøve ut dette med Cipralex.Remeron kan jeg foreløpig "kvitte" meg med ...for det er som du sier ikke noe vits i å dytte i seg tabletter som kanskje bare gir deg bivirkninger alikevel. Føler at det er det som har (delvis) skjedd med meg med den kombinasjonen jeg har gått på til nå... Jeg er fullstendig klar over at det kan ta litt tid før man merker enn bedring av AD,men når det varer og rekker før man idet hele tatt kjenner noen positiv virkning...unntatt bivirkninger,da blir man litt frustrert... Legen min var konsekvent når han sa at høyeste dose av Cipramil var 20 mg. pr. døgn. Jeg kan jo ikke annet enn å stole på han når han sier dette,men han er vel ingen ekspert innen dette faget,vil jeg mene? Å siden det varer og rekker før man idet hele tatt får time hos en psykeriater,så er det godt å ha sånne nettsider som dette... Her finnes det ihvertfall mennesker som vet noe om dette temaet... Til slutt,hvor stor startdose tror du jeg bør starte på når det gjelder Cipralex? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317403-depresjoneller-gad/#findComment-2609821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna k Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Hei...Takker så mye for svaret ditt:-) Jeg skal prøve ut dette med Cipralex.Remeron kan jeg foreløpig "kvitte" meg med ...for det er som du sier ikke noe vits i å dytte i seg tabletter som kanskje bare gir deg bivirkninger alikevel. Føler at det er det som har (delvis) skjedd med meg med den kombinasjonen jeg har gått på til nå... Jeg er fullstendig klar over at det kan ta litt tid før man merker enn bedring av AD,men når det varer og rekker før man idet hele tatt kjenner noen positiv virkning...unntatt bivirkninger,da blir man litt frustrert... Legen min var konsekvent når han sa at høyeste dose av Cipramil var 20 mg. pr. døgn. Jeg kan jo ikke annet enn å stole på han når han sier dette,men han er vel ingen ekspert innen dette faget,vil jeg mene? Å siden det varer og rekker før man idet hele tatt får time hos en psykeriater,så er det godt å ha sånne nettsider som dette... Her finnes det ihvertfall mennesker som vet noe om dette temaet... Til slutt,hvor stor startdose tror du jeg bør starte på når det gjelder Cipralex? Hei! Legen din kan lese i felleskatalogen. Der står det at høyeste dose er maks 60 mg alt etter hvordan man responderer på medisinen. Det står også, om jeg ikke husker feil, at 10 mg er en vanlig dose på cipralex, men veldig mange bruker høyere doser i starten. Som da også NHD anbefaler å prøve ut. Men likevel ville jeg ikke gjort noe med medisinene mine uten i samråd med lege. Enkelte primærleger blir litt sure og slutter å stole på en hvis en korrigerer eller slutter på medisin uten at de vet om det. Man skal være forsiktig med medisinråd, men hvis jeg var deg, og ikke NHD har et bedre svar, ville jeg startet med 10 mg cipralex. Da gjør du ikke noe galt i hvert fall. Så ville jeg gått på det og kjent ut litt virkningen kontra mulige startbivirkninger. Alt etter hvordan det kjentes ut, stige til 15 mg og så ligge der noen uker for å kjenne ut virkningen. Det er ingen vits i å overmedisinere seg heller, før en vet om det er det rette. Hvor raskt du velger å prøve 20 mg vil igjen avhenge av virkning kontra bvirkning. Jeg tror mange skulle prøvd seg litt mer frem i forhold til dosen de lander på, og min psykiater oppfordret meg til det. Jeg prøvde 20 mg noen uker, men da fikk jeg mye bivirkninger og gikk ned igjen til 15 mg. Man kan ikke slå seg til ro så lenge en ikke har ønsket virkning og ikke har utnyttet medisinens mulige virkninger. Men en må vente lenge nok til at bivirkninger har gitt seg. Kanskje har du problemer med å sove og det er derfor legen har valgt tillegg med remeron til deg? Selv fikk jeg økt matlyst og hadde mye bivirkninger på den, og det er det mange som får. Jeg foretrekker vallergan mot søvnløsheten. Særlig i starten på en nytt medisin kan en bli ganske søvnforstyrret. Jeg har alltid hatt noen startbivirkninger på AD, også cipralex, men de fleste har gitt seg. Det ville ikke forundret meg om legen din vil si at 10 mg er rette dosen for deg på cipralex, hvis han hardnakket mener du ikke skal gå opp på cipramil. Men litt må en bestemme selv også, så lenge det er en normal dosering i andre legers mening, og en tar ting litt med ro i forhold til rask opptrapping. Slik sett ville ikke jeg nølt med å gå lenger opp på cipramil, når det faktisk står i felleskatalogen at en kan det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317403-depresjoneller-gad/#findComment-2609843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna k Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Hei...Takker så mye for svaret ditt:-) Jeg skal prøve ut dette med Cipralex.Remeron kan jeg foreløpig "kvitte" meg med ...for det er som du sier ikke noe vits i å dytte i seg tabletter som kanskje bare gir deg bivirkninger alikevel. Føler at det er det som har (delvis) skjedd med meg med den kombinasjonen jeg har gått på til nå... Jeg er fullstendig klar over at det kan ta litt tid før man merker enn bedring av AD,men når det varer og rekker før man idet hele tatt kjenner noen positiv virkning...unntatt bivirkninger,da blir man litt frustrert... Legen min var konsekvent når han sa at høyeste dose av Cipramil var 20 mg. pr. døgn. Jeg kan jo ikke annet enn å stole på han når han sier dette,men han er vel ingen ekspert innen dette faget,vil jeg mene? Å siden det varer og rekker før man idet hele tatt får time hos en psykeriater,så er det godt å ha sånne nettsider som dette... Her finnes det ihvertfall mennesker som vet noe om dette temaet... Til slutt,hvor stor startdose tror du jeg bør starte på når det gjelder Cipralex? 1.avsnitt; "høyere doser enn det", skulle det stå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317403-depresjoneller-gad/#findComment-2609854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Hei... Du sier at dosen min med Cipralex bør ligge på 30-40 mg.,men leste i Felleskatalogen at dagsdosen for panikklidelse ikke skulle overstige 20 mg.? Har du en mening om dette? Vi tenker oss at doseringsspennet går fra 0 til 100 på psykofarmaka. "Felleskatalogspennet" dekker da kanskje 0-50. Vanlig "spesialistspenn" dekker 0-90, og særtilfeller under spesiell overvåking har de siste 10%. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317403-depresjoneller-gad/#findComment-2612267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hope40 Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Vi tenker oss at doseringsspennet går fra 0 til 100 på psykofarmaka. "Felleskatalogspennet" dekker da kanskje 0-50. Vanlig "spesialistspenn" dekker 0-90, og særtilfeller under spesiell overvåking har de siste 10%. Så det vil si at jeg kan gå på en dose,la oss si 30-40 mg. Cipralex,uten at jeg blir overmedisinert?(Er litt redd for å bli det...) Kan jeg begynne på en sånn dose,eller må jeg trappe opp etterhvert? (Takker for alle svarene jeg får av deg ang. dette,da jeg ikke er 100% sikker på om legen min er helt inne i dette temaet,å det å få time hos en psykiater tar tiiid...) Skal ta opp dette med legen min ved neste time,vedr. utredning på om jeg har en panikklidelse,og bytte av AD...så får vi se hva han sier... Selv så heller jeg mer og mer over til at det er dette jeg har hatt hele tiden,å ikke en depresjon i seg selv... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317403-depresjoneller-gad/#findComment-2612334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Så det vil si at jeg kan gå på en dose,la oss si 30-40 mg. Cipralex,uten at jeg blir overmedisinert?(Er litt redd for å bli det...) Kan jeg begynne på en sånn dose,eller må jeg trappe opp etterhvert? (Takker for alle svarene jeg får av deg ang. dette,da jeg ikke er 100% sikker på om legen min er helt inne i dette temaet,å det å få time hos en psykiater tar tiiid...) Skal ta opp dette med legen min ved neste time,vedr. utredning på om jeg har en panikklidelse,og bytte av AD...så får vi se hva han sier... Selv så heller jeg mer og mer over til at det er dette jeg har hatt hele tiden,å ikke en depresjon i seg selv... Du kan ta disse dosene helt trygt. Jeg anbefaler opptrapping + tillegg av Sobril (15mg x 3) i de første tre uker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317403-depresjoneller-gad/#findComment-2612336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hope40 Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Du kan ta disse dosene helt trygt. Jeg anbefaler opptrapping + tillegg av Sobril (15mg x 3) i de første tre uker. Hva slags dose ville du anbefale å begynne på? Sobrilen skal den taes fast 3 ganger om dagen,eller er det opptil 3 ganger pr. dag ved behov? Jeg spør for å være 100% sikker på at jeg gjør det rette,du får heller være overbærende med meg... :-) Så kan jeg overbringe disse opplysningene videre til legen min... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317403-depresjoneller-gad/#findComment-2612576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.