Gjest Helene Harefrøken Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Hei.Etter noen legebesøk har jeg noen spøsmål. Kjekk legedame, men alltid så dårlig tid.Og jeg lurer masse etterpå. Har en betennelse i skulder og arm. Har fått smertestillende, Ibux 600 mg. Men hva er egentlig beste behandlingsform? Noe alternativt kanskje? Trening eller hvile? Har hatt det ca 6 mnd og akk så vond, blir verre og verre.Ibuxen hjalp såpass at jeg fikk sove litt i natt. Hva er normalverdien når man måler jernlager? Tar det lang tid før man føler seg i bedre form etter at jernverdien har gått oppover? Min er visst gått opp fra 25 til 41, men det sier meg heller lite. Og ellers er det SOL idag:) 0 Siter
Kizza1365380506 Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Har en kollega med samme problem som deg. Hun er sykemeldt har fått betennelsesdempende medisin og fysikalsk behandling etter at betennelsen gikk over. Jerndepot vet jeg ingenting om dessverre. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Jernverdien din er nok fin, mine er på 6 og 8. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Jernverdien din er nok fin, mine er på 6 og 8. Da må du ta det på alvor, men det gjør du sikkert. Jernmangel er ikke bare et tall, det går ut over helsen din :-) 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Da må du ta det på alvor, men det gjør du sikkert. Jernmangel er ikke bare et tall, det går ut over helsen din :-) ) Jeg tar det på alvor, merker godt at energien ikke er på plass. Men legen er ikke enig, han synes ikke det er lavt, så ikke vet jeg hvor energimangelen kommer fra da. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 ) Jeg tar det på alvor, merker godt at energien ikke er på plass. Men legen er ikke enig, han synes ikke det er lavt, så ikke vet jeg hvor energimangelen kommer fra da. Nedre normale verdi for en kvinne i menstruerende alder er 12, tror jeg. Under 7 er alvorlig anemi, om jeg ikke tar feil. Men det kan jeg ta, du må undersøke selv... Hadde jernlager på under 8, og merket det godt. Det går ut over immunforsvaret. Neglene blir sprø. Håret også så klart, men det merkes ikke så fort. Man blir trøtt, sliten. Du dør ikke så lenge du har nok blod, men det er ikke bra for systemet. Ikke slå deg til ro med dette om du kjenner ting ikke er bra. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Nedre normale verdi for en kvinne i menstruerende alder er 12, tror jeg. Under 7 er alvorlig anemi, om jeg ikke tar feil. Men det kan jeg ta, du må undersøke selv... Hadde jernlager på under 8, og merket det godt. Det går ut over immunforsvaret. Neglene blir sprø. Håret også så klart, men det merkes ikke så fort. Man blir trøtt, sliten. Du dør ikke så lenge du har nok blod, men det er ikke bra for systemet. Ikke slå deg til ro med dette om du kjenner ting ikke er bra. Hemoglobinet har hele tiden vært innenfor normalen, dermed er det ikke grunn til å tro at jeg har symptomgivende anemi, sier legen. Ikke så greit for meg å motsi ham liksom.. :-( 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Nedre normale verdi for en kvinne i menstruerende alder er 12, tror jeg. Under 7 er alvorlig anemi, om jeg ikke tar feil. Men det kan jeg ta, du må undersøke selv... Hadde jernlager på under 8, og merket det godt. Det går ut over immunforsvaret. Neglene blir sprø. Håret også så klart, men det merkes ikke så fort. Man blir trøtt, sliten. Du dør ikke så lenge du har nok blod, men det er ikke bra for systemet. Ikke slå deg til ro med dette om du kjenner ting ikke er bra. Jeg hadde 7, og merket det godt jeg også. Veldig sliten og måtte støtte meg til stolen/bordet etter jeg hadde reist meg opp. Har man mellom 6 og 8 bør man absolutt gjøre noe med det. 0 Siter
Gjest påsanna Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Hemoglobinet har hele tiden vært innenfor normalen, dermed er det ikke grunn til å tro at jeg har symptomgivende anemi, sier legen. Ikke så greit for meg å motsi ham liksom.. :-( Man burde lytte mer på sin egen kropp og dens signaler enn legen av og til, bare som et lite apropos. 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Man burde lytte mer på sin egen kropp og dens signaler enn legen av og til, bare som et lite apropos. Gjør det jeg. Tatt jerntabletter i et halvt år og har fått flere jernsprøyter, men jernet stiger ikke. Legen er enig i at det er pussig at jernet fortsatt er såpass lavt, men han mener uansett at det ikke er *for* lavt. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg hadde 7, og merket det godt jeg også. Veldig sliten og måtte støtte meg til stolen/bordet etter jeg hadde reist meg opp. Har man mellom 6 og 8 bør man absolutt gjøre noe med det. Ja, sånn var jeg også. Og trøtt. Neglene mine (får normalt laaange) var flisete flak, og jeg har lest senere det er et kjent tegn på jernmangel. Dessuten får man dårlig immunforsvar, og det skal man ikke bagatellisere. Tok det lang tid før du ble frisk/merkbart bedre? 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Gjør det jeg. Tatt jerntabletter i et halvt år og har fått flere jernsprøyter, men jernet stiger ikke. Legen er enig i at det er pussig at jernet fortsatt er såpass lavt, men han mener uansett at det ikke er *for* lavt. Jaha....ville ikke slått meg til ro med det. På lang sikt bør du få det opp. Kaffe, te, melk og egg hidrer opptak av jern, c-vitamin letter. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.