Gå til innhold

Hvordan dusjer dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Skvippers
Skrevet

Vasker dere hele kroppen selv om dere dusjer hver dag? Jeg mener, har dere såpe på skuldrene, nedover armene, mellom tærne og sånt?

Jeg bruker å tenke at kroppen får nok vask når det er såpe i håret, i ansiktet, under armene og i underlivet. Tærne sitter som kjent nederst, og blir badet i såpevann så jeg vasker aldri mellom tærne når jeg dusjer (en liten gris kanskje?).

Min kjære og jeg er litt uenige om dette, så jeg ville gjerne ha svar fra dere om hva dere gjør. Så kan vi kanskje enes om hva som er mest vanlig - eller hva som kan ansees for å være normalt.

Jeg kjenner meg renslig og grei jeg - selv om jeg vasker håret, ansiktet, armhulene og underlivet hver dag i dusjen og lar det bli med det :o)

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

8

• candyqueen_83

6

• morsan

3

• Mary Poppins

3

Skrevet

Jeg gjør det akkurat som deg og jeg har fobi mot griseri ;-)

For mye såpe er ikke bra for huden. Min hud hadde garantert blitt veldig tørr om jeg skulle såpe inn hele kroppen når jeg dusja. Når man dusjer hver dag, så er man jo sjelden skitten. Da ser jeg ikke nødvendigheten av å såpe inn hele kroppen.

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg er kvinne og vasker meg som du beskriver, hår, armhuler og i skrittet\rompa. I grove trekk. Armer og ben får seg vel en omgang om jeg ikke har det alt for travelt. Mellom tærne vasker jeg ikke, ei heller rygg og plasser jeg ikke når med normal anstrengelse. Føler meg normalt renslig egentlig.

Men min mann vasker mellom tærne vet jeg, hver gang han dusjer og mener det er utenkelig å la det være. Jaja...vi er vel alle litt forskjellige tenker nå jeg.

Skrevet

Eg dusjer alltid mellom tærne, de har tredje prioritet.

Gjest Skvippers
Skrevet

Jeg er kvinne og vasker meg som du beskriver, hår, armhuler og i skrittet\rompa. I grove trekk. Armer og ben får seg vel en omgang om jeg ikke har det alt for travelt. Mellom tærne vasker jeg ikke, ei heller rygg og plasser jeg ikke når med normal anstrengelse. Føler meg normalt renslig egentlig.

Men min mann vasker mellom tærne vet jeg, hver gang han dusjer og mener det er utenkelig å la det være. Jaja...vi er vel alle litt forskjellige tenker nå jeg.

Takk for svar.

Egentlig spør jeg fordi vi har en 16-åring i huset som har autismetrekk. Han har lett for å lage seg ritualer, og jo flere ulike såper han får, jo lengre tid tar det å komme seg gjennom dusjen. Det er ganske vanlig at han bruker 15 minutter i dusjen. Han vasker seg på skuldrene, med såpe, nedover armene og mellom tærne. Jeg har forsøkt å lære ham at han kan begynne på toppen og jobbe seg nedover, men når jeg maser på ham etter 10 minutter, sier han ofte at - jada - nå har han bare ansiktet igjen.....

Tenker det ville være fint om vi kunn si til ham at det ikke er "vanlig" å vaske skuldrene, halsen og mellom tærne hver dag i dusjen. See?

candyqueen_83
Skrevet

Jeg vasker overkroppen med såpe i dusjen hver dag. Og underlivet med intimsåpe, innimellom bare vann. Vasker ikke lårene og føyyene med såpe hver dag. Såpa renner jo nedover :P

Føler meg renslig for det :o)

Gjest Skvippers
Skrevet

Jeg vasker overkroppen med såpe i dusjen hver dag. Og underlivet med intimsåpe, innimellom bare vann. Vasker ikke lårene og føyyene med såpe hver dag. Såpa renner jo nedover :P

Føler meg renslig for det :o)

Nettopp :o) Det var det jeg også mente. Såpa renner jo nedover...

Skrevet

Jeg dusjer hver 2 til 3 dag, og da tar jeg håret med shampo og balsam, kroppen med vanlig såpe,underlivet med intimsåpe og ansiktet med ansiktsskum.

Så vasker jeg meg ved behov med klut utenom (uhyre sjelden)

Skrevet

Jeg dusjer hver 2.-3. dag - begynner med håret og vasker det, bruker sjampoen som renner nedover til å såpe meg inn - kjapt på og under armene, i skrittet og rompa, og av og til føttene - ikke mellom tærne. Hvis jeg har Asan tilgjengelig bruker jeg den i underlivet.

Bruker vel maks 5 minutter i dusjen, tenker jeg - men jeg elsker å ta lange bad i badekaret - men det er kanskje bare 1-2 ganger i måneden.

Gjest Skvippers
Skrevet

Jeg dusjer hver 2.-3. dag - begynner med håret og vasker det, bruker sjampoen som renner nedover til å såpe meg inn - kjapt på og under armene, i skrittet og rompa, og av og til føttene - ikke mellom tærne. Hvis jeg har Asan tilgjengelig bruker jeg den i underlivet.

Bruker vel maks 5 minutter i dusjen, tenker jeg - men jeg elsker å ta lange bad i badekaret - men det er kanskje bare 1-2 ganger i måneden.

Ok, så du også mener at det ikke er nødvendig å vaske så voldsomt så lenge såpen renner fra øverst til nederst? Det gjør jo ikke noe om min elskede gjerne vil vaske seg mellom tærne, for han kan takle det og klarer likevel å dusje på 5 minutter. Det dumme er at 16-åringen lærer de samme ritualene og ikke klarer å begrense seg.

Takk for innspill

candyqueen_83
Skrevet

Ok, så du også mener at det ikke er nødvendig å vaske så voldsomt så lenge såpen renner fra øverst til nederst? Det gjør jo ikke noe om min elskede gjerne vil vaske seg mellom tærne, for han kan takle det og klarer likevel å dusje på 5 minutter. Det dumme er at 16-åringen lærer de samme ritualene og ikke klarer å begrense seg.

Takk for innspill

Men dusjer 16-åringen sammen med faren sin? Ettersom han tar etter ham.

Skrevet

Takk for innspill

Nei, jeg synes absolutt at sjampoen som renner er god nok vask. Men jeg vet at mannen min er nøye på at sjampo bare er til hodet :-)

Så han bruker sjampo øverst, intimsåpe på midten, og vanlig såpe ellers.

Gjest Skvippers
Skrevet

Men dusjer 16-åringen sammen med faren sin? Ettersom han tar etter ham.

Neida... det gjør han jo ikke. Men det er nok sånn at han har lært av sin far å gjøre ting på en spesiell måte. Det som er problemet med autister, er jo blant annet at de ikke vurderer det de lærer, er lite fleksible og vanskelige å få av "sporet" når de først har lært en ting. Så hvis hans far har vært så dum å si at det er lurt å vaske tærne i dusjen...... Huff

Skrevet

Jeg gjør som deg

Skrevet

Jeg dusjer stort sett hver dag. Håret får sjampo og balsam ca hver tredje dag. Armhuler, skritt og føtter (også mellom tærne) vaskes med intimsåpe eller dusjolje hver dag.

Gjest Vann er som regel bra nok
Skrevet

Jeg dusjer omtrent hver dag, men kan ta en klutvask en dag eller to på rappen.

Kluten blir da brukt, uten såpe og bare vann, under armene, intimpartiet og bena. Det er helt bra nok.

Når jeg dusjer så vasker jeg håret først, skyller ut og setter inn med balsam.

Så vasker jeg kroppen, under armene og i stompen med vanlig såpe, gjerne føttene også. Underliv og resten av kroppen med bare vann.

Bruker veldig lite såpe men er gullende ren når jeg kommer ut av dusjen.

Sisst så skylder jeg ut balsam og skyller kroppen.

Liker godt å ta bad men har sjelden roen til det desverre.

Skrevet

Jeg gjør som deg, og for meg er det utenkelig å ikke dusje hver dag.

Gjest man er ikke svart lenger?
Skrevet

Vasker håret med sjampo og har jeg svettet så tar jeg såpe eller rester av sjampo under armene.

Kroppen vaskes aldri med såpe. Underlivet spyles med vann, kun med såpe når mensen er ferdig.

På denne måten er jeg aldri tørr på huden eller klør i underlivet.

Jeg har heller ikke et arbeid som gjør meg svart etter en arbeidsdag. Men når jeg har stått og gravd i hagen så må jeg kanskje bruke litt mer såpe.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Jeg skipper ikke føttene ihvertfall :-)

Ellers er jeg avhengig av mild såpe for å unngå kløe. Håret vaskes ikke hver dag - da tar hodebunnen fyr av kløe. Dermed vasker jeg det når jeg har trent og svettet - da må jeg.

Skrevet

Kroppen har ikke godt av for mye såpe har jeg lært. Jeg såper heller ikke inn hele kroppen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...