Gjest 20tommer Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Jeg jobber i byggebransjen og er som mange andre usikker på fremtiden i yrket. Som ufaglært tømrer er jeg redd for at jeg blir førstemann ut dersom det kommer nedskjæringer i bedriften vår. Med hus- og billån og to barn så er vanskelig å begynne på skole igjen - jeg har ikke økonomi til det. Jeg vet at flere utdannelser lønnes mens man går i lære, blant annet tollbetjent, fengselsbetjent, lokfører. Er det noen der ute som har erfaringer fra nevnte yrker som kan fortelle litt hva man bør gjøre for å komme seg innenfor, og andre nyttige tips å ha med seg i yrkesvalget. 0 Siter
Gjest JBV Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Sakset fra jernbaneverkets sider: "Norsk jernbaneskole har følgende inntakskrav til lokomotivførerutdanningen: - minimum 20 år gammel ved skolestart og - fagbrev i elektro eller teknikk og industriell produksjon (tidligere mekaniske fag) eller - VG1 og VG2 (grunnkurs og VK1) elektro eller teknikk og industriell produksjon (mekaniske fag) med allmennfaglig påbygging eller - allmennfag med fordypning i matematikk (minimum totalt 10 timer over 3 år) eller fysikkforypning eller - fem års dokumentert yrkeserfaring inne elektro eller mekaniske fag Videre kreves det språkkompetanse i henhold til Statens jernbanetilsyn regler: § 12. Krav til språkforståelse: Førere av trekkraftkjøretøy skal ha tilstrekkelige norskkunnskaper, slik at de kan kommunisere med trafikkstyrers personell." Du må bestå en psykologisk test for å komme inn. Det jeg har hørt fra de jeg kjenner som er lokførere er at det er et veldig hardt studium. Miljøet er veldig bra, lønnen god og mange blir hekta på jernbane. Søknadsfrist for neste opptak er 31.januar. Andre muligheter for lønnet utdanning innen jernbanen er TXP, eller trafikkstyrer ("mini-togledere," altså de som har ansvaret for en enkelt stasjon). Du kan ta videreutdanning til togleder etter bestått TXP-utdanning. Det er mange muligheter innen jernbanen og fremover er det stort behov for folk. Legger ved en link du kan titte på. http://www.jernbaneverket.no/jobb/Norsk_jernbaneskole/ 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.