Gå til innhold

Hvorfor gjør vennene mine sånn?

Anbefalte innlegg

Gjest Blir lei meg jeg!
Skrevet

Jeg har egentlig grei selvtillit, synes jeg klarer det meste her i livet, trener, ser ok ut, er snill, ærlig, en helt vanlig kvinne i min beste alder.

Har mange venner, men lurer på på hvor gode disse vennene egentlig er.

Har en annen venninne som er kul og tøff, men som sliter med dårlig selvtillit når alt kommer til alt.

Det er det som er problemet, for våre felles venner bruker veldig mye tid på å skryte henne opp i skyene, alt hun gjør er topp, hun kler seg rett, er perfekt på håret, lukter godt, er ei drømmedame osv. Det er jo kjempehyggelig av dem å prøve å få opp selvtillitten hennes, men jeg føler nå at det går på min bekostning. Jeg er liksom den personen som er den rake motsetningen, beviset for at hun er vellykket på en måte!

Jeg føler meg skikkelig barnslig og hårsår som påpeker dette, men det har nå kommet dit hen at jeg ikke har så lyst å være med disse vennene lenger.

Hun får utelukkende høre bare positive ting om seg selv, og jeg får alt det negative, jeg begynner å føle meg som hun stygge venninna som er med, men som ingen egentlig bryr seg om.

De sier aldri til meg at jeg har pene klær på, aldri at jeg ser ok ut, jeg er ikke halvparten så flink som henne til å bake og lage mat.

F.eks i helga hadde jeg sminket meg og ordnet meg og var fornøyd, venninnen min påpekte at jeg var pen, sånt er koselig å høre, men da må kompisen min si "har du dusjet og ordnet deg, det så jeg ikke?", Flåsete kommentar! Men sånn er det hele tiden, jeg sitter jo bare å forsvarer meg hele tiden, og jeg skulle ønske noen hadde forsvart meg, men det kommer nok ikke til å skje, siden venninnen min blir skikkelig sur, og da mener jeg skikkelig sur om de ikke mener hun er best på alle vis!

Jeg er drittlei jeg, av å å hele tiden få beskjed om at jeg ikke vasker like ofte hun som, at hun er mye bedre å lage mat, hun har mye penere kropp, bedre jobb osv..

Hun fikk også kreditt for at hun hadde skiftet dekk selv, så flink ei dame, så da sa jeg at det hadde vitterlig jeg også gjort, men da sa venninnen min at det hadde jeg aldri gjort, det kunne jeg ikke engang, det hadde jeg fortalt henne visstnok, så prøver jeg å forsvare meg, men blir bare overhørt og sitter der som en tosk og bare blir mer å mer lei meg!

Hva skal jeg gjøre?

Jeg liker de jo kjempegodt alle sammne, men når de kommer sammen blir det alle mot en, men når de er alene med meg er de jo kjempehyggelige, skjønner de virkelig ikke at jeg tar til meg sånne negative bemerkninger når de gjenas til det kjedsommelige?

Langt å slitsomt innlegg, men jeg må bare høre om jeg overreagerer..

Gjest Blir lei meg jeg!
Skrevet

Flytter det til åpent jeg, ikke så flink til dette her ser det ut til!

Gjest Elextra
Skrevet

Flytter det til åpent jeg, ikke så flink til dette her ser det ut til!

Det ligger i "åpent".

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Du må rett og slett si fra at du blir såret og lei deg og snart ikke har lyst til å være venner med dem lenger enda så glad du er i dem. Så må du se om de endrer seg, og evt finne noen som har lært å oppføre seg å være venner med.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det høres ut som om det har gått sport i å hakke på deg. At du hele tiden føler at det er en konkuranse mellom deg og hun som skrytes opp i sky, er heller ikke bra.

Hva med resten av gjengen, blir de også kommentert? Får de kompliment eller kritikk?

Skrevet

Unnskyld, men jeg kan ikke la være. Du sier jo du er en jente i din beste alder. Men hvor gammel er vennene dine? Jeg får helt flashback fra gymnaset jeg, når jeg hører dette.

Gjest Blir lei meg jeg!
Skrevet

Du må rett og slett si fra at du blir såret og lei deg og snart ikke har lyst til å være venner med dem lenger enda så glad du er i dem. Så må du se om de endrer seg, og evt finne noen som har lært å oppføre seg å være venner med.

Kanskje jeg må det, mulig de tror jeg er upåvirket av alt, noe jeg faktisk ikke er. Det var ikke så ille før, dette er noe som har blitt værre det siste året, jeg begynte å lure på om jeg har mistet min humoristiske sans.

Gjest Blir lei meg jeg!
Skrevet

Det høres ut som om det har gått sport i å hakke på deg. At du hele tiden føler at det er en konkuranse mellom deg og hun som skrytes opp i sky, er heller ikke bra.

Hva med resten av gjengen, blir de også kommentert? Får de kompliment eller kritikk?

Det er nok en type konkurranse, men det er ikke jeg som konkurrerer tror jeg, det er mere sånn at visst noen sier at "Anne lager den mest fantastiske lasagnen", så er venninnen min på pletten tvert, "lager ikke jeg god mat da, hæ, nei vel, jeg skal ikke lage noe mat til dere heller jeg, dere er ikke vennene mine lenger". og vips så var min gode lasagne snudd til å prise hennes mat opp i skyene, jeg tror jeg er et så raust menneske at jeg tåler å høre at andre får ros, jeg er heller typen som henger meg på rosen jeg.

En gang hadde jeg på meg en t-skjorte, den var kul og kostet mange penger, så kom jeg dit og hun venninnen min direkte ropte ut at "æsj hva hadde jeg på meg, hadde jeg ikke pyntet meg, se på meg, jeg har kjole, sant det er mye finere enn den t-skjorta der ja? Dra hjem og skift og kom tilbake!" Det var en del folk jeg ikke kjente der også, jeg ble helt satt ut, og lei meg, men viste det jo ikke da, og ingen tok mitt parti, ikke at jeg forventet det, men det hadde vært litt hyggelig da!

Men dette er vel kanskje kjernen i alt, de må hakke på meg for å tekkes henne, og selv om hun indirekte ikke er stygg med meg, så er det jo ikke noe gøy.

Ellers så spøker vi jo i vennegjengen da, men jeg merker at jeg hele tiden blir i forsvar, jeg trivest ikke i den situasjonen jeg er kommet i : (

Gjest Blir lei meg jeg!
Skrevet

Unnskyld, men jeg kan ikke la være. Du sier jo du er en jente i din beste alder. Men hvor gammel er vennene dine? Jeg får helt flashback fra gymnaset jeg, når jeg hører dette.

Vi er rundt tredve, så alderen har nok ikke skylda.

Jeg kan ikke huske at vi holdt på sånn på Videregående engang jeg, kanskje ungdomskolen til nød!

Skrevet

Jeg kan ikke huske at vi holdt på sånn på Videregående engang jeg, kanskje ungdomskolen til nød!

Da ville jeg hvertfall si fra, men ikke på sånn en fornærma måte og slå med døra og gå, da blir det jo bare enda mere tenåring over det. Forklar dem det rolig og seriøst at du ikke kan akseptere sånn umoden oppførsel. Hvis de ikke fatter det, så begynn på kurs eller trening eller noe og finn deg nye venner, dette er du da for god til.

Gjest Blir lei meg jeg!
Skrevet

Da ville jeg hvertfall si fra, men ikke på sånn en fornærma måte og slå med døra og gå, da blir det jo bare enda mere tenåring over det. Forklar dem det rolig og seriøst at du ikke kan akseptere sånn umoden oppførsel. Hvis de ikke fatter det, så begynn på kurs eller trening eller noe og finn deg nye venner, dette er du da for god til.

Som jeg sa til en annen her kan jeg si det til dem en og en, men velger å vente til jeg har fått helga på avstand så det blir litt mere saklig.

Og hjelper det ikke da tror jeg jammen jeg må gi dem på båten, så får de sitte der å hakke på hverandre, de kan jo ikke sette særlig stor pris på meg uansett når det aldri er et positivt ord å høre.

Skrevet

Som jeg sa til en annen her kan jeg si det til dem en og en, men velger å vente til jeg har fått helga på avstand så det blir litt mere saklig.

Og hjelper det ikke da tror jeg jammen jeg må gi dem på båten, så får de sitte der å hakke på hverandre, de kan jo ikke sette særlig stor pris på meg uansett når det aldri er et positivt ord å høre.

Tro meg, når du har "gått" fra dem, (ja, hvis du velger det), så finner de en ny å hakke på.

Skrevet

Hvor gammel er du?

JA!!! du overreagerer. Hvor ofte sier du pene ting o de andre?

Er det bare deg og denne drømmedama det dreier seg om?

Skal vennene deres bare skryte av dere? Er det jobben deres? Det virker nemlig slik.

Ellers finnes det en del mennesker som hungrer etter positiv oppmerksomhet og det får de ved å snakke nedsettende om seg selv og fortelle hele verden at de har SÅÅÅÅÅ liten selvtillit asså...

Skrevet

30????? Jeg tippa nitten.....

Gjest hadde ikke orket det der
Skrevet

Finn nye venner. At de er hyggelige med deg når dere er alene, betyr bare at de er falske enten da eller når alle er samlet.

Gjest Blir lei meg jeg!
Skrevet

Hvor gammel er du?

JA!!! du overreagerer. Hvor ofte sier du pene ting o de andre?

Er det bare deg og denne drømmedama det dreier seg om?

Skal vennene deres bare skryte av dere? Er det jobben deres? Det virker nemlig slik.

Ellers finnes det en del mennesker som hungrer etter positiv oppmerksomhet og det får de ved å snakke nedsettende om seg selv og fortelle hele verden at de har SÅÅÅÅÅ liten selvtillit asså...

Jeg sier fine ting når jeg har fine ting å si, har jeg ikke fine ting holder jeg munn, iallefall når det er mange personer til stede og det kan bli pinlig for vedkommende.

Skal iallefall veldig mye til at jeg sier noe ufint, er vel kanskje derfor jeg får dritten også da, siden jeg ikke tar igjen, det ligger ikke for meg i det hele tatt!

Dessuten syns jeg fint det går an å snakke om andre ting enn på folks kvalifikasjoner og utseende, når jeg er på fest vil jeg ha det gøy, ikke bli påmint alle mine feil og mangler hele tiden, forøvrig ikke andres heller, jeg liker vennene mine akkurat som de er, men jeg er nå lei av å være den som må ta all kritikken og å liksom være den dårligste i alt.

Skrevet

Jeg for min del ville ikke likt å være den som vennene føler de må skryte opp hele tida.. Gud så pinlig, som et barn..

På meg virker det som de behandler henne litt ekstra snilt, for stakkar, hun tåler ikke annet. Mens du er mer som dem - og du tåler likeverdig behandling.

Det er mulig jeg tar feil, men det er uansett synd at du selv skal sette deg i den posisjonen at du lar alt skrytet om henne slå negativt ut på deg. Sier de spesifikt negative ting til deg, måler dere to opp mot hverandre? Hvis ikke er det muligens du selv som har en litt for sensitiv reaksjon på det hele. Og - du ønsker deg kanskje i bunn og grunn litt mer oppmerksomhet?

Skrevet

Det er nok en type konkurranse, men det er ikke jeg som konkurrerer tror jeg, det er mere sånn at visst noen sier at "Anne lager den mest fantastiske lasagnen", så er venninnen min på pletten tvert, "lager ikke jeg god mat da, hæ, nei vel, jeg skal ikke lage noe mat til dere heller jeg, dere er ikke vennene mine lenger". og vips så var min gode lasagne snudd til å prise hennes mat opp i skyene, jeg tror jeg er et så raust menneske at jeg tåler å høre at andre får ros, jeg er heller typen som henger meg på rosen jeg.

En gang hadde jeg på meg en t-skjorte, den var kul og kostet mange penger, så kom jeg dit og hun venninnen min direkte ropte ut at "æsj hva hadde jeg på meg, hadde jeg ikke pyntet meg, se på meg, jeg har kjole, sant det er mye finere enn den t-skjorta der ja? Dra hjem og skift og kom tilbake!" Det var en del folk jeg ikke kjente der også, jeg ble helt satt ut, og lei meg, men viste det jo ikke da, og ingen tok mitt parti, ikke at jeg forventet det, men det hadde vært litt hyggelig da!

Men dette er vel kanskje kjernen i alt, de må hakke på meg for å tekkes henne, og selv om hun indirekte ikke er stygg med meg, så er det jo ikke noe gøy.

Ellers så spøker vi jo i vennegjengen da, men jeg merker at jeg hele tiden blir i forsvar, jeg trivest ikke i den situasjonen jeg er kommet i : (

Avsnitt 1 - venninne di er selvsentrert og utrolig barnslig, det samme er du....

Avsnitt 2 - jeg kan ikke helt se for meg at dette kan være sant.. dere er 30 år?

Er du seriøs så virker det som venninna di har store problemer, men du klarer ikke se det, og blir heller smålig og sjalu på all oppmerksomheten hun får.

Virker ikke som det er så mye positivt å hente her hverken for henne eller deg, men det er kanskj eikke mulig å velge bort en person, hele vennegjengen risikerer kanskje å splittes?

Skrevet

Jeg sier fine ting når jeg har fine ting å si, har jeg ikke fine ting holder jeg munn, iallefall når det er mange personer til stede og det kan bli pinlig for vedkommende.

Skal iallefall veldig mye til at jeg sier noe ufint, er vel kanskje derfor jeg får dritten også da, siden jeg ikke tar igjen, det ligger ikke for meg i det hele tatt!

Dessuten syns jeg fint det går an å snakke om andre ting enn på folks kvalifikasjoner og utseende, når jeg er på fest vil jeg ha det gøy, ikke bli påmint alle mine feil og mangler hele tiden, forøvrig ikke andres heller, jeg liker vennene mine akkurat som de er, men jeg er nå lei av å være den som må ta all kritikken og å liksom være den dårligste i alt.

Men dere oppfører dere som fjortiser hele gjengen. Finn deg nye venner! Bare skli sakte men sikkert ut av gjengen.

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Jeg sier fine ting når jeg har fine ting å si, har jeg ikke fine ting holder jeg munn, iallefall når det er mange personer til stede og det kan bli pinlig for vedkommende.''

Her er kanskje kjernen i det hele? For bortsett fra denne venninna som alle syns trenger å backes opp, så tenker vel de andre som deg _om_ deg?

Det travleste jeg vet er i alle fall mennesker som du _må_ si noe positivt til fordi du sa noe positivt om en annen først, som veier og lagrer alt som blir sagt. Det er nå en gang sånn at noen trenger mer oppmuntring enn andre f.eks på grunn av dårlig selvbilde, det betyr _ikke_ at man favoriserer denne personen på noen måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...