Gå til innhold

Ville dere ha bodd i Qatar?

Anbefalte innlegg

Gjest Melbilla
Skrevet

Her var det mye babling og synsing.

Du har jo ikke akkurat gjort så mye for å motbevise kvinnesynet.

• Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Jølsen

16

• Aliza1365380759

13

• morsan

4

• henrikke71

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Kunne ikke tenkt meg det for en lengre periode, men for ett eller to år hadde det vært helt topp. I hvertfall om du har mulighet for permisjon i jobben og ikke taper for mye på den fronten.

Spennende med en periode i en såpass forskjellig kultur, selv om det selvfølgelig er nokså begrenset hvor godt man kommer inn i de lokales hverdagsliv. Tror det på mange måter er en veldig verdifull erfaring for barna, og om dere ikke blir borte altfor lenge kommer de jo tilbake til miljøet de forlater.

Etter å ha jobbet mye i mange år høres det også vidunderlig ut med så mye tid både til seg selv og selvfølgelig til barna. Kanskje din gylne mulighet til å komme i god form eller virkelig komme i gang med en hobby du har glede av! :D

Kjenner faktisk til et par stykker som har jobbet i Quatar i perioder, Statoil-Hydro har jo en hel kontigent der. Og miljøet skal visst være veldig bra også. Hopp i det!

Nå ble jeg visst rent misunnelig her! ;).

Skrevet

Ja, slik som deg mener du? Hahahahaha. Du er en morsom skrue du;o)

Ikke som meg, du kan vel lese? Jeg snakker om barna. Man kan si mye rart om Islam, men respekt for de eldre og samfunnet er ofte mer fremtredende der enn i Norge hvor elevene banker opp lærerne og gir faen i regler hjemme,

Gjest Melbilla
Skrevet

Ikke som meg, du kan vel lese? Jeg snakker om barna. Man kan si mye rart om Islam, men respekt for de eldre og samfunnet er ofte mer fremtredende der enn i Norge hvor elevene banker opp lærerne og gir faen i regler hjemme,

Gud!, så mye du kan om respekt helt sånn plutselig.

Aliza1365380759
Skrevet

Hva skal du gjøre der? Anbefales!

Håper på å få en fot innenfor Den norske ambassaden i Teheran, men sjansene for det er små så vidt jeg vet. Ellers kan jeg gjøre "hva som helst", fordi hovedmålet er å lære meg persisk godt nok til at jeg kan kommunisere og lese/skrive persisk. Skal jeg bli "Dr. Aliza" så må jeg lære meg persisk ;-) (jeg vet jeg ikke blir doktor lenger, men ph.d, det er bare at "Dr. Aliza" høres så mye morsommere ut...)

Skrevet

Gud!, så mye du kan om respekt helt sånn plutselig.

Tssss, du kan si hva du vil, men det finnes endel mer respekt i forholdet mellom yngre og eldre i disse landene. Du kan godt være uenig for å være uenig, men dersom du sammenligner lille Norge og ditover, så tror jeg vi begge vet at ungene har litt mer viten om respekt for de eldre.

Skrevet

Håper på å få en fot innenfor Den norske ambassaden i Teheran, men sjansene for det er små så vidt jeg vet. Ellers kan jeg gjøre "hva som helst", fordi hovedmålet er å lære meg persisk godt nok til at jeg kan kommunisere og lese/skrive persisk. Skal jeg bli "Dr. Aliza" så må jeg lære meg persisk ;-) (jeg vet jeg ikke blir doktor lenger, men ph.d, det er bare at "Dr. Aliza" høres så mye morsommere ut...)

Akkurat som Ross Geller! "I'm actually a doctor." "Right.." :-D

Høres ut som du har en spennende og målrettet plan. Har du tenkt å dra alene eller med familien din? Det kommer sikkert til å bli en tid med både gode og dårlige erfaringer, men mest av alt veldig lærerikt!

Gjest Melbilla
Skrevet

Tssss, du kan si hva du vil, men det finnes endel mer respekt i forholdet mellom yngre og eldre i disse landene. Du kan godt være uenig for å være uenig, men dersom du sammenligner lille Norge og ditover, så tror jeg vi begge vet at ungene har litt mer viten om respekt for de eldre.

Ja, jeg hører Dorthe har fortalt mye om det. Spør henne om hvordan det er i hennes nabolag.

Skrevet

Du har jo ikke akkurat gjort så mye for å motbevise kvinnesynet.

Jeg er uansett ikke enig med deg. Du vet kun om endel ting, kanskje mange, hva vet vel jeg. Likevel holder det ikke med litt erfaring her og der, dersom man ikke vet noe om de gode sidene. Det nytter uansett ikke å diskutere slikt med uforstående, det blir bare krangling og ulike meninger.

Som sagt tidligere: å prøve å lære nordmenn noe om dette er som å pisse i motvind.

Gjest Melbilla
Skrevet

Jeg er uansett ikke enig med deg. Du vet kun om endel ting, kanskje mange, hva vet vel jeg. Likevel holder det ikke med litt erfaring her og der, dersom man ikke vet noe om de gode sidene. Det nytter uansett ikke å diskutere slikt med uforstående, det blir bare krangling og ulike meninger.

Som sagt tidligere: å prøve å lære nordmenn noe om dette er som å pisse i motvind.

Hvor er du selv vokst opp?

Skrevet

Ja, jeg hører Dorthe har fortalt mye om det. Spør henne om hvordan det er i hennes nabolag.

Jeg bor antagelig i nesten samme bydel som henne, så jeg vet hva du skal si. Men uansett, dette har jo ikke noe med religion eller kultur å gjøre. Raning, banking, drap osv er jo ikke oppført som en dyd i noen av de hellige bøkene.

Aliza1365380759
Skrevet

Akkurat som Ross Geller! "I'm actually a doctor." "Right.." :-D

Høres ut som du har en spennende og målrettet plan. Har du tenkt å dra alene eller med familien din? Det kommer sikkert til å bli en tid med både gode og dårlige erfaringer, men mest av alt veldig lærerikt!

Hehe, ja litt sånn :-P

Foreløpig er det bare samboeren min som skal overtales. Han er vel ikke helt på gli ennå, men det er jo ennå 5-6 år til jeg har planer om å reise, og mye kan jo ha skjedd på den tiden! Fram til da kan jeg jo være alt fra singel til småbarnsmor :-) Samboeren min er uansett klar over at jeg kommer til å dra, fordi det er nødvendig for mine planer videre, så det er opp til ham om han vil være med eller ikke.. :-) Jeg gleder meg, blir spennende å se hvem som er president da og fra hvilken politiske side f.eks! :-D

Skrevet

Hehe, ja litt sånn :-P

Foreløpig er det bare samboeren min som skal overtales. Han er vel ikke helt på gli ennå, men det er jo ennå 5-6 år til jeg har planer om å reise, og mye kan jo ha skjedd på den tiden! Fram til da kan jeg jo være alt fra singel til småbarnsmor :-) Samboeren min er uansett klar over at jeg kommer til å dra, fordi det er nødvendig for mine planer videre, så det er opp til ham om han vil være med eller ikke.. :-) Jeg gleder meg, blir spennende å se hvem som er president da og fra hvilken politiske side f.eks! :-D

Ayatollah Aliza, neida!

Men har du tenkt å bo i hovedstaden eller en annen by? Reise litt hit og dit? Kanskje være på ett sted hvis du har planer om å jobbe i ambassaden.

Driver du mye med farsi sånn ellers eller?

Gjest Melbilla
Skrevet

Jeg bor antagelig i nesten samme bydel som henne, så jeg vet hva du skal si. Men uansett, dette har jo ikke noe med religion eller kultur å gjøre. Raning, banking, drap osv er jo ikke oppført som en dyd i noen av de hellige bøkene.

Det har jeg ikke sagt heller, men når den spydiske personen på hele dol, begynner å bable om respekt, så bli det ørlite komisk.

Hva har du selv lært?

Aliza1365380759
Skrevet

Ayatollah Aliza, neida!

Men har du tenkt å bo i hovedstaden eller en annen by? Reise litt hit og dit? Kanskje være på ett sted hvis du har planer om å jobbe i ambassaden.

Driver du mye med farsi sånn ellers eller?

Jeg vil jo selvsagt forsøke å få sett litt av landet når jeg først er der, men ser for meg at jeg nok kommer til å ha "base" i en by, sannsynligvis Teheran vil jeg tro. Jeg skriver masteroppgave om Iran, og hvis jeg skal fortsette min akademiske karriere på det temaet så må jeg jo kunne språket! :-)

Skrevet

Hvor er du selv vokst opp?

Jeg er født i en by som har lært både meg og andre litt av hvert om livet. Veldig mye elendighet, men også veldig mye glede og lærdom. Mest gode minner. Har bodd i ulike byer, med mer eller mindre samme religion. Poenget er ikke hvor jeg eller andre har vokst opp, men at religion egentlig ikke har noe med vold og elendighet å gjøre. Dessverre har det blitt satt likhetstegn mellom dette, mye på grunn av hvordan situasjonen er mange steder i verden i dag.

Skrevet

Det har jeg ikke sagt heller, men når den spydiske personen på hele dol, begynner å bable om respekt, så bli det ørlite komisk.

Hva har du selv lært?

Dette kommer ikke gjennom ser det ut som.

Igjen, jeg snakker ikke om meg selv eller andre voksne. Jeg snakker om barn og hva de lærer gjennom oppveksten. Det er ganske annerledes å vokse opp i for eksempel Qatar enn i Aalborg. Skjønner du hva jeg mener? Hmmm.

Barn i Qatar lærer fort respekt for eldre, barn i Aalborg lærer raskt å drikke øl.

Bla bla bla. Poenget mitt var at det er ganske mye strengere å vokse opp i land som Qatar og Iran enn i Skandinavia.

Gjest Melbilla
Skrevet

Jeg er født i en by som har lært både meg og andre litt av hvert om livet. Veldig mye elendighet, men også veldig mye glede og lærdom. Mest gode minner. Har bodd i ulike byer, med mer eller mindre samme religion. Poenget er ikke hvor jeg eller andre har vokst opp, men at religion egentlig ikke har noe med vold og elendighet å gjøre. Dessverre har det blitt satt likhetstegn mellom dette, mye på grunn av hvordan situasjonen er mange steder i verden i dag.

Det er mulig du har rett i det. Jeg synes likevel du skal gjøre noe med kvinnesynet ditt og det å vise respekt for andre.

Skrevet

Jeg vil jo selvsagt forsøke å få sett litt av landet når jeg først er der, men ser for meg at jeg nok kommer til å ha "base" i en by, sannsynligvis Teheran vil jeg tro. Jeg skriver masteroppgave om Iran, og hvis jeg skal fortsette min akademiske karriere på det temaet så må jeg jo kunne språket! :-)

Språk er jo alfa omega når man skal bo i et land :-)

"Yes, I'd like some pannekaker, takk. Hæ? What do you mean? Nei, ærlig talt altså, that's not your penger!"

Skrevet

Nå har jeg foresten funnet ut at det er uaktuelt.

De har barne og ungdomskole, men ingen videregående slik jeg kan se.

Den eldste kunne sikkert bodd hos besteforeldrene det siste året på videregående og reist til oss i feriene, men neste år begynner mellomstemann på videregående også. Han er for ung til at vi kan reise fra han.

Da er det uaktuelt.

Men de har sikkert en amerikansk/internasjonal high school der? Dessuten finnes det privatistløsninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...