Jølsen Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Det er mulig du har rett i det. Jeg synes likevel du skal gjøre noe med kvinnesynet ditt og det å vise respekt for andre. Det synes ikke jeg. Det jeg derimot synes, er at jeg burde ta meg en dusj og spise noe. 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Språk er jo alfa omega når man skal bo i et land :-) "Yes, I'd like some pannekaker, takk. Hæ? What do you mean? Nei, ærlig talt altså, that's not your penger!" Hehe, ja, fort gjort at det blir gjort fatale feil når man slurver med språket! ;-) 0 Siter
henrikke71 Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Hvor er du selv vokst opp? Kremt , jeg må visst blande meg igjen, man kan vel godt ha god innsikt i andre kulturer, selv om man er vokst opp i Norge...jeg er litt enig med Jølsen i at mange trekker hurtig til konklusjoner fordi man har lest en bok eller to, eller hørt diverse i mediene... 0 Siter
Jølsen Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Kremt , jeg må visst blande meg igjen, man kan vel godt ha god innsikt i andre kulturer, selv om man er vokst opp i Norge...jeg er litt enig med Jølsen i at mange trekker hurtig til konklusjoner fordi man har lest en bok eller to, eller hørt diverse i mediene... Alle kvinner lever ikke som i "Tusen strålende soler" eller "Solgt" osv. Greit å vite! 0 Siter
henrikke71 Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Vi bodde i Spania en tid, og hadde veldig mange skandinaviske venner, men vi bodde jo ikke i en enklave, vennene våre bodde spredt omkring og det var naturlig for oss å ferdes der hvor spaniolene og andre utlendinge ferdes. Det var ikke noe problem i Spania. Men hadde det vært i et muslimsk land. da ville jeg ha hatt store problemer, for de har et helt annet syn, oppfatninger og meninger, som utlendinger må ta hensyn til, og det er vanskelig, for det er for oss ukjente regler, som mennene mener at vi bør oppføre oss etter og så har muslimene så mange andre slags og oppfatninger, som en må ta hensyn til. Kvinnene er også oppdratt på en helt annen måte ukjent måte for oss, og det vil også være en utfordring, for hele tenkemåten er så totalt annerledes enn det vi er vant med. Man mister vel ikke plutselig respekt for kvinner hvis man må innrette seg etter en annens kulturs mønster ett år eller to. Kanskje er det vanskelig, ja, for en norsk kvinne, men hvilken skade kan sånn en utfordring ta, hvis man kanskje har lært noe grunnleggende fordi man selv har forsøgt å leve annerledes. Man er høyst sannsynlig så beskyttet, som arbeidende nordmann i Qatar, at man vil kunne leve sitt liv stort sett som man gjør i Norge uansett. 0 Siter
Gjest Melbilla Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Kremt , jeg må visst blande meg igjen, man kan vel godt ha god innsikt i andre kulturer, selv om man er vokst opp i Norge...jeg er litt enig med Jølsen i at mange trekker hurtig til konklusjoner fordi man har lest en bok eller to, eller hørt diverse i mediene... Jeg har ikke sagt noe annet. Jeg snakker om hvordan Jølsen viser seg her inne og han er vel ikke akkurat rette mann til å snakke om respekt. Jeg tror ikke han vet så mye om hva det er for noe. Han er hyggelig noen ganger bevares, men forvandles til et udyr og det går spesielt utover enkelte personer. Men nå gir jeg meg for i kveld. Ble plutselig sittende her lenger enn jeg hadde tenkt:-) 0 Siter
henrikke71 Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Jeg har ikke sagt noe annet. Jeg snakker om hvordan Jølsen viser seg her inne og han er vel ikke akkurat rette mann til å snakke om respekt. Jeg tror ikke han vet så mye om hva det er for noe. Han er hyggelig noen ganger bevares, men forvandles til et udyr og det går spesielt utover enkelte personer. Men nå gir jeg meg for i kveld. Ble plutselig sittende her lenger enn jeg hadde tenkt:-) Jeg kjenner ikke til Jølsens oppførsel ellers jeg, men nå svarte jeg bare på dette ene innlegget... Godt gjort at du klarer å karre deg bort fra dette forumet, man kan jo bli helt avhengig:-) 0 Siter
Gjest norsklærer'n Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Det har jeg ikke sagt heller, men når den spydiske personen på hele dol, begynner å bable om respekt, så bli det ørlite komisk. Hva har du selv lært? PS - det heter *mest spydige*... Ikke spydigste... 0 Siter
Bookworm Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Kusinen min bodde i Iran en periode, for å lære seg persisk. Hun måtte bruke chador, når hun ferdes ute, ''Hun måtte bruke chador, når hun ferdes ute,'' Ja, bor man i utlandet (for en periode eller permanent) så forholder man seg til de reglene man har der. Det mener jeg skulle være en selvfølge? Vi forventer vel det av våre nye landsmenn? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Kusinen min bodde i Iran en periode, for å lære seg persisk. Hun måtte bruke chador, når hun ferdes ute, Det er jo også litt av poenget når man reiser til et annet land og en ny kultur. Man må prøve å forholde seg til reglene som er satt for dette landet. Det samme ønsker jo vi at muslimene skal gjøre her i Norge 0 Siter
Gjest togli Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Ja, eller farsi for eksempel? Hva er forskjellen på persisk og farsi? Hvor? Hvem? osv. *grønn* 0 Siter
Gjest togli Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Jeg kjenner ikke til Jølsens oppførsel ellers jeg, men nå svarte jeg bare på dette ene innlegget... Godt gjort at du klarer å karre deg bort fra dette forumet, man kan jo bli helt avhengig:-) Siden du ikke vet noe om Jølsen fra før, så skjønner jeg godt hvorfor du svarte som du gjorde. I denne tråden er han riktig så hyggelig, og jeg skulle ønske han klarte å vise respekt i alle tråder, for han har mye bra å fare med 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Hva er forskjellen på persisk og farsi? Hvor? Hvem? osv. *grønn* Har ikke peiling, men høres her ut til å være det samme: http://no.wikipedia.org/wiki/Farsi 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Hva er forskjellen på persisk og farsi? Hvor? Hvem? osv. *grønn* Persisk kan brukes som en samlebetegnelse hvor bl.a.farsi inngår, men generelt brukes de synonymt med hverandre. Farsi er betegnelsen på "moderne persisk". 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Siden du ikke vet noe om Jølsen fra før, så skjønner jeg godt hvorfor du svarte som du gjorde. I denne tråden er han riktig så hyggelig, og jeg skulle ønske han klarte å vise respekt i alle tråder, for han har mye bra å fare med Tenkte noe lignende 0 Siter
Gjest togli Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Persisk kan brukes som en samlebetegnelse hvor bl.a.farsi inngår, men generelt brukes de synonymt med hverandre. Farsi er betegnelsen på "moderne persisk". Takk:) Så det er i bunn og grunn det samme språket, men med litt ulike varianter? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Har ikke peiling, men høres her ut til å være det samme: http://no.wikipedia.org/wiki/Farsi Du så svaret fra Aliza? 0 Siter
Bookworm Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Det er jo også litt av poenget når man reiser til et annet land og en ny kultur. Man må prøve å forholde seg til reglene som er satt for dette landet. Det samme ønsker jo vi at muslimene skal gjøre her i Norge JA:-) Takk, togli... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Du så svaret fra Aliza? Så det nå 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.