Gå til innhold

Kan jeg trene med brist i ribben?


Sorgfri

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært litt uheldig etter at jeg begynte å trene judo. Fikk først brist i et ribben akkurat der brystet begynner. Legen sier det er vanskelig å tape eller noe der, siden brystet kommer i veien på oss jenter. Så jeg ventet med trening et par uke før jeg begynte forsiktig igjen. Da fikk jeg kraftig overtråkk på ankelen og måtte gå med krykker en ukes tid. Når foten begynte å bli bedre var jeg over lykkelig over å få trent igjen, men da jeg skulle stupe kråke/rulle, sa det ”knekk”, også røk ribbenet igjen…

Jeg blir desperat etter å trene, for jeg synes det er kjempegøy! Så jeg er med innimellom på det jeg kan klare, men det gjør jo kjempevondt bare å legge seg ned.

Så jeg lurer på:

Vil det ta lengre tid å bli bra av ribbensbrudd når man trener med det?

Vil det hjelpe med støttebandage?

Gjør man ting vondt verre ved å bevege seg med ribbensbrist?

Tar gjerne imot alle svar og gode råd!

Hilsen treningsdesperadoen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg ville nok ikke trent judo mens det gror :-)

Da jeg hadde brukket ribbein trente jeg spinning, det gikk fint bortsett fra at det var vondt hvis jeg ble for anpusten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia.

Vanskelig spørsmål det der.

Som tidligere judoutøver over mange år, kjenner jeg jo litt til sporten.

Selv klarte jeg å briste brystbenet da jeg holdt motstanderen i holdegrep og ikke f... om jeg skulle gi meg. Albuen hennes var rett i rystbenet, så jeg klemte og klemt helt til et sa knekk. Vant kampen dog og tok hjem en bronsje... Den evige treer i en peroden jeg trente aktivt.

Fortsatte å trene judo i ettertid, men hadde vondt i nærmere et år.

Man er jo veldig utsatt for ytterligere skade i judo, med tanke på falletter kast. Og om du fikk vondt igjen etter ei judorulle, ville jeg nok tatt e pause ei stund til. Latt det gro ordentlig. Tren heller alternativt i mellomtiden. Både styrke og beveglighet er jo viktig. For ikke å glemme kondis...

sukk... nå fikk jeg lyst til å begynne med judo igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia.

Vanskelig spørsmål det der.

Som tidligere judoutøver over mange år, kjenner jeg jo litt til sporten.

Selv klarte jeg å briste brystbenet da jeg holdt motstanderen i holdegrep og ikke f... om jeg skulle gi meg. Albuen hennes var rett i rystbenet, så jeg klemte og klemt helt til et sa knekk. Vant kampen dog og tok hjem en bronsje... Den evige treer i en peroden jeg trente aktivt.

Fortsatte å trene judo i ettertid, men hadde vondt i nærmere et år.

Man er jo veldig utsatt for ytterligere skade i judo, med tanke på falletter kast. Og om du fikk vondt igjen etter ei judorulle, ville jeg nok tatt e pause ei stund til. Latt det gro ordentlig. Tren heller alternativt i mellomtiden. Både styrke og beveglighet er jo viktig. For ikke å glemme kondis...

sukk... nå fikk jeg lyst til å begynne med judo igjen.

Takk for gode råd. :-)

Og Bustebeisa, det er jo aldri for sent å begynne igjen...jeg startet nå i en alder av 41 år (har trent karate da jeg var i 20-årene da), mest fordi samboeren min har svart belte og driver en klubb her i Trondheim. men jeg fant fort ut at dette var noe for meg...det er jo kjempegøy! :-)

Spørs om jeg klarer å se på de andre trene, men skal prøve.

Har med ungene mine, de trener også, og jeg bare klør etter å være med når voksengruppa starter etterpå! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. :-)

Og Bustebeisa, det er jo aldri for sent å begynne igjen...jeg startet nå i en alder av 41 år (har trent karate da jeg var i 20-årene da), mest fordi samboeren min har svart belte og driver en klubb her i Trondheim. men jeg fant fort ut at dette var noe for meg...det er jo kjempegøy! :-)

Spørs om jeg klarer å se på de andre trene, men skal prøve.

Har med ungene mine, de trener også, og jeg bare klør etter å være med når voksengruppa starter etterpå! :-)

Sant det. Aldri for sent å begynne igjen. :-) Men for tiden finnes der ingen judoklubb her jeg bor. Den ble desverre lagt ned for noen år siden. Veldig synd.

I ungdommen trente jeg både judo og karate, men syntes judo var gøyest. Mest gøy knskje fordi vi reiste så ofte rundt på stevner. Var aldri på noen karatestevner. Men karatetreninga var utrolig effektiv.

I to perioder var jeg trener i judo selv også. Men ble gravid under begge disse periodene. :-) Da jeg var gravid med minstejenta, så var jeg trener ut august, og hun ble født i begynnelsen av oktober.

Mimre, mimre...var en artig periode av livet ja. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Ribbeins-brudd kan være så mangt. Det er alt fra en liten brist som gjør vondt bare ved kraftig hoste eller innpust, til mer et klart brudd hvor beinendene ikke står i skikkelig kontakt med hverandre. Det siste gir smerter ved den minste bevegelse. Det kan ta opptil 5 uker før et slikt brudd er grodd og at smertene gradvis har blitt borte.

Slik du beskriver bruddet og smertene vil jeg foreslå at du bruker et bredt lerretsbind (ikke elastisk) rundt brystkassen for å stabilisere bruddet. Hvis du greier å være i noe fysisk aktivitet uten at det smerter, så gjør det. Hvis du bare trosser smerter og driver som før, kan du risikere dårlig bruddtilheling og vedvarende smerter.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ribbeins-brudd kan være så mangt. Det er alt fra en liten brist som gjør vondt bare ved kraftig hoste eller innpust, til mer et klart brudd hvor beinendene ikke står i skikkelig kontakt med hverandre. Det siste gir smerter ved den minste bevegelse. Det kan ta opptil 5 uker før et slikt brudd er grodd og at smertene gradvis har blitt borte.

Slik du beskriver bruddet og smertene vil jeg foreslå at du bruker et bredt lerretsbind (ikke elastisk) rundt brystkassen for å stabilisere bruddet. Hvis du greier å være i noe fysisk aktivitet uten at det smerter, så gjør det. Hvis du bare trosser smerter og driver som før, kan du risikere dårlig bruddtilheling og vedvarende smerter.

Lykke til !

Hei!

Tusen takk for svaret, det var oppklarende. :-)

Noen som vet hvor man får kjøpt slike lerretsbind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Å trene med ribbeinsbrist kan gå - men vær oppmerksom på at et bristet ribbein tåler mindre da... jeg prøvde å klatre med brist i ribbein, og ribbeinet tålte tydeligvis ikke strekk-belastningen. Vips var brist blitt brudd, og det var ikke behagelig akkurat.

Lykke til uansett hva du gjør - og god bedring til ribbeinet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...