Gå til innhold

turgåing med "bivirkning"

Anbefalte innlegg

Det står mye her om positiv effekt av turgåing når vi er deprimert,

men jeg har fått en negativ "bivirkning"

av det. Har gått mange turer når jeg er deprimert, mens de negative tankene

arbeider videre. Mange ganger orker jeg nesten ikke tanken på å gå tur lenger, p.g.a.

at de samme følelsene kommer igjen når jeg er i samme situasjon. Dette

er noe jeg opplever i mange andre situasjoner også.

Det som er mest positvt for meg er å gjøre ting som opptar meg. Når jeg er opplagt

til å få gjort forandringer i hagen, i huset eller andre ting går tankene med i

planlegging. Skal jeg gå tur må jeg oppleve noe annet og ikke gå der

jeg

har gått når jeg er deprimert.

Jeg mener fremdeles at turgåing skal være godt for oss og går fremdeles

litt turer, men dette er

bare litt tanker om hvordan jeg og sikkert noen andre også kan reagere

negativt på det

som burde vært positivt. Jeg går fremdeles litt turer, men det blir ikke

så mye lenger.

Er det andre her som opplever det slik?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317669-turg%C3%A5ing-med-bivirkning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det sies at kreativitet er en motvekt til depresjon, så det du har funnet ut er bra for deg, høres slettes ikke dumt ut.

Selv om noen (les frosker;-) og andre mener at fysisk aktivitet er fantastisk bra, må du ikke få dårlig samvittighet eller føle at det er noe galt med deg, om det ikke virker slik, og heller motsatt på deg.

For min del trenger jeg av og til et raskere tempo enn gåing, eller noen å gå sammen med, en hund f.eks for at det skal funke, eller et mål å dra til.

Finn frem til dine ting som er positive.

Kanskje gåturer rett og slett ikke er rett aktivitet/trening for deg.

Det som påpekes gang på gang er at aktivitet/trening kan hjelpe på angst og milde/moderate depresjoner. Det betyr ikke gåturer er eneste alternativ. Finn en aktivitet som gleder deg.

Kanskje mener dem som sier det er godt med turgåing mot depresjon, at det er godt fordi man bearbeider tankene effektivt i løpet av en gårtur? Det å bearbeide negative tanker, betyr vel at man er nødt til å tenke dem igjen, men ut fra et annet ståsted? Ja, dette ble kanskje litt vagt, men når jeg ser på klokken, så kan jeg sånn sett godt forstå hvorfor jeg skriver litt kryptisk;)

Annonse

Jeg tror at vi mennesker har deppestillinger. Vi inntar stillinger som forsterker negativitet og håpløshet. Tidligere i livet har jeg gått mye tur når jeg har hatt det vanskelig, og kommer jeg inn i en bestemt fart kommer jeg inn i deppemodus. Derfor må jeg gå mye raskere, og det utgjør all forskjell. Kanskje kan det være slik for deg også.

Kanskje mener dem som sier det er godt med turgåing mot depresjon, at det er godt fordi man bearbeider tankene effektivt i løpet av en gårtur? Det å bearbeide negative tanker, betyr vel at man er nødt til å tenke dem igjen, men ut fra et annet ståsted? Ja, dette ble kanskje litt vagt, men når jeg ser på klokken, så kan jeg sånn sett godt forstå hvorfor jeg skriver litt kryptisk;)

Egentlig har jeg alltid likt å gå tur, derfor er det trist når det

blir slik. Lurer på om det alltid er så lurt å gjøre noe jeg liker godt når jeg

er langt nede så lenge det etterpå gir meg negative følelser. Det er

nok noe av det samme som skjer som det jeg skrev i innlegget

lenger nede her.

Takker dere alle for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...