Gå til innhold

Vennskap og venninner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd:

Er det slik at det bare er plass til én 'jeg-vil-være-midtpunkt'-jente i en vennegjeng?

Og er denne midtpunkt-jenta slik at hun velger de som bækker henne opp, som faste medlemmer i gruppen? Gjerne de som lett innpasser seg, og beundrer henne. Og støtter henne, lar henne prate mest osv.

Og helst styrer unna andre som hun oppfatter som like sterke / sjarmerende / gløgge osc., som hun selv? Som med andre ord er konkurrenter til hennes midtpunkt-behov?

Erfaringer, folkens... Dette er ganske interessant, og vi ser det vel både på jobb og blant familie og venner. :)

Gjest høstløv
Skrevet

Dette er ukjente tanker og filosoferinger for min del.

Jeg opplever ikke vennskap på en slik måte.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg forbinder slike tanker med vennskap i ungdomsskoletiden, evt. også litt i videregående.

Heldigvis er det ikke slik blant mine venner og venninner nå, selv om jeg jo kjenner igjen egenskapene du nevner fra enkelte personer jeg kjenner.

Skrevet

Mitt inntrykk er et det bare er plass til én slik i hver gjeng. De andre må underordne seg på et eller annet vis, men de får jo gjerne noe ut av det de også. To slike ledertyper i samme gjeng ender med maktkamp og intriger med mindre de utfyller hverandre og har litt forskjellige egenskaper.

Skrevet

Jeg opplever ikke dette, jeg har flere venner, men det er sjelden vi alle møtes samlet. Jeg har alltid vært best til å være sammen med en venninne om gangen, og snakke litt tull og dele en flaske rødvin evt..

Gjest ganske vanlig
Skrevet

Det er ganske vanlig at sånne jenter omgir seg med folk som kan dekke deres behov for å være midtpunkt. Jeg så det til stadighet i oppveksten, men nå har jeg også kommet over et tilfelle i arbeidslivet.

Skrevet

Det er ganske vanlig at sånne jenter omgir seg med folk som kan dekke deres behov for å være midtpunkt. Jeg så det til stadighet i oppveksten, men nå har jeg også kommet over et tilfelle i arbeidslivet.

Det er leit. Og disse som de omgir seg med, får jo også en slags glans over seg, som en som er ønsket av denne midtpunkt-personen. De er ofte relativt svake, og innpasser seg gladelig. Noen ganger er det slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...