lonette Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Jeg er gravid og har forferdelig angst for å føde. Var til første samtale på sykehuset angående dette for noen uker siden, og de er ikke spesielt villige til å innvilge keisersnitt. Årsakene til redselen er følgende: Jeg ble forsøkt voldtatt av min bestefar da jeg var tenåring. Blant annet på grunn av dette utviklet jeg vaginisme. Gynekologisk undersøkelse er et voldsomt smertehelvete for meg, og jeg sliter veldig med å ha sex med mannen min. Etter _mye_ jobbing (og en meget tålmodig mann!) går det likevel an - av og til og det er en skjør balanse, skal ikke mye til for å forrykke den. Er livredd for at en fødsel skal ødelegge dette, i tillegg til at jeg er redd for at krampene skal gjøre fødselen enda verre/vanskeligere. Har også store problemer med å bli undersøkt og ligge "naken" foran fremmede mennesker. I tillegg tåler jeg smerte meget dårlig, og får reaksjoner som sterkt minner om "galskap" (for eksempel selvskading) under sterke smerter (lider av clusterhodepine og migrene). Er nå så redd for fødselen at jeg kaster opp og har ikke sovet ordentlig på mange dager. Hadde jeg vært kortere på vei, tror jeg at jeg seriøst hadde vurdert abort (enda så ønsket vår kommende sønn er). Men når disse argumentene ikke når fram - hva mer kan jeg gjøre? Tror du, NHD, at en uttalelse fra psykolog vil hjelpe? Hvis da en psykolog mener at det er riktig å innvilge keisersnitt på dette grunnlaget... Føler meg selvfølgelig også totalt råtten når jeg er villig til å være så slem mot sønnen min og ikke ville gi ham den best mulige starten i livet - legen og jordmoren på sykehuset var som sagt meget negative til mitt ønske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317702-selvbestemt-keisersnittnhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma_selv Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Synes du skal få fastlege og psykolog til å hjelpe deg med dette. Kan ikke psykologen kontakte legen for deg å snakke om hvordan de best kan hjelpe deg? Det er jo fult mulig for legen din å legge inn et ønske om at du bør få keisersnitt. Synes du har fått lite forståelse for situasjonen du er inne i. Ting blir vanskeligere når man går gravid enn ellers. Mye som skjer i kroppen vår da. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317702-selvbestemt-keisersnittnhd/#findComment-2613141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma_selv Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Synes du skal få fastlege og psykolog til å hjelpe deg med dette. Kan ikke psykologen kontakte legen for deg å snakke om hvordan de best kan hjelpe deg? Det er jo fult mulig for legen din å legge inn et ønske om at du bør få keisersnitt. Synes du har fått lite forståelse for situasjonen du er inne i. Ting blir vanskeligere når man går gravid enn ellers. Mye som skjer i kroppen vår da. Lykke til En ting til.. Du er da ikke slem som ønsker keisersnitt. Og barnet får en like bra start på livet selv om dette skulle bli resultatet. Jeg har selv flere keisersnitt bak meg, ( av andre grunner) men mine barn har ikke tatt noen skade av det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317702-selvbestemt-keisersnittnhd/#findComment-2613144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hu' Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Hei. Jeg er jordmor med erfaring fra fødeavdeling. Vanlig rutine som jeg er vant til, er at kvinner med fødselsangst tilbys flere samtaler på fødeavdelingen. Man gir også grundig informasjon om hva et eventuellt keisersnitt innebærer. Det er en ganske stor operasjon, med det som da følger med. Det gunstigtse rent medisinsk er derfor en vanlig fødsel. Men hvis kvinnen, etter dette, fremdeles har angst for fødselen, får hun som regel et keisersnitt, såfremt det er medisinsk forsvarlig, ( hvis du for eksempel er svært overvektig, er det større risiko for komplikasjoner). Jeg vil tro at med din bakgrunn, vil du kunne få et keisersnitt. Ta med deg mannen din som støtte og fortell om din angst. da får jeg håpe at de tar hensyn til dine ønsker. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317702-selvbestemt-keisersnittnhd/#findComment-2613150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.